Leia
Och jag har väll aldrig haft så ont efter att jag städat!!!! Hur gör ni? Den blir ju jättetung att hålla i en stund (tvättade fogarna på kaklet i köket) Och tvättade två fönster ut och in sida.
Köpte Julas för 499:- tycker dessutom att den pytsar ut ojämt mycket ånga. Hum, får man lämna tillbaka något man köpt och sedan provat och inte gillar? wacko.gif blink.gif
LadyG
Ångerveckan kanske gäller fortfarande?
Leia
Undrar om jag använder fel teknink? De som har en ångtvätt här på odla är ju så nöjda, och om jag inte minns fel så skrev de att man slipper bli trött och få ont i tex axlarna när man använder den. wacko.gif
anna_rispan
Har du lusläst bruksanvisningen då?? unsure.gif
netaave
Iaf jag har ett annat märke, det kan ju skilja....
*Stintan*
Det kanske finns olika, tycker Julas som du köpt ser större ut än dom som mer ser ut som en sprayflaska. Kunde ju inte söka tyvärr sad.gif smile.gif
Leia
CITAT (netaave @ 28-11-2006, 16:59)
Iaf jag har ett annat märke, det kan ju skilja....

Men du, hur gör du tex när du tvättarfönster med den? Min hade då som en slang man satte på ångtvätten som slutade med ett munstycke där ångan sprutar ut och svamp på ena sidan och skrapan på den andra. ( under fönsterputsningen blev den inte så tung att hålla i)
Men först ska man då ånga på och gnugga med svampen och skrapa med skrapan och sedan ta något torrt att avsluta med. Alltså då blir det ju´samma jobb som vanligt. Eller har jag missat något knep? Hur gör du?
gammelnalle
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 17:18)
Ångerveckan kanske gäller fortfarande?

Ångmaskin- ÅNG-ervecka----
he he he smile.gif smile.gif smile.gif
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 28-11-2006, 19:00)
CITAT (LadyG @ 28-11-2006, 17:18)
Ångerveckan kanske gäller fortfarande?

Ångmaskin- ÅNG-ervecka----
he he he smile.gif smile.gif smile.gif

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Lustigkurre !!!!! tongue.gif
Klura
Jag glömde visst berätta förra gången att jag sprang ju iväg och köpte en på Jula. Och guu vad jag blev besviken.
Precis som Leia skriver så kommer ångan ojämt i pustar.
När den inte pustar så kan man hålla handen framför utan att bränna sig.
Tung och otymplig var den också.
Jag har inte provat fönster för jag har vindsvåning och får klättra lite när jag ska tvätta.
Men jag försökte med kaklet i kök och badrum och visst blev det rent.
Men det går nog snabbare att spraya medel och skura som vanligt.
Testade på mina bakplåtar och ugnsgaller men där hände absolut ingenting.
Kanske jag använder fel teknik, men det enda den klarade hyfsat var att jaga blomflugor med. (men det gällde att pricka in när apparaten pustade).
Nä den får packas ner i nån Tradera eller Blocketlåda för senare försäljning.
netaave
CITAT (Leia @ 28-11-2006, 18:03)
CITAT (netaave @ 28-11-2006, 16:59)
Iaf jag har ett annat märke, det kan ju skilja....

Men du, hur gör du tex när du tvättarfönster med den? Min hade då som en slang man satte på ångtvätten som slutade med ett munstycke där ångan sprutar ut och svamp på ena sidan och skrapan på den andra. ( under fönsterputsningen blev den inte så tung att hålla i)
Men först ska man då ånga på och gnugga med svampen och skrapa med skrapan och sedan ta något torrt att avsluta med. Alltså då blir det ju´samma jobb som vanligt. Eller har jag missat något knep? Hur gör du?

Min ångar hur jämt och fint som helst när jag sätter knappen i nertryckt läge, ångar på tills det rinner, skrapar, torkar upp smutsen nertill på fönstret. Slipper ju det jobbigaste momentet att tvätta.

Maken körde över våra vardagsrumsmattor idag och dom är som nya, blev så härligt fluffiga igen.

Tycker du ska gå tillbaka med din, säg bara att den ångar ojämt.
askar
Faktiskt så har jag aldrig förstått vitsen med ångmaskinen wink.gif

Jobbigaste momentet att tvätta... säger Neta
Är det så mycket jobbigare att torka av rutan med våt trasa
än att gå fram o tillbaka med ångmaskin som säkert väger
många ggr mer än trasan. wink.gif

Ånga mattorna gör ju inte dem rena... bara "fluffiga"...
om man nu har ryor el liknande.
netaave
CITAT (askar @ 28-11-2006, 22:26)
Faktiskt så har jag aldrig förstått vitsen med ångmaskinen wink.gif

Jobbigaste momentet att tvätta... säger Neta
Är det så mycket jobbigare att torka av rutan med våt trasa
än att gå fram o tillbaka med ångmaskin som säkert väger
många ggr mer än trasan. wink.gif

Ånga mattorna gör ju inte dem rena... bara "fluffiga"...
om man nu har ryor el liknande.

Behöver aldrig röra rutan, smutsen rinner av och rutan torkar hur ren och fin som helst av värmen.
Naturligtvis dammsuger vi mattorna först, så dom är rena men blir jättefräscha av ångbehandlingen, precis som efter en skumtvätt fast bättre.
netaave
Vägde min kanna 3,8 hg med 2,5 dl vatten i.
askar
CITAT (netaave @ 28-11-2006, 22:16)
Min ångar hur jämt och fint som helst när jag sätter knappen i nertryckt läge, ångar på tills det rinner, skrapar, torkar upp smutsen nertill på fönstret. Slipper ju det jobbigaste momentet att tvätta.



CITAT (netaave @ 28-11-2006, 22:33)
Behöver aldrig röra rutan, smutsen rinner av och rutan torkar hur ren och fin som helst av värmen.


?
netaave
Skrapar och torkar nertill
askar
CITAT (netaave @ 28-11-2006, 22:43)
Skrapar och torkar nertill

Röra rutan... avsåg jag med mitt frågetecken.

Min undran var... är det sååå mycket enklare att gå fram o tillbaka
med ångmaskin som väger många ggr mer än en trasa
än att torka rutan med dito?

När jag putsar fönster torkar jag också bara nertill
efter skrapan.
fruberglund
Jag köpte den på Tvins och trodde den skulle göra mirakel efter vad jag läste här men är inte heller så imponerad. Putsade fönstren med den och det blev precis lika randigt som annars. Inte heller så imponerad på plåtarna, fick ju gnugga som tusan med stålborsten på så man fick kramp i armen, mycket bättre med Svinto där men då var det ju det här med kemikalierna man ville slippa med ångmaskinen.

Det den har varit bäst till var att rengöra soffan och speglarna på badrumsskåpet blev bra också. Tänkte försöka göra rent barnvagnen som är skitig av smutsiga barnfingrar, får se hur det går.

Är ju inte jättenöjd måste jag säga, här lät det ju som att det var en mirakelmaskin...blir nog att den står i skåpet som allt annat sad.gif
Magdis
Min ångare ångar också lite ojämnt men om man pumpar på knappen så blir det bättre. Fönsterputsning tycker inte jag den är allra bäst till precis...lika enkelt att putsa som vanligt. Däremot till ugnen, kakel m.m. Löser upp smutsen väldigt bra. Dessutom har jag rengjort bäddmadrasser och mattor med den. Textilmunstycket funkar bra att släta ut rynkor på gardiner utan att behöva ta ner dem. smile.gif
askar
CITAT (fruberglund @ 28-11-2006, 22:56)
Det den har varit bäst till var att rengöra soffan

Nu blir jag nyfiken.. hur rengjorde du den?
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2006, 23:01)
Dessutom har jag rengjort bäddmadrasser och mattor med den.

Nyfiken på hur du rengjort bäddmadrasser och mattor.
Magdis
CITAT (askar @ 28-11-2006, 23:05)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2006, 23:01)
Dessutom har jag rengjort bäddmadrasser och mattor med den.

Nyfiken på hur du rengjort bäddmadrasser och mattor.

Jag sprutade ånga med munstycket på fläckarna och skrubbade med en borste. smile.gif
netaave
Det är ju det som jag tycker gör den så suverän, att användningsområdet är så stort och att man använder mycket mindre kemikalier.
Den är urbra även i trädgården, tar bort svarta prickar och mossbeläggningar på trä, dödar ogräset mellan plattorna, gubben gör ren navkapslar och fälgar på bilen.
Fönsterputsningen är kanske inte det ultimata området för den, men kakel, vitvaror, rostfritt och speglar är den suverän till.
Just också att kunna rengöra soffan och mattorna själv tycker jag är bra.
fruberglund
CITAT (askar @ 28-11-2006, 23:03)
CITAT (fruberglund @ 28-11-2006, 22:56)


Det den har varit bäst till var att rengöra soffan

Nu blir jag nyfiken.. hur rengjorde du den?

Det var faktiskt inte jag utan mannen...som ni sa så var ju han också bara TVUNGEN att prova biggrin.gif

Han tog munstycket till fönsterputsning och tog bort fönstergrejen och satte på ett sånt där mjukt skydd som följde med, det blåa. Sen drog han nog bara med den på soffan (vi har tygsoffa). Blev så rent och fint så, brukar bli rätt skitigt med grisar med leriga klövar som ska ligga i soffan rolleyes.gif
mulle
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 10:48)
brukar bli rätt skitigt med grisar med leriga klövar som ska ligga i soffan

UNDERBART, bara helt underbart!
wub.gif wub.gif wub.gif laugh.gif
Mulle som lovar att aldrig mera stöna över lite katthår i soffan!
askar
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 10:48)
Det var faktiskt inte jag utan mannen...som ni sa så var ju han också bara TVUNGEN att prova biggrin.gif

Han tog munstycket till fönsterputsning och tog bort fönstergrejen och satte på ett sånt där mjukt skydd som följde med, det blåa. Sen drog han nog bara med den på soffan (vi har tygsoffa). Blev så rent och fint så, brukar bli rätt skitigt med grisar med leriga klövar som ska ligga i soffan rolleyes.gif

Ok... men vart tar smutsen vägen...sitter det en trasa i munstycket
som du får skölja ur?

Magdis ångar upp smutsen och borstar bort den...då fattar jag. smile.gif
Men jag kan ínte förstå hur något kan bli rent om man bara
sprutar ånga på. unsure.gif
Iza
Jag är heller inte nöjd med min, skulle ha den till fönster.
fruberglund
CITAT (askar @ 29-11-2006, 12:03)
CITAT (fruberglund @ 29-11-2006, 10:48)

Det var faktiskt inte jag utan mannen...som ni sa så var ju han också bara TVUNGEN att prova biggrin.gif

Han tog munstycket till fönsterputsning och tog bort fönstergrejen och satte på ett sånt där mjukt skydd som följde med, det blåa. Sen drog han nog bara med den på soffan (vi har tygsoffa). Blev så rent och fint så, brukar bli rätt skitigt med grisar med leriga klövar som ska ligga i soffan rolleyes.gif

Ok... men vart tar smutsen vägen...sitter det en trasa i munstycket
som du får skölja ur?

Magdis ångar upp smutsen och borstar bort den...då fattar jag. smile.gif
Men jag kan ínte förstå hur något kan bli rent om man bara
sprutar ånga på. unsure.gif

Jag vet inte...som sagt mannen som gjorde, trasan kanske var skitig det måste jag höra mig för om. Annars åkte väl skiten ner i soffan, haha. Nej, vi dammsög ju det lösa först såklart sen så var det några fläckar bara tror jag.

När vi byggt ny grisgård (ska försöka hinna det nästa år) så kommer det bli tak över och då kommer de förhoppningsvis inte bli några leriga klövar som för övrigt bara är ett problem på höst och vår när det regnar mycket biggrin.gif
Leia
CITAT (Iza @ 29-11-2006, 11:24)
Jag är heller inte nöjd med min, skulle ha den till fönster.

Vilket märke har du då?

Alltså jag gillar fortfarande ide´n och är det så att det verkar som att något märke är sämre och ett annat är bättre så kommer jag vilja köpa en annan bättre.

Så här med kan vi dissa Julas! biggrin.gif

Jag ringde för övrig till Jula och frågade hur det var om man fick lämna tillbaka den när man provat den och inte var nöjd. Och det verkade som att jag faktiskt skulle få det! (det blir reklamation på att den sprutar ut ångan ojämnt, jag nämnde inte att jag tyckte att den var för tung tongue.gif )
smile.gif

Har jag tolkat det rätt att ni som är nöjda med era har köpt från Tvins? (förutom fruberglund...som jag för övrigt skulle vilja att hon berättade mer om sina grisar! wub.gif )
Klura
Jag ska nog gå och göra ett försök med Jula också.
Det var ju längesen jag köpte den, men det borde ju i så fall vara ett fel som går på garantin. Produkten går ju knappt att använda med det dåliga blåset.

Och jag vill också höra mer från fruberglund så jag tycker hon bums börjar en grisig tråd i husdjursforumet. Helst med bilder.
Leia
CITAT (Klura @ 29-11-2006, 14:01)
Och jag vill också höra mer från fruberglund så jag tycker hon bums börjar en grisig tråd i husdjursforumet. Helst med bilder.

Absolut, jag har faktiskt en del frågor att ställa om minigrisar också! Har varit inne på att skaffa en men har inte riktigt fått med mig sambon på det. smile.gif wub.gif
Iza
Min kommer från Twins mad.gif
pejori
tur att jag inte hunnit införskaffa en ännu... biggrin.gif
avvaktar vidare öden wub.gif
fruberglund
CITAT (Leia @ 29-11-2006, 15:42)
CITAT (Klura @ 29-11-2006, 14:01)
Och jag vill också höra mer från fruberglund så jag tycker hon  bums börjar en grisig tråd i husdjursforumet. Helst med bilder.

Absolut, jag har faktiskt en del frågor att ställa om minigrisar också! Har varit inne på att skaffa en men har inte riktigt fått med mig sambon på det. smile.gif wub.gif

Ok, tråd om grisarna kommer snart smile.gif

Min är också från Tvins, inte missnöjd med ångningen den är jämn utan mest att jag trodde den skulle utgöra mirakel efter allt beröm den fick här...men det finns väl inga mirakel??? rolleyes.gif

Mannen tycker nog den är bättre än vad jag tyckte, nu var han sugen på att prova den i badrummet laugh.gif

Nu har jag frågat om soffan också. Han använde den för att värma upp och fukta på soffan, sen torkade han rent med trasa också. Men då kan man väl likaväl bara fukta med vatten sa jag men han sa att värmen är perfekt för att lösa upp såna fläckar och det var det den var så bra på.

Så där har ni det! Nu ska jag leta på lite grisbilder tongue.gif
pejori
tror man att nått är för bra för att vara sant, är det oftast det också laugh.gif laugh.gif
netaave
Finns bara en nackdel med den som jag tycker och det är "tjutljudet" har börjat ha hörselskydd när jag använder den.
Leia
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 18:30)
Finns bara en nackdel med den som jag tycker och det är "tjutljudet" har börjat ha hörselskydd när jag använder den.

Julas lät inte illa iallafall, men vägde typ 2 kilo (uppskattar lite nu bara, vet inte exact) Men din verkar ju´ lätt. Måste man pumptrycka på knappen hela tiden eller håller man bara in den på Tvins maskin?
Susanna
Jag har också en ångmaskin och är helt nöjd med den. Tänkte på det här med tyngden. Måste ni hålla i den hela tiden när ni jobbar? Min har ganska lång ångsladd så den stor på golvet eller bänken och jag behöver bara hålla i munstycket.
Leia
CITAT (Susanna @ 29-11-2006, 19:33)
Jag har också en ångmaskin och är helt nöjd med den. Tänkte på det här med tyngden. Måste ni hålla i den hela tiden när ni jobbar? Min har ganska lång ångsladd så den stor på golvet eller bänken och jag behöver bara hålla i munstycket.

Vilken sort har du?
netaave
CITAT (Leia @ 29-11-2006, 20:20)
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 18:30)
Finns bara en nackdel med den som jag tycker och det är "tjutljudet" har börjat ha hörselskydd när jag använder den.

Julas lät inte illa iallafall, men vägde typ 2 kilo (uppskattar lite nu bara, vet inte exact) Men din verkar ju´ lätt. Måste man pumptrycka på knappen hela tiden eller håller man bara in den på Tvins maskin?

Håller bara in den helt lätt. Går även att låsa i det läget vilket är bra när man kör över mattor och andra stora områden.
fruberglund
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 21:28)
Håller bara in den helt lätt. Går även att låsa i det läget vilket är bra när man kör över mattor och andra stora områden.

Går den låsa på Tvins? Eller har du en annan?
Snöflinga
Jag har den röda från Twins och den tjuter inte ett dugg ... måste erkänna att jag har bara testat den på kakel och igengrodd köksfläkt, där den var suverän rolleyes.gif annars är det maken som leker med den och tycker den är super... wub.gif
askar
Kakel o dyl... att smutsen rinner ner och sedan får torkas av =ok, jag fattar.

Men madrasser, mattor, stoppade möbler... vart tar smutsen vägen när man ångar?
Om jag ångar en smutsig skjorta så blir den ju inte ren bara för att den ser
fräschare ut... eller unsure.gif

Om någon kunde bevisa att smutsen försvinner och objektet är rent
då skulle jag omedelbart beställa en manick och kanske en var till barnen också.



fruberglund..Tack för förklaring. smile.gif
Susanna
Leia, jag har en kärcher. Ganska dyr men jag tycker den är värd sitt pris.
Gillan
CITAT (pejori @ 29-11-2006, 18:41)
tror man att nått är för bra för att vara sant, är det oftast det också laugh.gif  :lol:

Precis den tanken som avgjort när jag har funderat. Jag har ju funderat på och skaffa en ända sen förra disskussionen. Det har ju låtit så helt fantastiskt, och jag vill ju också haaaa då ju sleep.gif . Men misstänksamheten mot " underprylar " är djupt rotad hos Gillan. Nåja, än har jag ingen köpt och avvaktar nog ett par rescentioner till jag sleep.gif laugh.gif
Bee
Jag köpte min från Tvins efter den fina reklamen här på Odla. Efter första försöket var jag lite besviken, jag trodde det handlade om "quickfix". Men sen har jag haft den till kakel, köksbänk, badrum mm. Funkar finfint. Fönstren har jag inte gett mig på än. Skall också prova på fälgarna när vi byter hjul på bilen nu till helgen.

Min gamle far var hemma och fick en demonstration. Han jämförde med när han som sjöman var ute på de sju haven förr i tiden och där använde man ånga till rengöring. Det var det enda som bet på skiten sa han. Vi talar om tiden före Mr Muscle...

En sak som jag inte vågat prova än: tror ni den går att använda på läder? VI har en lädersoffa som verkligen skulle behöva fräschas upp men jag är tveksam till det här med läder och vatten.

Att mattor blir fina och fräscha förvånar mig inte - jämför med att dra ut dom i snön på vinten och borsta in snön i dom. Det är ju ett gammalt klassiskt knep.

Vad som är negativt är ljudet. Det är ett förfärligt ljud! Dammsugaren är tyst som en mus i jämförelse...
netaave
Ja fru Berglund jag har den lilla röda från Twins.
fruberglund
CITAT (netaave @ 30-11-2006, 11:31)
Ja fru Berglund jag har den lilla röda från Twins.

Då får jag nog läsa bruksanvisningen lite noggrannare, har inte sett att det går att spärra den.

Vilket mått stämmer förresten? I bruksanvisningen står att man ska ha max 2,5 dl vatten i men på max på måttet som följer med är det 3,25 dl? Vilket tror ni stämmer bäst?
Bee
CITAT (fruberglund @ 30-11-2006, 13:24)
Vilket mått stämmer förresten? I bruksanvisningen står att man ska ha max 2,5 dl vatten i men på max på måttet som följer med är det 3,25 dl? Vilket tror ni stämmer bäst?

Jag blev lite förånad också över skillnaden. 2,5 dl räckte inte när jag testade första gången och det tog evigheter innan den svalnade tillräckligt så man kunde hälla på mer vatten.
Numera går jag på måttets mått, 3,25. Funkar fint, det rinner inte över när jag häller i och det är det viktigaste tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon