Kathy
Mona Sahlin föreslås som ny partiordförande för socialdemokraterna. Fotoblixtarna haglade när hon kom in på valberedningens presskonferens och förklarade att hon är villig att ta på sig uppdraget att bli partiledare.

Länk till artikel.
pejori
tja...nån måste ju ta jobbet wink.gif wink.gif
men ..men...tiden får utvisa hur det ska avlöpa unsure.gif
Anma
Trots stor misstro bland folket kommer hon att klara det finfint! Eller kanske just därför... smile.gif
pejori
CITAT (Anne R @ 18-01-2007, 19:43)
Trots stor misstro bland folket kommer hon att klara det finfint! Eller kanske just därför... smile.gif

mmm...kan hon bara hålla fingrarna ur syltburken denna gången, så blir det nog bra smile.gif smile.gif
flera oegentligheter kommer inte att vara till hennes fördel, så det gäller att hålla isär kreditkorten wub.gif
Kathy
Trist att komma fram som fjärde handsvalet......när alla andra har tackat nej.
pejori
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 19:51)
Trist att komma fram som fjärde handsvalet......när alla andra har tackat nej.

ja...det nkan inte vara roligt precis sad.gif
det är väl som att stå och vänta på att bli vald till brännbollslaget och vara den som nått lag får ta som straff... sad.gif blink.gif wink.gif smile.gif
mulle
Jag tror att hon blir bra. Hon är erfaren, lägger orden väl, låter tillräckligt trovärdig för att gå hem i stugorna och har minsann fått gå i en hård skola.
Varför inte?
Mulle
LadyG
Hon är då sannerligen tuff så det räcker, är det någon som kan ta strid i sakfrågorna så är det hon.
AnitaO
Jag tror det kan bli ganska bra.
Om hon som sagt kan hålla isär kreditkorten rolleyes.gif smile.gif
Betty
Blir nog säkert bra det där. Hon är ju rutinerad som få.
ninnisky
Hon klarar säkert partiet fram till nästa val - men sen faller hon. Nästa stadsminister blir hon inte smile.gif
Kathy
Tyvärr så använder hon sig av sossarnas gamla politikerspråk....vilket jag tycker inte gör henne trovärdig.
Ska hon lyckas plocka unga väljare måste hon ta sossarna in i 2000-talet.

Jag gillar henne inte.
Fialotta
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 21:08)
Tyvärr så använder hon sig av sossarnas gamla politikerspråk....vilket jag tycker inte gör henne trovärdig.
Ska hon lyckas plocka unga väljare måste hon ta sossarna in i 2000-talet.

Jag gillar henne inte.

Inte jag heller...men det beror mer på att hon alltid hånler i rutan när det ska pratas om allvarliga saker....märker inte ens vad hon säger bara för de...hmm sen läste jag alldeles nyss i expressen att hon inte varit med i facket sen -95 och gick med nu för en månad sen...blev det brådis eller...nääää för mycke om henne tycker jag wink.gif
netaave
Jag är mycket tveksam till henne i den positionen. Tänk om Margot eller Ullrika Messing kunnat i stället.
AnitaO
Saknaden efter Anna Lindh gör sig påmind sad.gif
Hon hade ju varit klippt och skuren för det jobbet.
askar
Mona Sahlin var den första och enda som fick frågan om hon ville bli partiledare.
Sedan att dra upp tolv år gamla sk "skandaler" som media haussade upp...
det tycker jag är lite fjantigt.
Hon gjorde inget olagligt... och det var många fler i riksdag och regering som
hade hanterat riksdagskortet på samma sätt som hon.... männen granskades knappt... de fick passera med en axelryckning.
Mona var på väg att bli partiledare... Ve o fasa... en kvinna på en sååå viktig post. ohmy.gif
Då satt drevet igång. sad.gif

Likadant nu i fallet Stegö och Borelius... drevet gick efter dem...
men hur många minns namnet på den manlige ministern som struntat att betala tv-licens i många år... ministern som haft svart barnflicka?

I Norrbotten har vi SSU ordförsnde Sparrman som erkänt att han aldrig betalat tv-licens sedan han flyttade till eget boende och skaffade tv.
Inte blev han polisanmäld... inte har han krävts på retroaktiv betalning.

Säkert kan man rada upp hur många som helst liknande... kvinnor - män-
historier.

Det som gör mig ledsen.. är att det ofta är just kvinnor som startar drevet mot kvinnor. sad.gif


sad.gif
Anma
CITAT (ninnisky @ 18-01-2007, 21:07)
Hon klarar säkert partiet fram till nästa val - men sen faller hon. Nästa stadsminister blir hon inte smile.gif

Jag tror du har fel. smile.gif
Kathy
...Fast.......fam Borelius hade ju mer än svart barnflicka på sitt samvete. wink.gif


Det är väl så, ska kvinnor slå sig in på det politiska området så får de nog vara mycket mer nogrann med vad de har i bagaget eftersom kvinnor inom politiken tycks granskas hårdare.
askar
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 21:46)
Det är väl så, ska kvinnor slå sig in på det politiska området så får de nog vara mycket mer nogrann med vad de har i bagaget eftersom kvinnor inom politiken tycks granskas hårdare.

Kanske just därför kvinnor också ska prestera 200% jämfört med män
om de ska ha lika lön... eller?
Kathy
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:52)
Kanske just därför kvinnor också ska prestera 200% jämfört med män
om de ska ha lika lön... eller?

Det där med lönen stämmer inte i det företag jag jobbar i.
Vi har individuella löner efter prestation, oavsett man eller kvinna. smile.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 21:54)
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:52)
Kanske just därför kvinnor också ska prestera 200% jämfört med män
om de ska ha lika lön... eller?

Det där med lönen stämmer inte i det företag jag jobbar i.
Vi har individuella löner efter prestation, oavsett man eller kvinna. smile.gif

Är ju jättebra att det råder jämlikhet någonstans...
skulle det vara så överlag, då skulle inget jämställdhetsarbete behövas
och JÄMO skulle bli arbetslös. rolleyes.gif

Löneskillnader kvinnor/män
Kathy
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:57)
då skulle inget jämställdhetsarbete behövas
och JÄMO skulle bli arbetslös.

Ja, det vore väl nåt. biggrin.gif wub.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 22:02)
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:57)
då skulle inget jämställdhetsarbete behövas
och JÄMO skulle bli arbetslös.

Ja, det vore väl nåt. biggrin.gif wub.gif

Absolut. biggrin.gif
Kathy
Men jag tycka att lönediskriminering har ganska lite med seriositet inom politiken att göra.

När ska dagens politiker lära sig symboliskt ledarskap?
Får se om Mona Sahlin klarar det. wink.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 18-01-2007, 22:13)
Men jag tycka att lönediskriminering har ganska lite med seriositet inom politiken att göra.

När ska dagens politiker lära sig symboliskt ledarskap?
Får se om Mona Sahlin klarar det. wink.gif

Allt hänger ihop... det handlar om kvinnor - män.

Män i politiken som "fifflar".. är de mer seriösa än kvinnor som gör dito?

Tror säkert att Mona Sahlin klarar det med bravur. smile.gif
ingrid fuxwall
Tycker ursprungsfrågan spårat ur.
Frågan är väl om Mona är rätt partiledare, om hon har just det som kan tillföra något - tveksamt men jag hoppas jag har fel
herkules
CITAT (LadyG @ 18-01-2007, 20:29)
Hon är då sannerligen tuff så det räcker, är det någon som kan ta strid i sakfrågorna så är det hon.

precis!
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 18-01-2007, 21:22)
Saknaden efter Anna Lindh gör sig påmind sad.gif
Hon hade ju varit klippt och skuren för det jobbet.

Eller hur! *sakna* sad.gif
AnitaO
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:34)
I Norrbotten har vi SSU ordförsnde Sparrman som erkänt att han aldrig betalat tv-licens sedan han flyttade till eget boende och skaffade tv.

Måste vara en son till Jan Sparrman?
En klasskompis till mig smile.gif
AnitaO
Dom hittade nåt på henne också biggrin.gif
Expressen och Aftonbladet avslöjar att hon inte har varit med i facket på 11 år.

Har aldrig varit egen företagare, men är det vanligt att egna företagare är med i Handels (som tydligen är hennes fackförening)?
Eller är hon att betrakta som "normal" i det sammanhanget? laugh.gif
askar
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 04:40)
CITAT (askar @ 18-01-2007, 21:34)
I Norrbotten har vi SSU ordförsnde Sparrman som erkänt att han aldrig betalat tv-licens sedan han flyttade till eget boende och skaffade tv.

Måste vara en son till Jan Sparrman?
En klasskompis till mig smile.gif

Det stämmer. smile.gif
Betty
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 07:19)
Dom hittade nåt på henne också biggrin.gif
Expressen och Aftonbladet avslöjar att hon inte har varit med i facket på 11 år.

Har aldrig varit egen företagare, men är det vanligt att egna företagare är med i Handels (som tydligen är hennes fackförening)?
Eller är hon att betrakta som "normal" i det sammanhanget? laugh.gif

Jag känner ett flertal egenföretagare - ingen av dem är med i något fack. Jag har aldrig ens hört talas om nån egenföretagare som är fackligt ansluten.
yenny
CITAT (Betty @ 19-01-2007, 08:28)
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 07:19)
Dom hittade nåt på henne också  :D
Expressen och Aftonbladet avslöjar att hon inte har varit med i facket på 11 år.

Har aldrig varit egen företagare, men är det vanligt att egna företagare är med i Handels (som tydligen är hennes fackförening)?
Eller är hon att betrakta som "normal" i det sammanhanget?  :lol:

Jag känner ett flertal egenföretagare - ingen av dem är med i något fack. Jag har aldrig ens hört talas om nån egenföretagare som är fackligt ansluten.

Jag fattar inte ens att det blir sånt liv för att man inte är med i facket.. det är väl upp till var och en om man vill det!
*rolf*
Finns det något fackförbund för heltidspolitiker?
Det är ju tramsigt av journalisterna! Statstjänstmannaförbundet är väl snarast en motpart till en minister.
Nu har hon gått med i Handels...... Ska hon stå i affär? Sälja billiga politiska lösningar till folket? Kommer hon att införa jämförpris på sina gentemot alliansens? Mest politisk opportunism. Ett steg på vägen mot statsministerposter.

Om hon hade varit man skulle man sagt: inriktad på makten, men sådant kan man inte säga om kvinnor som står för mjuka värden.

För att citera henne själv: Mååååna vet vad Måååna ska göra. Statsmannord på min ära!

Vi andra får vänta i ovisshet ett tag till.
AnitaO
CITAT (yenny @ 19-01-2007, 10:43)
CITAT (Betty @ 19-01-2007, 08:28)
CITAT (AnitaGg @ 19-01-2007, 07:19)
Dom hittade nåt på henne också  biggrin.gif
Expressen och Aftonbladet avslöjar att hon inte har varit med i facket på 11 år.

Har aldrig varit egen företagare, men är det vanligt att egna företagare är med i Handels (som tydligen är hennes fackförening)?
Eller är hon att betrakta som "normal" i det sammanhanget?  laugh.gif

Jag känner ett flertal egenföretagare - ingen av dem är med i något fack. Jag har aldrig ens hört talas om nån egenföretagare som är fackligt ansluten.

Jag fattar inte ens att det blir sånt liv för att man inte är med i facket.. det är väl upp till var och en om man vill det!

Ja, det är väl i alla fall inte olagligt efter vad jag vet rolleyes.gif laugh.gif
Betty
CITAT (yenny @ 19-01-2007, 10:43)
Jag fattar inte ens att det blir sånt liv för att man inte är med i facket.. det är väl upp till var och en om man vill det!

Exakt!
LadyG
Hade det inte blivit ett jäkla liv om journalisterna INTE dragit upp det och det sedan kommit till allmänhetens kännedom så som saker tenderar att göra varesig de vill det eller ej?

"Mörkläggning", hade det hetat då.

Nej, det är en storm i ett vattenglas den här gången också, precis som majoriteten av alla andra gånger men det är åtminstone rättvisa i det eftersom det stormar li det där förbaskade vattenglaset så fort politikerna gör någonting utöver det vanliga.

Och eftersom folk köper tidningen och läser nätupplagan så fortsätter journalisterna producera det allmänheten vill ha.
kristerh
hennes gamla synder är det väl dags att glömma, däremot så fort hon öppnar munnen...låter ju inte klokt och inte det minsta förtroendeingivande wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (kristerh @ 19-01-2007, 13:02)
hennes gamla synder är det väl dags att glömma, däremot så fort hon öppnar munnen...låter ju inte klokt och inte det minsta förtroendeingivande wink.gif

Nej, då är Reinfäldt bättre i det hänseendet. Han låter verkligen förtroendeingivande. Fast han gör tvärtom sen. laugh.gif
Betty
CITAT (kristerh @ 19-01-2007, 13:02)
hennes gamla synder är det väl dags att glömma, däremot så fort hon öppnar munnen...låter ju inte klokt och inte det minsta förtroendeingivande wink.gif

Finns väl ingen förtroende ingivande politiker nu för tiden... rolleyes.gif
Vill gärna inbilla mig att "det var bättre förr" - typ för 50 år sen eller mer... tongue.gif
ninnisky
Barnsligt av mig att säga; men med Mona S som partiledare kommer s att
bli uttunnat och inte ge Reinfeldt någon större kamp i nästa val, vilket jag tycker är bra smile.gif
Tyd min partitillhörighet som ni vill biggrin.gif
AnitaO
CITAT (ninnisky @ 19-01-2007, 13:15)
Barnsligt av mig att säga; men med Mona S som partiledare kommer s att
bli uttunnat och inte ge Reinfeldt någon större kamp i nästa val, vilket jag tycker är bra smile.gif
Tyd min partitillhörighet som ni vill biggrin.gif

Fast jag tror inte att det är riktigt så "illa" (eller hur man nu väljer att se det), som du säger där.
Jag tror att Mona Sahlin tilltalar en ganska stor grupp kvinnor.
kristerh
CITAT (ninnisky @ 19-01-2007, 13:15)
Barnsligt av mig att säga; men med Mona S som partiledare kommer s att
bli uttunnat och inte ge Reinfeldt någon större kamp i nästa val, vilket jag tycker är bra smile.gif
Tyd min partitillhörighet som ni vill biggrin.gif

håller med där, de vill nog inte vinna nästa val heller wink.gif men hellre mona än
gp:s lärling den fd finansministern vad han nu hette wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon