anna_rispan
Jag hittade en funktion jag inte visste om. I går så mailade jag ett dokument till min syster. Sedan skickade hon tillbaka. Jag blev ytterst förbryllad men öppnade iallafall.
För att upptäcka att hon hade infogat kommentarer.
Nu vet jag inte vilka versioner av programmet den funkitonen finns i eller om den alltid funnits??!!
Men bra funktion är det iallafall.
Klickade på Infoga sen leta rätt på Kommentar. Man ska markera det man vill kommentera först.

Har ni några bra tips??
Alba
Det verkat intressant.
Var hamnade kommentaren när du fick tillbaka dokumentet ?
anna_rispan
man markerar....sen hamnar det som en bubbla ute i marginalen med kommentaren i.
Alba
Ok tack.

Tänk vilken bra tråd det här kan bli. Många funktioner vet man inte om.
Hoppas fler hakar på.
anna_rispan
hmm, dåligt blev det men så ser det ut iallafall




jag skulle nog behöva tips på hur man använder paint också rolleyes.gif
AnitaO
Tufft smile.gif
Tack för tipset
Madeleine1
Kan vara bra att veta att man går in under visa och markering för att dölja kommentaren om man inte vill se den.
anna_rispan
Ja det var ett bra tips! Jag har inte utforskat den helt o hållet. Man kan ju ta bort den också rätt av...

Mera tips om andra saker??
LadyG
* Om du vill byta ordning på stycken i löptext markerar du stycket du vill flytta, håll ner vänster musknapp och dra & släpp stycket (musknappen) där det ska vara. En liten markör visar vart stycket kommer att hamna.

* CTRL+Z (Ångra)

* Infoga bokmärken i lång text: Markera det ord du vill bokmärket ska leda till och välj menyn Infoga. Klicka Bokmärke och döp ditt nya bokmärke till något lättidentifierat (t ex ordet du valde). Klicka Lägg till.

* För att snabbt gå till bokmärke: tryck CTRL+G och välj kategorin Bokmärke i listan till vänster. Ditt bokmärke dyker upp i rullgardinsmenyn till höger. Välj bokmärket och klicka på knappen Gå Till.

* Byta ut valda ord i en text: Gå till menyn "Redigera" och välj "Ersätt". I fältet "Sök efter" skriver du det ord du vill ersätta (t ex katarina) och i fältet "Ersätt med" skriver du ordet som skall ersätta det gamla (t ex Katarina). Klicka på knappen "Sök Nästa" för att hitta första ordet. Om sökningen hittar KaTaRina eller andra varianter kan du ställa in att Word ska matcha versaler och gemener under knappen "Mer" (längst till vänster i knappraden). För att byta ordet sökningen hittade klickar du "Ersätt". Om du vill låta Word byta alla ord den hittar utan att fråga dig först klickar du "Ersätt alla".

Word är oerhört kraftfullt, mitt favoritprogram och det jag använder överlägset mest av alla på datorn.
Alba
Nu har jag testar med infoga kommentar. Jättebra !

När jag infogar kommer en signatur upp som stämmer med min sambo.
Hela hans namn fanns regat under "egenskaper" det tog jag bort och satte stjärnor.

Men var finns denna signatur - jag vill ta bort den.
LadyG
CITAT (Alba @ 07-01-2007, 16:29)
Nu har jag testar med infoga kommentar. Jättebra !

När jag infogar kommer en signatur upp som stämmer med min sambo.
Hela hans namn fanns regat under "egenskaper" det tog jag bort och satte stjärnor.

Men var finns denna signatur - jag vill ta bort den.

Menyn Verktyg - Alternativ
Välj fliken Användarinformation
Alba
Nu är det borta.
Tack biggrin.gif
LadyG
CITAT (Alba @ 07-01-2007, 17:53)
Nu är det borta.
Tack biggrin.gif

Varsågod smile.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 14:02)
Jag hittade en funktion jag inte visste om. I går så mailade jag ett dokument till min syster. Sedan skickade hon tillbaka. Jag blev ytterst förbryllad men öppnade iallafall.
För att upptäcka att hon hade infogat kommentarer.
Nu vet jag inte vilka versioner av programmet den funkitonen finns i eller om den alltid funnits??!!
Men bra funktion är det iallafall.
Klickade på Infoga sen leta rätt på Kommentar. Man ska markera det man vill kommentera först.

Har ni några bra tips??

Idag fick jag användning för ditt tips smile.gif
Skulle kommentera en verksamhetsberättelse.
Helt perfekt!
Alba
Jag skriver en text med tex 2 stycken.
Det nedre stycket placerar jag för långt ned.
Hur puttar jag upp hela nedre stycket ?



LadyG
Ställ markören i början av första raden andra stycket och tryck backspace.

Eller markera hela stycket som ska flyttas och dra och släpp det där det ska vara.
Bee
CITAT (Madeleine1 @ 05-01-2007, 16:22)
Kan vara bra att veta att man går in under visa och markering för att dölja kommentaren om man inte vill se den.

Tack! För någa månader sen skickade jag ut ett protokoll för justering. Jag fick tillbaka dokumentet fullt med kommentarer och jag kunde inte bli av med dom! Dom följde med även när jag försökte kopiera in ändringarna i mitt "huvuddokument". Slutade med att jag fick många frågor när det slutliga protokollet skickades ut. Folk undrade varför jag inte hade tagit bort kommentarerna. Man kanske inte skall använda den här funktionen när man justerar protokoll (det vanliga är ju att man skriver i avvikande färg, blått = lägg till, rött = ta bort)
Alba
CITAT (LadyG @ 15-02-2007, 10:52)
Ställ markören i början av första raden andra stycket och tryck backspace.

Eller markera hela stycket som ska flyttas och dra och släpp det där det ska vara.



Tack
anna_rispan
Bee: nu kanske du har upptäckt att mna kan ställa sig "i markeringen" o högerklicka o välja ta bort kommentar också.

Nu har jag en fråga.

Jag hade lagt in en tabell i ett dokument. Så ville jag flytta ner det med enterslag men det gick inte. Vad gjorde jag för fel. Jag fick tokbryt o raderade allt jag gjort och skrev om allt utan tabellen.
På ett dokument hade jag fått ett par enterlsag innan tabellen började så då tänkte jag att det går ju att slå dit några till. men icke. Då hamnade de nya under tabellen. O jag lyckades inte dra tabellen för då hamnade den på nästa papper så att säga. Någon som har några tips på hur jag kan lösa det här???
LadyG
Svårt att förklara men jag försöker:

Gå ner under tabellen med ett par enterslag, dit du vill att tabellen ska.

Markera hela tabellen, den blir helt svart när alla kolumner och rader är markerade. (Vänsterklicka på övre vänstra härnet, håll nere vänsterknappen och dra musmarkören diagonalt över tabellen. Släpp vänsterknappen när hela tabellen är markerad)

Vänsterklicka en gång på det svarta och håll nere knappen. Dra ner hela tabellen, släpp knappen när tabellen är på rätt plats. Tabellen representeras av en liten streckliknande, gråaktig liten ikon.

Man gör likadant med bilder, det är egentligen bara att dra och släppa.
anna_rispan
Ja titta! När jag spanade efter den där randiga grejen så funkade det utmärkt. Jag försökte flytta med det där korset som poppar upp av någon anledning. Det var då det hamnade på nästa blad.

Tack för hjälpen!!!!!
Alba
CITAT (LadyG @ 14-03-2007, 11:41) *
Svårt att förklara men jag försöker:


/..................../



Vad du är duktig att förklara LadyG - pedagogisk ! tummenupp.gif
LadyG
Anna: Skönt att det fixade sig!

Alba: Tack, jag gör mitt bästa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon