Full version: Sovkudde
faith
På tal om värk, som det skrevs om i en annan tråd. Jag har sett att det finns särskilda sovkuddar som kallas nackkudde och liknande. Dessa påstås vara bra om man har problem med nacken, vilket jag har.

Har någon här erfarenhet av sådana?
Är de bra?
Vart har ni köpt era?
herkules
jag har en tempurkudde. det tog ett tag innan jag vande mig vid den men nu skulle jag inte kunna vara utan. nästan all min nackvärk försvann när jag började använda den. inte direkt iofs, i början tyckte jag till och med att värken blev värre, det gav sig dock på en vecka.

köpte den hos min sjukgymnast.
Anki på Öland
Har en Original Snooze härifrån. Helt underbar för nacke och rygg!!!!
Anki
Gillan
CITAT (herkules @ 07-11-2006, 00:19)
jag har en tempurkudde. det tog ett tag innan jag vande mig vid den men nu skulle jag inte kunna vara utan. nästan all min nackvärk försvann när jag började använda den. inte direkt iofs, i början tyckte jag till och med att värken blev värre, det gav sig dock på en vecka.

köpte den hos min sjukgymnast.

Jag håller med om att det var svårt att vänja sig, men nu skulle inte jag heller kunna vara utan min. smile.gif

En sak som är viktigt att tänka på vid nackont, är att försöka tänka på hur du ligger med huvudet i förhållande till ryggen. Efter vad jag har lärt mig är det viktigt att föröka lära sig att ha nacke och ryggrad " rakt ".

Tyvärr, ni hör ju, jag är verkligen urkass på att förklara. Hoppas du förstod nåt i alla fall wub.gif

Här går det bra att läsa om hur man bör ligga: Länk
fruberglund
Jag har haft sån flera år nu och skulle inte kunna vara utan.

Har gått igenom många sorter, dock inte de dyraste men den jag har nu är nog den som varit bäst och gissa vart jag köpt den biggrin.gif

Javisst, det gamla hederliga IKEA smile.gif

Finns både som mjuk och hård där och jag har nog den mjuka tror jag. Tycker det har varit svårt att hitta såna kuddar som inte är stenhårda, jag vill fortfarande kunna "gosa ner mig" i kudden samtidigt som den ger stöd och det gör den mjuka från Ikea tycker jag.

Lycka till!
Anma
Jag har whiplashskada och har testat flera olika kuddar. Har inte stått ut i en hel vecka med dessa nackkuddar, då jag testat dem har jag vaknat 100 gånger per natt och haft helvetesdagar dagen efter.
För mig är det viktigt att kudden är den jag brukar ha, vi har fyra kuddar i sängen och det har hänt att jag somnat med fel kudde. Då har efterföljande dag inte varit rolig! Min älskingskudde är faktiskt en sån som kommer i dom billiga paketen med kudde och täcke. Den pular jag under nacken så att ryggraden blir rak. Så sover jag i princip samma ställning hela natten.

Kanske borde jag testa en nackkudde ändå i mer än två nätter? Kroppen kanske vänjer sig, som ni säger. Det gäller bara att stå ut dom första dagarna... Hur nu det skulle gå till?! huh.gif
Irene_L
Förr hade jag jättemycket problem med nacken, fick nackspärr jätteofta. Då köpte jag en Tempurkudde och sen dess har nacken varit jättebra. Först provade jag en Tempurkudde som var medium men den kändes för hög för mig. Då fick jag byta till en small, den lägsta. Den fungerar jättebra.
Jag skulle inte klara mig utan den!!!
rolleyes.gif
mvh
Irene
askar
CITAT (Anne R @ 07-11-2006, 09:37)
Jag har whiplashskada och har testat flera olika kuddar. Har inte stått ut i en hel vecka med dessa nackkuddar, då jag testat dem har jag vaknat 100 gånger per natt och haft helvetesdagar dagen efter.
För mig är det viktigt att kudden är den jag brukar ha, vi har fyra kuddar i sängen och det har hänt att jag somnat med fel kudde. Då har efterföljande dag inte varit rolig! Min älskingskudde är faktiskt en sån som kommer i dom billiga paketen med kudde och täcke. Den pular jag under nacken så att ryggraden blir rak. Så sover jag i princip samma ställning hela natten.

Kanske borde jag testa en nackkudde ändå i mer än två nätter? Kroppen kanske vänjer sig, som ni säger. Det gäller bara att stå ut dom första dagarna... Hur nu det skulle gå till?! huh.gif

Jag har haft nackkudde i många år men tyckte att de började
kännas obekväma och det onda i nacken ökade.
Nu har jag bytt till vanliga kuddar.
Köper ny mjuk fluffig två-3ggr/år som jag har överst
och har inte varit så bra i nacken på åratal. smile.gif
Alba
Jag köpte min hos en sjukgymnast. Innan hade jag använt min sambos av och till för att testa. Det är lätt att ge upp för jag upplevde den vidrig i början. Nu finns det inte en chans att jag kan vara utan den. Tar med den när jag sover över tex på hotell.
Kuddarna varierar även i tjocklek mellan olika tillverkare så det gäller att hitta den rätta.
kerstin z5-6
har wipl jag med -Kan säga att jag testat alla på marknaden -även de på recept .. ingen hjälper sad.gif
Bee
Evgeni, Tack för länken till nack & ryggövningarna! Den har jag användning för smile.gif Skall även prova att sova med två kuddar omlott.

Det här med bra kudde är inte lätt. Jag har äntligen hittat en bra kudde och det var tack vare att jag fick fin hjälp av en säljare på Hemtex. "Jaså, du sover på mage - ja då skall du ha en mjuk och tunn kudde". Så nu har jag en tunn och mjuk kudde plus en mjuk madrass. Äntligen sover jag gott om natten och slipper vakna alldeles stel med värk. Största lyftet var nog madrassen förstås.

I helgen köpte vi ny kudde till maken. Vi gick till Jysk för dom har stor sortering (betydligt större sortering än Hemtex där vi bor). På hylletiketterna stod det för vilken sovställning vilken kudde var bra. Toppeninformation. Så nu har även maken en lagom mjuk kudde köpt speciellt för hans sovsätt.
netaave
En fast dunkudde är bäst.
Killensomvillhagrönafingrar
Tycker tempur har skön form men va svettig jag blir av den. Har lagt min i båten så nu har jag både tempur kudde och alla dynorna är i tempur med.

Inte vill man sova illa på semestern.

Har någon som jag tror heter perfect sleeper, dock hittar jag den inte på nätet så jag kan inte lämna länk.
Svalare än tempur och har fler inställningsmöjligheter.
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 12:53)
har wipl jag med -Kan säga att jag testat alla på marknaden -även de på recept .. ingen hjälper sad.gif

Oki, då kanske det ä bäst att fortsätta med det som funkat bäst hittills... smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 11:53)
har wipl jag med -Kan säga att jag testat alla på marknaden -även de på recept .. ingen hjälper sad.gif

vi har ju också whiplash här och har alla möjliga kuddar här. Och så går det i perioder vilka kuddar man tål.

För mig måste dom vara mjuka, so halva natten sover jag nog på min goa tyska dunkudde med mått 80x80. Den viker jag i mitten och så gosar jag in mig i den. Andra halvan av natten ligger jag på nackkudden.

Sambon knycklar ihop alla kuddar och stoppar under nacken, speciellt när han ligger på sidan. Så hans kuddar måste vi byta ofta.

Killensomvillhagröna fingrar har du nån mer beskrivining ab kudden perfect sleeper?

Elisabeth
askar
Elisabeth... HÄR hittar du kuddarna.
Farbror Blå

Jag har ingen särskild whiplashskada, men ofta ont i nacken och ryggen.
Köpte en billigare nackkude på Jysk faktiskt, och den är riktigt bra.
Den sluter till mot axlarna och stödjer huvudet bra tycker jag.
Den kudden+ ny madrass har gjort underverk med min trötta rygg=)
askar
Jag har whiplashskada och köper kuddarna på Jysk...
har också köpt på COOP och MIO men nu är JYsk-kudden bäst. smile.gif
Anki på Öland
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-11-2006, 11:53)
har wipl jag med -Kan säga att jag testat alla på marknaden -även de på recept .. ingen hjälper sad.gif

Har du provat den jag rekommenderade i inlägget i början?? Har 2 kompisar med wipl. som numera sover gott på den!
Anki
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dom senaste kuddarna (även till husbilen) till gubben köpte vi också på jysk.

Tyvärr hade ja en av mina tyska duntäcke och kudde i källaren när det brann därnere. Så nu ligger dom i containern. Men är en anledning till att ta en tur till Kiel biggrin.gif

Elisabeth
Gillan
CITAT (Evgeni @ 07-11-2006, 07:52)
CITAT (herkules @ 07-11-2006, 00:19)
jag har en tempurkudde. det tog ett tag innan jag vande mig vid den men nu skulle jag inte kunna vara utan. nästan all min nackvärk försvann när jag började använda den. inte direkt iofs, i början tyckte jag till och med att värken blev värre, det gav sig dock på en vecka.

köpte den hos min sjukgymnast.

Jag håller med om att det var svårt att vänja sig, men nu skulle inte jag heller kunna vara utan min. smile.gif

En sak som är viktigt att tänka på vid nackont, är att försöka tänka på hur du ligger med huvudet i förhållande till ryggen. Efter vad jag har lärt mig är det viktigt att föröka lära sig att ha nacke och ryggrad " rakt ".

Tyvärr, ni hör ju, jag är verkligen urkass på att förklara. Hoppas du förstod nåt i alla fall wub.gif

Här går det bra att läsa om hur man bör ligga: Länk

Var det nån mer än Bee som läste länken ovan. Det är inte bara viktigt med en bra kudde, utan sovställningen är av stor vikt också. Viktigare än man tror smile.gif
kerstin z5-6
svar ja -som att sova på en gråsten .. som vanligt
stina
Jag har också problem med ont i nacken ibland efter en bilkrock för många år sedan. Då tycker jag det är bäst att sova på rygg - helt utan kudde...

/Stina
Eva i Skåne
Jag älskar min nackkudde rolleyes.gif . Har den med mig så fort jag ska sova borta en natt. Nacken är mycket bättre än förr, men visst tar det tid att vänja sig.
Mina har alla varit från Jysk.

Jag har hört att väldigt många nackkuddar tillverkas på samma fabrik och är likadana, men säljs sen under olika namn av olika affärskedjor unsure.gif
Skulle inte förvåna mig om det ligger nån sanning i det...
myskmadra
Många provat och många köpt - kuddar............
Jag har olika favoriter från och till.
Kanske dax att prova nån ny nu smile.gif Nån som har provat bovetekudde?
Jag har hört att den ska vara skön som inte blir för varm.
Undrar ändå hur bra den är ur allergisynpukt?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (myskmadra @ 08-11-2006, 06:55)
Många provat och många köpt - kuddar............
Jag har olika favoriter från och till.
Kanske dax att prova nån ny nu smile.gif Nån som har provat bovetekudde?
Jag har hört att den ska vara skön som inte blir för varm.
Undrar ändå hur bra den är ur allergisynpukt?

Min sambo har en bovetekudde. Han fick den för flera år sedan av min dotter och även använde den. Men plötsligt tyckte han inte om den längre.

Elisabeth
ninnisky
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2006, 18:44)
Jag har hört att väldigt många nackkuddar tillverkas på samma fabrik och är likadana, men säljs sen under olika namn av olika affärskedjor  :unsure:
Skulle inte förvåna mig om det ligger nån sanning i det...

Visst ligger det sanning i det! Ingen tillverkare - av vilken sort det än vara månde - kan överleva på en enda produkt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon