ingrid fuxwall
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,968752,00.html

ingrid
gammelnalle
Ja!!
men ALLA kan (och gör) göra fel!!

ett sunt ifrågasättande är aldrig fel...

b
Kathy
Ojojoj........ajajajaj........distriktsläkaren borde ha remitterat vidare kan man tycka.
askar
Säger som jag brukar... fastän jag har några st läkare i fam..
så vill jag påstå att man alltid ska ifrågasätta vad doktorn säger.

Du som människa (patient) vet ju bäst hur du mår och känner.
Doktorn förlitar sig på teoretiska/praktiska kunskaper som han/hon
införskaffat sig under några års studier och praktik.

Vi borde börja säga ifrån lite mer..
inte vara mähän som tror att doktorn är något slags UFO som vet allt.
ingrid fuxwall
CITAT (gammelnalle @ 05-01-2007, 23:39)
Ja!!
men ALLA kan (och gör) göra fel!!

ett sunt ifrågasättande är aldrig fel...

b

Lycko dig som har god erfarenhet av sjukvården.

ingrid
Kathy
CITAT (askar @ 05-01-2007, 22:48)
Säger som jag brukar... fastän jag har några st läkare i fam..
så vill jag påstå att man alltid ska ifrågasätta vad doktorn säger.

Du som människa (patient) vet ju bäst hur du mår och känner.
Doktorn förlitar sig på teoretiska/praktiska kunskaper som han/hon
införskaffat sig under några års studier och praktik.

Vi borde börja säga ifrån lite mer..
inte vara mähän som tror att doktorn är något slags UFO som vet allt.

Ja, jag hade nog inte nöjt mig med den där läkarens diagnos om att det bara skulle vara en stukning med tanke på hur ont han hade.
Magdis
Tyvärr händer det alltför ofta att läkare felbedömer och felbehandlar. sad.gif
netaave
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2007, 23:34)
Tyvärr händer det alltför ofta att läkare felbedömer och felbehandlar. sad.gif

Jo tack, det vet vi!!!
faith
Jag har mött läkare som är underbara - de finns. Men jag har också mött läkare av den värsta sorten och blivit felbehandlad med skador för livet.
Ophelia
Ja. Jag gör det varjefall. Å andra sidan besöker jag dem inte särskilt ofta (ganska sällan). Tar telefonkontakt och informerar om egenvården jag provat och förhör mig om det är något annat jag kan göra. Har aldrig nekats att få hjälpen som jag behövt vid de tillfällen egenvården inte har hjälpt och det ansetts befogat att läkarkontakt behövts. Har inte heller drabbats av några felbehandlingar eller feldiagnoser. Har dock varit mycket klar i beskrivningarna över mina symptom i de fall där läkare behövts.
AnitaO
CITAT (netaave @ 06-01-2007, 00:18)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-01-2007, 23:34)
Tyvärr händer det alltför ofta att läkare felbedömer och felbehandlar.  :(

Jo tack, det vet vi!!!

Mmmm ...
Tänker på min sons blindtarmsoperation förra året när kirurgen "glömde" att sy ihop alla blodkärl.
Fick till följd att hela buken fylldes med blod och han hade mycket väl kunnat avlida om han inte snabbt hade fått vård igen. sad.gif
Magdis
Det brukar inte vara populärt om man kommer till doktorn och tror sig veta vad man har för fel. Då gör de allt för att motbevisa det. tongue.gif Det gäller att servera dem alla de klassiska symtomen och sen få dem att tro att de kommit fram till diagnosen själva. rolleyes.gif
Pinglan
Mmmm, själv åkte jag in akut för magsmärta för två år sen, blindtarmen och gallblåsan togs bort, jag fick åka hem efter ett par dagar, väl hemma så hade inte smärtan gått över, så min man ringde till läkaren som opererat mig och DÅ sa han att dom hade hittat endometrioser i underlivet på mig, fick komma till gynekologen och dom gav mig hormonsprutor i ett halvår, då försvann smärtan, OBS!!! Det va inget fel på varken blindtarmen eller gallan, DET kallar jag slarv, men som tur va blev jag bra iallafall.

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
anna_rispan
Jag vet inte hur man ska bete sig hos doktorn. I bland tänker jag att doktorn ska kunna komma på vad det är för fel utan att jag beskriver så himla ingående. Lite som Magdis nämnde, jag kan ju inte komma och säga att jag tror jag har mjältbrand.

OT: jag hörde en gång angåedne att ta bilen till bilmeck. om man säger jag tro det är fel på bromsarna för det låter så o så. då kollar debara bromsarna. säger man bara det låter så o så. då letar de efter felet.

Men. Det är hemskt de gånger läkare missar verkliga orkserna till sjukdomar.
kerstin z5-6
Jag tror det är oerhört viktigt att kunna beskriva sina symtom på ett klart sätt för att få rätt behandling .Däremot behöver man ju själv inte ha sin diagnos klar när man kommer

Sen finns det naturligtvis läkare som är usla på diagnostik...

Endometrios är svår att skilja från andra (smärt)tillstånd , men syns ju bra vid öppning eller titthål.
LadyG
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-01-2007, 21:53)
Jag tror det är oerhört viktigt att kunna beskriva sina symtom på ett klart sätt för att få rätt behandling .Däremot behöver man ju själv inte ha sin diagnos klar när man kommer

Sen finns det naturligtvis läkare som är usla på diagnostik...

Endometrios är svår att skilja från andra (smärt)tillstånd , men syns ju bra vid öppning eller titthål.

Jag blev utsatt för en nedsövning och titthålsoperation eftersom den yngre, orutinerade läkaren trodde att jag led av just endometrios, som han antagligen läst om i någon läkartidning.

Inget hittades.

En annan läkare dyker upp på yngre läkarens begäran vid återbesöket, en äldre och mer erfaren kollega till behandlande läkaren.

Den äldre läkaren ser att ett prov saknas i journalen, urinprovet. Sådant tas och hon skriver därefter ut en 10 dagars kur Lexinor mot urinvägsinfektion.

På grund av den yngre läkaren gick jag och hade så ont i magen att jag knappt kunde stå rak ibland och det i mer än två månader!

Så nej, jag litar inte på läkare.
kerstin z5-6
Jaha .. en del var nog sjuka vid den föreläsningen om obligatoriska urinprov på kvinnor med magsmärtor i nedre delen av buken sad.gif
LadyG
Jag blir synnerligen upprörd över okunskapen om kvinnors hälsa, symptom på ohälsa och korrekt behandling. Tänk om man blir allvarligt sjuk någon dag, då kan man ju dö av deras misstag!!!

Det som gör mig upprörd dessutom är att kostnaden för den operationen är så hög jämfört med vad det skulle kostat sjukhuset om de gjort rätt från början. De pengarna hade de kunnat använda på någon annan och den tiden på bordet hade kunnat gå till någon som verkligen behövde det.

Sånt slöseri. sad.gif
anna_rispan
CITAT (LadyG @ 06-01-2007, 22:27)
Jag blir synnerligen upprörd över okunskapen om kvinnors hälsa, symptom på ohälsa och korrekt behandling. Tänk om man blir allvarligt sjuk någon dag, då kan man ju dö av deras misstag!!!

Ja!

Dessutom är det när de inte har kunskap om symtomen som skiljer sig från det de har lärt sig det känns om o jag inte vill säga nåt. De kan ju dra fel slutsatser känns det som.

Men observera jag har än så länge gått till doktorn två gånger så jag har inte så mycket erfarenhet av den världen. (Jag räknar inte de gånger mamma tog mig till doktorn som liten, de minns jag ju inte ändå så.)


Vad är endometrios??
AnitaO
En av dom bättre läkar-kommentarerna kommer från vår företagsläkare.
Jag sökte för att jag haft såna smärtor i nacken i flera år.

- "Är du säker på att du inte bara är ledsen för att mamma bor långt bort?"

P.s. Jag är 50 år rolleyes.gif
askar
CITAT (anna_rispan @ 07-01-2007, 10:29)
Vad är endometrios??

Endometrios...
tidvis nästan outhärdlig smärta... vet jag av egen erfarenhet.
Pinglan
Jo visst e det så, men det är så i mitt fall, att under operationen så såg dom att det va endometrioser men sa ingenting medans jag va kvar på sjukhuset, och ändå tog dom blindtarmen och gallblåsan, är inte det ett slarv så säg. sad.gif sad.gif
kerstin z5-6
Nja .. har man väl öppnat ska i alla fall blindtarmen bort -Annars blir det farligt för dej , ha ett ärr på magen och en tillsynes bortopererad blindtarm , som lämnats kvar och kan bli inflammerad sad.gif Jounaler kan ju förkomma som alla vet

Att du inte upplystes om endometriosen innan du skrevs ut var däremot märkligt
Pinglan
Vad jag har fått förklarat för mig är att endometrios är små små blodblåsor som ska lossna från äggledaren vid ägglossning, och det är en outhärdlig smärta, det som jag tyckte va så konstigt va att själva smärtan satt i buken på vänster sida om naveln.
ohmy.gif ohmy.gif
Magdis
Endometrioser kan man ha i hela buken så smärtan kan sitta lite var som helst där.
Pinglan
Men nu mår jag bra iallafall efter rätt behandling. rolleyes.gif rolleyes.gif
Gita
I stort sett litar jag nog på läkarkåren, men man får förstås inte glömma att läkare bara är människor precis som alla andra och alla människor gör fel ibland.
Gita
Pinglan
När jag ändå håller på och klagar på läkarvården så kan jag åxå berätta att min man och jag har gått på undersökning för barnlöshet 1998, det gjordes en laparoskopi(titthålsoperation) via naveln för att se om det va något fel på mig, men det var det inte sa dom utan det va fel på min man, så vi har inte kunnat fått egna barn, men har haft den turen att vi har fått adoptera en underbar pojke från Colombia.
Men det jag ville säga med det var att när jag fick hormonbehandling för endometrioserna så sa läkaren på kvinnoavdelningen att det är mina endometrioser som har varit orsaken till min barnlöshet, det borde läkarna som gjorde laparoskopin ha upptäckt sa hon, så att då blev jag jätte besviken på läkarvården.
Så hade jag fått rätt behandling där då, så hade mina chanser varit mycket större att bli gravid.
Fast nu efteråt så här så är jag nästan glad att det blev så här för jag har en sån underbar son idag. smile.gif smile.gif
Magdis
Jag sökte för sekundär barnlöshet och då trodde de att jag hade endometrios för jag hade de klassiska symtomen o dessutom en chokladcysta på äggstocken (blodfylld cysta)

Jag skulle genomgå titthålsoperation men då råkade de orsaka en stor blödning så de fick öppna hela buken iallafall...hittade INGA tecken på endometrios.

Pinglan: hade de upptäckt att din man hade dåliga spermier eller nåt eller tog de bara för givet att det var honom det var fel på?
Pinglan
jo då, dom hade sett att han hade lite för slöa spermier, men enligt läkaren på kvinnokliniken så hade chanserna ändå varit större om dom upptäckt endometrioserna i tid. unsure.gif unsure.gif
Magdis
CITAT (Pinglan @ 08-01-2007, 16:34)
jo då, dom hade sett att han hade lite för slöa spermier, men enligt läkaren på kvinnokliniken så hade chanserna ändå varit större om dom upptäckt endometrioserna i tid. unsure.gif unsure.gif

ja absolut...chanserna hade väl ökat iallafall. Vad roligt att ni ändå fick det efterlängtade barnet. smile.gif
Pinglan
JAA!!!Nåt bättre hade inte kunnat hända oss.... rolleyes.gif rolleyes.gif
askar
Tråkigt nog så kommer han aldrig igen.
Ingen vet om han ens hör eller ser efterom han inte reagerar alls
på tilltal. Han är i sin egen värld...
orolig... i sitt gamla yrke ser det ut som.
Måste ha ständig vak pga oron.
Tragiskt är det att från en stund till nästa... vara borta fastän inte död.


Så skrev jag i mellandagarna ang makens yngre bror (snart 63 år) som fått
sin sjätte Stroke. Läkarna förklarade att hjärnbarken var skadad och att han aldrig skulle bli bättre än så som han var då.sad.gif

Nu är situationen en helt annan. smile.gif

Idag mår han bättre än han gjorde före den senaste.
Han kan äta själv, har bättre minne... minns också alla i hembyn, vad de jobbar
med osv, går kortare bitar utan rullator, närminnet verkade helt OK
säger maken som varit hos honom i ett par timmar idag.

Så... inte kan man lita på läkare alla gånger.sad.gif
Det var en enorm chock och sorg för familjen att få beskedet
att han var "borta" för tid och evighet.
anna_rispan
Men så är väl hjärnan det svåratse att komma underfunde med överhuvud taget??!! Har för mig att jag läst det i skolan på bilogin o liknande.

O visst har det pratats om att hjärnan kan flytta funktioner? Men att de flyttade inte blir lika bra som om de hade varit på ordinarie plats...
askar
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2007, 17:41)
Men så är väl hjärnan det svåratse att komma underfunde med överhuvud taget??!! Har för mig att jag läst det i skolan på bilogin o liknande.

O visst har det pratats om att hjärnan kan flytta funktioner? Men att de flyttade inte blir lika bra som om de hade varit på ordinarie plats...

Visst kan det vara så, men de sa att när hjärnbarken är skadad
så kommer ingen förändring/förbättring att ske.
Det är just såna uttalanden man blir så förb... för
att de gör.
Om de inte är säkra så kan de åtminstone säga att det finns en liten chans till
förbättring och inte vara stensäkra.

Det tar nog tid för närmaste att komma över chocken.
anna_rispan
Under kan ske...
askar
CITAT (anna_rispan @ 09-01-2007, 17:46)
Under kan ske...

smile.gif
Biggan_
CITAT (askar @ 09-01-2007, 17:39)
Tråkigt nog så kommer han aldrig igen.
Ingen vet om han ens hör eller ser efterom han inte reagerar alls
på tilltal. Han är i sin egen värld...
orolig... i sitt gamla yrke ser det ut som.
Måste ha ständig vak pga oron.
Tragiskt är det att från en stund till nästa... vara borta fastän inte död.


Så skrev jag i mellandagarna ang makens yngre bror (snart 63 år) som fått
sin sjätte Stroke. Läkarna förklarade att hjärnbarken var skadad och att han aldrig skulle bli bättre än så som han var då.sad.gif

Nu är situationen en helt annan. smile.gif

Idag mår han bättre än han gjorde före den senaste.
Han kan äta själv, har bättre minne... minns också alla i hembyn, vad de jobbar
med osv, går kortare bitar utan rullator, närminnet verkade helt OK
säger maken som varit hos honom i ett par timmar idag.

Så... inte kan man lita på läkare alla gånger.sad.gif
Det var en enorm chock och sorg för familjen att få beskedet
att han var "borta" för tid och evighet.

Så jäkla onödigt att utsätta er för detta! sad.gif
Nu får ni glädjas åt den förbättrade situationen och hoppas på att han kan klara sig bra på egen hand allteftersom!
Undrens tid är aldrig förbi sägs det! wub.gif
kerstin z5-6
Människan egen läkningsförmåga kan utföra mirakel , men ska upplysa om det allvarliga , utan att ta ifrån någon hoppet
Har han kommit så långt som nu är det fantastiskt bra -alla synintryck och samtal ger ytterligare träning och förbättring -även om han kanske inte helt blir återställd som han var innan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon