Full version: Billiga julklappar
anna_rispan
Läser i en tidning jag fått:

Ge bort en fin bild i en ram du fyndat på en loppis. Måla ramen för extra personlig touch.

Sticka en halsduk i bra garn.

Smaksätt olivolja.

Badsalt. Köp grovkornigt salt o blanda med doftolja o karamellfärg. (Kan karamellfärg funka verkligen??)

Presentkort på tjänster. (Datormeck, utflykt, barnvaktningen. Eller leta elevbehandlingar på massageskolor o liknande. Studentrabatt kankse?? På bowling eller något annat?

Vik en present eller kartongen. Leta på www.folds.net

www.rimstugan.se
www.roligakort.nu
www.knittinghelp.com
karjo
CITAT (anna_rispan @ 23-11-2006, 19:46)
Badsalt. Köp grovkornigt salt o blanda med doftolja o karamellfärg. (Kan karamellfärg funka verkligen??)

Karamellfärg i badsalt!? huh.gif Det undrar jag, jag hade nog aktat mig lite... Med tanke på hur grön/röd man blir bara om man spiller lite, vill man bada i det då!? tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Bra tips annars! smile.gif
anna_rispan
det var så jag tänkte också kring karamellfärgen. men tror du eller någon annan att det funkar att blanda med doftolja då??

mera tips någon??

jag gillar att pyssla ihop egna julklappar o har inte kommit på riktigt vad jag ska satsa på i år....
karjo
doftolja... ja, jag vet inte... vore det inte bättre med någon parfym då, för att få doften? Olja känns som att det bara skulle bli kladdigt och saltet bara skulle bli en klump. Men jag _vet_ inte, jag spånar bara... smile.gif
Klura
Jag har gjort eget badsalt och badbomber själv.
Det innehåller både doftolja el några droppar parfym och karamellfärg.
Det är ju så lite att det märks inte i badvattnet.
karjo
Har du några recept att dela med dig av? rolleyes.gif smile.gif
askar


Blev nyfiken och testade med havssalt, karamellfärg och tallbarsdoft...
plaskade med fingrarna i vattnet å det färgar inte av sig. smile.gif
Klura
Jag är själv väldigt glad i presentpapper och ljus och köper när andan faller på.
Tycker även det är en kul grej att ge bort och det är sånt som är bra att ha hemma.
* Ett par rullar fint papper, matchande snören och ev dekorationer.
* Ett par ljus med matchande servetter.
* En fin korg med roliga konserver. Handla gärna på butiker med utländskt sortiment.
* En fin burk med hemlagat godis eller hembakt.
* Gör ett fint julkort med en inbjudan på middag (särskilt uppskattat av vänner man inte träffar så ofta)
* Måla en personlig disktrasa med textilfärg

Det sista exemplet har jag gjort i två år och skickat som julkort.
Det är bara det att ingen har velat använda dom för att de var för fina.
Den ena är t o m inramad wacko.gif
Klura
Hittade inte mitt recept jag har här nånstans.
Gogglade och detta liknar det jag gjorde. Har skrivit till lite olika alternativ på ingredienser.
Bikarbonat och citronsyra köper man billigt i större påsar på marknader. Även en del affärer har det.

- 50 ml bikarbonat
- 25 ml citronsyra
- 2 droppar färg
- 2 droppar doftolja/parfym
- 10-15 ml matolja/barnolja/Olivolja

Blanda ingredienserna i en plastpåse eller skål, forma till boll och låt torka några dagar - en vecka.
Tänk på att använda handskar när du formar till bollar.
Du kan också använda bakformar el iskubslådan.
Bollarna är väldigt sköra och blir inte så hårda som de man köper.
anna_rispan
Tack till både Askar o Klura. Vad bra att du hade grejer hemma Askar så du kunde prova direkt.

KLura: Badbomberna, jag läste i panduro förra året o jag har nåt svagt minne av att det var nåt mer i msten. men det behövs alltså inte?? vad bra då kan jag kladd på o göra badbomber som jag hade tänkt redan då..!!! biggrin.gif
askar
Badbomber
Husmusen badbomber
AstraZeneca badbomber med tips om olika tillsatser.

1kkp = 1,5 dl
Stussi
Kolla mer på Husmusens hemsida (se länk i askars inlägg) där fanns massor av fint pyssel,
bland annat julpyssel. Kanske hittar du något fint där som du kan göra och ge bort? smile.gif

Synd att vi inte har badkar längre, hade varit kul att testa att göra en badbomb! rolleyes.gif
Klura
Det finns massor av recept med olika ingredienser och tillvägagångssätt, men detta liknade mest de som vi gjorde när barnen var små.
Då använde vi iskubslådan för ungarna ville ha många små att släppa ner i badet.

Jag gjorde en sats nu för att testa. Hade nog lite mer olja i än vad som stod i receptet, för det gick inte att forma så bra.
Jag pressade ner "smeten" i lite mindre pepparkaksformar, det blev tre stycken + en liten boll av de som blev över. Den blev bara som en enkrona, men lite brus är bättre än inget brus smile.gif
Ska låta de torka ett par dagar i formarna innan jag lossar dom.
anna_rispan
CITAT (Stussi @ 24-11-2006, 11:26)
Synd att vi inte har badkar längre, hade varit kul att testa att göra en badbomb! rolleyes.gif

du kan ju göra små o ha till fotbad.
anna_rispan
CITAT (Klura @ 24-11-2006, 11:36)
Det finns massor av recept med olika ingredienser och tillvägagångssätt, men detta liknade mest de som vi gjorde när barnen var små.
Då använde vi iskubslådan för ungarna ville ha många små att släppa ner i badet.

Jag gjorde en sats nu för att testa. Hade nog lite mer olja i än vad som stod i receptet, för det gick inte att forma så bra.
Jag pressade ner "smeten" i lite mindre pepparkaksformar, det blev tre stycken + en liten boll av de som blev över. Den blev bara som en enkrona, men lite brus är bättre än inget brus smile.gif
Ska låta de torka ett par dagar i formarna innan jag lossar dom.

ja vad fiffigt. då kan man göra hjärtan och ge bort.
Stussi
CITAT (anna_rispan @ 24-11-2006, 12:02)
CITAT (Stussi @ 24-11-2006, 11:26)


Synd att vi inte har badkar längre, hade varit kul att testa att göra en badbomb!  :rolleyes:

du kan ju göra små o ha till fotbad.

Ja, vad smart! Det har jag inte tänkt på!
Brukar bada fotbad lite titt som tätt faktiskt.

Tack för tipset! smile.gif
Hannele
CITAT (Stussi @ 24-11-2006, 11:26)
Synd att vi inte har badkar längre, hade varit kul att testa att göra en badbomb! rolleyes.gif

Julbad måste man ju ta - oavsett om det behövs eller ej. tongue.gif
Du får gå till något spa eller badhus.
pejori
CITAT (Hannele @ 25-11-2006, 10:30)
CITAT (Stussi @ 24-11-2006, 11:26)
Synd att vi inte har badkar längre, hade varit kul att testa att göra en badbomb!  rolleyes.gif

Julbad måste man ju ta - oavsett om det behövs eller ej. tongue.gif
Du får gå till något spa eller badhus.

undrar hur det hade sett ut, om man tog med sig ett gäng bomber och slängde i basängen på vallhalla ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif
anna_rispan
jag gjorde badbomber som juklappar. kunde ju inte lägga in bild då så nu kommer det en nu istället.
apelsinerna torkade jag hemma.


stina
CITAT (anna_rispan @ 15-01-2007, 20:37)
jag gjorde badbomber som juklappar. kunde ju inte lägga in bild då så nu kommer det en nu istället.
apelsinerna torkade jag hemma.



Oj vilka fina!!! rolleyes.gif
anna_rispan
Tack! Roligt var det också. Jag o sambon stod o mixtrade i köket. Riktigt mysigt. Vi har köpt en annorlunda pepparkaksform som vi ska använda till framtida badbomber. Jag avslöjar inte formen om jag vill ge bort en i present... wink.gif
Stussi
CITAT (anna_rispan @ 15-01-2007, 19:37)
jag gjorde badbomber som juklappar. kunde ju inte lägga in bild då så nu kommer det en nu istället.
apelsinerna torkade jag hemma.

Jättefina!! Vad använde du för recept? Jag provade också men dom ville
aldrig torka riktigt och gick bara sönder så jag kastade allt! mad.gif
anna_rispan
CITAT (Klura @ 24-11-2006, 10:56)
- 50 ml bikarbonat
- 25 ml citronsyra
- 2 droppar färg
- 2 droppar doftolja/parfym
- 10-15 ml matolja/barnolja/Olivolja

Citerar Klura. Men det är det som finns på astrazenceas hemsida också. Det var det vi använde. Vilket recept provade du?

Det funkade. Det ser ut som att det inte ska kunna gå o få ihop när man har blandat alltihopa så man får nog vara försiktig med att ha i extra olja.
Vi hade nog i för mycket olja i de röda för de plattade ut sig lite men de låg och torkade i godan ro en vecka. max. fast de behövde inte torka särskilt länge heller tyckte jag. det var mest att attiraljerna runt i kring inte fanns hemma så jag kunde inte göra färdigt.
Stussi
Jag använde detta recept

Kanske tog jag för mycket badolja i. Skall prova efter ditt recept nån gång.
anna_rispan
Ja gör det. Men läste i bloggen att hon skrev att man skulle lägga badbomben på en handduk att torka. Där jag läste skulle man inte lägga den på något som sög åt sig oljan. Då blir badbomben för spröd och går sönder. Plus att ytan som suger åt sig olja kan bli försörd. Vi la badbomberna på bakplåtspapper. Det syntes ju små fläckar men bomberna höll i allafall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon