Christa
Har ni några bra tips på hur man skall komma ihåg när man bytte lakan sist? Jag minns aldrig när jag bytte sist så det blir på känn. Vet inte om jag kanske är glömskare än andra. Jag hade en superstressig tid på jobbet och sedan dess glömmer jag ännu mer.

Lappar funkar inte så bra för jag minns inte var jag lägger dem...
netaave
Jag byter på fredagar, enkelt eftersom jag/vi oftast städar då!
Allis
Jag brukar känna när det är dags att byta. Ingen särskild dag alltså.. Annars kan du byta när du städar sovrummet. tongue.gif
Alba
E-postprogrammen har ju påminnelse-anteckningar man kan lägga in så det poppar upp ett meddelande.

Lägg in för hela året - fungerar förutsatt att du öppnar varje dag.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Christa @ 30-11-2006, 17:41)
Har ni några bra tips på hur man skall komma ihåg när man bytte lakan sist? Jag minns aldrig när jag bytte sist så det blir på känn. Vet inte om jag kanske är glömskare än andra. Jag hade en superstressig tid på jobbet och sedan dess glömmer jag ännu mer.

Lappar funkar inte så bra för jag minns inte var jag lägger dem...

Jag har en 10 års kalender och där står det mesta, bl an när jag senast bytte sängkläder.

Elisabeth
CurlySue
jag tycker det är dax att byta när sängkläderna kommer då man visslar på dem.... laugh.gif
Skojar bara....vi byter nog var 14:e dag.
Monica i Nässjö
Varje lördag byter jag lakan. varannan vecka ungarnas och varannan våra. och samtidigt skurar jag badrummet och byter alla handdukar. Då blir det två tvättmaskiner med hälften lakan, hälften handdukar. Perfekt eftersom torktumlaren bara tar en halv maskin handdukar (lakanen hänger jag).

så har jag gjort i flera år.
Christa
Många bra tips fick jag men... när jag bytte sist så glömde jag notera det och nu har jag ingen aaning om när jag bytte sist. 5, 8 eller 14 dagar. Ingen aning.

Det där med att byta en viss dag funkar inte för mig. Försökte med varannan lördag men så hann jag inte då och så blev det gjort först på onsdagen och nu är jag lost igen för jag minns inte vilken j-a onsdag det var... för visst var det en onsdag...?

Är det ingen mer än jag som har så dåligt minne?
stina
Jo absolut, men jag går på känn när det är dags att byta lakan. Bryr mej inte om hur många dagar det är mellan bytena, dom ska kännas fräscha. Det är viktigast för mej.
anna_rispan
Ja, gör som Stina tipsar eller be sambon? För visst skrev du en gång att du hade en sambo.

Alternativt. att du skriver in i almanackan eller nånstans där du tittar varje dag. att du ska byta sängkläder på xdag.
Gita
Har inget system för sådant, byter när det behövs. Efter en vecka eller fjorton dagar. Perioder när vi reser mycket kan det gå över en månad mellan bytena.
Gita
Alba
CITAT (Christa @ 12-01-2007, 19:52)
Många bra tips fick jag men... när jag bytte sist så glömde jag notera det och nu har jag ingen aaning om när jag bytte sist. 5, 8 eller 14 dagar. Ingen aning.

Det där med att byta en viss dag funkar inte för mig. Försökte med varannan lördag men så hann jag inte då och så blev det gjort först på onsdagen och nu är jag lost igen för jag minns inte vilken j-a onsdag det var... för visst var det en onsdag...?

Är det ingen mer än jag som har så dåligt minne?

Hopplöst fall - doktorn grät biggrin.gif tongue.gif
myskmadra
Du är inte ensam! Vi är många! Kolla in
förening för tankspridda wub.gif
netaave
CITAT (myskmadra @ 13-01-2007, 14:04)
Du är inte ensam! Vi är många! Kolla in
förening för tankspridda wub.gif

biggrin.gif biggrin.gif
Har några stycken jag ska tipsa om den.
Sommartorparn
Det är ju du själv som ska ligga i dom. Om du inte märker att lakanen blivit motbjudande, så har dom inte behövt bytas, helt enkelt. Eller är det schemat som är är ändamålet?
herkules
även om du inte kommer ihåg när du bytte lakan så märker du väl när det är dags?
strunt i schema och gå på känn!

jag har hundar i sängen som drar upp sand så när jag inte känner för peeling längre så byter jag.
*Stintan*
Håller med, man byter väl lakan när man känner att det är dags. Hur gör du annars? Väntar till fredan fast dom blivit skitiga redan på måndan???
wacko.gif
Christa
Om det är vinter och man inte har husdjur så tar det väääldigt lång tid innan lakanen blir så smutsiga så det syns. Efter 14 dagar syns det definitivt ingenting. Det skulle nog ta flera månader.

Jag är däremot väldigt känslig för dålig luft i sovrummet. Det behöver inte lukta unket utan det som händer är helt enkelt att jag sover dåligt. Om jag sover dåligt trots att det är svalt i sovrummet så har det ofta hjälpt att byta lakan.

Har undrat om det helt enkelt blir mer koldioxid i luften när kvalstermängden ökar. De andas väl ut koldioxid precis som människor.
anna_rispan
Vet inte.


Men vi byter lakan när det "känns" o doftar för mycket hud. Det syns inget då.

Lita på dina sinnen. Men visst kan du komplettera med att skriva upp det på din almanacka eller kalender eller vad som helst.

Lycka till!
Ophelia
Låter som du har det superstressigt. Låt detta problem bli din sambos om han har det lättare så gör du andra saker som typ förhindrar hjärtsnörp eller hjärnblödning smile.gif
Helen i Skåne
Jag byter alltid samtidigt som jag städar, alltså en gång i veckan. Behöver också "fasta" rutiner för att inte helt tappa bort mig wacko.gif
Sommartorparn
CITAT (Christa @ 14-01-2007, 10:09)
Jag är däremot väldigt känslig för dålig luft i sovrummet. Det behöver inte lukta unket utan det som händer är helt enkelt att jag sover dåligt. Om jag sover dåligt trots att det är svalt i sovrummet så har det ofta hjälpt att byta lakan.

Att lägga ut längkläderna för vädring ger samma/bättre effekt. Särskilt i minusgrader (vilket det tyvärr inte har varit så ofta denna vinter)
pejori
CITAT (herkules @ 13-01-2007, 21:47)
även om du inte kommer ihåg när du bytte lakan så märker du väl när det är dags?
strunt i schema och gå på känn!

jag har hundar i sängen som drar upp sand så när jag inte känner för peeling längre så byter jag.

samma här...byter vid behov smile.gif smile.gif
det kan vara sand eller tassavtryck...men oftast att dom inte känns rena längre huh.gif
så här blir det ofta två-tre gånger i veckan ohmy.gif
Magdis
Jag lär inte missa det iallafall, så äckliga som mina lakan blir av Lillemans kräk. Nåt system har jag aldrig haft, byter vid behov. Idag är det dags att slänga in sängkläderna med täcke och kuddar o allt i tvättmaskinen. Stoppa dem i frysboxen kanske eftersom det inte är nån kyla ute! tongue.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 16-01-2007, 11:33)
det kan vara sand eller tassavtryck...

Maken ska nog inte klaga att jag äter skorpor i sängen... ohmy.gif rolleyes.gif
storm
Jag har tvättstugan varje lördag då tar jag sängkläderna samtidigt ,vi har två hundar men dom får alldrig vara i såvrummet.
Farbror Blå
CITAT (sarah68 @ 30-11-2006, 18:43)
jag tycker det är dax att byta när sängkläderna kommer då man visslar på dem.... laugh.gif
Skojar bara....vi byter nog var 14:e dag.

haha den var bra laugh.gif
pejori
CITAT (Hannele @ 16-01-2007, 11:55)
CITAT (pejori @ 16-01-2007, 11:33)
det kan vara sand eller tassavtryck...

Maken ska nog inte klaga att jag äter skorpor i sängen... ohmy.gif rolleyes.gif

japp...skorpor är en barnlek i jämnförelse laugh.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (herkules @ 13-01-2007, 21:47)
jag har hundar i sängen som drar upp sand så när jag inte känner för peeling längre så byter jag.

Ungefär samma system som mig då alltså laugh.gif laugh.gif
Kathy
Sånt här sysslar jag med lite då och då på jobbet, dvs göra turschema/beskrivningar för när det är dags att byta lakan biggrin.gif , när det är dags att städa, hur man städar, i vilken ordning, hur ofta och hur man gör...osv.
Ralf
Kan ni inte byta lakan till jul? Jag brukar bada till jul, även om det inte är nödvändigt.
Kathy
CITAT (Ralf @ 16-01-2007, 21:50)
Kan ni inte byta lakan till jul? Jag brukar bada till jul, även om det inte är nödvändigt.

Varje jul, eller räcker det med varannan jul? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon