Full version: Lök/tårar-fråga
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Novisen vid spisen undrar igen. Jag brukar inte använda lök i matlagningen så mycket men idag fick jag ett ryck och rev en lök till frikadellerna. Jag har alltid hört att ögonen skall tåras i såna fall men det hände inget med mina ögon. Jag kände löklukten och det kanske stack lite marginellt i ögonen men inga tårar. Är det en skröna eller har vi olika känslighet? Jag vill dock minnas att min mamma hade problem.

Jag har dessutom lärt mig en ny sak. Om en nyupptagen frikadell hoppar av hålsleven och söker sig i fritt fall mot golvet, är det ingen idé att reflexmässigt försöka mildra fallet med foten. Den går sönder i småbitar ändå och det gör ont när en del av dessa kokheta småbitar fastnar på strumpan. sad.gif rolleyes.gif
Rapchic
jag gråter jättemkt...
brukar inte kunna se pga alla tårar
så skrock är det inte iallafall
Floppy
CITAT (Rapchic @ 09-11-2006, 20:37)
jag gråter jättemkt...
brukar inte kunna se pga alla tårar
så skrock är det inte iallafall

Samma här...
Vet en kompis man han tar på sig sina skidglasögon när han ska skala/hacka lök....det ser lite lustigt ut... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Rapchic
CITAT (Floppy @ 09-11-2006, 21:41)
Samma här...
Vet en kompis man han tar på sig sina skidglasögon när han ska skala/hacka lök....det ser lite lustigt ut... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

det gör min lillasyrra me laugh.gif
kanske har med längden till löken och göra
(jag är liten så då blir det automatiskt närmare till löken)
eller typ hur sftiga dom är eller nått
Pjater
Jag har fått veta att man ska skära lök med vattenkranen på med kallt vatten, men jag gråter en skvätt ändå, hehe
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 20:35)
Jag har dessutom lärt mig en ny sak. Om en nyupptagen frikadell hoppar av hålsleven och söker sig i fritt fall mot golvet, är det ingen idé att reflexmässigt försöka mildra fallet med foten. Den går sönder i småbitar ändå och det gör ont när en del av dessa kokheta småbitar fastnar på strumpan. sad.gif rolleyes.gif

laugh.gif
Alba
Om tårarna rinner eller ej beror på löken tror jag. En del lökar är starkare än andra och irriterar då ögonen mer.
Rapchic
men jag gråter alltid "till" lökar
hittar jag dom extra starka då eller? unsure.gif
Gurkan
Visst är lökar olika starka men jag bölar alltid mer eller mindre när jag jobbar med löken ... i helgen gjorde vi fransk löksoppa och sambon fick fösa ut mig ur köket efter hälften avlöken för att soppan inte skulle bli för salt (av min tårar).

Soppan blev fö. delikat, gratinerad i portioner med krutonger och god lagrad ost. tongue.gif
Rapchic
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 21:58)
Visst är lökar olika starka men jag bölar alltid mer eller mindre när jag jobbar med löken ... i helgen gjorde vi fransk löksoppa och sambon fick fösa ut mig ur köket efter hälften avlöken för att soppan inte skulle bli för salt (av min tårar).

Soppan blev fö. delikat, gratinerad i portioner med krutonger och god lagrad ost. tongue.gif

det där receptet lät spännande...
vill du kanske dela med dig?
askar
Ha skärbrädan intill spisen... köksfläkten på full fart
stå själv på "frånsidan" när du hackar löken
så åker all lukt i fläkten och du slipper tårar. smile.gif

Sedan så är det väldigt olika hur starkt löken luktar.
Rödlök och chalottenlök är mildare än gul lök.
Anma
Jag gråter alltid till gul lök, aldrig till rödlök. Har löst problemet med att alltid använda rödlök till allt... smile.gif Dessutom e den röda godare enligt mig.
Lady Hamilton
Jag har inte heller några problem med tårar när jag hackar lök. Fast jag inte använder mig av något "knep" smile.gif
Gossen Ruda
Jaha, jag tycks vara unik. biggrin.gif Jag blev lite fundersam när jag rev löken och inget hände, men annars brukar jag ha kallops varje lördag och där ingår en gul lök. Aldrig några problem, inte ens när jag tar alldeles färsk lök från grönsakslandet och skivar.

Hmmm, kan det ha med kontaktlinserna att göra?????? Testing utan linser nästa gång kanske. laugh.gif

stavfel rättat
Rapchic
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 22:51)
Jaha, jag tycks vara unik. biggrin.gif Jag blev lite fundersam när jag rev löken och inget hände, men annars brukar jag ha kallops varje lördag och där ingår en gul lök. Aldrig några problem, inte ens när jag tar alldeles färsk lök från grönsakslandet och skivar.

Hmmm, kan det ha med kontaktlinserna att göra?????? Testing utan linser nästa gång kanske. laugh.gif

stavfel rättat

har testat direkt ur landet (bodde på bondgård i sommras)
och jag tyckte inte det tårades nå mkt då
Irene_L
Har jag glasögon på mig gråter jag massor när jag hackar lök men har jag linser på mig kommer det inga tårar. Det är så skönt med linser!
rolleyes.gif
mvh
Irene
yenny
Jag tycker det dels beror på hur stark löken är, men främst vad man har för kniv. Med en riktigt vass kniv kommer inga tårar, men med en slö kniv rinner de som bara den.
Gossen Ruda
CITAT (Irene_L @ 09-11-2006, 21:54)
Har jag glasögon på mig gråter jag massor när jag hackar lök men har jag linser på mig kommer det inga tårar. Det är så skönt med linser!
rolleyes.gif
mvh
Irene

Aha

Då kan det stämma, måste testa på lördag.
cic
CITAT (Irene_L @ 09-11-2006, 21:54)
Har jag glasögon på mig gråter jag massor när jag hackar lök men har jag linser på mig kommer det inga tårar. Det är så skönt med linser!
rolleyes.gif
mvh
Irene

Precis samma för mig. smile.gif
Anma
Nojaa, jag gråter fast kniven är nyvässad och skär som i smör...
Piccante
CITAT (yenny @ 09-11-2006, 21:08)
Jag tycker det dels beror på hur stark löken är, men främst vad man har för kniv. Med en riktigt vass kniv kommer inga tårar, men med en slö kniv rinner de som bara den.

Det kan nog ligga något i det. Har för mig att jag läste någon gång att ju mer man "hanterar" lök desto mer avger löken av den där svavelföreningen som orsakar skarp lukt och rinnande ögon. Det samma ska gälla vitlök vilka luktar mer desto mer man hackar klyftorna för det är väldigt instabila föreningar som sönderfaller till sina beståndsdelar när man hackar. Man ska aldrig riva vitlök säger en del kockar för då förstör man smakämnena.
Så har man en vass kniv och flinka fingrar och hackar löken snabbt så avger den mindre gas. Annars kör jag med metoden att spola den delade löken under kallt vatten innan jag börjar hacka.
karjo
Svavelföreningen som Leocarpus pratar om bildar svavelsyra när den når ögats fuktiga hinnor, det är därför det svider och ögat börjar rinna för att försöka bli av med det som orsakar svedan!

Sedan antar jag att olika lökar innehåller olika mycket sådana svavelföreningar eller att de iaf är olika flyktiga av någon anledning.
smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (karjo @ 10-11-2006, 08:30)
Svavelföreningen som Leocarpus pratar om bildar svavelsyra när den når ögats fuktiga hinnor, det är därför det svider och ögat börjar rinna för att försöka bli av med det som orsakar svedan!

Sedan antar jag att olika lökar innehåller olika mycket sådana svavelföreningar eller att de iaf är olika flyktiga av någon anledning.
smile.gif

Vilket kanske förklarar varför inte kontaktlinsbärare drabbas. Det är nog samma som med tårgas, det har också svagare verkan med linser.
karjo
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2006, 08:35)
CITAT (karjo @ 10-11-2006, 08:30)
Svavelföreningen som Leocarpus pratar om bildar svavelsyra när den når ögats fuktiga hinnor, det är därför det svider och ögat börjar rinna för att försöka bli av med det som orsakar svedan!

Sedan antar jag att olika lökar innehåller olika mycket sådana svavelföreningar eller att de iaf är olika flyktiga av någon anledning.
smile.gif

Vilket kanske förklarar varför inte kontaktlinsbärare drabbas. Det är nog samma som med tårgas, det har också svagare verkan med linser.

Precis!
netaave
Kan det inte ha att göra med hur färsk löken är?
Jag tror att ju längre löken är lagrad, desto mer tårframkallande är den. Jag tror det bildas någon syra eller liknande ämne i löken ju äldre den är och det är detta vi gråter av.
Färsk sommarlök får jag aldrig tårar av vare sig den är gul eller röd men annars har det hänt till både röd, gul och charlottenlök som varit lagrad.

Sen tror jag också vi är olika känsliga för den syran som bildas.
Bee
CITAT (askar @ 09-11-2006, 21:25)
Ha skärbrädan intill spisen... köksfläkten på full fart
stå själv på "frånsidan" när du hackar löken
så åker all lukt i fläkten och du slipper tårar. smile.gif

Sedan så är det väldigt olika hur starkt löken luktar.
Rödlök och chalottenlök är mildare än gul lök.

Bra förslag! Det skall jag testa ikväll. För det är ju så att fläkten går inte på förrän grejerna skall läggas i pannan. Tål verkligen att testas.
Liksom tipset om att ha vass kniv och flinka fingrar. Inte lika lätt att testa dock, både jag och kniven är lite slöa av oss laugh.gif
pejori
har inte problem med det, fast jag har glasögon wub.gif wub.gif
enda gången jag kan känna av det, är om jag hackar fyra eller fem lökar... wub.gif
Annars har jag inaga problem.
man får vara snabb med kniven ju laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (karjo @ 10-11-2006, 08:30)
Svavelföreningen som Leocarpus pratar om bildar svavelsyra när den når ögats fuktiga hinnor, det är därför det svider och ögat börjar rinna för att försöka bli av med det som orsakar svedan!

Hört att man ska ha en tändsticka i munnen, svavlet ute.
Det skulle fånga lökångorna.
Har testat, funkar på ett par lökar men inte när man gör löksoppa...
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 09-11-2006, 21:51)
Hmmm, kan det ha med kontaktlinserna att göra?????? Testing utan linser nästa gång kanske. laugh.gif

det har helt klart med linserna att göra, varken jag min mamma eller mina bekanta med linser får tårar av löken wink.gif men innan jag skaffade linser då rann det.
Gurkan
CITAT (Rapchic @ 09-11-2006, 20:59)
CITAT (Gurkan @ 09-11-2006, 21:58)
Visst är lökar olika starka men jag bölar alltid mer eller mindre när jag jobbar med löken ... i helgen gjorde vi fransk löksoppa och sambon fick fösa ut mig ur köket efter hälften av löken för att soppan inte skulle bli för salt (av min tårar).

Soppan blev fö. delikat, gratinerad i portioner med krutonger och god lagrad ost.  tongue.gif

det där receptet lät spännande...
vill du kanske dela med dig?

Soppan är mycket enkel att göra och fruktansvärt god (dock lite fis-varning om magen inte är van vid mycket lök).

Recept ur huvet :

1/2 kg gul lök, fint skivad
1 liter buljong
smör
salt/peppar

vitt bröd
riven ost (kokboken rekomenderade lagrad Emmenthaler men jag använde parmesan)

Fräs löken i smöret utan att den får färg, ca 15 minuter på medelvärme, rör om ofta.

Häll på buljongen och låt koka minst 30 minuter

Skär brödet i kuber på 2-3cm, rosta dem i ugnen, rör om ett par gånger.

Häll upp soppan i ungnsfasta portionsskålar, lägg på krutongerna och osten överst, griljera soppan högt upp i ugnen med grillelementen tills ytan fått fin färg.

Ät och njut
Betty
CITAT (netaave @ 10-11-2006, 07:44)
Kan det inte ha att göra med hur färsk löken är?
Jag tror att ju längre löken är lagrad, desto mer tårframkallande är den. Jag tror det bildas någon syra eller liknande ämne i löken ju äldre den är och det är detta vi gråter av.
Färsk sommarlök får jag aldrig tårar av vare sig den är gul eller röd men annars har det hänt till både röd, gul och charlottenlök som varit lagrad.

Sen tror jag också vi är olika känsliga för den syran som bildas.

Så där tycker jag med att det är, färsk lök irriterar ögonen mindre än lagrad. Jag har inga lökhackningsproblem alls längre sen jag skaffade den här för några år sen:
smile.gif
netaave
CITAT (Betty @ 10-11-2006, 12:55)
CITAT (netaave @ 10-11-2006, 07:44)
Kan det inte ha att göra med hur färsk löken är?
Jag tror att ju längre löken är lagrad, desto mer tårframkallande är den. Jag tror det bildas någon syra eller liknande ämne i löken ju äldre den är och det är detta vi gråter av.
Färsk sommarlök får jag aldrig tårar av vare sig den är gul eller röd men annars har det hänt till både röd, gul och charlottenlök som varit lagrad.

Sen tror jag också vi är olika känsliga för den syran som bildas.

Så där tycker jag med att det är, färsk lök irriterar ögonen mindre än lagrad. Jag har inga lökhackningsproblem alls längre sen jag skaffade den här för några år sen:

Men jösses en sån har jag också i något skåp.......... wink.gif
Bee
Det där är min absoluta favvis i köket! Helt suverän till hackad lök.
Fast jag drar gränsen mellan en och två lökar eftersom det är mycket som skall diskas (skall gå att köra i diskmaskin men det har jag inte vågat).
Betty
CITAT (Bee @ 10-11-2006, 12:07)
Det där är min absoluta favvis i köket! Helt suverän till hackad lök.
Fast jag drar gränsen mellan en och två lökar eftersom det är mycket som skall diskas (skall gå att köra i diskmaskin men det har jag inte vågat).

Plastburken och kniven diskar jag i maskin men den övre delen ("locket"), diskar jag för hand.
Rapchic
CITAT (Gurkan @ 10-11-2006, 13:33)
(dock lite fis-varning om magen inte är van vid mycket lök).

mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen
Åbo
Människor är nog också olika känsliga som en del av er skrev. När jag bodde hemma som yngre kunde jag sitta i mitt rum och gråta för att mamma hackade lök i köket (i och för sig inga stängda dörrar däremellan, men varken mamma eller övriga familjen hade några problem).

Jag kan också börja gråta ordentligt av att klippa helt färsk (direkt ur trädgårdslandet) gräslök!

Så jag är nog helt enkelt bara en vekling när det gäller ögonen (har svårt för klor i bassänger också, kan få helt förstörda ögon av det).
Gossen Ruda
Det kommer fram en massa funderingar och exempel. Kul. Jag får en idé till en ny musiktitel, ny och ny förresten det blir en parafras: Med ögon känsliga för lök. En riktig snyftarlåt. laugh.gif
Hannele
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:20)
mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen

Kvinnor ska vara försiktiga med anis.
Rapchic
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 15:29)
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:20)
mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen

Kvinnor ska vara försiktiga med anis.

har inte hört talas om det..
men det är fänkolen som är den mest aktiva av dom (som jag har fattat)
så då får man väl dra ner på anis helt enkelt
anna_rispan
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 14:29)
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:20)
mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen

Kvinnor ska vara försiktiga med anis.

varför då????? *nyfiken*
askar
CITAT (Betty @ 10-11-2006, 12:55)
Så där tycker jag med att det är, färsk lök irriterar ögonen mindre än lagrad. Jag har inga lökhackningsproblem alls längre sen jag skaffade den här för några år sen:
smile.gif

En sån har jag också, fast min är Philips
Har haft den i mer än tio år. smile.gif
Alba
Ja då beror det nog på att vi är olika känsliga i tårkanalerna kanske.
Jag gråter nästan aldrig när jag skala lök.
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2006, 14:25)
Med ögon känsliga för lök. En riktig snyftarlåt.  :lol:

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
birgitek
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 10:42)
CITAT (karjo @ 10-11-2006, 08:30)
Svavelföreningen som Leocarpus pratar om bildar svavelsyra när den når ögats fuktiga hinnor, det är därför det svider och ögat börjar rinna för att försöka bli av med det som orsakar svedan!

Hört att man ska ha en tändsticka i munnen, svavlet ute.
Det skulle fånga lökångorna.
Har testat, funkar på ett par lökar men inte när man gör löksoppa...

Jag tänder ett levande ljus i närheten när jag hackar lök, det hjälper faktiskt, kanske förbränns lökångorna då.
Birgit Ek
Rapchic
CITAT (anna_rispan @ 10-11-2006, 15:36)
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 14:29)
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:20)
mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen

Kvinnor ska vara försiktiga med anis.

varför då????? *nyfiken*

hittade en sida då man rekomenderar det i små mängder
stod inget om att det var farligt....
ska kolla vidare dock

http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-002.html
Eva i Höga
Detta handlar inte om rinnande ögon när man hackar lök utan hur man får bort löklukten från fingrarna.
Köp metalltvålen, den funkar! Även när man rensat fisk.
Monica i Nässjö
Och när vi nu talar om lök så måste jag dela med mig av svärmors recept.

Halvera och skiva 3-4 lökar och stek i smör på låg värme med en tsk strösocker och lite salt i ca 20-30 min. Mums till stekt kött bl.a, blir som marmelad.
Gossen Ruda
Eftersom tråden väckts till liv igen så kan jag tillägga att jag nu har skivat lök utan kontaktlinser. Jo, visst sved det i ögonen lite även om det inte var något tårflöde att tala om. Kontaktlinser hjälper alltså som en del andra också konstaterat.
Magdis
CITAT (anna_rispan @ 10-11-2006, 14:36)
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 14:29)
CITAT (Rapchic @ 10-11-2006, 13:20)
mot fisar kan man koka te på anis, fänkol och spiskummin
ok man fiser inte mindre men det kommer ut snabbare
och man får inte ont i magen

Kvinnor ska vara försiktiga med anis.

varför då????? *nyfiken*

Skulle också vilja veta. Läste att det ökade mjölksekretionen hos ammande mödrar, då kanske jag ska vara lite försiktig så jag inte exploderar! tongue.gif Det är redan så mycket så Elias får hostattacker vid bröstet.

Men te på fänkål ska ju vara bra att dricka om barnet har magknip...och det har han. Det är ganska gott också.
anna_rispan
Ja jag undrar fortfarande. Googlade o hamnade på Alternativmedicin. De hade ingen varning med. Shenet hade inte särskilt uttömande text.

Om den som vet något om det här kan tänkas berätta mer o hänvisa till ursprungstext så blir jag jätteglad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon