netaave
Verkar som ingen riktigt vill säga hur ofta i den andra tråden.
Saturnus
Varje vecka bytter jag på sengene.
Gillan
Jag svarade var 14:e dag för att gardera mig, men det är en sanning med modifikation. En och en halv vecka emellan stämmer nog bättre egentligen. Men det blir nog oftare två veckor än en i alla fall. Men aldrig mer.
faith
Varje vecka, oftare om det behövs t ex på sommaren om det är varmt.
Castea
Fram tills alldeles nyligen: En gång i månaden. ("så gjorde mor" sleep.gif )

Nu: Var 14:e dag.
Gossen Ruda
Kanske med något års mellanrum. rolleyes.gif Fast däremellan tvättar jag dom då och då. In i maskinen på morgonen och sen är det torrt till kvällen. Köper en ny omgång när det behövs. laugh.gif
pejori
har långhåriga hundar i sängen, så det blir varannan dag här. jag bor också på botten.
vill inte ha sand i sängen inte smile.gif smile.gif
Betty
Röstade på "varannan vecka" men vid behov blir det oftare. Sommartid blir det definitivt oftare.
askar
Varannan vecka.
stina
Var 14:e dag svarade jag och det stämmer oftast.
Stussi
Varanna vecka ungefär. Oftare på sommaren.

Just nu byter jag lakan i min säng lite titt som
tätt när jag ammar, blir det inte mjölk så blir det
kräks på lakanen.
Alba
Vid behov. Varje vecka, var 14:e dag - det varierar. När det är varmt blir det oftare.
Alexander-VG-zon3
jag är alla svaren . olika
Rapchic
när det behövs
men med tanke på att jag och pojkvännen
går ner ca 5 kilo tillsammans på en natt
(vi antar att det är svett)
behövs det minst en g i veckan
Magdis
CITAT (Rapchic @ 30-11-2006, 21:29)
när det behövs
men med tanke på att jag och pojkvännen
går ner ca 5 kilo tillsammans på en natt
(vi antar att det är svett)
behövs det minst en g i veckan

Vad gör ni på nätterna egentligen? wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
Rapchic
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-11-2006, 22:39)
CITAT (Rapchic @ 30-11-2006, 21:29)
när det behövs
men med tanke på att jag och pojkvännen
går ner ca 5 kilo tillsammans på en natt
(vi antar att det är svett)
behövs det minst en g i veckan

Vad gör ni på nätterna egentligen? wub.gif rolleyes.gif laugh.gif

det vill du görna veta
(eller inte tongue.gif )






sover mest biggrin.gif
Snöflinga
Svarade ej... vem bryr sig.. eller ... Tänker att det kanske sitter en eller flera och katalogiserar alla Odlamedlemmar... allt ifrån snoppstorlekar till politiska sympatier ... mm - osv - etc. ... jaherreminje ....
LadyG
Borde nog byta varje vecka men det blir inte så ofta, bara varannan ungeför, trots de bästa av intentioner. sleep.gif
Rapchic
undrar vad det ulimata skulle vara
ur både hygien och 'hurstortvätthög' synpunkt
Magdis
Jag byter vid behov. Just nu är det ungefär varje dag, med allt kräk och mjölk som hamnar där under natten.
*Mademoiselle*
Varje söndag rolleyes.gif
renate
När det behövs,hunden sover i min säng och fäller mycket 2 ggr/år,eller så hoppar hon i sängen när hon kommer in från trädgården.Lakan byter jag minst en gång i veckan ibland oftare. Ibland tar jag fram Kirbyn för att får bort hundhåren.
Kathy
CITAT (Snöflinga @ 30-11-2006, 21:50)
Svarade ej... vem bryr sig.. eller ... Tänker att det kanske sitter en eller flera och katalogiserar alla Odlamedlemmar... allt ifrån snoppstorlekar till politiska sympatier ... mm - osv - etc. ... jaherreminje ....

Det vore kul med en sammanställning på hur det genomsnittlige odlaiten ser ut/tycker/gör. biggrin.gif
pejori
CITAT (renate @ 30-11-2006, 22:21)
När det behövs,hunden sover i min säng och fäller mycket 2 ggr/år,eller så hoppar hon i sängen när hon kommer in från trädgården.Lakan byter jag minst en gång i veckan ibland oftare. Ibland tar jag fram Kirbyn för att får bort hundhåren.

som här då. fast jag har tre...då går det bata en dag sen är dom för sandiga och sunkiga smile.gif smile.gif

Helst skulle jag byta varje dag, men där är inte orken med riktigt.
stänga ut hundrana från rummet nä det går inte wub.gif wub.gif
Christa
Vad som är optimalt vet jag inte men ur miljösynpunkt skulle vi nog tvätta mindre här i Sveige. Läste någonstans att vi lägger lika mycket tid på tvätt idag som för 100 år sedan trots alla maskiner. Han man hund kan man ju lägga ett skynke över som skydd. Sand i sängen låter lite jobbigt oavsett hur ofta man tvättar.

Det är nästan som dikten av Alf Henriksson

"Min fru äter skorpor i sängen, annars är allting bra."
kristerh
CITAT (pejori @ 30-11-2006, 20:35)
vill inte ha sand i sängen inte smile.gif smile.gif

inte bra med sand i sängen, det kan ställa till det wink.gif unsure.gif laugh.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 01-12-2006, 11:05)
CITAT (pejori @ 30-11-2006, 20:35)
vill inte ha sand i sängen inte smile.gif  :)

inte bra med sand i sängen, det kan ställa till det wink.gif unsure.gif laugh.gif

Både bra och dåligt: Grus i maskineriet... rolleyes.gif - eller - automatisk peeling...? rolleyes.gif laugh.gif
pejori
CITAT (Betty @ 01-12-2006, 11:17)
CITAT (kristerh @ 01-12-2006, 11:05)
CITAT (pejori @ 30-11-2006, 20:35)
vill inte ha sand i sängen inte smile.gif  smile.gif

inte bra med sand i sängen, det kan ställa till det wink.gif unsure.gif laugh.gif

Både bra och dåligt: Grus i maskineriet... rolleyes.gif - eller - automatisk peeling...? rolleyes.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif risken finns för peeling på fel ställe laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mulle
Eftersom jag aldrig tycks lyckas med konststycket att hålla mig ren utomhus - jag är betydligt värre än hunden... tongue.gif - så blir det dusch, bad eller bastu varje kväll och lakanbyte bara ca var tredje vecka.
Och min man är ju bara hemma på veckosluten så den sidan av sängen hålls ju också ren!
Nästa gång jag känner att jag behöver gå ner ett par kilo kommer jag och lägger mig i er säng, Rapchic!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle
Biggan_
CITAT (mulle @ 01-12-2006, 13:12)
Eftersom jag aldrig tycks lyckas med konststycket att hålla mig ren utomhus - jag är betydligt värre än hunden... tongue.gif - så blir det dusch, bad eller bastu varje kväll och lakanbyte bara ca var tredje vecka.
Och min man är ju bara hemma på veckosluten så den sidan av sängen hålls ju också ren!
Nästa gång jag känner att jag behöver gå ner ett par kilo kommer jag och lägger mig i er säng, Rapchic!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gita
Herregud, Ni som byter flera gånger i veckan har ni verkligen inget vettigare att göra. Var fjortonde dag räcker mer än väl.
Gita
faith
CITAT (Gita @ 01-12-2006, 14:36)
Herregud, Ni som byter flera gånger i veckan har ni verkligen inget vettigare att göra. Var fjortonde dag räcker mer än väl.
Gita

Inget vettigare att göra? huh.gif

Går du 14 dagar i samma byxor, blusar och jumprar också innan du byter/tvättar? unsure.gif
LadyG
En jumper eller kofta t ex kan man ju ha ganska länge om man har en tunnare tröja under. Sover man i nattlinne blir effekten samma. Ska nog svettas floder och tappa hud som man blev skinnflådd om nätterna för att det ska krävas att man byter så ofta som flera gånger i veckan.

Fast lite oftare än var 14:e dag ska det bytas helt klart, imho.
Snöflinga
Något långsökt att jämföra tex. blusar med lakan blink.gif Hur ofta lakan byts beror väl på hur man lever ... med husdjur i sänghalmen och barn härsan och tvärsan kan det ju tarvas tätare byten än för en ensam eller ett par som nyduchade hoppar i säng rolleyes.gif
askar
CITAT (LadyG @ 01-12-2006, 19:40)
Fast lite oftare än var 14:e dag ska det bytas helt klart, imho.

Vad grundar du det på?

Jag byter inte oftare än var 14:e dag
men känner mej inte alls som någon snuskis för det.
Rapchic
CITAT (Snöflinga @ 01-12-2006, 23:42)
Något långsökt att jämföra tex. blusar med lakan blink.gif Hur ofta lakan byts beror väl på hur man lever ... med husdjur i sänghalmen och barn härsan och tvärsan kan det ju tarvas tätare byten än för en ensam eller ett par som nyduchade hoppar i säng rolleyes.gif

vi hinner inte alltid ducha innan vi går isäng
(man får ju inte ducha efter 10 och det är typ då man kommer hem från dojon)
det är därför jag tycker att det skulle inte vara så frächt att vänta två veckor
ialla fall om man lever som vi gör
faith
CITAT (Snöflinga @ 01-12-2006, 22:42)
Något långsökt att jämföra tex. blusar med lakan  :blink:  

Varför är det långsökt?

Jag kan inte förstå hur någon kan vilja sova i lakan som legat i sängen i 14 dagar, dvs man har legat i dem i 100 timmar (4 dygn) om man sover 7 timmar per natt. Det är snuskigt. wacko.gif
Betty
CITAT (Snöflinga @ 01-12-2006, 22:42)
Hur ofta lakan byts beror väl på hur man lever ... med husdjur i sänghalmen och barn härsan och tvärsan kan det ju tarvas tätare byten än för en ensam eller ett par som nyduchade hoppar i säng rolleyes.gif

Instämmer! Dessutom är vi väl lite olika vad gäller hur mycket eller lite man svettas på nätterna och om man svettar ner pyjamas/nattlinne eller om man sover naken och svettas direkt på lakanet. rolleyes.gif
Castea
CITAT (Snöflinga @ 01-12-2006, 22:42)
Något långsökt att jämföra tex. blusar med lakan  :blink:  

Det beror väl i och för sig på hur man använder sina lakan. rolleyes.gif
Toga-partyn kan ju bli en aning svettiga och medföra ett behov av täta klädbyten. biggrin.gif
pejori
CITAT (Betty @ 01-12-2006, 23:36)
CITAT (Snöflinga @ 01-12-2006, 22:42)
Hur ofta lakan byts beror väl på hur man lever ... med husdjur i sänghalmen och barn härsan och tvärsan kan det ju tarvas tätare byten än för en ensam eller ett par som nyduchade hoppar i säng  :rolleyes:

Instämmer! Dessutom är vi väl lite olika vad gäller hur mycket eller lite man svettas på nätterna och om man svettar ner pyjamas/nattlinne eller om man sover naken och svettas direkt på lakanet. rolleyes.gif

mmm...Jag sover "barfota över hela kroppen" (naken)...och har dessutom tre hundar och två katter i min säng...
svettas rejält, eftersom jag är varmblodig och har runt 26 grader i rummet med avstängd värme och öppet fönster. Att gi isängoduschad är helt otänkbart, så varannan dag är ett absolut minimum här, även om jag duschar på kvällen. sad.gif sad.gif
eftersom dom hoppar runt hela dagarna i den, då jag har datorn i sovrummet, blir dom rejält solkiga av djuren och mitt svettandes.
dom torkar direkt inte tassarna när dom varit ute... smile.gif smile.gif
LadyG
CITAT (askar @ 01-12-2006, 22:45)
CITAT (LadyG @ 01-12-2006, 19:40)

Fast lite oftare än var 14:e dag ska det bytas helt klart, imho.

Vad grundar du det på?

Jag byter inte oftare än var 14:e dag
men känner mej inte alls som någon snuskis för det.

Man ligger ner i åtminstone 8 timmar, dvs en tredjedel av ett dygn. Om man förlorar en halvliter vätska i svett per dygn blir det en hel del svett i lakanen på två veckor.

Tyvärr vet jag inte hur mycket hud vi förlorar per dygn, eller hur mycket hår man tappar. Hår kanske fortfarande fastnar i lakanen, men har man nattkläder på sig hamnar det mesta av det man förlorar under natten i dem, inte i sängkläderna.

Sen är jag inte så förtjust i kvalster. Kvalster livnär sig främst på hudavskrap, mjäll, sånt vi tappar i t ex sängen. De lever, fortplantar sig och dör i våra sängkläder där deras grundbehov är väl tillgodosedda: föda, fuktig, varm luft och mörker. *ryyyys*

Jag skulle inte ha samma undertröja 8 timmar per dag i två veckor faktiskt. Men det är min åsikt, du behöver inte dela den.
Rapchic
CITAT (LadyG @ 02-12-2006, 01:36)
Man ligger ner i åtminstone 8 timmar, dvs en tredjedel av ett dygn. Om man förlorar en halvliter vätska i svett per dygn blir det en hel del svett i lakanen på två veckor.

Tyvärr vet jag inte hur mycket hud vi förlorar per dygn, eller hur mycket hår man tappar. Hår kanske fortfarande fastnar i lakanen, men har man nattkläder på sig hamnar det mesta av det man förlorar under natten i dem, inte i sängkläderna.

Sen är jag inte så förtjust i kvalster. Kvalster livnär sig främst på hudavskrap, mjäll, sånt vi tappar i t ex sängen. De lever, fortplantar sig och dör i våra sängkläder där deras grundbehov är väl tillgodosedda: föda, fuktig, varm luft och mörker. *ryyyys*

Jag skulle inte ha samma undertröja 8 timmar per dag i två veckor faktiskt. Men det är min åsikt, du behöver inte dela den.

ca 300 hårstrån per dag tror jag det var
Gossen Ruda
Det finns väl i stort sett 2 inriktningar när det gäller kläd- och lakansbyten. Dels då den som äcklas av allt som kroppen avsöndrar och vill ha helt rent omkring sig. Då är det frågan om timmar. Även om man duschar och skrubbar sig noga sker avstötning av döda hudceller och hårstrån kontinuerligt från kroppen. Svett likaså utom om man är kall. Allt detta kroppsavfall är utmärkt mat för olika nedbrytande organismer så det krävs städning flera gånger om dagen. Detta är fanatikerns vardag.

Å andra sidan har vi bohemen. H*n anser att det finns inget i kroppsavsöndringen som är någon risk. Döda hudceller och hårstrån gör ingen skada och är inte farligt för det kommer ju ändå från den egna kroppen. Svett likaså. Inte ens om avfallet finns i större mängder. Det kan dock bli lite obekvämt när lakanen blir styva av allt inlagrat avfall men någon hälsorisk är det inte. Alla nedbrytande organismer sköter sitt jobb och hjälper till.

Det är bara att välja inriktning, inget är fel ur hälsosynpunkt. Troligen är dock bohemen mer härdad och klarar av yttre störningar och hälsohot bättre och är kanske också mer nöjd med sin tillvaro. Sen finns det alla möjliga mellanlägen också givetvis.
Leia
CITAT (mulle @ 01-12-2006, 12:12)
Nästa gång jag känner att jag behöver gå ner ett par kilo kommer jag och lägger mig i er säng, Rapchic!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Mulle

laugh.gif
Sommartorparn
Varför denna fråga? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Sommartorparn @ 02-12-2006, 10:44)
Varför denna fråga? unsure.gif

Kvinnlig nyfikenhet förmodligen. rolleyes.gif
zaaritha
Ja--vilket som...............
Byter varje fredag, städar då.
Vi har ju alla dessa katter o hunden; då behöver vi byta varje vecka!
Sommartorparn
CITAT (Gossen Ruda @ 02-12-2006, 11:46)
CITAT (Sommartorparn @ 02-12-2006, 10:44)
Varför denna fråga?  :unsure:

Kvinnlig nyfikenhet förmodligen. rolleyes.gif

Eller för att fastställa en norm..... unsure.gif
inrättning i ledet för dom som faller utanför. wink.gif
anna_rispan
Frågan dök kanske upp eftersom en annan Oldait undrade hur man skulle göra för att komma ihåg att byta lakan. Om man får se att det finns en mängd olika alternativ kanske det känns lättare sen??? När det inte är en standard i hela Sverige alltså....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon