StarLiza
Totalt nyörjare (nästan) på trädgård och odling som börjar bli nyfiken och intresserad.

Nu har jag då läst och läst och läst lite till om dessa pallkragar. Det ser ut att kunna vara en ypperlig sak för mej att investera i. Snygga och

Men, hur höga pallkragar har man?
Maken skulle kika på jobbet, men han trodde de bara var 25 cm höga. Är inte det lite väl lågt? Kan man ställa flera såna på höjd? Eller kommer det rasa? Fast man borde ju kunna dra ihop dem med nåt slags beslag.

Jag hade tänkte mej odla jordgubbar och ev morötter till alla mina marsvin (till oss med naturligtvis) Nåt mera som är bra för en nybörjade som kräver rätt bra resultat?? biggrin.gif
Margith
Pallkragarna är konstruerade så att hörnbeslagen hakar i varandra. Du kan lugnt ställa åtminstone 5 st på varandra och det blir hur stadigt som helst smile.gif
Hur många du behöver beror på vad du ska odla. Enligt min erfarenhet räcker 1 pallkrage gott åt jordgubbar, plocksallad och rädisor. Morötter, rödbetor och majrovor behöver 2.
Svaret beror lite på vad du har under pallkragen också wink.gif
Ställer du 2-3 pallkragar på öppen jord kan du odla rosor i dem wub.gif
StarLiza
Ja vad vi har under ja. Först ska vi bestämma vart vi ska ha dem. Jag vill INTE få alla jordisar pallade av nån obstinat tonåring, så jag tror på baksidan av vårt hus, där är det en mycket mossig gräsmatta. wacko.gif

Frågan är om man ska göra, som jag har sett på en massa bilder, att lägga plattstenar för att slippa ogräs i så stor utsträckning som möjligt. Ska man ha det runt omkring dem med tro? Men då är det inte så snyggt kanske då den ska stå på gräsmattan.

Månag funderingar blir det och jag önskar det kunde vara maj/juni NU!

Är verkligen glad att jag hittade detta ställe!!!
kerstin z5-6
Välkommen hit !
man kan odla mycket i sina kragar smile.gif
Bodenblomman
Jag har inte haft så höga pallkragar men jag har sått runda morötter, lite roliga och pallkragen behöver inte vara så djup.

mvh Susanne smile.gif smile.gif
Gillan
Jag är själv fortfarande nybörjare när det gäller pallkragar, men trots det alldeles lyrisk efter bara en säsong med dem. Min man byggde dem åt mig, men följde ändå " standardmåtten ", och jätteenkelt att bygga till.
Jag har olika höjder på dem. En-två-eller tre, som det ser ut just nu, men det är enkelt att justera allt eftersom.

Det finns många fina bilder på "pallkrageland " här om du vill titta runt lite wub.gif .Det är bara att gå in i våra album ( albumikonen ser du nere i kanten på våra inlägg) och kika runt biggrin.gif

Och naturligtvis........Välkommen
StarLiza
Tack för välkomnandet.

Ska få hem kragar i mars tänkte jag, så jag kan måla dem i god tid innan det är dags att fylla de små rackarna med jord.

Nästa problem är vart jag ska ställa dem, får ut och rekognisera lite i trädgården tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon