Pirum
Hepp, här kan man ju få svar på allt...många föreningsaktiva etc. Har inga andra att fråga heller så... smile.gif

Jag har en tid haft ett styrelseuppdrag i en mindre förening. Kanske kan detta förtroendeuppdrag (som man nog kan beskriva det) vara en liten, men ändock, merit när man söker jobb.

Men föreningen, liten som sagt, har ingen direkt erfarenhet av att skriva ut intyg. Hur kan ett sådant intyg se ut? Det bör väl framgå under vilken tid man haft uppdraget, vilken post man haft i styrelsen, men hur ska det formuleras? Vad annat ska stå med? Vilka ska skriva under intyget?

"Herr Pirum har under nådens år 1793 innehaft den vördnadsvärda posten av päronmästare i fruktamatörernas skrå." verkar ju lite torftigt.
mulle
Eftersom jag är projektmänniska söker jag jobb ofta. Jag brukar då lista allt som jag tror att kan ha någon betydelse för att jag ska få jobbet.
Jag har inte intyg över allt jag gjort, jag brukar helt enkelt skriva när jag har gjort något och vad och sedan ge ett telefonnummer till en kontaktperson. Hittills har alla mina arbetsgivare nöjt sig med detta.

Men några intyg har jag också, de är skrivna ungefär på samma sätt:

Intyg:
Herr Pirum (födelsedatum/personnummer) har under perioden xxx - xxx varit päronmästare i fruktamatörernas skrå.
Fruktamatörernas skrå är en förening som har som mål att xxxx (ympa så stort antal kvistar som möjligt på ett träd, lära allmänheten spaljera äppel o.s.v.). Föreningen har xxx medlemmar.
Herr Pirums uppgift har i första hand varit att xxx (artbestämma gamla kulturpäron). Denna uppgift har herr Pirum skött med stor noggrannhet, omsorgsfullt och skickligt (eller något ditåt, vad du vill...) och undertecknad kan därför varmt rekommendera honom för liknande uppdrag.
Och så en underskrift av föreningens ordförande!

Räcker detta?

Mulle
Alba
Är det ett arbetsintyg så behöver det ju endast innehålla uppgift om vad du gjort och under vilken tid.

Ett arbetsbetyg skall även innehålla uppgifter hur du skött arbetet.

Tex
Pirum har under tiden 1/12-04 - 31/12-05 arbetat i vår förening som kassör.
Föreningen har som uppgift att .........
Pirum har skött arbetet med stor noggrannhet. Hans vänliga bemötande mot medlemmar och styrelse har uppskattats av många, varför vi kan varmt rekommendera honom.

Ivar Föreningsson
Ordförande tel. 09879-123456

Skrivas med föreningens logga på papperet.
Vem som skriver under spelar inte så stor roll men det ska framgå vem personen är så att din tilltänkta arb.givare kan kontakta honom/henne om de vill. Detta med föreningsarbete brukar ge +, man är då social och har intressen utanför arbetet.
Pirum
Tack för tipsen, då har jag lite att gå efter smile.gif

Det är som sagt ingen stor förening, men, jag tycker att det _borde_ ge något plus åtminstone. Har varit kassör, och det borde ju innebära att man haft medlemmarnas förtroende, och inte är någon 'slarver'.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon