Gita
Jag har fått ärva en massa gamla fina handvävda lakan med underbara knypplade spetsar, problemet är att de ej användts på årtionde och legat och gulnat. jag vill använda dem som just lakan men vill att de skall vara kritvita. Har ni några tips hur jag skall tvätta dem? vill också ha tips om hur man tvättar gamla vackra linnedukar och servetter.
Gita
Fenja
1-2 dl klorin i tvättmaskinen, kör på 90 graders program.
Mvh
Fenja
askar
Vet väl inte om det är så lyckat att köra linne i Klorin wink.gif
Om jag vore i din sits så skulle jag höra mig för på ett museum
eller kanske en hembygdsförening innan jag gjorde mer än körde
allt i 90° tvätt med tvättmedel avsett för vittvätt (innehålllande blekmedel)
Margith
Det här är ju 2 frågor, om vi börjar med lakanen.
Tvätta de 90 grader med ditt vanliga tvättmedel, tycker du inte att de blir nog vita av det, gör som Fenja skriver och tillsätt Klorin.
Linnedukarna tvättar du i 60 grader, helst ett tvättmedel utan blekmedel och är du rädd om dem så uteslut centrifugeringen.

Redigerat för jag känner att jag måste göra ett litet tillägg:
Mitt svar om linnedukarna bygger på att det är hellinne, är det halvlinne eller du är osäker, skulle jag inte våga rekommendera dig att tvätta dem varmare än 40 grader.
pejori
två msk. vanligt grumme bleksalt i båda maskinerna, gör tvätten bländande vit. wub.gif
klorin har en tendens att göra tvätten gulare. wub.gif
hjälper inte bleksalt, kör maskinen med en msk. remol i vattnet. smile.gif
Fenja
Klorin gör bara syntetmaterial gult, inte ren bomull. Kör inte linnet i klorin, jag tänkte bara på bomull, gör som Margith föreslår!
Mvh
Fenja
Anma
CITAT (Fenja @ 07-01-2007, 23:56)
Klorin gör bara syntetmaterial gult, inte ren bomull.

Ja, och det beror på att syntetmaterial oftast är fägad vitt medan bomull är blekt vitt.
netaave
Ring Nordiska muséet dom har en textilvårdsansvarig som kan råda dig.
Kakaduan
Fenol! Oslagbart. Allting blir kritvitt. Lätt som en plätt!

Kakaduan
Hannele
CITAT (Gita @ 07-01-2007, 21:26)
Jag har fått ärva en massa gamla fina handvävda lakan med underbara knypplade spetsar, problemet är att de ej användts på årtionde och legat och gulnat.

Börja med att tvätta 60° i vanlig modern tvättmedel för vittvätt,
innan du börjar med några underkurer, kanske inte behövs.
Gossen Ruda
CITAT (Kakaduan @ 09-01-2007, 16:34)
Fenol! Oslagbart. Allting blir kritvitt. Lätt som en plätt!

Kakaduan

Hoppas du menar Fenom. Fenol eller karbolsyra är inget man skall pyssla med. Jag köpte en gång på apoteket en burk fenol. Burken räckte knappt till för alla varningsetiketterna. tongue.gif
agata99
Om du har massor med tid och ork kan du koka bomull på spisen. Men lakan kräver stooor gryta. Vill man kan man hälla i lite tvättmedel, men det behövs inte. Låt koka 5-10 minuter och skölj och centrifugera sen i maskin.

Fungerar utmärkt på vit bomull och även på en del med färg, men har man otur kan det fälla!

PS: Naturen gråter av klorin. rolleyes.gif
Bee
CITAT (pejori @ 07-01-2007, 23:47)
två msk. vanligt grumme bleksalt i båda maskinerna, gör tvätten bländande vit. wub.gif
klorin har en tendens att göra tvätten gulare. wub.gif
hjälper inte bleksalt, kör maskinen med en msk. remol i vattnet. smile.gif

Skall man använda Remol så får man hålla sig ifrån tvättmaskinen eller ha en klädnypa över näsan. Det luktar pyton laugh.gif

Men Grumme bleksalt är undergörande. Fick bort hallonfläckar + rödvinsfläckar på min linneduk som jag tvättade i 80 grader inkl centrifugering. Den blev jättefin, lite luddig när den kom ur maskinen men det ordnade sig genom manglingen.
Vanligtvis kör jag linne i 60. Det tål det.
pejori
CITAT (Bee @ 10-01-2007, 16:18)
CITAT (pejori @ 07-01-2007, 23:47)
två msk. vanligt grumme bleksalt i båda maskinerna, gör tvätten bländande vit. wub.gif
klorin har en tendens att göra tvätten gulare. wub.gif
hjälper inte bleksalt, kör maskinen med en msk. remol i vattnet. smile.gif

Skall man använda Remol så får man hålla sig ifrån tvättmaskinen eller ha en klädnypa över näsan. Det luktar pyton laugh.gif

Men Grumme bleksalt är undergörande. Fick bort hallonfläckar + rödvinsfläckar på min linneduk som jag tvättade i 80 grader inkl centrifugering. Den blev jättefin, lite luddig när den kom ur maskinen men det ordnade sig genom manglingen.
Vanligtvis kör jag linne i 60. Det tål det.

bleksalt är kvinnans bästa vän vid vittvätt laugh.gif laugh.gif
har alltid det hemma numera wub.gif
japp....remol luktar inte guld, men det blir vitt...och linne tål remol, kör min vita linneduk i det när den ska användas vid kalas smile.gif smile.gif
Gunvor Nilsson
Tips om ni inte vill använda gamla vita lakan och örngott på traditionellt sätt;

Min väninna visade mej vad hon gjort med sina gamla, ärvda lakan med vackra spetsar och broderier. Hon vek ut överdelen av överlakanet ( som man gör när man bäddar) sydde fast den vikta överdelen kant-i-kant med ett likaledes gammalt underlakan och sydde ihop sidorna och lite i var ände nedtill. Vips så hade hon ett romantiskt påslakan.

Själv har jag sprättat upp sidorna på ett vitbroderat linneörngott (arvegods) och satt upp som gardinkappa i köksfönstret. Broderiet hamnar då i ena sidan av kappan.

/Gunvor
anna_rispan
CITAT (Gunvor Nilsson @ 10-01-2007, 19:09)
Tips om ni inte vill använda gamla vita lakan och örngott på traditionellt sätt;

Min väninna visade mej vad hon gjort med sina gamla, ärvda lakan med vackra spetsar och broderier. Hon vek ut överdelen av överlakanet ( som man gör när man bäddar) sydde fast den vikta överdelen kant-i-kant med ett likaledes gammalt underlakan och sydde ihop sidorna och lite i var ände nedtill. Vips så hade hon ett romantiskt påslakan.

det var ett jättebra tips!! då kan man kanske gå på auktion o fynda nu då....
Kathy
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 19:13)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 10-01-2007, 19:09)
Tips om ni inte vill använda gamla vita lakan och örngott på traditionellt sätt;

Min väninna visade mej vad hon gjort med sina gamla, ärvda lakan med vackra spetsar och broderier. Hon vek ut överdelen av överlakanet ( som man gör när man bäddar) sydde fast den vikta överdelen kant-i-kant med ett likaledes gammalt underlakan och sydde ihop sidorna och lite i var ände nedtill. Vips så hade hon ett romantiskt påslakan.

det var ett jättebra tips!! då kan man kanske gå på auktion o fynda nu då....

Åh....ännu en idé om vad man kan göra med gamla spetslakan. wub.gif
Jag fyndade en hel bunt med såna i somras, på auktion.

Ett par av lakanen hade en fin spets nedtill, så det blev vita gardiner till ett av rummen i stugan. smile.gif
faith
CITAT (anna_rispan @ 10-01-2007, 19:13)
CITAT (Gunvor Nilsson @ 10-01-2007, 19:09)
Tips om ni inte vill använda gamla vita lakan och örngott på traditionellt sätt;

Min väninna visade mej vad hon gjort med sina gamla, ärvda lakan med vackra spetsar och broderier. Hon vek ut överdelen av överlakanet ( som man gör när man bäddar) sydde fast den vikta överdelen kant-i-kant med ett likaledes gammalt underlakan och sydde ihop sidorna och lite i var ände nedtill. Vips så hade hon ett romantiskt påslakan.

det var ett jättebra tips!! då kan man kanske gå på auktion o fynda nu då....

Min svägerska sydde en dopklänning av ett gammalt fint lakan med vackra spetsar. Det blev fantastiskt vackert. wub.gif
ingrid fuxwall
Vill man tvätta skonsamt gräv upp rötterna av såpnejlika och löddra upp - det används fortfarande vid tvätt av ömtåliga gamla textiler.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon