Full version: Handlar ni via nätet
Alba
Handel via nätet blir ju mer och mer populärt. Det är så enkelt och smidigt att klicka och skriva och man har gjort en (bra) affär.
Ibland kan man handla mot faktura men ofta ska man uppge kontonummer.

Jag tillhör den lite försiktiga sorten som är lite rädd för att uppge kontonummer.

Hur gör ni - handlar ni mycket via nätet och har ni positiva/negativa erfarenheter ?
mulle
Jag handlar mycket via nätet sedan 3-4 år tillbaka och har aldrig råkat ut för några problem. Om du är orolig för ditt kreditkort kan du alltid använda Visa Electron och bara ladda det med den aktuella summan.
Mulle
Jejja
Jag har Nordea som bank, och hos dem kan man skapa ett internetkortnummer som man uppger istället för sitt VISA-kortnummer. Sedan godkänner man att det får dras en viss summa från internetkortnumret, och så dras det via det numret från ditt konto istället. Det innebär att du aldrig behöver lämna ut ditt riktiga kortnummer och det kan bara dras den summa du har godkänt.

Det tycker jag är jättesmidigt!
Hannele
CITAT (Alba @ 17-01-2007, 10:03)
Jag tillhör den lite försiktiga sorten som är lite rädd för att uppge kontonummer.
Hur gör ni - handlar ni mycket via nätet och har ni positiva/negativa erfarenheter ?

Vi har handlat på nätet många många år med vanligt kontokort;
biobiljetter, tågbiljetter, konsertbiljetter, trädgårdsresor, böcker, presenter...
Så snabbt och behändigt, slipper åka till stan, hämtar tågbiljetter i vår lilla affär. smile.gif

Risken att bli rånad är nog större i stadens stora köpcentrum..
faith
Jag köper framförallt böcker på nätet, man sparar massor med pengar där. Och emellanåt köper jag även annat. Jag har alltid varit nöjd med mina köp.

Jag är kund hos Swedbank och skaffar tillfälliga e-kort som används endast en gång för ett specifikt köp. Då behöver jag inte lämna ut mitt kontonummer. Det funkar jättebra.
kerstin z5-6
För att inte tala om Flygbiljetter smile.gif
enkel Skellefteå stockholm 444 kr ....
Handlar alla resor via nätet och får biljetterna direkt i mailen
Bokar hotell utomlands på samma vis -en lysande affär det med

Fröer ! Plantor -har jag beställt länge

Visa kortnr
- kontonummer har jag aldrig uppgett
K
AnitaO
Handlar mycket via nätet och har bara positiva erfarenheter.
Jag håller mig till det jag anser vara säkra sidor och inom Sveriges gränser.
askar
Handlar då o då på nätet... betalar med kort, fungerar bra. smile.gif

Håller mig också inom landets gränser... men skulle jag köpa något
utomlands, då skaffade jag tillfälligt kort för det.
herkules
jag har ett "slask"visa som endast används för köp på internet, det finns aldrig pengar på det förutom när jag ska handla. handlar även utanför sveriges gränser, det finns ju så mycket roligare grejer och kläder i andra länder.
Rapchic
jag handlar då och då
jag har bara varit med om ett företag som försökte blåsa en
men om man hotar med polisen så får man varan

(dom sa att vi inte hade betalat, men vi visste att vi hade det
vi tog fram bevis och sa att om dom inte scickar varan
så går vi till polien och då hittade dom helt plötsligt
vår betalning )
Betty
CITAT (Jejja @ 17-01-2007, 10:15)
Jag har Nordea som bank, och hos dem kan man skapa ett internetkortnummer som man uppger istället för sitt VISA-kortnummer. Sedan godkänner man att det får dras en viss summa från internetkortnumret, och så dras det via det numret från ditt konto istället. Det innebär att du aldrig behöver lämna ut ditt riktiga kortnummer och det kan bara dras den summa du har godkänt.

Det tycker jag är jättesmidigt!

Instämmer. smile.gif
kristerh
Handlar mycket på nätet och har aldrig hänt mig något,
de flesta banker har speciella betalningssätt som ger säkra betalningar,
men jag lämnar alltid ut mitt kortnr när jag betalar och som sagt har det aldrig hänt mig något.
Farbror Blå
CITAT (kristerh @ 17-01-2007, 12:09)
Handlar mycket på nätet och har aldrig hänt mig något,
de flesta banker har speciella betalningssätt som ger säkra betalningar,
men jag lämnar alltid ut mitt kortnr när jag betalar och som sagt har det aldrig hänt mig något.

jag köper böcker från england via nätet, det blir lika billigt eller billigare som att beställa från en bokhandel och då får jag de i brevlådan hem! smile.gif
kristerh
CITAT (Farbror Blå @ 17-01-2007, 12:12)
jag köper böcker från england via nätet, det blir lika billigt eller billigare som att beställa från en bokhandel och då får jag de i brevlådan hem![/b] smile.gif

har du testat de svenska bokhandlarna på nätet? tycker internetbokhandeln är billigast av de jag jämfört, ofta skiljer det ganska mycket mellen dem.
Farbror Blå
Nej det har jag inte gjort, eftersom de böcker jag vill ha inte finns på engelska, eller inte hunnit bli översatta än (och jag förrestem ändå skulle läsa dem på engelska..)

menar du adlibris, eller vilka mer känner du till?
kristerh
CITAT (Farbror Blå @ 17-01-2007, 12:19)
menar du adlibris, eller vilka mer känner du till?

de jag känner till är: adlibris, bokus, internetbokhandeln, finns säker fler.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag handlar mycket på nätet och jag behöver inte uppge kortnummer på de flesta ställen det går bra att få faktura hos många firmor så det är ungefär som att handla från kataloger som Halens inte så mycket annorlunda förutom att det ofta går snabbare.

Senast jag handlade på nätet var fredag lunch då shoppade jag dvd-filmer (7st för 305kr totalt) hos Cdon på måndagen låg de i min brevlåda tillsammans med fakturan det kallar jag snabbt.

När det gäller bokhandlarna är det bokus eller adlibris jag brukar skicka efter hos speciellt under bokrean då slipper jag trängas med folk och även en del reaböcker är ju med på nätbokhandlarnas rea också till ungefär samma pris.
Magdis
Jag handlar faktiskt det mesta på nätet, kläder, frön, böcker m.m. Tycker det är smidigt. Jag brukar handla mot faktura oftast. När jag köpt flygbiljetter eller skickat blommor via nätet har jag betalat med VISA.
Hannele
CITAT (Farbror Blå @ 17-01-2007, 12:19)
menar du adlibris, eller vilka mer känner du till?

Alla säljer väl böcker på nätet. Bra att vara lite uppdaterad med nyheter, recensioner.

http://www.bockernasklubb.se/

http://www.bokus.com/se/
ninnisky
Jag köper också en hel del via nätet och har gjort det i flera år. Mest blir det böcker, en del kameraprylar (från USA) och så alla våra resor förståss...
Bokar ofta hotell och flyg m m på nätet och det fungerar alldeles utmärkt med både kort och fakturor. Har hittills aldrig haft något som helst problem smile.gif
Klura
Jag har handlat i flera år via nätet.
Finns ju även Paypal o liknande att betala via och det är smidigt när man handlar privat.
Hade Mastercard tidigare och blev av med 5300:- då mitt kontonummer dök upp på en tysk hemsida.
Jag ringde de företag de handlat av och lyckades spåra det till en lägenhet i Rosengård där det var ett internetcafé (typ tre datorer i ett vardagsrum, en polare var där o kikade).
Polisen fick allt serverat på silverfat så att säga. Men lade ändå ner förundersökningen. Det behagade inte ens ta sig dit.
Pengarna och ett nytt kort, Visa denna gång, fixade banken åt mig.

Edit: Kortnummer ska det vara såklart och inte kontonummer smile.gif
pejori
handlar mycket på nätet, mest blommor, fröer och böcker... wub.gif
betalar med visas kortnummer, inte kontonummer...utomlands använder jag pay pal smile.gif
Margith
Jag och min familj har handlat via internet under väldigt många år.
Jag har numera ett speciellt konto med ett eget Visa-kort till. Det kontonumret lämnar jag ut om jag säljer nåt till en privatperson i Sverige. Visa-kortet använder hela familjen till inköp både i Sverige och utomlands.
På kontot finns aldrig mer pengar än vad som täcker senaste inköp. Den som vill använda kortet för alltså över en summa som täcker inköpet.
Det extra Visa-kortet kostar mig förvisso nån extra hundralapp per år, men jag tycker att det är värt det.
Nu har det aldrig hänt oss någonting när vi har handlat via internet, men jag är lite nojig.
Anma
Handlar mest tomma cd-skivor och kläder via nätet. Lite böcker också. Och elektronik. Och.... ja, mycket mer än vad jag tänkt på faktiskt... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon