pimpim
Jag köpte hängpelargonierna som odla erbjöd för en tid sen. Men tycker att de växer så långsamt. Har toppat de lite efterhand så att de ska bli täta och fina.
Hur har det gått för er andra som köpt av dom?
Kan man göra något annat för att det ska gå snabbare, jag ger de näring en gång i veckan.

Pia
Fialotta
Jag köpte oxå hängpelargon
av odla...men dom står helt still...sköter om
dom som man ska, men jag blir skitsur mad.gif
Näring o massor med sol o värme......
dom vill inte ändå...alla fyra är likadana unsure.gif

Jag undrar varför huh.gif
lolo
Samma problem här, med den skillnaden att de är inköpta hos Granngården i våras. Möjligen att de börjar växa bättre nu, när jag släppte ut rötterna ur torvbriketten. Nån som har tips?

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
kw zon 7
Hur går det för ni andra just nu?
Jag fann min brevpåse brevlådan 1 maj (torsdag) sent på kvällen när vi kom hem efter valborgsmässofirande i fjällen . Hade kommit med posten 30/4, som vi får vid 14.00, om vi har tur. Vi hade då en period med kallt på nätterna (ca minus 8-10 grader) och strålande sol/värme på dagarna. (så är det med högtryck här på "vårvintern" , den "femte årstiden" för oss "fjällfarare" som jag ej vill vara förutan, går ej att beskriva i ord förrän man upplevt den själv i fjällen).
Sticklingarna var skickade måndagen samma vecka och vad jag kan se på påsen med ekonomiporto. Vilket betyder 3 dgr. När jag veklade ut innehållet i brevpåsen var bladen "snorigt" mörkgröna" och tidningspapperet frostitgt iskallt med is på utsidan. Tog bort alla frostangripna blad och planterade om dem, det blev i stort sett bara "pinnar" kvar och satte dem i krukor under lysrören. Där står de ännu idag tills de fått antydning till knopp. Lyckligtvis lever alla.
Alla är ca 15 cm höga, 2 har knopp, 1 verkar blomma mörkt bourgone eller mörkare, 1 verkar blomma ljust med ngt rött i . De andra vet jag inte. men de har knopp.
Några hängpelargonier av dom blir det ej hos mig i sommar, "snarare" krukväxter om jag har tur, blir ev "kuriosa" på en bricka på altanen.
PS Jag har hade dem ute idag, 1:a dagen
Fialotta
Alla mina 4 dog.......dom va
inte lätta kan jag säga sad.gif

Ja, ja...sånt händer mig ibland, men allt annat växer fint
så jag deppar inte rolleyes.gif
pimpim
Alla mina har klarat sig och blommar, men de är inte speciellt stora må jag säga. När jag toppat de så har jag passat på att sätta lite sticklingar, men de är fortfarande pyttesmå. Hoppas att man kan bevara de till nästa år och att det kan bli lite bättre med de då.

Hälsningar Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon