gammelnalle
Tänk secenario:

Skola (kvittar om det är Grundskola eller gymnasium)

En ICKE behörig KOMPETENT omtyckt lärare som jobbat på skolan många år. Medlem i facket. (Jag visste faktiskt inte att man kunde vara medlem om man inte var behörig, men så är det)

Eftersom läraren inte har en fast tjänst skall denutannonseras.

2 Behöriga, unga EJ fackligt anslutna lärare söker OCKSÅ tjänsten (precis som den icke behöriga)


VEM skall då den fackliga företrädaren företräda vid förhandlingar??

Själv skullejag INTE vilja sitta i den stolen.. smile.gif sad.gif

PS det gäller inte mig... smile.gif smile.gif
AnitaO
Svårt.
Men jag tycker att facket borde representera sin medlem.
Det är väl det som är själva vitsen med att vara medlem?
anna_rispan
O varför skulle en obehörig inte kunna vara medlem???
Facket är ju till för alla medlemmar på en arbetsplast som ansluten till det facket. Eller????
arno
Facket kan och skall väl bara företräda sina medlemmar men måste naturligtvis då förhålla sig till vilka regler/överenskommelser som finns vad gäller behörighet,kompetens osv.
Det kan ju vara så att de andra som söker jobbet inte vill bli företrädda av en facklig representant.
Pirum
Facket företräder medlemmen såklart. Mer krångligt hade det varit om de båda behöriga lärarna också varit med i facket antar jag.

Sen håller jag med om att en lärare kan vara både "obehörig" men "kompetent", och att en kompetent lärare ska få lämna ett arbete bara för att tjänsten inte råkar vara fast...nä. Här måste även elevernas perspektiv komma in, om det funkar bra med den kompetente läraren - varför då byta?

Vid nyanställningar till nya tjänster kan jag såklart inse att förtur generellt sett ska ges till behöriga.
pejori
enl..mina erfarenheter, så ska facket företräda sin medlem i första hand smile.gif
Kathy
Självklart ska facket företräda sina medlemmar vid en förhandling. smile.gif Sen är det upp till arbetsgivaren vilken person man väljer att tillsätta. Där kan jag tycka att yrkesutbildad går före.
Självklart kan man vara med i facket även om man inte har yrkesbehörighet. smile.gif
gammelnalle
CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 09:40)
O varför skulle en obehörig inte kunna vara medlem???
Facket är ju till för alla medlemmar på en arbetsplast som ansluten till det facket. Eller????

Jag vet att vissa fackförbund inte tillåter det...men jag var bara allmänt ovetande...
anna_rispan
CITAT (gammelnalle @ 18-01-2007, 11:01)
CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 09:40)
O varför skulle en obehörig inte kunna vara medlem???
Facket är ju till för alla medlemmar på en arbetsplast som ansluten till det facket. Eller????

Jag vet att vissa fackförbund inte tillåter det...men jag var bara allmänt ovetande...

oj! vilka fackförbund? de för läkare kanske o så eller?
gammelnalle
CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 11:03)
CITAT (gammelnalle @ 18-01-2007, 11:01)
CITAT (anna_rispan @ 18-01-2007, 09:40)
O varför skulle en obehörig inte kunna vara medlem???
Facket är ju till för alla medlemmar på en arbetsplast som ansluten till det facket. Eller????

Jag vet att vissa fackförbund inte tillåter det...men jag var bara allmänt ovetande...

oj! vilka fackförbund? de för läkare kanske o så eller?

OBS att jag inte VET... men enligt uppgift så tillåter Lärarförbundet anslutning av icke behöriga...men inte Lärarnas riksförbund.

Jag accepterar om jag skulle vara felinformerad... wacko.gif wacko.gif

men det var ju inte detta det gällde...

b
Åsa, mälardalen zon 2
På en skola kan det ju finnas representanter för många fackförbund, på våran skola har vi fackliga representanter för LR, TCO, SACO, LO och SKTF (tror det är alla). Så även om man inte är behörig lärare och med i något lärarförbund kan det finnas någon facklig representant för den personen också på arbetsplatsen.
Pirum
Facket brukar vid anslutning tycka att man antingen ska vara studerande till att bli något inom yrkesområdet de företräder, eller att man har en anställning inom området. Sommarjobbar man 4 veckor brukar det inte räcka, tror jag.

Sen finns väl andra regler för andra fack. Syndikalisterna menar att alla är välkomna, akademikerna menar att alla som har >=120 högskolepoäng eller akademisk examen är välkomna, etc.

Själv bytte jag fack för ett tag sedan, för att vara extra korrekt och duktig. Det är inget att rekommendera, eftersom de slarvade både med min medlemsansökan (fixat nu) och min A-kasseöverföring (inte fixat än). För mig hade det varit bättre att stanna kvar i mitt gamla fack, trots att de inte hade lokal fackklubb på min arbetsplats.

Så nästa gång jag går med i ett fack funderar jag på ett som inte är yrkesberoende.
Kakaduan
Självklart ska facket ta ställning för sin medlem! Om man enligt stadgarna tillåts bli medlem i ett yrkesförbund (det är olika i olika fackföreningar) skall självklart ingen skillnad göras mellan den som är utbildad och den som inte är det! Den outbildade medlemmen betalar ju lika mycket som de andra. Står det däremot i stadgarna att endast personer med rätt utbildning är välkomna kan man ju gå med i något annat förbund och då skall det förbundet företräda en.

Kakaduan
ingrid fuxwall
Nu kommer jag säkert och klantar till det när jag hävdar att facket är en parodi på vad det borde vara - någon som ser till medlemmarnas bästa, när de bara ser till sin organisations bästa
Kathy
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-01-2007, 22:43)
Nu kommer jag säkert och klantar till det när jag hävdar att facket är en parodi på vad det borde vara - någon som ser till medlemmarnas bästa, när de bara ser till sin organisations bästa

inga namn nämnda, men det f.d fackförbund jag var med i kunde skriva under på det du säger.
Bytte fackförbund då jag bytte tjänst.
Anki på Öland
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-01-2007, 22:43)
Nu kommer jag säkert och klantar till det när jag hävdar att facket är en parodi på vad det borde vara - någon som ser till medlemmarnas bästa, när de bara ser till sin organisations bästa

Håller med.
Anki
Pirum
De flesta på facket jobbar för medlemmarnas bästa vågar jag påstå (trots att jag själv har erfarit slarv och strul från fackets sida senaste 3-4 månaderna), däremot är det väl som i alla andra organisationer att det blir mer korrumperat ju längre upp i pyramiden man kommer. Och facket är en hög pyramid.

Jag ska definitivt byta fack om ett tag, ska bara vänta tills allt 'lugnar sig' smile.gif
Kathy
CITAT (Pirum @ 19-01-2007, 00:26)
däremot är det väl som i alla andra organisationer att det blir mer korrumperat ju längre upp i pyramiden man kommer. Och facket är en hög pyramid.

Jag ska definitivt byta fack om ett tag, ska bara vänta tills allt 'lugnar sig' smile.gif

Mmmmmmmm........visst är det skillnad på fack och fack.

När man ökar sin lön med flera tusen i månaden genom att byta tjänst, och samtidigt byter fack där ena facket har en procentuell fackavgift på allt man jobbar, helg-ob, storhelg-ob, övertid.....jag kom ibland upp till en avgift på 750 kr. Jag frågade hur det kunde komma sig och fick till svara att facket har förhandlat fram ob-tilläggen och då är det min skyldighet att betala tillbaka en viss del till facket.
Idag har jag en avgift som är halverad från den tidigare och jag har fortfarande ob-tillägg när jag jobbar såna tider, men facket håller en fast avgift. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon