Avesta-Mia
Hej
Jag har 6 st pallkragar som jag har satt i två staplar om 3 st vardera.
Är det lagom?

Jag har tänkt mig att sätta jordgubbar och smulrton i den ena och olika kryddväxter som gräslök, timjan, basilika, osv i den andra.

Jaghar häftat byggplast på insidan av väggarna sör att förhindra att de ruttnar (väggarna) och lagt mackadam under i den odlingsruta jag ställt dem, så det dränerar bra nedåt.

Är det en bra idé att inte fylla med jord ända upp, utan låta jordytan stanna ca 10-15 cm under toppkanten på kragen? Jag kan tänka mig att det blir lättare att vattna och sköta dem då? Eller?

Vad för material ska jag fylla med? Ren plantjord? Eller ska den blandas upp med något för bättre dränage eller tvärtom, fuktbevaring?

Hoppas på svar från er experter wink.gif

Kram
Mia biggrin.gif
fruberglund
Det är lagom om du vill slippa böja dig och plocka, annars räcker det med 1 krages djup till jordgubbar som har ytligt rotsystem. Väldigt slöseri med jord annars som ju kostar lite pengar.

Vill du ändå ha lite höjd så sätt dem 2 och 2 istället så får du ju fler pallkragar att odla i (om du har plats alltså).

Många förordar byggplast men inte jag. Jag gjorde ett test och hade plast i en och en utan och den med plast blev det mycket mer fukt emellan och den var i sämre skick än den utan plast efter 1 säsong.

Makadam är bra att ha under.

Jag brukar fylla ända upp, jorden sjunker ändå ihop rätt snabbt och man får fylla på varje år, en säck med kogödsel brukar vara lagom på våren.

Kryddväxterna vet jag inte vad de behöver för djup, det får nån annan svara på.
Betty
Min kryddkrage är en våning hög, jordgubbskragarna med. Tre kragar på höjden är onödigt högt, om det inte är så att du behöver den arbetshöjden av hälsoskäl. smile.gif
kerstin z5-6
Mina extrahöga är två -men spara det arrangemanget till växter med stora rötter om det inte är av någon fysisk anledning som sagt

det torkar väldigt fort i de superhöga kragarna
Avesta-Mia
hej igen,
jag vill gärna ha den arbetshöjden i de nya kragarna i den nya trädgården eftersom jag är så in i norden trött på att krypa på knä. tongue.gif
Lemonne
För att svar på jordfrågan tycker jag det är viktigt att veta i vilket läge pallkragarna ska stå. Jordgubbar och smultron trivs ju fint i sandiga jordar, vilket gör att det blir väldränerat och varmt. Det kräver ju dock mer vattning från odlarens sida, så ska pallkragarna stå i rent söderläge skulle jag nog blanda in mindre sand. En lucker jord gör det ju dessutom lättare att rensa bort ogräs. Däremot, får den gubbar och smultron för torrt, ökar risken för mjöldagg.

Timjan, dill och gräslök klarar sig ju bra i de flesta jordtyper, basilika har jag alltid bara haft i kruka, eftersom den är så frostkänslig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon