Full version: tips på kamera
malin72
eftersom att min kamera gått sönder känner jag nu lite panik inför att inte kunna fota mina sådder mm tongue.gif tongue.gif
så nu vill jag ha tips på en kamera visst jag tycker att digitalkamera är bra men gillar inte att det tar så lång tid att ta korten unsure.gif
sen får den inte vara för dyr(för den hamnar i blom kontot) laugh.gif laugh.gif
vill kunna ta bra närbilder eller bilder över lag rolleyes.gif rolleyes.gif
Fenja
Digitalkameratråd. Du hittar flera om du söker på kamera.
Mvh
Fenja
malin72
tack tänkte mer att någon kanske såg någon bra på rean eller så lite uppdatering wub.gif tongue.gif tongue.gif
AnitaO
Jag köpte min på Netonnet.
5 mpx. Räcker gott och väl för mitt behov.
Är helt nöjd, och dyr är den inte heller smile.gif
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=77454
malin72
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 14:44)
Jag köpte min på Netonnet.
5 mpx. Räcker gott och väl för mitt behov.
Är helt nöjd, och dyr är den inte heller smile.gif
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=77454

den var i rätt pris också smile.gif smile.gif

Anita har du tagit korten i albumet med den???????isåfall så blir den jätte bra för mig för mina närbilder med den förra var inte alls så fina som dina wub.gif
AnitaO
CITAT (malin72 @ 08-01-2007, 16:26)
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 14:44)
Jag köpte min på Netonnet.
5 mpx. Räcker gott och väl för mitt behov.
Är helt nöjd, och dyr är den inte heller  :)
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=77454

den var i rätt pris också smile.gif smile.gif

Anita har du tagit korten i albumet med den???????isåfall så blir den jätte bra för mig för mina närbilder med den förra var inte alls så fina som dina wub.gif

Nej, den är så pass ny så jag har inte tagit några trädgårdsbilder med den ännu.
Men om du har tålamod till i morgon (det är för mörkt nu), så kan jag gå ut och ta lite provfotografier på nära håll smile.gif
malin72
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 16:28)
CITAT (malin72 @ 08-01-2007, 16:26)
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 14:44)
Jag köpte min på Netonnet.
5 mpx. Räcker gott och väl för mitt behov.
Är helt nöjd, och dyr är den inte heller  smile.gif
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=77454

den var i rätt pris också smile.gif smile.gif

Anita har du tagit korten i albumet med den???????isåfall så blir den jätte bra för mig för mina närbilder med den förra var inte alls så fina som dina wub.gif

Nej, den är så pass ny så jag har inte tagit några trädgårdsbilder med den ännu.
Men om du har tålamod till i morgon (det är för mörkt nu), så kan jag gå ut och ta lite provfotografier på nära håll smile.gif

ok tongue.gif då får vi se imorrn då...hoppas på fin fina bilder wub.gif
malin72
tack tack smile.gif
Kathy
En sån här kamera köpte jag till jobbet igår.
malin72
ja den verkar bra...vad betyder närgräns????????? unsure.gif unsure.gif
Kathy
CITAT (malin72 @ 08-01-2007, 17:03)
ja den verkar bra...vad betyder närgräns????????? unsure.gif unsure.gif

Har inte hunnit sätta mig in i alla funktioner ännu, men jag gissar att närgräns är hur nära man kan vara objektet utan att bilden blir suddig.
malin72
jaaaaa vad bra det verkar om det ska vara så wub.gif
det låter ju som det på förklaringen rolleyes.gif
Kathy
Själv har jag föregångaren till den här.
Enkel, smidig och ger bra bilder.
Nu hade jag iof inte så mycket att välja på eftersom jag har fått kameran, men jag är nöjd med den. wub.gif
malin72
ja den andra jag hade fick jag med...har inte köpt en kamera sen när vet vad unsure.gif så man känner sig helt novis på detta laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alba
CITAT (Scrollan @ 08-01-2007, 16:56)
En sån här kamera köpte jag till jobbet igår.

Det som är bra med den kameran är att den är greppvänlig.
Många kameror är så tunna att de kan vara svåra att hålla och blir instabila.
Kathy
CITAT (Alba @ 08-01-2007, 18:38)
Det som är bra med den kameran är att den är greppvänlig.
Många kameror är så tunna att de kan vara svåra att hålla och blir instabila.

Ja, jag utgick ifrån enkla och tydliga knappar........en lättbegriplig kamera helt enkelt. (kan säga såhär att, utan att sänka någon av mina medarbetare, ingen av dem är speciellt tekniskt bevandrade...)
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Scrollan @ 08-01-2007, 16:56)
En sån här kamera köpte jag till jobbet igår.

Den köpte en trädgårdskompiss till mig förra året. Och hon fotgraferar mycket i trädgården och har alltid helt underbara bilder och är helnöjd med den. Närgräns är, hur nära du kan ta bilder.

Elisabeth
Pirum
Jag skaffade visserligen nyss en 'nybörjarkamera' Nikon L5 med 5x zoom och optisk bildstabilisering som jag är nöjd med, men vill ändå rekommendera att köpa Canon om man vill ha ett 'säkert kort'.

Oavsett om man väljer Canon A530 för ca 1500, någon Canon Ixus 65 för 2300kr, eller någon dyrare modell (A640 kanske), så får man en mycket bra kamera. Båda är dessutom ganska snabba, i sin klass. Jag tycker själv att Ixus 65 var aningen för 'liten' att hålla i, A530 känns mer som en "kamera".

För egen del var det viktigt att kameran tog 'vanliga' batterier, att det var en kamera som var rätt rejäl att hålla i, samt att den hade bildstabilisering eftersom sådan är praktisk speciellt när man zoomar utan att ha stativ. Man kan visserligen hävda att bildstabilisering inte behövs, bara kameran och fotografen är tillräckligt bra nog, men...jag är då mycket nöjd med stabiliseringen. Nackdelarna med Nikon L5 är att den startar ganska segt (dryga 2s) vilket inte är ett problem för mig, men kan vara för andra. Jag tar mest bilder på potäter och äpplen... smile.gif En annan nackdel är att den inte är så bra inomhus, speciellt kvällstid, utan blixt. Med blixt är den bra. Och så saknar den nästan alla manuella inställningar, det är ju en nackdel ibland. Men, jag är nöjd med min Nikon som sagt, jag visste ungefär nackdelarna när jag köpte den, och kameran var bättre än jag trodde.
AnitaO
Malin:
Nu har jag varit ute och tagit några provbilder.
Dom blev inte ett dugg bra. Det är så grått och mulet ute så blixten utlöste, vilket gör att det blir en överexponering mitt i bilderna.
Du får försöka "tänka bort det" när du tittar på bilderna.
Sen finns det ju inte särskilt mycket vackra färger att fotografera i trädgården just nu tyvärr rolleyes.gif smile.gif

Kolla i mitt album. Har döpt albumet till "Malins provbilder"
AnitaO
CITAT (AnitaGg @ 09-01-2007, 09:54)
Malin:
Nu har jag varit ute och tagit några provbilder.
Dom blev inte ett dugg bra. Det är så grått och mulet ute så blixten utlöste, vilket gör att det blir en överexponering mitt i bilderna.
Du får försöka "tänka bort det" när du tittar på bilderna.
Sen finns det ju inte särskilt mycket vackra färger att fotografera i trädgården just nu tyvärr rolleyes.gif smile.gif

Kolla i mitt album. Har döpt albumet till "Malins provbilder"

Bilderna jag tog idag gjorde definitivt inte kameran rättvisa.
Dom 2 sista bilderna är tagna vid ett annat tillfälle, men är mer rättvisa mot kameran.
Dom är tagna utomhus i skymning.
malin72
CITAT (AnitaGg @ 09-01-2007, 09:54)
Kolla i mitt album. Har döpt albumet till "Malins provbilder"

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

jo men du har rätt dom två sista när det skymmer är mycker klarare än dom som är på dagen.....
det är synd att blixten slås på för då blir inte bilderna så bra....oftast är det ju det som är i"mitten" som man vill se...
men man måste nog lära sig att fota smile.gif smile.gif min gamla kamera var lika dan

du får helt enkelt fota din trädgård på kvällen i sommar för klara bilder(det gjorde faktiskt jag ofta i sommras för att färgerna kom fram bättre då) wink.gif

annars såg det ut som att du har en lika blöt "vinter" som jag laugh.gif laugh.gif

tack för visningen wub.gif
Anma
Man borde kunna stänga av blixten på kameran?
AnitaO
CITAT (Anne R @ 09-01-2007, 12:32)
Man borde kunna stänga av blixten på kameran?

Ja, det kan man säkert.
Bara det att jag inte lärt mig hur den funkar ännu rolleyes.gif laugh.gif
malin72
CITAT (AnitaGg @ 09-01-2007, 12:33)
CITAT (Anne R @ 09-01-2007, 12:32)
Man borde kunna stänga av blixten på kameran?

Ja, det kan man säkert.
Bara det att jag inte lärt mig hur den funkar ännu rolleyes.gif laugh.gif

pinsamt men under den tiden jag hade min förra kom jag aldrig på hur jag skulle göra,jag tryckte på blixt av men när jag sen tog kortet så åkte blixten på...kämpade och kämpade rolleyes.gif rolleyes.gif
Alba
Den här länken använde jag när jag skulle köpa kamera. Här kan man precisera sina önskemål och får bra tips på lämplig kamera.
mulle
CITAT (Anne R @ 09-01-2007, 12:32)
Man borde kunna stänga av blixten på kameran?

Det kan man enkelt på min Casio Exilim, en kamera som jag rekommenderar varmt. Stänger du av blixten är den alltid avstängd när du knäpper på kameran och med en enda tryckning har du blixt om du vill.
Casion har hög kvalitet, är snabb och framför allt enkel och logisk att använda. Dessutom gillar jag att den är så slank att den lätt ryms i en jeansficka.
Casio
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon