Killensomvillhagrönafingrar
Detta tycker jag är viktigt och har lagt in.

ICE =In Case of Emergency

Om en olycka skulle hända och du blir skadad eller akut sjuk, är det då självklart för någon att veta vem i din telefonbok de skall kontakta?
Troligtvis inte.

ICE är nu internationell standard som SOS Alarm använder.

Så om något händer dig kan dina närmaste bli snabbt informerade.





Så här gör du för att lägga in en ICE i mobilen:

1. Lägg upp en ny kontakt i din telefonbok.
2. Skriv in ICE följt av vilken relation du har till personen (T ex father, dennes namn, + 46 sedan telefonnumret utan den första nollan så att numret även fungerar om du är utomlands.
3 Vill du lägga fler kontakter skriv ICE etc.

Tips!
Om du inte vill att dina kontaktpersoner skall visas som ICE när de ringer dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt.
Det kommer ändå fungera om någon behöver ringa dem
Kathy
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 07-11-2006, 11:24)
Tips!
Om du inte vill att dina kontaktpersoner skall visas som ICE när de ringer dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt.
Det kommer ändå fungera om någon behöver ringa dem

Det där sista var ett bra tips....ska göra ett tillägg på "min" ICE.
Björken
Naturligtvis har jag gjort det.
karjo
Japp! Här finns ICE oxå, till mamma och till sambon! smile.gif
stina
Absolut - kanonbra! rolleyes.gif
Floppy
CITAT (Scrollan @ 07-11-2006, 11:25)
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 07-11-2006, 11:24)
Tips!
Om du inte vill att dina kontaktpersoner skall visas som ICE när de ringer dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt.
Det kommer ändå fungera om någon behöver ringa dem

Det där sista var ett bra tips....ska göra ett tillägg på "min" ICE.

Precis... super bra att veta...*lägger till det*...har varit mycket irriterande att ha ICE, när någon ringer, innan men nu försvinner det ju... har ju det inlagt på flera...

bra tips... det tackar vi för... wub.gif
Rossi
Ja, det har jag gjort för några månader sen. Jag har tre olika ICE-nummer inlagda.
Hannele
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 11:52)
Jag har tre olika ICE-nummer inlagda.

Olika?
Jag har bara hem.
Rossi
CITAT (Hannele @ 07-11-2006, 13:08)
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 11:52)
Jag har tre olika ICE-nummer inlagda.

Olika?
Jag har bara hem.

Ja, om det inte finns någon som svarar hemma så får man ringa till nästa ICE-nummer och svarar ingen där så ringer man till nästa. Allt för att de som vill rädda mig ska få tag på någon anhörig till mig.
askar
Vi har också flera i våra mobiler...
utifall någon inte skulle vara anträffbar.
Hannele
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 13:15)
Allt för att de som vill rädda mig ska få tag på någon anhörig till mig.

Hoppas dom räddar mej, innan dom försöker ringa runt.. till hela släkten. wacko.gif
askar
Det handlar inte om att söka frivillighjälp till räddningstjänst
utan om att sedan den skadade/sjuka tagits omhand
leta reda på och meddela anhöriga.
Hannele
CITAT (askar @ 07-11-2006, 13:30)
Det handlar inte om att söka frivillighjälp till räddningstjänst

Det var väl ingen som trodde? laugh.gif
Berith
CITAT (Hannele @ 07-11-2006, 13:36)
CITAT (askar @ 07-11-2006, 13:30)
Det handlar inte om att söka frivillighjälp till räddningstjänst

Det var väl ingen som trodde? laugh.gif

laugh.gif Du är rolig du Hannele!
Rossi
CITAT (Hannele @ 07-11-2006, 13:23)
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 13:15)
Allt för att de som vill rädda mig ska få tag på någon anhörig till mig.

Hoppas dom räddar mej, innan dom försöker ringa runt.. till hela släkten. wacko.gif

Självklart - men dina anhöriga kanske vill veta om du har blivit inlagd på sjukhus och inte dyker upp hemma? Jag skulle i alla fall bli saknad ...
Hannele
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 13:52)
Självklart - men dina anhöriga kanske vill veta om du har blivit inlagd på sjukhus och inte dyker upp hemma? Jag skulle i alla fall bli saknad ...

Om mina anhöriga är hemma, så når dom ju mina anhöriga på mitt ICE-nummer.

Jag använder ICE - men inte till hela tjocka släkten...
Tror att ICE behövs mer utomlands, där man inte har personnummer och Eniro.
Rossi
CITAT (Hannele @ 07-11-2006, 13:55)
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 13:52)
Självklart - men dina anhöriga kanske vill veta om du har blivit inlagd på sjukhus och inte dyker upp hemma? Jag skulle i alla fall bli saknad ...

Om mina anhöriga är hemma, så når dom ju mina anhöriga på mitt ICE-nummer.

Jag använder ICE - men inte till hela tjocka släkten...
Tror att ICE behövs mer utomlands, där man inte har personnummer och Eniro.

ICE-nummer behöver ju inte nödvändigtvis gå till hemtelefonnumret ...

Jag kollade i min mobiltelefon och jag har fyra ICE-nummer inlagda.

1. Hem
2. Till min mans jobb
3. Till min mans mobiltelefon
4. Till mina föräldrar

Detta känns tryggt för mig. Andra får ha det som det känns bäst för dem.
Leia
I min mobil har jag bara ICE till sambon. Men när jag lade till det fick jag en ide´om en ICE lapp i plånboken också, på den har jag till fler personer och även till sonens fritis så personalen kan få reda på att det hänt något om Max inte skulle bli hämtad.
Ide´n fick jag för jag är slarvig med att ha batteriet till mobilen laddad (och glömmer den ofta hemma), men plånboken är ju´alltid med och behöver inte vara "laddad" smile.gif
Castea
CITAT (Leia @ 07-11-2006, 14:53)
I min mobil har jag bara ICE till sambon. Men när jag lade till det fick jag en ide´om en ICE lapp i plånboken också

Jag har också ICE både i mobil och i plånboken. Fick ett kort att fylla i ICE-uppgifter på av Fonus, när jag fyllde i "Vita Arkivet" (hur jag vill ha min begravning, osv). Men det går ju bra att skriva en egen lapp också.

Problemet är dock att jag ofta går ut utan både mobil och plånbok. sad.gif
Kanske kan hennatatuera in aktuellt ICE-nummer på armen. wink.gif
fruberglund
CITAT (Castea @ 07-11-2006, 14:59)
CITAT (Leia @ 07-11-2006, 14:53)
I min mobil har jag bara ICE till sambon. Men när jag lade till det fick jag en ide´om en ICE lapp i plånboken också

Jag har också ICE både i mobil och i plånboken. Fick ett kort att fylla i ICE-uppgifter på av Fonus, när jag fyllde i "Vita Arkivet" (hur jag vill ha min begravning, osv). Men det går ju bra att skriva en egen lapp också.

Problemet är dock att jag ofta går ut utan både mobil och plånbok. sad.gif
Kanske kan hennatatuera in aktuellt ICE-nummer på armen. wink.gif

Nej men ska genast lägga in och säga till mannen ikväll också.

Har också funderat på Vita arkivet, visst är det gratis eller vad kostar det annars?
Anma
CITAT (Hannele @ 07-11-2006, 14:55)
Jag använder ICE - men inte till hela tjocka släkten...
Tror att ICE behövs mer utomlands, där man inte har personnummer och [URL=http://www.eniro.se/]Eniro[

Ja men om du skadas och inte har legget med dig hjälper det ju inte om du har personnr. Iförsig hjälper det ju inte heller om man inte har mobilen med dig.



Vita akivet är gratis, finns på begravningsbyråer.

Jag har ICE till min mans, pappas och mammas mobilnr. Hade först bara till min man men kom på sen att vi är nästan alltid iväg tillsammans så om något händer då hjälper det ju inte ett dugg... blink.gif smile.gif
Farbror Blå

Du skulle bli saknad här också Rossi wub.gif wub.gif
Farbror Blå
precis lagt in ICE-nummer jag med
bra tips, visste om det men inte tänkt på det på ett tag.
smile.gif
Rossi
CITAT (Farbror Blå @ 07-11-2006, 16:27)

Du skulle bli saknad här också Rossi wub.gif wub.gif

Tack Snälla! smile.gif
Farbror Blå
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 16:32)
CITAT (Farbror Blå @ 07-11-2006, 16:27)

Du skulle bli saknad här också Rossi wub.gif  :wub:

Tack Snälla! smile.gif


Varsegoo wub.gif
smile.gif
Hannele
CITAT (Anne R @ 07-11-2006, 16:23)
Vita akivet är gratis, finns på begravningsbyråer.

Tack för tipset.
Fialotta
Tack för tipset säger jag oxå...gör det på en gång smile.gif
Gillan
Japp, lade in det för ett par månader sen. Eller rättare sagt, det var sonen som såg till att det blev gjort. Tre st olika. Jättebra att det finns. Man vet aldrig när det ev behövs. smile.gif
karjo
När vi ändå är allvarliga och pratar om ICE och vita arkivet tycker jag att det passar med en påminnelse om att anmäla sig till donationsregistret!

Vare sig man vill donera eller inte tycker jag att det är bra att ha tagit ställning i frågan. Även om man inte vill donera "ska" man alltså anmäla sig där, då vet vården vad man vill. smile.gif
Whiskuchi
Japp, har maken, mamma och min bror som ICE-kontakter smile.gif
Anmäld till donationsregistret är jag också (de får ta vad de vill, jag har ju ändå ingen nytta av det som död) wink.gif
Leia
CITAT (Whiskuchi @ 07-11-2006, 18:12)
Anmäld till donationsregistret är jag också (de får ta vad de vill, jag har ju ändå ingen nytta av det som död) wink.gif

Samma här smile.gif
Katti med torpet
Men vänta nu,
hur fasen skall de komma åt mina kontakter, utan pin-koden är ju tangenterna låsta.
Eller finns det kanske någon slags "huvudnyckelkod" somräddningtjänsten har och som funkar på alla telefoner? blink.gif
Anma
CITAT (Katti med torpet @ 07-11-2006, 22:34)
Men vänta nu,
hur fasen skall de komma åt mina kontakter, utan pin-koden är ju tangenterna låsta.
Eller finns det kanske någon slags "huvudnyckelkod" somräddningtjänsten har och som funkar på alla telefoner? blink.gif

Mobben är ju endast pin-låst när den är avstängd. De flesta har ju sina telefoner på väl? Då behövs ju ingen pinkod... Eller har du en telefonmodell där du måste slå pinkod så fort du ska använda telefonen även om den är på?
Katti med torpet
Jag är ett pucko!
tänkte på knapplåset men det är ju ingen hemlig kod, suck laugh.gif
netaave
Jag har bara lagt in ett ICE-nummer, till min mans mobil som han alltid har med sig och påslagen.
På flickornas telefoner har vi dock lagt in båda föräldrarna.
Maria i Helsingborg
Jag går och gör det nu! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon