Full version: Röd solhatt
AnitaO
Köpte Enchinea idag för att försöka bli av med den envisa förkylningen.
Känner mig lite illamåeende, darrig och allmänt "konstig".
Nån som har erfarenhet av att det skulle vara biverkningar på solhatten?
Blomstertanten
Tror jag har hört nån gång att man kan bli darrig av det unsure.gif

Och eftersom det är såååå äckligt så är det inte konstigt om du mår illa !
Alba
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 17:27)
Köpte Enchinea idag för att försöka bli av med den envisa förkylningen.
Känner mig lite illamåeende, darrig och allmänt "konstig".
Nån som har erfarenhet av att det skulle vara biverkningar på solhatten?


Anita googla på namnet så får du upp massor av varningar.
AnitaO
CITAT (Alba @ 23-01-2007, 17:31)
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 17:27)
Köpte Enchinea idag för att försöka bli av med den envisa förkylningen.
Känner mig lite illamåeende, darrig och allmänt "konstig".
Nån som har erfarenhet av att det skulle vara biverkningar på solhatten?


Anita googla på namnet så får du upp massor av varningar.

Hittade nån artikel (Expressen) som handlade om att man svällde igen och fick svårt att andas ohmy.gif
Reserv
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif
Gossen Ruda
Den bistra sanningen är nog att om det hade funnits något ämne som botade förkylning utan biverkningar så hade läkemedelsbolagen kastat sig över detta. Förmodligen så klarar solhattspreparaten inte detta. Fast blomman är fin. Plastetiketten som sitter i krukan när man köper den är också bra att peta tänderna med, jag har en bredvid datorn. Går bra med vilken sort som helst men just nu är det solhatt som gäller.
AnitaO
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:07)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif

mår du dåligt av dom får du hålla mig sällskap i soffan ikväll wub.gif
anna_rispan
Nej det tror inte jag heller.

Man kan ju få gulsot o blodproppar va p-piller. OM det vill sig illa.
Ciczi
Jag åt Enchinea en gång och det höll på att kosta mig livet. Det är den troliga orsaken till att jag fick ett astmaanfall som höll på att bli det sista jag gjorde i livet. Det är över tio år sedan nu.

Enchinea interagerade med min astmamedicin och slog ut den fullständigt varpå det endast med en hårsmån gick att häva anfallet.

Sedan dess skyr jag det som pesten och rekommenderar ingen att ta detta medel. Röd solhatt är känd för att kunn slå ut effekten av andra mediciner precis som johannesört kan.

Ciczi
Kathy
Hittade den här länken: "Echinacea (röd solhatt) är inte verksamt vid förkylning"

Läkemedelsverket om "Röd solhatt"
AnitaO
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:08)
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:07)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif

mår du dåligt av dom får du hålla mig sällskap i soffan ikväll wub.gif

Mysigt smile.gif wub.gif wub.gif
Såg att Blomstertanten skulle lägga en filt över oss rolleyes.gif tongue.gif
pejori
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:07)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif

även om det får säljas, finns det dom som är allergiska mot skiten sad.gif
Fenja
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja
AnitaO
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:21)
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja

Svenskdroppar?
Är det också nåt naturpreparat?

P.s.
Illamående och darrigheten är borta nu smile.gif
Reserv
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:21)
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja

Nja, Enchinagard har dom varnat för i många år, och dom brukar t.o.m. fråga på apoteket om man har astma och säger man ja så rekomenderar dom inte att man tar det......och svenskdroppar??? Är inte det mest bara alkohol i det?? då kan man lika bra ta sig en virre på en gång rolleyes.gif smakar betydligt bättre
Fenja
Här kan du läsa om svensdroppar. Jag köper örterna och gör tinkturen själv, för en bråkdel av kostnaden om man ska köpa färdigt i hälsokostaffären.
Mvh
Fenja
Fenja
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:25)
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:21)
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja

Nja, Enchinagard har dom varnat för i många år, och dom brukar t.o.m. fråga på apoteket om man har astma och säger man ja så rekomenderar dom inte att man tar det......och svenskdroppar??? Är inte det mest bara alkohol i det?? då kan man lika bra ta sig en virre på en gång rolleyes.gif smakar betydligt bättre

Tinktur är ett örtavdrag i alkohol... Ta du din whiskeypinne om du tycker att det är bäst!! smile.gif
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:32)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:25)
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:21)
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja

Nja, Enchinagard har dom varnat för i många år, och dom brukar t.o.m. fråga på apoteket om man har astma och säger man ja så rekomenderar dom inte att man tar det......och svenskdroppar??? Är inte det mest bara alkohol i det?? då kan man lika bra ta sig en virre på en gång rolleyes.gif smakar betydligt bättre

Tinktur är ett örtavdrag i alkohol... Ta du din whiskeypinne om du tycker att det är bäst!! smile.gif
Mvh
Fenja

Jag dricker inte whiskey rolleyes.gif men örtavdrag??? vart tror du alkoholen tar vägen då?? har du kollat hur många procent det är kvar i tinkturen? Tror ändå att det är ett bra svepskäl för att få hälla i sig alkohol tongue.gif Frisk från en förkylning blir man ändå rolleyes.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:36)
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:32)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:25)
CITAT (Fenja @ 23-01-2007, 18:21)
Jag tror att det där är med som så mycket annat: Några har fått en allergisk reaktion och så slår man på stortrumman...
Sedan missar ju många tyvärr att man ska äta örtpreparat kurvis och inte jämt. Det är inte ofarligt eller biverkningslöst bara för att det är "naturligt"...
Jag använder Svenskdroppar mot förkylning och det fungerar utmnärkt.
Mvh
Fenja

Nja, Enchinagard har dom varnat för i många år, och dom brukar t.o.m. fråga på apoteket om man har astma och säger man ja så rekomenderar dom inte att man tar det......och svenskdroppar??? Är inte det mest bara alkohol i det?? då kan man lika bra ta sig en virre på en gång rolleyes.gif smakar betydligt bättre

Tinktur är ett örtavdrag i alkohol... Ta du din whiskeypinne om du tycker att det är bäst!! smile.gif
Mvh
Fenja

Jag dricker inte whiskey rolleyes.gif men örtavdrag??? vart tror du alkoholen tar vägen då?? har du kollat hur många procent det är kvar i tinkturen? Tror ändå att det är ett bra svepskäl för att få hälla i sig alkohol tongue.gif Frisk från en förkylning blir man ändå rolleyes.gif

säger som min läkare säger...en förkylning går över på en vecka...med medicin tar det sju dar smile.gif smile.gif
men med wiskey är man glad under tiden smile.gif
lena:-)
Nåja nog är det väl så att tom läkemedel som är "registrerade" har biverkningar. Dessa är dessutom ganska väl dokumenterade. " Naturläkemedel har kanske inte samma krav...vad vet jag...så man får nog vara vaksam . Jag blev fruktansvärt sjuk av "Sinova – tablett vid nästäppa, mer skonsam än nässpray" ...Så det köper jag inte längre..Svenskdroppar är däremot prima för mig...botar allt även själsvärk biggrin.gif

( litet ot-inlägg men jag hade skrivklåda och inga piller mot det..)
Fenja
Klart att alkoholen finns kvar Reserv! Det blir ungefär en 37% tinktur om du gör den av brännvin. Jag tror att ett ytterst FÅTAL skulle komma på att använda svenskdroppar som ett svepskäl för att få i sig alkohol, det smakar nämligen F-N! Man tar 1 msk 3 ggr dagligen mot förkylning för övrigt.
Gissar att rakvatten har betydligt fler användare i det syftet.
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:16)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:08)
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:07)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif

mår du dåligt av dom får du hålla mig sällskap i soffan ikväll wub.gif

Mysigt smile.gif wub.gif wub.gif
Såg att Blomstertanten skulle lägga en filt över oss rolleyes.gif tongue.gif

Har aldrig sagt att jag ska lägga en filt över dej ! sleep.gif
Reserv
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2007, 19:41)
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:16)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 18:08)
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 18:07)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 17:45)
Stoppa fingrarna i halsen Anita wacko.gif

Men såååå farligt kan det väl inte vara om det är tillåtet att sälja det? unsure.gif

mår du dåligt av dom får du hålla mig sällskap i soffan ikväll wub.gif

Mysigt smile.gif wub.gif wub.gif
Såg att Blomstertanten skulle lägga en filt över oss rolleyes.gif tongue.gif

Har aldrig sagt att jag ska lägga en filt över dej ! sleep.gif

unsure.gif Om jag inte feberyrade när jag läste så va´det mig i alla fall rolleyes.gif Blomstertanten kanske ville hålla mig sällskap där istället? rolleyes.gif wub.gif
Ciczi
CITAT (lenasch @ 23-01-2007, 18:45)
Nåja nog är det väl så att tom läkemedel som är "registrerade" har biverkningar. Dessa är dessutom ganska väl dokumenterade. " Naturläkemedel har kanske inte samma krav...vad vet jag...så man får nog vara vaksam .

Det här har jag hämtat från en kurs på SLU som jag gått. texten kommer från ett arbete om naturläkemedel som jag har skrivit.

Naturläkemedel är läkemedel vars huvudsakliga beståndsdelar har ett naturligt ursprung antingen från växt- eller djurdelar, bakteriekulturer, mineraler eller salter och saltlösning. De är alltid receptfria och avsedda för egenvård av enklare besvär. De är registrerade hos läkemdelsverket. Naturläkemedel har samma krav på kvalitet som vanliga läkmedel. Vad gäller effekt och säkerhet hos naturläkemedeln måste
1. hänvisning till medicinsk litteratur finnas,
2. De måste vara prövade i vetenskapliga studier, precis som vanliga läkemedel.
Innan ett godkännande ges ut ska kända biverkningar tas i beaktande.
Hur dessa naturläkemedel interagerar med andra läkemedel är inte lika hårt studerat, men om kända interaktioner finns står det på bipackssedeln. Johannesört kan påverka p-piller, blodtunnande medel och anti-HIV medel med mera.

Ciczi
AnitaO
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 19:44)
Om jag inte feberyrade när jag läste så va´det mig i alla fall rolleyes.gif Blomstertanten kanske ville hålla mig sällskap där istället? rolleyes.gif  :wub:

Så var det nog wink.gif Hon ville inte alls ha mig där ohmy.gif
Jag kan krypa in under filten i efterhand då kanske tongue.gif wub.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 23-01-2007, 20:32)
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 19:44)
Om jag inte feberyrade när jag läste så va´det mig i alla fall rolleyes.gif Blomstertanten kanske ville hålla mig sällskap där istället? rolleyes.gif  wub.gif

Så var det nog wink.gif Hon ville inte alls ha mig där ohmy.gif
Jag kan krypa in under filten i efterhand då kanske tongue.gif wub.gif

Du är välkommen för hon själv verkade inte intresserad rolleyes.gif wub.gif
Anna M
Hej!
I vår familj tar vi alltid en sked Echinacea purpurea blandat med wiskey för att lindra förkylning och andra vederkommor...Den är torkad ordentligt sen smulas den ner och får dra i wiskyn i några veckor. Kanske lite sent att tänka på att torka blommor nu...
Jag tycker att den funkar bra!
Annars är ju Esperitox som finns på apoteket som från början bara såldes på hälsokostaffären, SUPERBRA, man blir frisk direkt!
Vet inte om några biverkningar av någon av de föreslagna men jag har ju bara min familj att referera till och ingen har npgon svår allergi f.ö.

Krya på dig!

/Anna
AnitaO
När det gäller det där med alkohol eller inte, så är min känsla den att en wirre t.ex. nog kan ha en viss bakteridödande effekt på en halsinfektion eller liknande.

När det gäller själva influensan i sig, så borde rent logiskt inte alkohol ha någon effekt.
Möjligtvis då att det blir lite roligare att vara sjuk rolleyes.gif
askar
Det har du rätt i Anita... jag pratade häromdan med doktorn
... han sa att alkoholen inte har minsta effekt... varken bakteriedödande
eller annan... men... bacilluskerna och en själv hade ju lite roligare
om man tog sig en redig en. laugh.gif

Öht finns det ingen medicin som tar väck virusinfektioner.
Gossen Ruda
Det finns en del mediciner som påverkar virus även om dom inte botar. Jag använder en mot vanligt munsår, herpes, som mildrar besvären och påskyndar läkningen. Fast mot förkylning finns det nog inget som hjälper, möjligen mot bakterierna som kommer efteråt.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2007, 08:22)
Det finns en del mediciner som påverkar virus även om dom inte botar. Jag använder en mot vanligt munsår, herpes, som mildrar besvären och påskyndar läkningen. Fast mot förkylning finns det nog inget som hjälper, möjligen mot bakterierna som kommer efteråt.

Förkylningsvirus ... borde jag ha skrivit.
Jo jag vet om salvan mot munsår... den är effektiv. smile.gif

Mot bakterieinfektioner har vi antibiotika och penicillin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon