Full version: Hur orkar alla!?
Helen i Skåne
Hej alla!
Sitter här och läser alla intressanta inlägg. Milde tid vad alla är energiska!!! ohmy.gif Hur orkar ni alla? Ni drar upp träd från frön, tillverkar ljuvliga tvålar, gräver dammar och bygger pallkragar, sköter hem och familj och "vanliga" jobb. Delar dessutom med er av kraft, energi, tankar, råd och dåd! HELT FANTASTISKT!!! laugh.gif

Vilken KRAFT det finns samlad på det här stället! wub.gif

Helen i Skåne
helull
Håller med! Visst är det kul? laugh.gif

Eftersom jag oftast är ensam på kontoret där jag jobbar (ja i hela huset faktsikt) är det jättekul att gå in och läsa och debattera och låta sig översköljas av allt från förnuftiga råd om Habanero-pepparns känsliga rotspetsar till glada utrop som ditt Helen!

Underbara människor är vi allihopa!
Kerstin i Malmö
Det är väl som så att när man är inne i något så märker man inte hur mycket man faktiskt gör!

Jag och min man köpte hus förra sommaren och eftersom det var ett äldre hus behövdes det renoveras en del. Vi tyckte ju dock när vi bott där ett år att vi inte hunnit så mycket. Då hade vi också en stor fest hos oss och gjorde en guidad tur i hus och trädgård med före-bilder. Hmm, när jag gjorde det så märkte vi att vi gjort massor! Dränerat huset, lagt marksten, ordnat i trädgården, gjort om hela ovanvåningen med slipade, oljade trägolv, ny väv och målning, dragit om el, lagt in vattenburen golvvärme i hallen nere och lagt klinker och satt väv och målat, slipat trappen... Dessutom så hade vi ju jobbat som vanligt, tagit hand om dottern och träffat vänner och bekannta...

Jo, så efteråt när vi nu tar det mycket lugnare, då märkte vi hur mycket vi faktiskt gjort! När man är inne i något orkar man mer än man tror!

Nu är det kök, badrum, arbetsrum och gästrum kvar inne samt mycket i trädgården....

Kerstin
Sassa
Tralala! biggrin.gif

jovisst man orkar vad som helst om man gör Skojiga saker och äter Massor med Mumsig mat ! laugh.gif

Vi är jätteunderbara allehopa det är jättesant biggrin.gif

trallar Sassa
Ina
Det kanske är så att det är roligare att dela med sig när man har gjort något kul än att göra det när man suttit och smådegat. Då "syns" det ju bara när man har varit energisk, inte när man har haft en sån' där dag när man får ta fram STORA viljestyrkan bara för att plocka ur diskmaskinen... rolleyes.gif
Cilla
Ja idag har jag nog mest degat. Ända från att väckerklockan ringde vid 5-tiden vill säga. Upp och hoppa, här ska degas hela dan!

Sen tog jag det lugnt till morgonkaffet. Det blev bara två sorters deg till morgonbrödet, och inte orkade jag mala nytt mjöl heller utan tog av lättja det jag malde inatt. En slafsdeg med bara tre sädesslag förresten - havret segade vi ju med i somras så den sista skörden fick vi lägga på tork på tidningspapper och vända kornen varannan timme. Vi slarvade ett par dagar och vips hade flera kilo av våra fem ton möglat. Så går det när man låter latmasken i sig tala!

Tja, och sen var det ju sista vändningarna av jorden då. Jag fick masa mig till stallet. Först måste ju hästarna ryktas, men vet ni jag fuskade även med det. Ingen schamponering innan skabraken sattes på, och bara tre hästar en sådan här latdag!

Till och med väl ute blev det en hel del slarv. Sån tur att man är anonym här förresten så att man kan tala uuut om sin lättja! Ett par tunnland bara, sen ville jag ha kaffe igen.

Och nu är klockan redan halv två och jag har inte gjort nånting! Men nu får det vara nog på semestern. Nu ska de sista hektaren lökar sättas så att det inte bara blir latmaskar i jorden i vår!

Cilla
Helen i Skåne
Milde tid Cilla!
Jag som tyckte jag varit lite duktig idag, lika bra att dra filten över huvudet med en gång. Mala eget mjöl och baka klockan fem på morgonen! HJÄLP! blink.gif
Tror jag får gå och vila mig... laugh.gif

Helen i Skåne
Sassa
Nämen Cilla biggrin.gif

Jag tror du skojar med oss!
inte lägger man skörden på tidningspapper laugh.gif
då blir det ju trycksvärta på kornen å vilket jobb med att putsa dem sen!

Hälsar sassa som vill ha mera deg
Cilla
Jodu Helen, jag håller med om att dagen började lite segt, men sedan middagskaffet blev det sprutt serdu!

Då tog jag äntligen tag i havreskörden. Du har helt rätt Sassa, man putsar kornen efter tidningstorkningen. Vi som är på latsidan har en maskin för sådant. Man vevar runt ett par sextons stenblock så de glider mot varandra så man får av trycksvärta och ned mjölet. Idag vevade jag ihop ett par säckar fint rent havre. Nu blir det inget latmansbröd på morgnarna längre, här ska bakas riktigt fullkornsbröd!

Tur att jag hann med skottningen av våra fyra vägar också förresten. Så här på kvällen har ju närapå allt smält bort. Ibland har man tur att man hann med i tid!

Nu är det bara tio timmar kvar av arbetsdagen. Här ska göras tvål, tvättas byk, såpas golv, putsas lök och kärnas smör tills barna kommer hem från skolan. Jag har lovat dem alla fem en liten överraskning. Ikväll slipper de ta hand om korna och hönsen och får äta min hemlagade sockerkaka med vispgrädde framför brasan. Svärmor ska komma, och jag har just förberett hennes lilla rum så att de alla får en lugn stund tillsammans.

Det är skönt med lata semesterdagar som denna!

Cilla
Karin i Peking
Tänk om man vore lika energisk som Cilla laugh.gif
Gunvor Nilsson
Jisses Cilla - jag tror du hamnat i fel århundrade! Jag trodde såna som du var utrotade för länge sedan! - ohmy.gif
Fialotta
Cilla, din dag låter som en gammal härlig svensk långfilm,
jag gillar att sitta och titta på sånna en regnig grå dag...helst söndag ska det va oxå!
Vilken härlig barndom du ger dina barn!
wub.gif
Louise i Göteborg
Det var väl ett skämt eller unsure.gif
Kaja Lund
Jo, nu är man ju inte så energisk.. Men oh vad man längtar tills man kan börja bläddra i frökatalogerna! SEN börjar det igen!!!
Monique
Cilla !!!!
För många år sedan fanns det en "tävling" i tidningen Land, där utsågs årets Husmor eller var det Qvinna. De som vann var alltid lantbrukarhustrur som jobbade deltid, fostrade fem barn, skötte halva jordbruket, syltade, saftade OCH höll kurser i halmslöjd till jul. SUPERQVINNOR.
Kanske skulle du platsa där om tävlingen fanns kvar.
Är full av beundran inför dessa kvinnor och män som alltid får någonting gjort.
Själv är jag mest duktig på att sitta och GLO wub.gif
Elvy
Herre du milde, det låter som det var min mormor som pratade,
hon var bondmora (i Västmanland)hade 10 ja tio barn
skötte alla djur själv,
Det fanns ej elekriskt ljus förrän 1956 och vatten bars till
14 kor från en källa 1½ km. bort.
Morfar körde skog .
Hur i all världen klarade sig dessa kämpar utan allt vi
tycker är självklarheter????????


wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif jag älskade dem otroligtmycket
Elvy
Cilla
Å hej allihop!

Jag skämtade. Lite illa ser jag, för det blev för trovärdigt!

Jag har aldrig kärnat smör och har väl bakat kanske 5 eller 6 gånger i mitt liv... Tvätta byken gör jag för det mesta i tvättmaskin... Å inte är jag bonnkvinna heller - jag bor på halvlandet på en ö nära storstan. Visserligen med vedspis och lite annat "bonnigt", men utan böljande sädesfält utanför fönstren...

Inspirerades av dem som sade att de mest degade, och en som sa att det är kanske när man är aktiv som man skriver, och inte när man degar... Kul tema tänkte jag som också gillar lugna dagar. Kallar dem reflektionsdagar. Gärna i horisontalläge, med en kopp tea och kanske lite radiolyssnande.

Någon annan än jag får representera Superqvinnan i tidningen Land!

Cilla
Ina
Min kompis var på nån' kurs där det talades om rationaliseringar och effektivisering och annat sånt' där magsårsframkallande tjafs. En intressant grej var att någon föreläsare talade om STÄLLTID. Det är den där tiden när man bara vankar fram och tillbaka, eller ligger på soffan och pillar sig i naveln, och som enligt denna föreläsare är minst lika viktig som den tid då man arbetar aktivt med något. Blir man snuvad på ställtiden blir det inte så värst mycket med effektiviteten heller. Sålunda; dega på och om någon klagar så svara bara att du måste ha din ställtid för att kunna jobba! biggrin.gif
Mariann
STÄLLTID.
Den va bra! jag måste nog också erkänna att jag tar mig mycket STÄLLTID.
Louise i Göteborg
Tack Cilla

Din historia började bli otäckt likt den där berättelsen som slutar

....och huset luktade gott av nybakade bullar när ambulansen kom och häntade henne.

rolleyes.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
Cilla! Det är helt tydligt att skrivandebegåvningen gått i arv från din mamma! Det lät helt otroligt sanslöst präktigt och trovärdigt! laugh.gif

Håller själv på att försöka låta bli att flänga omkring och orka med allt, har fått diagnosen "Hypermobil" det betyder i korta drag att mina leder är överrörliga, de slänger alltså lite hit och dit och ledar sig lite för ofta över vad som är meningen. Jag får ont i musklerna när jag överbelastat och stressat. Men när jag var ung var det häftigt att demonstrera hur vig man var genom att lägga benen bakom huvudet, böja fingrarna 90 grader, stå med raka knän och kunna lägga handflatorna i golvet framför sig... wacko.gif

Skönt med varma bad (med härliga badbomber) och avslappning - det är ju nu äntligen legitimt att slappa... (Inget ont som inte har något gott med sig)... smile.gif

Får väl ta det lite lugnare med grävning och annat till våren...
VÅÅÅREN!!!
Ina
Hypermobil!?!?!?
Är det DET jag är!!
Jag kan göra allt det där som du beskriver utan att jag tränar eller stretchar. Hör muskelvärk till symtombilden också? Eller kommer sig muskelvärken av att man gör tokiga rörelser för att man är "sladdrig" i lederna? Kanske fel forum att prata om det här men jag blir så himla nyfiken....
Ann-Christin Lindberg zon II
Precis så är det, muskelvärk hör verkligen till symtombilden! Det finns massor av information att hämta på nätet, gå in på Google och sök på "Hypermobilitet" så finns det massor att läsa! Det är ofta ärftligt, min mamma hade det, men på den tiden fanns det ingen diagnos eller forskning. Hoppas du hittar info! smile.gif

Ömma kramar!
Ina
Morsan är också "sladdrig"! Skall genast googla ut i cyberrymden!
Sladdriga kramar!
PS
Mamma hade en läkare en gång som sa att det inte var något fel på henne bortsett från att lederna var lite "sladdriga", därav min fixering vid det ordet.
DS
Ann-Christin Lindberg zon II
Vi som är sladdriga, får trötta muskler ibland för att vi "överslänger" och står i, och sedan gör det ont! I tonåren sträckte jag mig mycket och vrickade fotleder och handleder i gympan. Tyvärr kan visst lederna drabbas av artros med tiden, om man inte försöker hålla igen och "översladdrar" för mycket. tongue.gif

Läste någonstans att indianer och kvinnor är sladdrigast... smile.gif

Är du också sådan, att du har svårt att sitta i samma ställning på föreläsningar och liknande? Jag håller hela tiden på och ändrar ställning och står i, och det är tydligen också för att musklerna lätt blir trötta... unsure.gif

Nåväl, vi får väl sladdra vidare!
Ina
Bingo!
Jag brukar säga att jag inte klarar att "sitta vinkelrätt" d v s som man "ska" på en vanlig stol. Kavar fram och tillbaka, lägger bena i kors, flyttar tillbaka dem o s v i all oändlighet. Sitter helst på golvet eller på ett bord, där det finns plats att hålla på och kava omkring. Jag har alltid undrat hur folk kan sitta så stilla hela tiden och skämts för att jag "stör". Äntligen har tjugofemöringen trillat ner! smile.gif
Katrina
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 14-11-2002, 13:18)
Cilla! Det är helt tydligt att skrivandebegåvningen gått i arv från din mamma! Det lät helt otroligt sanslöst präktigt och trovärdigt! laugh.gif

Ååå, så nyfiken jag blir!!!
Vem är Cillas mamma???
wacko.gif blink.gif huh.gif
Gunvor Nilsson
Det finns ett recept som gav forums deltagare ett jättegott skratt. Receptet hade författats av Cillas mamma. Receptet skrevs 31 oktober av Cilla och heter "Fantastiskt recept".
Kan någon dataduktig person vara snäll och flytta över det från gamla forum till receptavdelningen här? Det vore synd om det inte kan läsas av nya medlemmar.
Hannele
Jag gör inte så mycket, men under två decennier har jag bakat ca 5.000 limpor (sex st varje söndag)och därmed sparat ca 70.000 kr!! Och alla dom pengarna ligger i madrassen... sleep.gif

Nu är barnen större, de kan göra en hel del. Vill de inte skämma ut sej inför flickvännen, så får sönerna städa själva! tongue.gif

På sommaren sitter jag mest på kökstrappan och räknar fjärilar.
På vinter ligger jag i ide.

Hälsar
den lata trädgårdsmästaren
Katrina
CITAT (Gunvor Nilsson @ 14-11-2002, 19:51)
Det finns ett recept som gav forums deltagare ett jättegott skratt. Receptet hade författats av Cillas mamma. Receptet skrevs 31 oktober av Cilla och heter "Fantastiskt recept".
Kan någon dataduktig person vara snäll och flytta över det från gamla forum till receptavdelningen här? Det vore synd om det inte kan läsas av nya medlemmar.

SANSLÖST!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack Gunvor, för att du berättade om "Fantastiskt recept" - inlägget!
En sån härlig skrattstund jag fick!
Och stort tack till Cilla och hennes mamma, som bjöd på detta! Gnäggelöska....... biggrin.gif

P.S Man kan gå in på Gamla forumet fortfarande och söka efter inlägg - som detta t ex
Ann-Christin Lindberg zon II
Ina! Tänk dig om vi hade en förening "Hypermobilas förbund" t ex, vilken rörlig församling det skulle vara! Tänk på mötena - då skulle det vara helt OK att resa sig, sätta sig, byta lutning, lägga benen i kors, ändra tillbaks igen, lägga benen bakom huvudet, knaka med fingerlederna, lägga sig och knaka ut ryggraden på golvet, stretcha nackmuskler och allt möjligt annat som vi har för oss tongue.gif .

Skönt att det finns fler som är lite sladdriga! rolleyes.gif wub.gif smile.gif
Ina
Jag vill inte vara med i nåt' förbund, jag vill att vi startar en rörelse!!!!! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
Medger att det skulle vara en lättnad att slippa känna sig pinsam för att man, som min far brukade säga när jag var liten, "snurrar som en skit i en pisspotta" ...... Oopps, inte riktigt rumsrent, kanske wub.gif
Ann-Christin Lindberg zon II
När man tänker på det - ordet "Hypermobil" betyder ju egentligen överrörlig, men det kan ju lika gärna uttydas som att man rör sig hela tiden! laugh.gif

Får du också besvärligt när du varit i trädgården och kånkat på säckar, grävt, rensat och stått i? Jag har skaffat en sån där trädgårdspall som man både kan sitta på och stå på knä på - den kan verkligen rekommenderas! Det finns tydligen också s k "orthoser" som man kan ha på de mest drabbade lederna, för att hindra översträckning. Det vore kanske något för mina armbågar... wink.gif

På Ingrids inrådan håller vi på att gå ifrån "vanligt" trädgårdsland och har i höst byggt vår första upphöjda "odlingslåda" 1x3 m som man kan sitta på kanten på när man jobbar - det ska bli två sådana till i vår, och det gör mig bara såååå lycklig wub.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif nu behöver jag inte låta bli att odla bara för att jag är "sladdrig"!
Ina
Tjaa, jag måste, precis som i föreläsningssalen, hålla på och byta ställning hela tiden om jag gör något i stil med att rensa rabatt eller plocka bär. Sen har jag ofta varit råförbannad på mig själv och grälat tyst (har slutat med det nu) för att jag är en mes med psykosomatiska symtom, jag orkar bara jobba i trädgården varannan dag. Har jag härjat runt ordentligt en dag är nästa dag oftast förstörd av en fullständigt förlamande trötthet, det är bara viljestyrka som håller mig igång då. Smärtor som dyker upp en dag och är borta nästa, blåmärken av "ingenting", tryckömhet lite här och var, allt jag hittade på nätet stämmer in på mig...
Nu låter jag som en riktig "gnybôra" - det är jag inte! Alla ovanstående symptom är ju inte närvarande samtidigt utan dyker upp då och då. Jag har alltid sett på dessa besvär som att de är en del av mig själv och accepterat hur jag fungerar. Nu blev det svamligt igen.... smile.gif

PS
Tänker skaffa pallkragar till våren, både med tanke på alla rotogräs och för att slippa ligga på knä!
DS
Cilla
Roligt att ni också skrattade åt det! Jag lade det i kategorin "recept" för en tid sedan.

Jag tror jag ärvt lite av min mammas inställning till recept. Jag begriper dem oftast inte. Konstigt nog är den receptbok jag fattar mest av en som jag fick av svärmor från 1946. Visserligen kan man hoppa över häften av alla omständigheter där, men det är i den jag lärt mig hur man konserverar utan konserveringsmedel, hur man lägger in frukt och får gelé att bli något annat än saft utan tillsatser.

Cilla
Aila
CITAT (Cilla @ 13-11-2002, 16:34)
Jodu Helen, jag håller med om att dagen började lite segt, men sedan middagskaffet blev det sprutt serdu!

Då tog jag äntligen tag i havreskörden. Du har helt rätt Sassa, man putsar kornen efter tidningstorkningen. Vi som är på latsidan har en maskin för sådant. Man vevar runt ett par sextons stenblock så de glider mot varandra så man får av trycksvärta och ned mjölet. Idag vevade jag ihop ett par säckar fint rent havre. Nu blir det inget latmansbröd på morgnarna längre, här ska bakas riktigt fullkornsbröd!

Tur att jag hann med skottningen av våra fyra vägar också förresten. Så här på kvällen har ju närapå  allt smält bort. Ibland har man tur att man hann med i tid!

Nu är det bara tio timmar kvar av arbetsdagen. Här ska göras tvål, tvättas byk, såpas golv, putsas lök och kärnas smör tills barna kommer hem från skolan. Jag har lovat dem alla fem en liten överraskning. Ikväll slipper de ta hand om korna och hönsen och får äta min hemlagade sockerkaka med vispgrädde framför brasan. Svärmor ska komma, och jag har just förberett hennes lilla rum så att de alla får en lugn stund tillsammans.

Det är skönt med lata semesterdagar som denna!

Cilla

Men Cilla Cilla !!

Hur underbart att se dina inlägg!!!!!

Jag skulle vilja se dig in "aktion". Tänk att det finns sådana fantastiska människor,ännu nuförtiden, jag är ju av den gamla sorten så jag njuter av att höra att än finns det" råg i ryggen" eller( SISU som vi säger i Finland),hos svenska folket!
Doften av det nybakta brödet..... det kan väl få vem som helst att känna sig salig smile.gif

För övrigt väntar jag också att se, hur du gör denna speciella kryddstenparti. Planerar också att anlägga eller har redan börjat,men nu såg jag att du hade en annorlunda ide´för det,så väntar till våren.

Med denna mail vill jag sända en varm kram till Cilla ja` gilla wink.gif
Cilla
Hej Aila och tack,

Min sisu är som hos Pippi Långstrump - ofta inriktad på bus. Som när jag fantiserar om skottning:

"Tur att jag hann med skottningen av våra fyra vägar också förresten. Så här på kvällen har ju närapå allt smält bort. Ibland har man tur att man hann med i tid!"

Du minns kanske Pippi som vattnade trädgården när det ösregnade? Tommy och Annika frågar varför i allsin dar hon gjorde det. Pippi svarar att hon minsann beslutat sig för att vattna, och då ska inte lite regn få hindra!

Ska bli roligt att utbyta kryddspiralstankar!

Cilla
Aila
CITAT (Cilla @ 16-11-2002, 10:14)
Hej Aila och tack,

Min sisu är som hos Pippi Långstrump - ofta inriktad på bus. Som när jag fantiserar om skottning:

"Tur att jag hann med skottningen av våra fyra vägar också förresten. Så här på kvällen har ju närapå  allt smält bort. Ibland har man tur att man hann med i tid!"

Du minns kanske Pippi som vattnade trädgården när det ösregnade? Tommy och Annika frågar varför i allsin dar hon gjorde det. Pippi svarar att hon minsann beslutat sig för att vattna, och då ska inte lite regn få hindra!

Ska bli roligt att utbyta kryddspiralstankar!

Cilla

Cilla vad synd att du inte var den syperqvinnan som jag hade satt högt upp på piedestalen biggrin.gif

Jaha, så är det, man kan inte ha idoler för eller senare faller dom ner wink.gif
Äch ,jag tycker du är bra ändå!!! Men kul grej, att skriva så,en del av oss kände oss nog kanska platta när vi läste vad du åstadkom.

Tur att allt inte var sant!!
Ingrid på Västkusten
Som rosälskare så kan jag faktiskt stå ute på våren och vattna när det rgenar - men det har ju sina orsaker ;-)

En helt idiotisk sak inträffade förra helgen - apropos hypermobila saker och konstig värk. Jag hade så gott som en helledig helg och spenderade den läsande s en massa vöker - totalkörd på måndag med skum höger-skulderbladsvärk - hmm hängde i hela veckan men det tog mig en DAG att komma på vad det var!

Att man kunde vara så otränad på att läsa böcker! I vanliga fall läser jag två sidor på kvällen innan ögonen faller ihop - *skratt* så det är nog inget vidare med 'läsekondisen'

Ingrid
Sassa
Ingrid!
Jag hajar nog vilken bok du har läst: kan det vara Rosbibeln tro? Den är ju grymt tung. laugh.gif
Hälsar Sassa
Ann-Christin Lindberg zon II
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-11-2002, 15:09)
En helt idiotisk sak inträffade förra helgen - apropos hypermobila saker och konstig värk. Jag hade så gott som en helledig helg och spenderade den läsande s en massa vöker - totalkörd på  måndag med skum höger-skulderbladsvärk - hmm hängde i hela veckan men det tog mig en DAG att komma på vad det var!

Att man kunde vara så otränad på att läsa böcker! I vanliga fall läser jag två sidor på kvällen innan ögonen faller ihop - *skratt* så det är nog inget vidare med 'läsekondisen'

Ingrid

Ingrid!

Har du plöjt igenom de engelske bökera nu? Jag har bara hunnit ögna, men guben slet genast några av mina ex till sig, och planerar både igelkottsholkar och annat! Tyvärr fick han tennisarm nyligen, så det blir väl inget snickrat nu på ett tag!

Kan annars rekommendera ett eller annat besök hos en kiropraktor - det gör gôtt, men knakar hemskt.... wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon