Full version: Kaniner
lilla mamma
huh.gif

Jag har fyra kaniner,

Harry My Nasse och Max

men Harry är ingen han som de sade på djuraffären

Han är en hon och den har just fött tre kletiga råttlika saker som är kaninungar

Snälla forumister, hjälp mig. Jag har ingen aning om blinda kaninungars skötsel.

Kaniner tillhör trädgården, de äter ju allt ogräs
Hannele
Det är vanligt... Min systers hankanin fick också tre ungar.
Men hur hon träffade hanar inne i buren, är en gåta... blink.gif


Det är nog bäst om kaninmamman själv sköter om och diar sina ungar.
Fialotta
Lät ju kul att hanen va en hona tongue.gif

Mamman ska sköta om dom nu när dom är små...
titta bara efter så hon inte har ihjäl någon unge...dom gör så
om det är något fel på nån...var snabb och ta bort den då!
Är hon en bra mamma ska hon se till att dom får mat tills
dom äter själva!
När mina tjejer va mindre så hade dom varsin kanin och
när jag kom hem en dag från jobbet så var det en massa pip i buren
då hade tjejerna parat dom för att se om det blev ungar rolleyes.gif
Därav lärde dom sig detta fenomen smile.gif tongue.gif
Lycka till och berätta hur det går!
Kramis
Ewa L
Mina barn hade en kaninhona som hette Kanina när de var små. Det visade sig naturligtvis vara en hane som ändå fick behålla sitt namn. Tror han fick lite men av det. tongue.gif

Tycks vara väldigt svårt att könsbestämma unga kaniner.
Ina
Se till att Harry har hö att gömma sig och ungarna i. Det är inte 110% nödvändigt men det brukar vara populärt och honan blir mindre stressad om hon kan gömma ungarna. Har hon bäddat åt barnen? Kaninhonor brukar noppa päls från buken och göra en bädd som dom små får ligga i. De flesta kaninhonor klara att ta hand om barnen på ett utmärkt sätt, bara dom inte blir störda så låt Harry sköta ruljangsen själv.
Om tre veckor kommer du att få se något av det gulligaste som finns! Då kommer dom små att vingla omkring och försöka ta små skutt - man kan stå och glo i timmar! smile.gif wub.gif
Stina, M-stad
Det ÄR svårt att könsbestämma kaninungar när de är små.. Inte alltid men ofta.. Men det är ju desto lättare när de blir könsmogna med hanens pung som syns tydligt.

Honan sköter ungarna som sagt själv. Håll inte på alls med dom i början för då kan hon lämna dom.. Se till att hon har massor med nyttig o näringsrik mat, pellets, gräs o grönsaker, mm.

Lycka till!
Mvh Stina (zoobutiksarbetare)
Posse
CITAT (lilla mamma @ 03-06-2003, 13:51)
huh.gif

Jag har fyra kaniner,

Harry My Nasse och Max

men Harry är ingen han som de sade på djuraffären

Han är en hon och den har just fött tre kletiga råttlika saker som är kaninungar

Får man föreslå omdop till Harriet? rolleyes.gif
lilla mamma
Det är bara två kvar. Trean föddes utan ben både fram och bak så jag tror att honan av barmhärtighet tog bort genom ett bett över bröstet.
Men de är två. Harriet, jo det blir nog det. wub.gif
Ina
Vad är det för sorts kaniner? Är det nån speciell ras? rolleyes.gif
lilla mamma
Mamman är en äkta dvärgvädur, färg svart
fadern är troligen en hermelin, färg blå sobel
Ina
Det låter som det kan bli ganska förtjusande barn av det... wub.gif smile.gif Ungarnas öron brukar bli kul när det är ett "hängöra" och ett "V-tecken" som har parat sig - som helikopterpropellrar ungefär..... laugh.gif
lilla mamma
Harry, min vän

Vår lilla svarta kanin Harry fick inte uppleva hösten en gång till.
Idag fick vi ta bort henne.
Vi har dock kvar de två små kaninbebisarna Berit och Berta som nu är sju veckor gamla. Berit är lik sin mamma och Berta sin far.

Harry var linus kanin och nu säger han att harry är hos Molle (min hund) i himlen.

snart ska det komma bilder på kaninungarna men, harry finns bilder kvar i våra hjärtan

Sov gott i vitklöver ängar, Harry lilla sad.gif
Posse
CITAT (lilla mamma @ 10-07-2003, 11:44)
Harry, min vän

Vår lilla svarta kanin Harry fick inte uppleva hösten en gång till.
Idag fick vi ta bort henne.
Vi har dock kvar de två små kaninbebisarna Berit och Berta som nu är sju veckor gamla. Berit är lik sin mamma och Berta sin far.

Harry var linus kanin och nu säger han att harry är hos Molle (min hund) i himlen.

snart ska det komma bilder på kaninungarna men, harry finns bilder kvar i våra hjärtan

Sov gott i vitklöver ängar, Harry lilla sad.gif

Det var vackert skrivet.
Men varför avlivades Harry? unsure.gif
lilla mamma
Harry hade haft diarré i ett par dagar och jag satte henne på mycket vätska och mindre med grönt, även kaninens mage kan få för mycket.
ungarna klarade ju sig själva.

Sedan i morse när jag kom ut vände hon ryggen till hon som alltid hälsade, jag tvingade i henne vatten, likaså min man under förmiddagen. Sedan ringde Morgan och sade att Harry bara låg på sidan och senare krampade hon och saknade puls.

Det var bara en sak att göra för hon led ju. tyvärr.

sad.gif
Berith
CITAT (lilla mamma @ 10-07-2003, 11:44)
Vi har dock kvar de två små kaninbebisarna Berit och Berta som nu är sju veckor gamla. Berit är lik sin mamma och Berta sin far.

Sorgligt med Harry! sad.gif

Trevliga namn på kaninbebisarna. wink.gif sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon