Full version: Jesper Odelberg
Boxer
Jesper med Boyband
Floppy
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Han är så suveränt cool den killen...man kan ju inte annat än älska han... wub.gif
netaave
Det är en dokumentär om honom på Tv 2 i kväll kl. 20 som Tom Ahland gjort.

"Lindansaren
Svensk dokumentär av Tom Alandh. Det är en märklig balansakt mellan skratt och allvar när Jesper Odelberg uppträder. Han är stå-upp-komikern som sitter därför att han är cp-skadad. Publiken håller andan. Ska han få fram hela meningen? Kommer poängen att höras? Med sin humor ruskar han om våra fördomar. Ibland blir det gripande, inte för att Jesper sitter i rullstol utan för att han får oss att glömma den."
Kathy
Jag har sett honom på sit-down-comedy, som han väljer att kalla det.
Han sa att han aldrig skulle kunna ta ett jobb som fönsterputsare....och gjorde sen en konstpaus..... (här höll naturligtvis publiken tyst med, med tanke på att han sitter i rullstol)....och fortsatte: för jag har höjdskräck.


Underbar kommentar!!
netaave
En bra dokumentär tycker jag, men så är ju Tom Alandh en av dom bästa på det också.
yenny
Han är bra skön Jesper... fasiken att jag missade dokumentären.
Nu måste jag leta om man kan hitta den på nätet.
Biggan_
CITAT (yenny @ 26-11-2006, 23:23)
Han är bra skön Jesper... fasiken att jag missade dokumentären.
Nu måste jag leta om man kan hitta den på nätet.

Den kommer kanske i repris! Någon som vet? unsure.gif
*Stintan*
30 nov och 2 dec vet dock inte klockslag smile.gif

Helt klart värd att se.
Biggan_
CITAT (Stintan43 @ 27-11-2006, 00:03)
30 nov och 2 dec vet dock inte klockslag smile.gif

Tack! wub.gif
fruberglund
Skön kille!

Känner igen mycket i det han säger, svägerskan sitter nämligen i samma sits...eller rullstol biggrin.gif Ja, inte exakt samma som honom utan i en egen såklart rolleyes.gif

Hon har också förlossningsskada, fick navelsträngen runt halsen vid förlossningen med syrebrist och skada som följd. Hon kan dock inte prata utan använder sig av Bliss.

Det tråkiga är att många tror det är dumma i huvudet just för att de ser konstiga ut och sitter och krampar och har sig. Marie är helt klar i huvudet och blir skitförbannad när folk ser förbi henne, pratar "ovanför" huvudet på henne precis som att hon inte skulle fatta. Usch, vad jobbigt det måste vara.

Roligt att Jesper har kommit så långt och att han gör folk uppmärksamma på problemet genom sin komik. Tror säkert han har fått upp ögonen på många smile.gif
niklaswik
CITAT (Scrollan @ 26-11-2006, 17:44)
Jag har sett honom på sit-down-comedy, som han väljer att kalla det.
Han sa att han aldrig skulle kunna ta ett jobb som fönsterputsare....och gjorde sen en konstpaus..... (här höll naturligtvis publiken tyst med, med tanke på att han sitter i rullstol)....och fortsatte: för jag har höjdskräck.


Underbar kommentar!!

Och att han inte kan bli kirurg......för att han inte tål att se blod! biggrin.gif
adamos
Filmen går att se på SVT.se
netaave
Repris på dokumentären idag i Tv2 kl 16.20.
yenny
Nu har jag sett dokumentären. Jag blir väldigt imponerad av människor som Jesper som trotts sitt handikapp lyckas så himla bra. Jag tycker det är jättebra att sådanna program görs, för de verkligen slår hål på en massa fördomar som finns.
askar
Såg reprisen... Skön kille med träffsäker humor wub.gif
Gillan
Och jag har inte sett just den här dokumentären, men jag har sett honom förr, ett par ggr på TV:n och jag tycker att han är helskön. Med så mycket humor och glädje. Och visst tar han udden av många fördomar. Det tror jag i alla fall wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon