askar
Se upp för falska penninginsamlare

De här organisationerna samlar in pengar utan 90-konton


Baltic 2000
Barn & Katastrofhjälpen
Cancer- och Barnhjälpen
Cancer- och Miljöfonden – CMF
FRF-Stiftelsen – Fonden för Rehab o medicinsk forskning
Hjärtehjälpen
Humana Sverige/UFF – U-landshjälp från Folk till Folk
Jordens Barn
Mojahedin Sympatisör Förening – MSF
Naturskyddsfonden
Pilgrimsfolket
Samhällsfonden/Svenska Samhällsfonden
Stiftelsen Hjälp Barnen – SHB
Svensk Cancerrehabilitering - SSC
Svenska Hjälpfonden
Svenska Läkaresällskapet – 200-årsfonden
Svenska Smärtafonden/Cancer- och Smärtafonden
Telehjälpen

Källa: Frivilligorganisationernas insamlingsråd
kristerh
blev precis uppringd av nåt med cancer... gick med på att betala 200:-
måste kolla om de står med på listan isåfall blir det inget.
Bee
Tack för listan. Jag skall skriva ut den och ha den nära telefonen. Det närmar sig jul och då ringer och skriver allsköns människor och tigger pengar för något "behjärtansvärt"!


Tillägg: Jag brukar begränsa mina bidrag till Stadsmissionen och Frälsis enl principen "charity begins at home". Det finns många nödlidande i vårt land, det brukar dessa organisationer vittna om.
Margaretha
CITAT (kristerh @ 23-11-2006, 15:43)
blev precis uppringd av nåt med cancer... gick med på att betala 200:-
måste kolla om de står med på listan isåfall blir det inget.

Det är väldigt lömskt att vissa kanske (?) oseriösa organisationer tar namn som liknar stora välkända organisationers. Och i hastigheten minns man inte det exakta namnet. sad.gif
askar
Jag har förut blivit uppringd av falska insamlare
Har till o me lovat skänka pengar, men när inbet.kortet
kom, såg jag att det inte var 90-konto.
Då skickade jag inte några pengar.

Bra tips att skriva ut listan... här ska vi också
göra det och ha framme. smile.gif
Klura
Jag är med i Webaid och var nyss inne och kikade där.
Hittar ingen info om deras kontonummer så nu blir jag lite orolig.
Men dom måste ju vara okej(?).
Såg nu att bara 80 av 100 kr kommer fram om man betalar via mobilen, men 100 kr om man betalar via autogiro. Kanske får byta till det då.
Har skänkt en slant varje månad i flera år och det är så smidigt via mobilen.
Man får ett sms som talar om vilket projekt pengarna går till och så svarar man, så är det klart. Eller också väljer man projekt på hemsidan.
Det är ju olika insamlingar hela tiden. Man har en egen faddersida där det bl a framgår hur mycket pengar man skänkt varje månad/år.
Man kan skapa egna Faddergäng som kan hålla kontakten via hemsidan osv...
Det är inga stora summor det handlar om utan mellan 10-50 kr/mån.
Men många bäckar små...
askar
CITAT (Klura @ 24-11-2006, 09:45)
Jag är med i Webaid och var nyss inne och kikade där.
Hittar ingen info om deras kontonummer så nu blir jag lite orolig.
Men dom måste ju vara okej(?).
Såg nu att bara 80 av 100 kr kommer fram om man betalar via mobilen, men 100 kr om man betalar via autogiro. Kanske får byta till det då.
Har skänkt en slant varje månad i flera år och det är så smidigt via mobilen.
Man får ett sms som talar om vilket projekt pengarna går till och så svarar man, så är det klart. Eller också väljer man projekt på hemsidan.
Det är ju olika insamlingar hela tiden. Man har en egen faddersida där det bl a framgår hur mycket pengar man skänkt varje månad/år.
Man kan skapa egna Faddergäng som kan hålla kontakten via hemsidan osv...
Det är inga stora summor det handlar om utan mellan 10-50 kr/mån.
Men många bäckar små...

Så här står det på Stiftelsen för Insamlingskontroll sida


WEBAID Ideell Förening

SFI beslutade den 28 juni att inte bevilja ideella föreningen WEBAID förlängd giltighet vad avser kontrollgirokonto
PG 90 04 92-0 och BG 900-4920. Föreningen har delat ut för lite till ändamålet samt haft för höga förvaltningskostnader.
2006-06-28




Det har ju avslöjats insamlingar som oavkortat gått i privata fickor och sådana där bara 10% delats ut, resten har de "ideélla" själv tagit hand om.

sad.gif
anna_rispan
Har ni sett tv-serien Kuppen?? handlar inte den lite om sånt där...?? Jag såg bara en snutt. När två poliser var hemma o snackade med en läkare? som stod med i organisationen. Om jag hann förstå rätt på de få minuter jag såg...
askar
CITAT (anna_rispan @ 24-11-2006, 10:18)
Har ni sett tv-serien Kuppen?? handlar inte den lite om sånt där...?? Jag såg bara en snutt. När två poliser var hemma o snackade med en läkare? som stod med i organisationen. Om jag hann förstå rätt på de få minuter jag såg...

Det såg jag... han skämdes inte ens fast han bluffat och
fortsatte bluffa. Men jag minns inte om det var poliser.
Han tillsammans med kumpanerna bytte tydligen bara namn på
bolaget när de avslöjats.

Såna människor verkar det finnas gott om... tyvärr. sad.gif
..........................

Nu ser jag att du säger "serie" Det jag såg var antingen Uppdrag granskning el kalla fakta. Där var en läkare som bluffade.
Klura
CITAT (askar @ 24-11-2006, 09:15)
Så här står det på Stiftelsen för Insamlingskontroll sida


WEBAID Ideell Förening

SFI beslutade den 28 juni att inte bevilja ideella föreningen WEBAID förlängd giltighet vad avser kontrollgirokonto
PG 90 04 92-0 och BG 900-4920. Föreningen har delat ut för lite till ändamålet samt haft för höga förvaltningskostnader.
2006-06-28




Det har ju avslöjats insamlingar som oavkortat gått i privata fickor och sådana där bara 10% delats ut, resten har de "ideélla" själv tagit hand om.

sad.gif

Aj aj då. Ja då har jag bidragit med min sista slant där.
Funderar på ett Fadderbarn/familj av något slag istället.
Magdis
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt? rolleyes.gif
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 12:27)
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt? rolleyes.gif

Gör som man uppmanar oss... betala inte ett öre.
Tv har ju tagit upp bluffet flera ggr.
Varför betala till privatpersioners lyxliv. wink.gif


Jag skulle inte ensreturnera märkena.
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 12:27)
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt?  :rolleyes:

Vi har betalat till Curo i många år. Bara för att man inte har 90-konto så behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett bluff-företag. Jag förstår att 90-kontot är en garanti men man kan inte dra alla utan 90-konto över en och samma kam.

Magdis! Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla.

http://www.curo.nu/rc2.htm
Magdis
CITAT (Rossi @ 24-11-2006, 13:49)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 12:27)
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt?  rolleyes.gif

Vi har betalat till Curo i många år. Bara för att man inte har 90-konto så behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett bluff-företag. Jag förstår att 90-kontot är en garanti men man kan inte dra alla utan 90-konto över en och samma kam.

Magdis! Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla.

http://www.curo.nu/rc2.htm

Ok! smile.gif Jag har också haft känslan av att det är ett seriöst företag. Jag betalar det som kommit nu, sen får vi se hur det blir i framtiden.
Anma
Visst verkar curo seiösa, men varför har de inte ansökt om 90-konto kan man ju undra? Jag har betalat massor till olika ändamål under mitt liv men har numer alltid som krav att dom ska ha 90-konto.

För tillfället är jag återuppbyggnadsfadder i Ghana och Indonesien. Betalar också in till cancerfonden lite då och då, och stadsmissionen. Man måste hjälpa hemmavid också om man kan. smile.gif
askar
CITAT (Rossi @ 24-11-2006, 13:49)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 12:27)
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt?  rolleyes.gif

Vi har betalat till Curo i många år. Bara för att man inte har 90-konto så behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett bluff-företag. Jag förstår att 90-kontot är en garanti men man kan inte dra alla utan 90-konto över en och samma kam.

Magdis! Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla.

http://www.curo.nu/rc2.htm

Om just Curo vet jag inget, men har du någon gång bett att få årsredovisning.

På TV visades exempel där man hade samlat in 5 miljoner
Av den summan hade 10.000kr delats ut till sjuka.

Likadant med några som samlade in för att bygga barnhem i
U-land (minns inte var).
Sanningen kom fram efter att man under lång tid hållit koll på
dem. Det visade sig att en mikroskopisk del av insamlade medel
gått till att leta efter lämpliga platser att bygga barnhem på.
Alla övriga... det handlade om många miljoner... hade hamnat i deras privata fickor.
Bekostat fina hus åt dem själv osv.

En som inte ber om 90-konto.. ska man alltid vara misstänksam mot.
Har man rent mjöl i påsen så behöver man inte vara rädd för insyn.
askar
cint.se

Från sidan...
För att få ett så kallat 90-konto krävs att minst 75% av de insamlade pengarna ska gå till de behövande. Mer än 25% får alltså inte försvinna i administrativa kostnader (tex för insamlingen). Stiftelsen för Insamlingskontroll, SFI, övervakar att allt går rätt till och delar ut kontona. De svenska insamlingsorganisationerna har också ett branschorgan, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII.
http://www.frii.se/

Förutom att ha en varningslista över oseriösa insamlare - läs den gärna - så har FRII dessa tips:

När du som givare står i begrepp att skänka, tänk på - innan du öppnar plånboken:

1. Ger organisationen ett vederhäftigt intryck?
2. Har organisationen 90-konto? Dvs börjar på 90 - inte 91, 92 etc
3. Finns ett fungerande telefonnummer angivet?
4. Har organisationen uppgivit en gatuadress till sitt kontor, inte bara en boxadress?
5. Vid bössinsamling - kan insamlaren legitimera sig?

Svarar du nej på någon av dessa frågor - ge inga pengar!

Rossi
CITAT (askar @ 24-11-2006, 17:18)
CITAT (Rossi @ 24-11-2006, 13:49)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-11-2006, 12:27)
Jag brukar bli uppringd av en förening som heter Curo, riksföreningen för cancersjuka. Jag har gett pengar till dem flera gånger. Ser nu att de har inte heller 90 konto. Kan man bara strunta i att betala in summan på deras giro eller måste man stå vid sitt ord (telefonkontakt) Om jag skickar tillbaka de fula brevmärkena som man får i gengäld kanske vi är kvitt?  rolleyes.gif

Vi har betalat till Curo i många år. Bara för att man inte har 90-konto så behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett bluff-företag. Jag förstår att 90-kontot är en garanti men man kan inte dra alla utan 90-konto över en och samma kam.

Magdis! Du kan ju gå in på deras hemsida och kolla.

http://www.curo.nu/rc2.htm

Om just Curo vet jag inget, men har du någon gång bett att få årsredovisning.


Om du klickar in på deras hemsida så ser du att de har lagt ut sina årsredovisningar på nätet så det är bara att beskåda. Själv har jag dock inte tittat på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon