Full version: Vad gäller vid
ingrid fuxwall
Provanställning?
Att man blir anställd för en viss tid förstår jag. Oftast brukar det väl vara för sex månader eller ett projekt - rätta mig om det är fel.

Men om man fått en sexmånaders provanställning, är det då så att man jobbar sin tid och sedan slutar - eller vad gäller?

ingrid
AnitaO
Vanligtvis så är det just ett prov om man passar för jobbet.
Är arbetsgivaren nöjd så får man fortsatt anställning.
Annars kallas det "visstidsanställning" eller "projektanställning"
Björken
Provanställning går över i tillsvidareanställning om inte vare sig arbetstagare eller arbetsgivare begär något annat efter provanställningens tid gått ut.
ingrid fuxwall
Men om arbetsgivaren inte vill behålla den "anställde" är det då bara att säga - " i morgon behöver du inte komma"

Menar när ska de informera om att det inte blir någon fortsatt anställning.

ingrid
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-11-2006, 19:46)
Men om arbetsgivaren inte vill behålla den "anställde" är det då bara att säga - " i morgon behöver du inte komma"

Menar när ska de informera om att det inte blir någon fortsatt anställning.

ingrid

Minst 2 veckor innan.
ingrid fuxwall
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 21:09)
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-11-2006, 19:46)
Men om arbetsgivaren inte vill behålla den "anställde" är det då bara att säga - " i morgon behöver du inte komma"

Menar när ska de informera om att det inte blir någon fortsatt anställning.

ingrid

Minst 2 veckor innan.

Och detta är du helt säker på?

Tackar på förhand!

ingrid
fruberglund
Inte om det är tidsbestämt, alltså att du har ett slutdatum. Då behöver arbetsgivaren inte säga till 2 veckor i förväg eftersom datumet redan är spikat.

Om du t.ex. har provanställning/projektanställning t.o.m. 20070202 så är det din sista dag den dagen.

Så har det alltid funkat för mig i alla fall de gånger jag fått gå hem och inte fått fortsatt jobb.

Fast sen brukar ju oftast arbetsgivaren säga NÅGOT innan sista dagen...vore ju konstigt annars blink.gif
ingrid fuxwall
CITAT (fruberglund @ 16-11-2006, 22:05)
Fast sen brukar ju oftast arbetsgivaren säga NÅGOT innan sista dagen...vore ju konstigt annars blink.gif

Tycker också att det verkar vara lite knepigt, men tack för din erfarenhet.

ingrid
askar
Provanställning/Projektanställning är väl något som många
arbetsgivare utnyttjat under en lång tid. sad.gif

Får de inte bidrag för den anställda i såna fall?
Hannele
CITAT (askar @ 16-11-2006, 21:18)
Provanställning/Projektanställning är väl något som många
arbetsgivare utnyttjat under en lång tid. sad.gif

Får de inte bidrag för den anställda i såna fall?

Projektanställning får inte vara längre än 12 månader.
Det är inte alltid arbetsgivaren får något bidrag.
askar
CITAT (Hannele @ 16-11-2006, 21:39)
CITAT (askar @ 16-11-2006, 21:18)
Provanställning/Projektanställning är väl något som många
arbetsgivare utnyttjat under en lång tid. sad.gif

Får de inte bidrag för den anställda i såna fall?

Projektanställning får inte vara längre än 12 månader.
Det är inte alltid arbetsgivaren får något bidrag.

Här finns iaf en butik där de bara tar in unga arbetslösa
(som de får bidrag för) de får jobba ett halvår och byts sedan
till nästa som också får jobba ett halvår osv sad.gif

Till o me AF säger att det är helsjukt men sån är lagen,
de kan inte neka . sad.gif
Hannele
CITAT (askar @ 16-11-2006, 21:43)
Här finns iaf en butik där de bara tar in unga arbetslösa
(som de får bidrag för) de får jobba ett halvår och byts sedan
till nästa som också får jobba ett halvår osv sad.gif

Det betyder inte, att alla arbetsgivare får bidrag.
Ett sådant ständigt utnyttjande borde man anmäla, för de kan slå ut mindre affärer. sad.gif
askar
CITAT (Hannele @ 16-11-2006, 21:45)
CITAT (askar @ 16-11-2006, 21:43)
Här finns iaf en butik där de bara tar in unga arbetslösa
(som de får bidrag för)  de får jobba ett halvår och byts sedan
till nästa som också får jobba ett halvår osv sad.gif

Det betyder inte, att alla arbetsgivare får bidrag.
Ett sådant ständigt utnyttjande borde man anmäla, för de kan slå ut mindre affärer. sad.gif

Varför anmäla när det är med lagen överensstämmande?
Kanske ändras det nu, men så har det varit. Tyvärr.
Pirum
Provanställning innebär som sagts att man blir anställd på vanligen 6 månader (eller strax därunder så att man ofta inte kan få a-kassa -ja, så är det uträknat!) med sämre villkor och sämre lön. Enda fördelen med provanställningen är att det är en prova-på-anställning även för arbetaren, han eller hon kan med gott samvete säga upp sig från jobbet, med kortare varsel än en fastanställd, utan att för den skull behöva få dåliga betyg. Så är åtminstone tanken.

Jag är provanställd just nu, tills början på januari. Får jag inte fortsatt anställning kommer jag att vara 2 dagar 'kort' för att få a-kassa, med de nya reglerna. Surt. Fast å andra sidan, med de nya reglerna blir min a-kassa lika låg som socialbidrag, så det är väl lika bra att skriva in sig där direkt...vadå, jag bitter?
Njae...jag räknar med fortsatt anställning, men är ändå vådligt sur på att jag (vid arbetslöshet) bara ska få 'halv' a-kassa trots att jag betalt full avgift i flera år, bara för att grunden för ersättning ändras från senaste 6 månaders genomsnittsinkomst till senaste 12 månader.
arno
När jag hade en provanställning så gällde att om min arbetsgivare inte uttryckt att jag var "olämplig" vid ett samtal som måste ske innan 5 månader hade gått så skulle provanställningen övergå till tillsvidareanställning automatiskt.
Det är väl egentligen bara en sorts "ångervecka" för chefen .....
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-11-2006, 20:58)
CITAT (AnitaGg @ 16-11-2006, 21:09)
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-11-2006, 19:46)
Men om arbetsgivaren inte vill behålla den "anställde" är det då bara att säga - " i morgon behöver du inte komma"

Menar när ska de informera om att det inte blir någon fortsatt anställning.

ingrid

Minst 2 veckor innan.

Och detta är du helt säker på?

Tackar på förhand!

ingrid

Jag var osäker på just den regeln, så jag kollade i mitt eget avtal.
CITAT
En provanställning är en anställning som efter prövotiden ska övergå i en tillsvidareanställning (fast anställning).

Om du har en provanställning får den vara i högst sex månader och kan avbrytas även före prövotidens utgång.

Om arbetsgivaren eller du inte vill att anställningen ska fortsätta, måste besked lämnas minst två veckor innan prövotiden går ut. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats kan uppsägningstiden vara längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon