Full version: Varning!
askar
Den här rutan ploppade upp i bådas datorer för en stund sedan.

Några konstiga sidor har inte besökts... och tittar man noga så är det lite konstigt skrivet.
Ett försök att få en att ladda ner något virus kanske wink.gif

Berith
Den var ju riktigt kul formulerad. biggrin.gif
Gossen Ruda
Verkar vara nåt skumt, ja.
Gillan
Hmm, ser riktigt skumt ut ja........Tack för varningen! smile.gif
askar
Hoppas att ingen är lättskrämd och installerar. sad.gif
Alba
Underligt skrivet.
Tack för varningen !
Anki på Öland
Tur det är skrivet på sån dålig svenska så man reagerar!!
Anki
Gillan
CITAT (Anki på Öland @ 20-01-2007, 10:46)
Tur det är skrivet på sån dålig svenska så man reagerar!!
Anki

Absolut! Men en som inte har svenska som modersmål kanske inte ser det lika lätt som oss andra wink.gif
faith
Något liknande hände mig när jag besökte en känd clipart-sida.
askar
Vi spelade bägge ett flash-spel tror jag det heter, när det kom upp.
Bubblor... något... som maken hittade när han letade efter nya spel.
AnitaO
Ser ut som nån som vill sälja programvara.
Kat
CITAT (askar @ 20-01-2007, 10:33)

*Haha*
Hur kul som helst!
Kathy
Ser ut som om någon vill installera en trojan på ens dator. rolleyes.gif
niklaswik
En liknande sån där svalde min svagsinte (hehe wink.gif ) pappa med hull och hår för nån månad sen. Det kostade ca 250 kronor om jag inte minns fel, han köpte nämligen programmet som det stod om i rutan.........

Hade han tänkt med huvudet så hade han sökt lite snabbt på google och märkt att 9 av 10 träffar på den första sidan med resultat handlade om HUR MAN FÅR BORT det från datorn och att det är ett skitprogram.....

Dock kräver förstås det där med "tänkt med huvudet" att man är ganska misstänksam mot allt man ser på internet. Många "sporadiska" (läs äldre wink.gif nejdå, ta inte illa upp alla 40+-datornördar smile.gif ) användare tänker inte på att såna där rutor kan vara rent skräp.

Många är ännu mer utformade som varningsmeddelanden om att "du har spyware på din dator, vill du ta bort dom?".

Regel #1 är: Ploppar det upp en ruta och säger att du har fel på datorn, STÄNG DEN. Med "krysset", inte genom att klicka på nån knapp _i_ rutan där det står "avbryt" eller liknande... Oftast är såna knappar inte alls knappar utan hela rutan är en länk som skickar iväg dig nånstans var du än klickar.
Klura
En riktig fuling är ett program som heter errorsafe.
Det börjar på samma sätt som Niklas beskriver. Varning alltså ohmy.gif
Bee
Såna rutor får min gamle far på sin dator ofta. Dom brukar vara på engelska och då ringen han mig och fråga vad han skall göra. Numera vet han att han skall trycka i röda kysset och trunta i sånt. Jag har sagt att grundregeln är att inte svara alls.

Apropå trojaner. I errormeddelandet från Norton jag skrev om i en annan tråd igår stod också att eländet dom stoppat hette trojan.peacomm ?? Inte brukar väl ändelserna ha fler än tre bokstäver?


Eta: Usch så jag stavar. Hm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon