Full version: undran om e-mail
anna_rispan
läste i en tråd på krukväxtdelen här.

blev lite fundersam

för visst kan man göra så att all mail hamnar i datorn? det var ju någon här som skrev o undrade om det vid en ny dator...
om all mail hamnar i datorn kan man ju inte logga in på mailkontot på en annan dator. jom man kan logga i men ingen post ligger där. Eller missförstod jag hela grejen.

snälla! nån som kan reda ut begreppen??? unsure.gif
Gossen Ruda
Om du har bredband och/eller står uppkopplad ständigt så kommer alla mail att omgående hamna i datorn och kan alltså inte ses via webmail eller från någon annan dator. Är datorn inte uppkopplad ligger mailen kvar i servern hos din leverantör och kan också läsas från andra ställen.
anna_rispan
jaha!!! det visste jag absolut inte!!
men visst kan man mecka till så att man öppnar sin post i nåt från office-paketet. o de mailen kan man inte heller hitta om man loggar in i sin mail nån annanstans??
Rossi
Jag citerar mig själv från krukväxttråden:

"Du surfar in på leverantörens hemsida och någonstans finns det en knapp för web-mail-funktionen. Du klickar där och sen får du mata in dina e-mailuppgifter - oftast då e-mailadress + lösenord som du en gång har fått av din internetleverantör. Sen kan du läsa dina mail + skicka mail med din "riktiga" mailadress från vilken dator som helst."

Men som någon här innan skrev - om du har öppnat mailen på din dator hemma så kan du sen inte läsa dem en gång till på webmailen. Men just nu när jag sitter på jobbet så kan jag logga in på min internetleverantörs hemsida, mata in mina uppgifter och läsa vilka mail som har skickats till min hemdator. Jag kan också svara på dessa mail eller skicka nya mail från min ordinarie mailadress.
Rossi
Ps. Jag kan även kolla mina hemmail via min mobiltelefon närsomhelst. Samma sak gäller här: Mailen måste vara oöppnade på min ordinarie dator.
anna_rispan
Jag fattar inte. Är det nåt som skiljer från de mailar jag har. Hotmail och passagen. De kan jag alltid läsa var jag än är. Det är ju bara att logga in. Vad har man gjort om man bara kan läsa i sin egen dator??!!
Jag fattar inte skillnaden.
Jag utgår liksom från att man kan läsa sin post överallt från början och att man gör nåt extra för att inte kunna det. wacko.gif
Pirum
Det hela beror lite på vilken epostleverantör man har. Jag har Yahoo, och läser mail dels via webben, dels tankar jag hem mailen till min telefon.
I inställningarna kan man välja så att mailen ligger kvar både på webben, samt i telefonen. Eller på hemdatorn. Gmail funkar också på liknande sätt. Även Spray antar jag, fast vet ej om det är gratis att kunna hämta hem mail där.

Hotmail är lite säreget, jag utgår ifrån att det funkar på ovanstående sätt med Outlook, men med standardprogram (pop3-kompatibla exv) funkar det nog sämre.

Vet inte om jag riktigt förstod frågan, så, ber om ursäkt ifall svaret är fel smile.gif
Gossen Ruda
Då tar vi det från början. Någon skickar ett mail till dig. Det hamnar i en fiktiv brevlåda hos någon leverantör, hotmail eller som hos mig telia. Där ligger det tills du hämtar det. Det kan du göra via vilken dator som helst bara den har ett mailprogram. När du har hämtat det finns det bara i den dator du har hämtat det med, inte i brevlådan.

Sen finns det ett alternativ till, webmail. Med den kan du gå in i brevlådan och läsa mailen som ligger där utan att hämta dom men du kan om du vill radera dom. Detta är jag lite osäker på för jag använder inte webmail. Lika osäker är jag hur Hotmail fungerar.

Sen har du förmodligen Outlook i din dator. Så fort du startar detta program går det in i alla e-postkonton du skrivit in och kollar om du har något och i så fall hämtas det hem till datorn och brevlådan töms. Så länge som Outlook är aktivt och internet öppet går programmet sen in med jämna mellanrum och kollar brevlådan. Hur ofta kan man kolla via verktyg -> Alternativ -> fliken Allmänt. 30 minuters intervall är det vanliga men det går att ändra. Klarnade det?
anna_rispan
Ja, jag tror det.
Men att fixa så att det hoppar in i Outlook måste man väl göra aktivt. Om man inte gör det kommer väl all post att ligga kvar i cyberrymden.

Men om man har ställt in så att det åker in i Outlook o man öppnar det där, då kommer man inte åt den posten från en annan dator. Men oöppnad post kan man öppna från anna dator alltså.

Tack för alla era förklaringar.
Gossen Ruda
Alla konton du har skrivit in i Outlook töms automatiskt så fort programmet startas, dvs breven hämtas och läggs upp i datorn. Sen du öppna dom och läsa men bara i den datorn där dom ligger.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2007, 16:33)
Sen finns det ett alternativ till, webmail. Med den kan du gå in i brevlådan och läsa mailen som ligger där utan att hämta dom men du kan om du vill radera dom.

Fast de raderas bara från din Webmail. När du sen loggar in på din stationära dator så finns mailet kvar där. I alla fall funkar det så hos min Internetleverantör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon