Hej allihopa.
Jag hade en konversation med min kära syster idag om hur det är på arbetsmarknaden idag. Efter att ha sett en dokumentär om England om att man ska ändra pensionsåldern från 65 till 70 år eftersom vi lever längre idag. Arbetstiden kryper ju samtidigt uppåt och snart är väl 40-timmarsvecka mer undantag än regel för många.

Min syster vill mena att idag kräver arbetsgivaren mer från sina arbetare, typ att under speciell krävande tider arbetaren ska ställa upp och jobba mer än vad man egentligen är anställd till.

Hur är det på era arbeten? Jobbar ni mera nu än vad ni gjorde för typ 3-5 år sedan? Kräver din arbetsgivare mer av dig nu?

Vi har ju sett konkurrensen på arbetsmarknaden senaste tiden, visst är det meriterande om vi kan jobba mer.
Men var ska det hela sluta? Kan vi som arbetare "våga" säga nej?
Eller blir vi "obekväma" då? Hittar de på svepskäl för att bli av med oss, för att ersätta oss med mer jobbvilliga?

Vad händer med familjen? För man kan väl inte vara så självisk att skaffa familj om man arbetar 60 timmar+ i veckan.

Vore intressant att höra era åsikter om detta.

För det är väl ändå inte meningen att vi har hamnat på denna jord enbart för att jobba.

Ser fram emot era åsikter.
MVH Lena