Full version: Nybörjarfrågor
Chanku
Det låter som att jag kommer få sätta igång några pallkragar att odla i på den plats där vårt potatisland tidigare befann sig. Jag har inte direkt odlat nånting förut och vill inte ta på mig för mycket heller. Så jag tänkte att pallkragar är nog lite lättare att hålla ordning på, än att dra igång hela landet igen.
Jag är intresserad av att odla fram kanske lite sallad, sockerärtor, nån sorts böna, ev. morötter och liknande. Är även sugen på att pröva på squash. Jag har även en del örtfröer, men dessa kommer isånafall placeras i en egen pallkrage.
Chili och tomat har jag redan tänkt odla fram, men jag får se om de får stå på altanen (i ett relativt skyddat hörn, där det blir väldigt varmt) eller nån annanstans.

Hur många pallkragar tror ni behövs? Jag vill inte ha så pass många, så jag tappar kontrollen över det. Har ni förslag på något annat eller olika sorter av det som nämns som kan odlas? Några allmäna råd till en nybörjare?

Jag bor i zon 6.
Margith
Jag kan väl dela med mig lite av mina erfarenheter smile.gif
Jag har haft hemmabygda pallkragar i några år och jag odlar också i z 6.

Det låter som om du ska börja med 2 pallkragar (eller egentligen 3). I den ena plocksallad och sockerärtor, de andra 2 ställer du på varandra och sår morötter i.
Är det nu så att ditt potatisland har öppen jord, räcker det förmodligen med 1 pallkrage även till morötterna.

Bönor har jag aldrig odlat så de kan jag inte säga nåt om.

Squash odlar jag i stor kruka, visst kan du ha den i pallkrage, men den tar en väldans plats!!

Tomaterna och chilin odlar jag alltid i stora krukor som jag ställer på de absolut hetaste, mest skyddade platserna i trädgården.

Som ett litet tips kan jag berätta att jag brukar odla basilika och oregano som "marktäckare" i krukorna med chili.
Fungerar alldeles utmärkt och jag tycker att det är minst lika fint som några krukor med sommarblommor biggrin.gif

Vad du sen ska odla tycker jag absolut ska bestämmas av vad ni tycker är gott!
Jag skulle ha petat ner några mandelpotatisar tillsammans med morötterna.. och löken... har du glömt löken?? rolleyes.gif
Åtminstone en liten jordgubbsplanta är väl inte fel heller?? OK, det blir inte så många jordgubbar, men jag lovar dig, godare har du aldrig ätit wub.gif
Chanku
Jag behöver inga stora mängder utav varje grönsak, vi är inte så många grönsaksätare i familjen.
Potatislandet består numera av...gräs, diverse blommor, överblivet grus/jord från hundgårdsbygget och ja, allmänt "naturskräp". Tanken är dock att jag ska gräva till landet så det åtminstone är en plan yta. Då ser jag hur det egentligen ser ut med jorden också.
Jordgubbar... Ja, det är ju gott... Men jag är lite mer förtjust i smultron, så det kanske får bli nån smultronplanta istället.

Men om man har två (ev. tre) pallkragar med blandade grönsaker och så har man en krage med squash? Går det att blanda två sorters squash?

Jag erkänner att vi inte är så flitiga på att pröva nya grönsaker, utan det brukar alltid sluta med tomat, gurka, isbergssallad o sånt när vi handlar från affären... Därför ser jag pallkragarna som en utmärkt möjlighet till att få smaka lite nytt. Orsaken till varför jag ber om förslag biggrin.gif

Grönsaksfrågor:
*Jag har hört att det finns en rund morot. Räcker det med en krage till sådana? Är smaken bra? Och storleken?
*Squash, vad är skillnaden mellan sommar och vintersquash? Finns det nån sort som smakar lite extra gott?
*Bönor... En god, lättodlad böna, som gärna fungerar till att både plockas färsk och att torkas, den får gärna vara fin också.
Margith
Ett snabbt svar angående smultronen:
Tänk dig för!
År 1 kan du absolut ha lite annat än smultron i pallkragen, men år 2 finns det inte mycket som kan konkurrera med smultronen wacko.gif
Jag har de alltså och det är ett av de värsta ogräsen jag har i min trädgård blink.gif
När jag får städvansinne och ger mig på smultronen, då är det Round-up varning på dem wacko.gif
Men, visst, de är förlåtna, de är ju så himla goda biggrin.gif
Chanku
Hm, oj ja... De spreds sig inte alls när vi hade några plantor i potatislandet... Det får nog bli hinkodling för smultronen iår igen biggrin.gif
*Stintan*
Om du har månadssmultron sprider dom sej inte det är bara plantan som blir lite större med tiden.

Max två squashplantor i en pallkrage kan du ha beroende på sort, annars om du har en komposthög så testa att plantera squashplantorna på den.

Överhuvudtaget är nog det vanligaste felet man gör att man sår och planterar för tätt rolleyes.gif
Chanku
CITAT (Stintan43 @ 09-01-2007, 23:53)
Om du har månadssmultron sprider dom sej inte det är bara plantan som blir lite större med tiden.

Max två squashplantor i en pallkrage kan du ha beroende på sort, annars om du har en komposthög så testa att plantera squashplantorna på den.

Överhuvudtaget är nog det vanligaste felet man gör att man sår och planterar för tätt rolleyes.gif

Ja, jag menade två plantor squash. Men jag tänkte om det kanske går att blanda två sorter?
Det är nog månadssmultron som vi har haft. Jag hade det i en hink förra sommaren och jag märkte inte av någon tendens till spridning. Bortsett från att plantan ökade i storlek.

Jag försöker undvika iallafall några nybörjarmisstag genom att fråga er biggrin.gif
*Stintan*
Klart att du kan ha olika sorters squash rolleyes.gif
Magdis
Kan man bara ha två squashplantor i en pallkrage? unsure.gif Jag hade betydligt fler i min i somras.
Chanku
CITAT (Stintan43 @ 10-01-2007, 17:27)
Klart att du kan ha olika sorters squash rolleyes.gif

Jag läste nämligen i en annan tråd att vissa squash-sorter inte passade ihop med varandra... Det var därför jag frågade.
Finns det nån sort du rekommenderar?
mulle
Jag har odlat den vita som liknar en UFO, kommer inte ihåg namnet nu, men den är både god och dekorativ. Fast i köttet och håller läääääänge.
En annan favorit - som jag inte heller minns namnet på är liten, grön och rund.
Här finns garanterat läsare som vet namnen...

Mulle
*Stintan*
Tyvärr är jag oduglig när det gäller namn och det är några år sen jag odlade squash. I pallkrage hade jag vanlig avlång grön och grönvit och dessa två fyllde mer än väl ut pallkragen, sen hade jag ett antal olika sorter både sommarsquash och vintersquash på friland och märkte då inte att somliga inte skulle trivas ihop men det kanske är nya rön rolleyes.gif
Jonas70
CITAT (mulle @ 10-01-2007, 19:13)
Jag har odlat den vita som liknar en UFO, kommer inte ihåg namnet nu, men den är både god och dekorativ. Fast i köttet och håller läääääänge.
En annan favorit - som jag inte heller minns namnet på är liten, grön och rund.
Här finns garanterat läsare som vet namnen...

Mulle

Det vita som liknar ett rymdskepp kan även jag rekommendera. Ett välkommet tillskott bland allt grönt. De gröna har jag fått väldigt mycket av. En planta kan ge väldigt många squash. Den gula blir något mindre i storlek, men även ett mindre antal i skörd.

Jag har nog odlat tätare än 2 per pallkrage, och det har fungerat bra. Att tänka på är att en planta blir ju väldigt lång, så ska du odla i pallkrage så kanske den växer ur den, men då kanske du kan låta den växa varv efter varv i pallkragen rolleyes.gif
Inka
Den där lilla vita UFO-squashen, kan det vara Baby Boo från Runåbergs som jag just beställt?

http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?...at=gron&id=3935

Mvh Inka
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan blanda olika squashsorter utan problem. Tror kanske du läst om pollinering för vissa vintersquashar funkar inte alltid att pollinera med vanlig sommarsquash, men växa tillsammans kan de göra.

Här är länk till några av mina bilder


Kan tillägga att de mycket få frukter jag fått på Baby Boo inte gar varit tefatsformade mera som en mycket liten vit pumpa. Och jag har aldrig blivit klok på om detta är en sommarsquash eller en vintersquash. I katalogen står det sommarsquash, men på fröpåsen står det vintersquash och jag tycker de växer mera som vintersquash. Jag vet dock att det är väldigt rörigt bland grupperingarna och namnsättningarna inom detta släkte botanikerna verkar byta åsikter ibland.

Hittade en suddig bild på baby boo

Gurkan
Åsa, hittade en i ditt album som kunde passa beskrivningen "litet vitt UFO".



Den heter Bennings Green tint, en buskvariant enl. din beskrivning.

Tack för dina bilder Åsa, mycket uppskattat.
noora
Jag skulle rekommendera någon brytböna eller vaxböna, de är goda att plocka färska och koka och kan skördas länge. De kan även skördas när de har torkat, men de är godast när de är färska. Välj en sort där det står att den är fri från "trådar", då trådarna kan vara väldigt irriterande. Till pallkrage vill du förmodligen ha en buskvariant som inte kräver så mycket stöd.

Till plocksallat rekommenderar jag "Black seeded simpson". Den fungerade utmärkt i pallkrage även förra sommaren när det var oerhört varmt. Det är en populär sort, så den borde gå att hitta.

I övrigt rekommenderar jag att man väljer grönsaker som kan "plockas och ätas" lite vartefter. Då kan man förgylla många måltider med färska grönsaker under hela sommaren. Själv tyckte jag att rödbetor var en riktig höjdare, likaså salladslök och spenat. Rädisor, om man gillar smaken, och kanske majrova kan också vara trevligt. Salladslöken behöver inte ta mycket plats, så en rad mellan morötterna t.ex, eller bland kryddväxterna.
ZaraP
Bondböna, gul vaxböna, svart störböna (stör?) cosse violette tror jag och Borlottiböna har jag odlat utan problem i pallkrage! Fler tips som jag själv odlat i pallkrage, palsternacka (har kragar två på varandra till alla lådor), mangold och sparris!
Lycka till! Zara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon