anna_rispan
Finns det nån här som fastar med kyrkan i åtanke??
När var hur i såfall? Nyfiken....
Ramoth
Inte med kyrkan i åtanke, men däremot med Jesus i åtanke, vilket så vitt jag vet är det den kristna fastan handlar om.
En förberdelsetid inför Påsken.

Å fasta å fasta....
Innom kristna kretsar i dag är det inte ovanligt att fastan inte handlar så mycket om mat som om att *avstå något för någon annans skull*
eller annstränga sig extra för någon annans skull.
Att avstå viss mat, godis osv kan vara en del av detta, men inte nödvändigtvis tyngdpunkten.

men jag är glad att semlorna dyker upp tidigt - då kan jag frossa INNAN fastan laugh.gif En jätte förlängd fastlagstid biggrin.gif
Fizzgigg
Jag måste erkänna att jag först tänkte helt fel när jag läste frågeställningen. När du skrev fasta tänkte jag på diet, bantning osv och fick inte det att gå ihop med kyrkan. Men det förstås, om man är så fet att man inte kommer in genom kyrkporten, då är det dags att gå ner i vikt. smile.gif

Men för att svara på din fråga: nej, jag fastar inte, dels för att jag inte behöver gå ner i vikt och dels för att jag struntar i religion. Jag har alltså ingen anledning.
stina
CITAT (Fizzgigg @ 19-01-2007, 11:47)
Jag måste erkänna att jag först tänkte helt fel när jag läste frågeställningen. När du skrev fasta tänkte jag på diet, bantning osv och fick inte det att gå ihop med kyrkan. Men det förstås, om man är så fet att man inte kommer in genom kyrkporten, då är det dags att gå ner i vikt. smile.gif

Men för att svara på din fråga: nej, jag fastar inte, dels för att jag inte behöver gå ner i vikt och dels för att jag struntar i religion. Jag har alltså ingen anledning.

Jag måste erkänna att jag fick samma koppling. Tänkte: Har kyrkan tagit upp konkurrensen med Viktväktarna eller???

Mitt svar är också: Fastar inte - behöver inte går ner i vikt. Struntar också i religionen.

/Stina
LadyG
Jag läste tokfel: Nån som fastnar med kyrkan

Jag fattade ingenting och inläggen i tråden hade ju ingeting med saken att göra - tills jag läste om en gång till... rolleyes.gif

Nej, jag fastar inte, det innebär en för stor belastning för kroppen anser jag och det har ingen kliniskt bevisad hälsoeffekt. Däremot finns det exempel på att fasta varit direkt hälsovådligt, dock mest i samband med redan befintliga sjukdomar så vitt jag vet.

Vill jag göra något altruistiskt skänker jag en slant till Röda Korset eller Erikshjälpen.

Religion undviker jag i övrigt så gott jag kan. Om inte jag stör den kanske den inte stör mig.
anna_rispan
Ramoth: inte du heller fastar eller missförstod jag dig?
jag menade så klart att fasta med Jesus i tanken. Jag skrev kyrkan i rubriken just för att inte blanda ihop det med nån annan "bantning".

o jag frågar för jag tror inte att det är någon inom svenska kyrkan som späker sin kropp. utan jag är nyfiken på hur "fastan" går till.
Ramoth
CITAT (anna_rispan @ 19-01-2007, 11:28)
Ramoth: inte du heller fastar eller missförstod jag dig?
jag menade så klart att fasta med Jesus i tanken. Jag skrev kyrkan i rubriken just för att inte blanda ihop det med nån annan "bantning".

o jag frågar för jag tror inte att det är någon inom svenska kyrkan som späker sin kropp. utan jag är nyfiken på hur "fastan" går till.

Nej, jag fastar inte i mening äta lite och undvika vissa matvaror.

Däremot har jag vänner och arbetskamrater som fastar i olika grad.
Någon äter inte kött,kakor och sötsaker (och naturligtiv inte faslagsbulle laugh.gif )
Någon undviker fika, osv.
Däremot vet jag ingen som gör andra uppmärksamma på sin fasta (vilket du inte frågade efter - bara en utvikning), utan man snarast anar det och man kan få reda på det under snacket runt fika bordet - där den/de fastande tar ett äpple och vi andra mumsar bulla ... rolleyes.gif

Ibland tror jag att vi i Svenska kyrkan är lite för diskreta sleep.gif
Det gör ju faktiskt inget om den här sortens "religiösa yttringar" blir kända att de finns så att säga.
Jag har tyckt mej märka att fastan fått "ett uppsving" de senare åren.
(Inte vetenskapligt underbygd dock)
Det handlar om att leva i sin religion och göra den till en del av sitt vardagsliv.

men som sagt, att ta fastetiden på allvar idag kan visa sig på många olika sätt - å det är långt ifrån bara mat det handlar om.
Vilket jag tycker är av godo, eftersom fasta där det handlar om att avstå mat mer blir en "affär" mellan dej själv och Gud. Enbart. Gör man fastetiden till en tid där du också/istället agerar för dina medmänniskors bästa tycker jag personligen att den blir mer meningfull.

Så hur fastan går till i specifika detaljer skiler sig från person till person.
Det viktiga är fastans insida.
anna_rispan
Aha, det där om att undvika kött har jag nog hört. Frågade min syser som arbetar i kyrkan i bland. O det var nog en präst som hade nämnt just det. Att man kan välja bort en del saker att äta under fastan. Förutom själva tankarna som man då lägger till...OM det gick att förstå. wacko.gif
Hannele
CITAT (Ramoth @ 19-01-2007, 10:40)
Å fasta  å fasta....
Innom kristna kretsar i dag är det inte ovanligt att fastan inte handlar så mycket om mat som om att *avstå något för någon annans skull*

Katoliker fastar med fisk, kött är förbjuden mat.
Lars-Olof Arvids
"Den vägen är smal och den porten är trång" heter det ju... biggrin.gif
Jag håller med Ramoth. Fastan handlar inte så mycket om mat numera (för oss i Svenska kyrkan) utan mer om att avstå något för någon annan. Den årliga fasteinsamlingen till Lutherhjälpen är ett bra exempel på detta.

Olle
anna_rispan
men om jag tycker att det jag gör i vanliga fall är samma som händer på fastan. då vill jag lägga till något. det känns logiskt att avstå från en del av maten då som rött kött o kakor tex. unsure.gif
netaave
Nej
Ramoth
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 19-01-2007, 12:31)
"Den vägen är smal och den porten är trång" heter det ju... biggrin.gif
Jag håller med Ramoth. Fastan handlar inte så mycket om mat numera (för oss i Svenska kyrkan) utan mer om att avstå något för någon annan. Den årliga fasteinsamlingen till Lutherhjälpen är ett bra exempel på detta.

Olle

Ja, Lutherhjälpens fasteinsamling är verkligen ett konkret exempel.
Det är massor med människor som inte bara skänker pengar, utan lägger ner massor av frivillig tid och kraft under den här tiden.
gammelnalle
CITAT (netaave @ 19-01-2007, 13:18)
Nej

?????

som jag fattar det så är det det!!!

smile.gif smile.gif smile.gif

b
zaaritha
Fastar inte, bryr mej inte om svenska kyrkan........................ sad.gif
Ramoth
CITAT (zaaritha @ 19-01-2007, 22:39)
Fastar inte, bryr mej inte om svenska kyrkan........................ sad.gif

Man kan ägna sig åt "trosgrundadfasta" (där lyckades jag få till det va laugh.gif ) utan att tillhöra Svenska Kyrkan smile.gif
Det är nog bara så att några här råkar vara engagerade där.
Kristen fasta ägnar man sig mer eller mindre åt innom alla kristna samfund i Sverige skulle jag tro.
zaaritha
Vacker katt! Din?
gammelnalle
och muslimerna har ju sin ramadan......
askar
Varför skulle man fasta? Det är väl ingen som blir mätt bara för att jag inte äter. wink.gif

Däremot... att ge gåva (pengar) till nödlidande.. det ger effekt. smile.gif
gammelnalle
CITAT (askar @ 19-01-2007, 23:11)
Varför skulle man fasta? Det är väl ingen som blir mätt bara för att jag inte äter. wink.gif

Däremot... att ge gåva (pengar) till nödlidande.. det ger effekt. smile.gif

jag TROR at det är att man skall kännna mera/med för sina medmänniskor...
om man fastar... (fokus mer på Gud- något som vi ateister inte kan förstå)

men jag kan ha fel...
askar
CITAT (gammelnalle @ 19-01-2007, 23:26)
CITAT (askar @ 19-01-2007, 23:11)
Varför skulle man fasta? Det är väl ingen som blir mätt bara för att jag inte äter. wink.gif

Däremot... att ge gåva (pengar) till nödlidande.. det ger effekt. smile.gif

jag TROR at det är att man skall kännna mera/med för sina medmänniskor...
om man fastar... (fokus mer på Gud- något som vi ateister inte kan förstå)

men jag kan ha fel...

Visst kan det vara så... men det är ju lika knasigt som när muslimerna
fastar medans solen är uppe, sedan festar de och frossar i mat halva natten.

Vettigare att ge bidrag till behövande...det kan mätta tomma magar.
faith
CITAT (askar @ 20-01-2007, 07:06)
Visst kan det vara så... men det är ju lika knasigt som när muslimerna
fastar medans solen är uppe, sedan festar de och frossar i mat halva natten.

Vettigare att ge bidrag till behövande...det kan mätta tomma magar.

Man kan ju göra båda delarna. wink.gif wub.gif
askar
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:01)
CITAT (askar @ 20-01-2007, 07:06)
Visst kan det vara så... men det är ju lika knasigt som när muslimerna
fastar medans solen är uppe, sedan festar de och frossar i mat halva natten.

Vettigare att ge bidrag till behövande...det kan mätta tomma magar.

Man kan ju göra båda delarna. wink.gif wub.gif

Visst kan man det... men jag kan inte förstå meningen med att fasta korta stunder.
För mig känns det som "spel för gallerian"... låtsassvält för att visa
att jag minsann har medkänsla med dem som svälter på riktigt. sad.gif
faith
CITAT (askar @ 20-01-2007, 08:05)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:01)
CITAT (askar @ 20-01-2007, 07:06)
Visst kan det vara så... men det är ju lika knasigt som när muslimerna
fastar medans solen är uppe, sedan festar de och frossar i mat halva natten.

Vettigare att ge bidrag till behövande...det kan mätta tomma magar.

Man kan ju göra båda delarna. wink.gif wub.gif

Visst kan man det... men jag kan inte förstå meningen med att fasta korta stunder.
För mig känns det som "spel för gallerian"... låtsassvält för att visa
att jag minsann har medkänsla med dem som svälter på riktigt. sad.gif

Den kristna fastan handlar inte om svält. Den handlar om att ta sig tid att fundera och reflektera över våra liv och vår relation med Gud och våra medmänniskor. Det är lättare att göra detta om man avstår från sånt som distraherar - må det vara alkohol, sötsaksfrosseri, tv-tittande, etc - allt som tar tid och fokus från reflektion. Att fasta innebär att avstå från något för att inse att man kanske faktiskt klarar sig rätt bra ändå utan just det där, vad det nu är. wub.gif
askar
Ok.. förstår. smile.gif wub.gif
Gossen Ruda
Fasta med religösa förtecken finns i många olika religioner och med många olika ansikten, kolla Wikipedia. Skulle tro att det är ett sätt för utövarna att visa samhörighet och hängivenhet. Det finns så många tabun och måsten inom dom flesta religioner, skapade av grundaren eller av utövaren. Skönt man slipper sånt när man är kemiskt ren från religionsgiftet, jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra. rolleyes.gif laugh.gif
faith
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 08:29)
jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra. rolleyes.gif laugh.gif

Det gör jag också wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:29)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 08:29)
jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra.  :rolleyes:  :lol:

Det gör jag också wink.gif

Det är kanske så du upplever det men religionen styr vilka val du kan göra utan att du märker det. Möjligen kan du säga att du har själv valt att leva ditt liv som du lever det men även där har du varit påverkad av influenser utifrån som omedvetet styrt dig.
faith
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 09:04)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:29)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 08:29)
jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra.  rolleyes.gif  laugh.gif

Det gör jag också wink.gif

Det är kanske så du upplever det men religionen styr vilka val du kan göra utan att du märker det. Möjligen kan du säga att du har själv valt att leva ditt liv som du lever det men även där har du varit påverkad av influenser utifrån som omedvetet styrt dig.

Nej. smile.gif
stina
Jag försöker alltid reflekera över mina medmänniskor - det behöver jag ingen kyrka för att göra och ingen speciell fastetid heller....
Gossen Ruda
CITAT (faith @ 20-01-2007, 09:05)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 09:04)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:29)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 08:29)
jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra.  rolleyes.gif  laugh.gif

Det gör jag också wink.gif

Det är kanske så du upplever det men religionen styr vilka val du kan göra utan att du märker det. Möjligen kan du säga att du har själv valt att leva ditt liv som du lever det men även där har du varit påverkad av influenser utifrån som omedvetet styrt dig.

Nej. smile.gif

Hopplöst fall. laugh.gif Nåja, lev du i din värld om du känner för det.
faith
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 09:19)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 09:05)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 09:04)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:29)
CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2007, 08:29)
jag väljer själv vad jag skall göra och inte göra.  rolleyes.gif  laugh.gif

Det gör jag också wink.gif

Det är kanske så du upplever det men religionen styr vilka val du kan göra utan att du märker det. Möjligen kan du säga att du har själv valt att leva ditt liv som du lever det men även där har du varit påverkad av influenser utifrån som omedvetet styrt dig.

Nej. smile.gif

Hopplöst fall. laugh.gif Nåja, lev du i din värld om du känner för det.

biggrin.gif
anna_rispan
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:15)
Den kristna fastan handlar inte om svält. Den handlar om att ta sig tid att fundera och reflektera över våra liv och vår relation med Gud och våra medmänniskor. Det är lättare att göra detta om man avstår från sånt som distraherar - må det vara alkohol, sötsaksfrosseri, tv-tittande, etc - allt som tar tid och fokus från reflektion. Att fasta innebär att avstå från något för att inse att man kanske faktiskt klarar sig rätt bra ändå utan just det där, vad det nu är. wub.gif

det här kändes träffande.

tack till alla som försökt ge mig svar på min fråga!!! smile.gif wub.gif
faith
CITAT (anna_rispan @ 20-01-2007, 10:46)
CITAT (faith @ 20-01-2007, 08:15)

Den kristna fastan handlar inte om svält. Den handlar om att ta sig tid att fundera och reflektera över våra liv och vår relation med Gud och våra medmänniskor. Det är lättare att göra detta om man avstår från sånt som distraherar -  må det vara alkohol, sötsaksfrosseri, tv-tittande, etc - allt som tar tid och fokus från reflektion. Att fasta innebär att avstå från något för att inse att man kanske faktiskt klarar sig rätt bra ändå utan just det där, vad det nu är.  :wub:

det här kändes träffande.

smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon