Sidor: 1, 2
netaave
Läste en intressant artikel idag om hur vikten ökar på befolkningen i och med att fler använder halvfabrikat.
Själv försöker jag undvika just det med ett undantag, Lasange, det är så himla bekvämt med Knorrmixen, och bara behöva göra en sås.
Annars tycker jag ofta att det ändå är ungefär lika mycket jobb ändå och gör maten från grunden.
LadyG
Lasagnemixen skulle jag ha svårt att leva utan, och tacokryddpåsarna. Annars brukar jag nog försöka laga maten själv.

Däremot har jag reservkäk i frysen, färdigrätter från Findus, om det skulle knipa eller vara riktigt bråttom.
pejori
nästan enbart färdiga bruna bönor...annars mest hemgjort smile.gif
Hannele
Ungefär som Tina smile.gif
*Stintan*
Försöker undvika halvfabrikat, lagar istället oftast flera portioner som jag kan lägga i frysen. Då har jag god hemlagad mat på några minuter med hjälp av micron rolleyes.gif
pejori
nu har jag börjat att leta efter bra kött, så jag kan göra min egen färs också...börjar tröttna på dåliga råvaror unsure.gif
Lena i Torslanda
Jag lagar den mesta maten från grunden men gillar att använda färdiga kryddblandningar och smaksatt creme fraiche (den med saffran är underbar till fisk). Taco-mix är som sagts tidigare en riktig höjdare i många sammanhang.
pejori
CITAT (Lena i Torslanda @ 21-11-2006, 15:36)
Jag lagar den mesta maten från grunden men gillar att använda färdiga kryddblandningar och smaksatt creme fraiche (den med saffran är underbar till fisk). Taco-mix är som sagts tidigare en riktig höjdare i många sammanhang.

kryddblandningar använder jag med...spetsar med en del mixar och fraicer wub.gif wub.gif
Betty
Bullens pilsnerkorv står i kylen och Findus små delikatessköttbullar finns i frysen (om det är riktigt bråttom nån gång).
Lasagnemix och en och annan pulvesåspåse, marzánsåspulver och nyponsoppa kan man hitta i mina skafferilådor. Men annars försöker jag göra det mesta från scratch. smile.gif
Anma
Det blir köttbullar ibland och Dafgårds färdiga lasagne. Pulvermos någon enstaka gång. Smaksatt creme fraiche och färdig Kelda gräddsås brukar det bli någon gång i månaden. För övrigt är det hemlagat som gäller, eller restaurangbesök. smile.gif
Om ni någon gång har vägarna förbi Östhammar och är hungriga kan jag tipsa om Rospinglan. Jättegod mat. Baconinrullad gösfilé.... mums! wub.gif
askar
Rösti har jag alltid i frysen...gott till mellanmål med lingonsylt.
Maken köper ibland frysta köttbullar (jag äter inte såna)
Bearnaisesås nån gång på sommaren till grillat...
något mer kan jag inte komma på... var å kikade i skåp och frys
men hittade inget mer.

Dafgårds färdiga Lasagne, portionsförp har jag brukat köpa
ibland, men numera gäller även den hemlagad stora sats
som sedan fryses i portions.
Öht gillar jag gratänger och grytor som man kan laga stora satser
och sedan frysa för att ta upp när man inte känner för å börja laga mat. smile.gif
Whiskuchi
Eftersom jag är vegetarian blir det ganska mycket djupfryst (Quorn, både i färs-, filé- och bitform, Gourmetbullar, sojakorv etc.) Stort sett det enda jag gör från scratch är falafel och böngryta - men jag måste erkänna att jag ibland fuskar lite och köper bönorna och kikärterna på burk.

Annars köper jag ju pommes o dyl.. och djupfrysta grönsaker wink.gif
Magdis
Färdiga köttbullar köper vi. Kryddmixer som tacokrydda, Tandoorikrydda m.m. använder vi en del. Fiskbullar på burk, köttsoppa, tomatsoppa m.m.

Frysta färdigrätter blir det däremot aldrig. Dels för att det inte är gott och dels för att jag är glutenintolerant och det är gluten i det mesta.
netaave
CITAT (askar @ 21-11-2006, 16:51)
Öht gillar jag gratänger och grytor som man kan laga stora satser
och sedan frysa för att ta upp när man inte känner för å börja laga mat. smile.gif

Så gör jag också. Gör även stora satser köttbullar i ugnen och steker på dom i stekpanna för stekytans skull när vi äter dom. Det tar 7 min i ugn att göra ca 200 köttbullar, dubbelt så lång tid för 2 pers att rulla biggrin.gif men man blir len och fin om händerna på köpet. laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (LadyG @ 21-11-2006, 15:06)
Lasagnemixen skulle jag ha svårt att leva utan, och tacokryddpåsarna. Annars brukar jag nog försöka laga maten själv.

Däremot har jag reservkäk i frysen, färdigrätter från Findus, om det skulle knipa eller vara riktigt bråttom.

Lasagnemix urk wacko.gif jag gör ju t.o.m mina egna lasagneplattor (man behöver inte förkoka som många kokböcker hävdar, det går bra att bara blanda ihop durumvete, ägg, salt och olja och veva ut dem i pastamaskinen och sedan varva med fyllning och vit sås, som är urlätt att göra själv)

Idag ska jag äta pepparotskött (tekniskt sett wasabikött jag har ingen pepparrot hemma så det får bli wasabi)även det från skratch, jag kokade köttet igår kväll så det borde inte ta så lång tid att göra klar när jag kommer hem.

Jag tror jag äter oerhört lite halvfabrikat men jag är inte van vid det jag har alltid fått hemgjorda köttbullar, hemgjort potatismos etc. hemma, möjligtvis kan det bli någon burk fiskbullar och någon sån där keldasoppa ett par gånger om året. Jag lagar ofta mer mat än vad som gåt åt så har jag ont om tid är det bara att ta fram ett paket med hemlagad mat ur frysen.
askar
CITAT (netaave @ 21-11-2006, 17:16)
CITAT (askar @ 21-11-2006, 16:51)

Öht gillar jag gratänger och grytor som man kan laga stora satser
och sedan frysa för att ta upp när man inte känner för å börja laga mat. smile.gif

Så gör jag också. Gör även stora satser köttbullar i ugnen och steker på dom i stekpanna för stekytans skull när vi äter dom. Det tar 7 min i ugn att göra ca 200 köttbullar, dubbelt så lång tid för 2 pers att rulla biggrin.gif men man blir len och fin om händerna på köpet. laugh.gif

Kocken min brukar köpa 2 - 3 kg färs och rulla köttbullar
och göra pannbiffar... steks i ugn.
Köpta bullarna äter han då jag äter t.ex Lasagne... som han inte gillar
Men så gott som alltid äter han också hemlagade. smile.gif
yla
hemlagad mat o inga halvfabrikat e de som gäller här
gör större laddningar ibland o fryser ner portioner för lata dagar

litar inte på färdiglagat alls efter att ha läst ,på , om maten o ingredienserna,,det finns alldeles för mycke jox inblandat i fäärdiglagat o halvfabrikat,,ett gott råd är att läsa på och ta ställning


nej fram för riktiga råvaror tongue.gif kolla här om glutamat tillexempel man blir ju rädd
stina
Dom få gånger vi äter korv så är det färdigfixad
Bönor på burk
Soppor på burk
Kryddblandningar
Sylt
Blodpudding
Mrs Chengs Asiatiska grytbaser
Sill
Bröd
Marinerade frysta räkor (mums)

Är nog det mesta av det vi äter som inte är rena råvaror. Men jag har bergis glömt massor.
anna_rispan
vet inte hur mycket men säkert varje dag.... inte så bra kanske men men.

men nu har vi i allafall mycket nötkött i frsyen. vi ska börja laga långkok som vi kallar det. smile.gif
pejori
CITAT (stina @ 21-11-2006, 19:29)
Dom få gånger vi äter korv så är det färdigfixad
Bönor på burk
Soppor på burk
Kryddblandningar
Sylt
Blodpudding
Mrs Chengs Asiatiska grytbaser
Sill
Bröd
Marinerade frysta räkor (mums)

Är nog det mesta av det vi äter som inte är rena råvaror. Men jag har bergis glömt massor.

hm...
nu får jag nog komplettera lite ser jag laugh.gif laugh.gif
naturligtvis köper jag färdig blodpudding...
sill
bröd... wub.gif wub.gif
men halvfabrikat är för mej en färdig rätt...där du bara tillsätter ris eller potatis själv.
visst köper jag sylt och nyponsoppa också...men det är torrvarar för mej...inte halvfabrikat...men det kanske det är?
jag tolkar det som basmat jag, ihop med kryddor och färdigmalt mjöl smile.gif smile.gif laugh.gif
*Stintan*
Jag tolkar det precis som Pejori får väl jag oxå tillägga. rolleyes.gif
Gillan
Hmm, jag hade ju tänkt svara att jag så gott som aldrig köper halvfabrikat. Men det är ju klart, när man tänker efter lite grann så får ju jag också instämma i föregående talares inlaga wub.gif laugh.gif

Men långkok och storkok gör jag ofta.
suddis
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif
Anma
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot  Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Färdigrätter är enligt min defination helfabrikat, allt som är färdigt att värmas och äta är det. Halvfabrikat är typ lasagnemix och sånt som man tillsätter en eller två saker för att det ska bli en rätt.
Färdiga såser är väl tillbehör, fast helfabrikatstillbehör då kanske. Bakmix som man bara tilsätter vätska tillhör väl också halvfabrikat.

Korv räknar jag inte som halvfabrikat, det är mer en gund för en maträtt lika som köttfärs. Jag menar, hur många gör sin egen korv? Inte särskilt vanligt.

Men alla tänker väl olika där vad som är vad... kanske?
netaave
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Falukorv räknar inte jag som halvfabrikat, Bullens är ju en konserverad produkt precis som ravioli så det tycker nog jag är halvfabrikat.
Vi äter en och annan burksoppa också om året, då oftast gulaschsoppan och då oftast på sportlovet.
Just soppa gör jag annars ofta på rester.
Tacokrydda har jag köpt färdig någon gång också.
Nypon- och blåbärssoppa gör jag själv de få gånger vi har det, inte så ofta nu när man inte har småbarn.
pejori
CITAT (Anne R @ 21-11-2006, 22:32)
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot  Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Färdigrätter är enligt min defination helfabrikat, allt som är färdigt att värmas och äta är det. Halvfabrikat är typ lasagnemix och sånt som man tillsätter en eller två saker för att det ska bli en rätt.
Färdiga såser är väl tillbehör, fast helfabrikatstillbehör då kanske. Bakmix som man bara tilsätter vätska tillhör väl också halvfabrikat.

Korv räknar jag inte som halvfabrikat, det är mer en gund för en maträtt lika som köttfärs. Jag menar, hur många gör sin egen korv? Inte särskilt vanligt.

Men alla tänker väl olika där vad som är vad... kanske?

precis mion uppfattning också laugh.gif
Anma
CITAT (pejori @ 21-11-2006, 22:46)
CITAT (Anne R @ 21-11-2006, 22:32)
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot  Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Färdigrätter är enligt min defination helfabrikat, allt som är färdigt att värmas och äta är det. Halvfabrikat är typ lasagnemix och sånt som man tillsätter en eller två saker för att det ska bli en rätt.
Färdiga såser är väl tillbehör, fast helfabrikatstillbehör då kanske. Bakmix som man bara tilsätter vätska tillhör väl också halvfabrikat.

Korv räknar jag inte som halvfabrikat, det är mer en gund för en maträtt lika som köttfärs. Jag menar, hur många gör sin egen korv? Inte särskilt vanligt.

Men alla tänker väl olika där vad som är vad... kanske?

precis mion uppfattning också laugh.gif

Då måste vi ju ha rätt, eller hur! smile.gif smile.gif
pejori
självklart laugh.gif laugh.gif wub.gif
Snöflinga
Här används väldigt mycket halvfabrikat, alldeles för, egentligen wub.gif Har aldrig varit road av matlagning, därför nyttjas alla genvägar som handeln bjuder på tongue.gif
Betty
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot  Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Bullens pilsnerkorv är en helkonserv, klar att ätas efter uppvärmning. Ravioli, ärtsoppa, bruna bönor, blodpudding, pytt i panna från frysdisken, alla fädigrätter och en hel del soppor och såser är också helfabrikat - ätklara genom att bara värmas.
Såsmixer och buljongtärningar som man ska tillsätta vätska till är halvfabrikat - eftersom man ska tillsätta en eller ett par ingredienser för att de ska bli klara. Det samma gäller för kakmix, nyponsoppa och liknande.
Falukorv är ett halvfabrikat, den är ju "halvklar", jag menar, den är ju inte en råvara bara för att det inte är så många som tillverkar sin korv själv...
rolleyes.gif
Det som inte är en råvara är antingen ett halvfabrikat eller ett helfabrikat. smile.gif
Maria i Helsingborg
Inser med glädje att (mest) maken och jag inte göder "halvfabrikatsindustrin". I vårt kök görs så gott som allt från grunden förutom kinesisk soya, buljongtärningar (än om maken gör egen fisk- och köttfond mellan varven), korv, fullkornspasta (jag tar gärna emot ett bra recept) och ett favorit-fullkornsbröd. Jag tycker att det är viktigt att veta vad man stoppar i sig och vi är väldigt roade av att laga mat.......och äta sleep.gif
Hannele
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Bra frågor.
stina
CITAT (Betty @ 22-11-2006, 01:30)
CITAT (suddis @ 21-11-2006, 22:19)
Vad ÄR halvfabrikat? Är falukorv halvfabrikat och om inte, vad är skillnade mot  Bullens? Och vad räknas färdigrätter som man micrar som? Vad är ravioli? Finns det helfabrikat?

Det här var en alldeles för svår fråga för mig.. smile.gif

Bullens pilsnerkorv är en helkonserv, klar att ätas efter uppvärmning. Ravioli, ärtsoppa, bruna bönor, blodpudding, pytt i panna från frysdisken, alla fädigrätter och en hel del soppor och såser är också helfabrikat - ätklara genom att bara värmas.
Såsmixer och buljongtärningar som man ska tillsätta vätska till är halvfabrikat - eftersom man ska tillsätta en eller ett par ingredienser för att de ska bli klara. Det samma gäller för kakmix, nyponsoppa och liknande.
Falukorv är ett halvfabrikat, den är ju "halvklar", jag menar, den är ju inte en råvara bara för att det inte är så många som tillverkar sin korv själv...
rolleyes.gif
Det som inte är en råvara är antingen ett halvfabrikat eller ett helfabrikat. smile.gif

Japp - så tycker jag också. Undrar om inte korv tom är ett helfabrikat - klart att ätas efter uppvärmning...

Fast jag håller med om att det är en svår gränsdragning... rolleyes.gif
*Stintan*
Men inte är väl falukorv halvfabrikat wink.gif
stina
Nej absolut inte - det sägs att den lever i fjällmarkerna där den betar lavor och mossor (fast jag har inte sett det själv - så f-n vet...) wink.gif
*Stintan*
??? wink.gif
stina
Falukorven alltså - innan man slaktar den... wink.gif
*Stintan*
skitkul wink.gif
netaave
CITAT (Stintan43 @ 25-11-2006, 21:50)
skitkul wink.gif

Tycker du? ohmy.gif tongue.gif
Hannele
CITAT (stina @ 25-11-2006, 21:35)
Japp - så tycker jag också. Undrar om inte korv tom är ett helfabrikat - klart att ätas efter uppvärmning...

Fast jag håller med om att det är en svår gränsdragning... rolleyes.gif

Du behöver inte värma korv - utom köttkorv, som är rå och måste kokas först.
zaaritha
Man bör väl koka grynkorv, fläskkorv..?
Steka isterband, o s v. rolleyes.gif
netaave
Korv är väl en charkvara! Inget hel- eller halvfabrikat iaf.
Hannele
CITAT (zaaritha @ 25-11-2006, 22:34)
Man bör väl koka grynkorv, fläskkorv..?
Steka isterband, o s v. rolleyes.gif

Fläskkorv är samma som köttkorv.
Ja, några korvar innehåller rått kött, de ska kokas.
Isterband är förkokt - men smakar nog bäst stekt. smile.gif
zaaritha
Fett från gris: Sverige
Magert griskött: Danmark, Sverige, Tyskland
Fett nötkött: Sverige
Magert nötkött: Irland, Sverige
Kalkonkött: Tyskland, Finland
Kycklingkött: Sverige, Danmark
Hästkött: Sydamerika, Sverige
Nötköttsdetaljer
Tja............... unsure.gif
*Stintan*
Men snälla nån, hur gott är det att äta korv som bara är värmd. Det är väl meningen att den ska stekas eller kokas i allmänhet om det inte är påläggskorv. Men visst det går att lägga en skiva falukorv på mackan oxå. Isterband är väl rökt oftast.
Gillan
CITAT (Hannele @ 25-11-2006, 22:39)
CITAT (zaaritha @ 25-11-2006, 22:34)
Man bör väl koka grynkorv, fläskkorv..?
Steka isterband, o s v. rolleyes.gif

Fläskkorv är samma som köttkorv.
Ja, några korvar innehåller rått kött, de ska kokas.
Isterband är förkokt - men smakar nog bäst stekt. smile.gif

En liten fråga bara, Hur skall Fläskkorv och Köttkorv, kunna vara samma sak? Mig veterligen, kommer fläsk från Gris och kött från ko. Det har inte så stor betydelse, men alla dessa namn, såsom,; Grynkorv, Fläskkorv, Värmlandskorv, Köttkorv, Potatiskorv, mm, mm,mm, beror faktiskt på att det finns en viss skillnad mellan dem. De kommer från olika delar av vårt land, och har sin egen speciella ingrediens/krydda. Annars hade de alla hetat detsamma. wink.gif
Kathy
Sökte på "fläskkorv" och "köttkorv" och fick upp dessa länkar:

Fläskkorv.
Produktbeskrivning

Innehåll
Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Köttmängd
Köttmängd 48 %


Näringsvärde per 100g
Energivärde 1050kJ (250kcal)
Protein 8g.
Kolhydrat 4g.
Fett 23g.



Köttkorv.
Produktbeskrivning

Innehåll
Nöt- och griskött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Köttmängd
Köttmängd 48 %


Näringsvärde per 100g
Energivärde 1050kJ (260kcal)
Protein 8g.
Kolhydrat 4g.
Fett 23g.


Tur att jag inte äter korv.
Gillan
CITAT (Scrollan @ 25-11-2006, 23:38)
Sökte på "fläskkorv" och "köttkorv" och fick upp dessa länkar:

Fläskkorv.
Produktbeskrivning

Innehåll
Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Köttmängd
Köttmängd 48 %


Näringsvärde per 100g
Energivärde 1050kJ (250kcal)
Protein 8g.
Kolhydrat 4g.
Fett 23g.



Köttkorv.
Produktbeskrivning

Innehåll
Nöt- och griskött, vatten, fett från gris, potatismjöl, koksalt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.

Köttmängd
Köttmängd 48 %


Näringsvärde per 100g
Energivärde 1050kJ (260kcal)
Protein 8g.
Kolhydrat 4g.
Fett 23g.


Tur att jag inte äter korv.

Ja, det ser man. Mycket ska man lära sig. Undrar varför de både ser olika ut, och smakar olika? Nåt måste det bero på , men jag är då inte den rätte att svara på det rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif .

Men nog borde väl var och en vara medveten om att fläsk och kött, inte är samma sak ändå rolleyes.gif , eller??

Visst, man kan säga fläskkött om man så vill, det är jag fullt medveten om, men,..............????
Hannele
CITAT (Evgeni @ 26-11-2006, 00:05)
Undrar varför de både ser olika ut, och smakar olika? Nåt måste det bero på , men jag är då inte den rätte att svara på det rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Köttkorv innehåller mer nötkött och fläskkorv mer fläskkött,
annars är de väldigt lika. Det finns färdigkokt,
men till jul säljs färskt, som innehåller rått kött och måste kokas.
*Stintan*
Köttkorven ör ju grövre än fläskkorven och jag tror att det är mer nötkött i köttkorven än i fläskkorven. Så även om det innehåller samma saker så är det i olika proportioner. Samma sak är det då inte.
Evgeni kött kommer väl från både gris och nöt och fläsk bara från gris rolleyes.gif

Hannele hann före tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon