Full version: Illa valt tillfälle
bejron
Nu när man ska betala sin egen a-kasseavgift är det väl inte så tänkt av facket att i januari höja avgiften. Om facket vore rädd om sina medlemmar skulle man väl inte göra så precis nu? Eller har fackföreningen fått en ny husse??
Bee
Jag förstår inte frågan. Jag har alltid betalat fackavgift och a-kassa från min nettolön. Ett par gånger under årens lopp har det varit möjligt att dra av delar av avgifterna i deklarationen. Just nu är den möjligheten borttagen och avgiften till a-kassan har höjts.

Vad är det du upplever som så konstigt, Bejron?
bejron
Att facket, när man dragit bort avgiften för a-kassan, passar på att höja avgiften till sig själv. Jag får inte bara högre a-kasseavgift, jag får samtidigt högre fackavgift.
Bee
Då förstår jag. Ja, det var nog lite otaktiskt av ditt fack, kan jag hålla med om.

Mitt fack, Sif, skickade hem ett brev där det klart framgick vad som var vad. Ingen extra höjning utöver a-kassan smile.gif Det vågar dom inte i dagsläget.
Rossi
Mitt fackförbund har inte höjt avgiften.
herkules
mitt fack höjde avgiften.
hela 2 kr i månaden.
tror jag överlever det..
noch einmal Preussen
men aktivera i era fackföreningar och driv frågan om att sänka avgiften. Förstår inte varför ombudsmän i LO/TCO ska ha så mycket i månadslön.
cic
Också höjd fackavgift. Hela 4 pickadoller. Överlever jag också.

Nu, om någon gång, är det tokviktigt att vara med i facket.
Rossi
CITAT (cic @ 26-01-2007, 08:40)
Nu, om någon gång, är det tokviktigt att vara med i facket.

Precis! Tyvärr verkar många tro att den höjda a-kasse-avgiften är en fackföreningsavgift bara för att den faktureras av facket. Det är inte facket man ska skälla på utan den nya regeringen som har gjort tokhöjningen av a-kasse-avgiften.
Lady Hamilton
Och tyvärr så hade ju "borgarna" redan före valet LOVAT att höja och ändå är det såååå många som är förvånade eller ff blandar i hop fackavgift o a-kassa avgift
Kathy
324 kr i höjning. Totalt sett så är det ändå en lägre fackavgift än när jag var med i Kommunal. (då kunde fackavgiften ligga på mellan 500kr-750kr/mån) Kommer givetvis fortsätta att vara fackligt ansluten.
Rossi
Men Scrollan - är det din fackavgift eller a-kasse-avgift som har höjts med 324 kronor? För om det är din fackavgift så får du ju dessutom ytterligare en höjning på ca. 240 kronor för a-kasse-avgiften och då tycker jag verkligen synd om dig för då har du ju fått en total höjning på 564 kronor och det är ju rätt häftigt.
bejron
Mitt fack höjde avgiften med 250 kr/år. Jag tycker det är konstigt, nu när det verkligen är viktigt att få medlemmarna att stanna kvar. Min a-kassa faktureras separat. Man tycker ju att facket skulle få mindre kostnader nu när dom inte administrerar a-kassan och då skulle dom ju kunna sänka avgiften istället för att höja den.
Rossi
CITAT (bejron @ 26-01-2007, 09:30)
Man tycker ju att facket skulle få mindre kostnader nu när dom inte administrerar a-kassan och då skulle dom ju kunna sänka avgiften istället för att höja den.

Fast mitt fack administrerar fortfarande a-kasseavgfiten. Och jag fick ingen höjning av fackavgiften utan bara av a-kasse-avgiften. Betalar nu totalt ca. 600 kronor för fackavgift + a-kasseavgift.
niklaswik
Min A-kasse-avgift har höjts med 250kr, fackavgiften vet jag inte för jag varken är eller tänker vara med i något fack... Bara man jobbar nånstans där dom följer kollektivavtalet, som väl i stort sett är på alla företag om dom inte är pyttesmå.

Finns det något fack som inte slickar sossarnas bakre regioner?
askar
Utan fack så blir det väl inga kollektivavtal... eller?
bejron
Så har jag hört många som resonerar. Tar gärna del av fackets förmåner men låter oss andra betala. Utan fack, inget kollektivavtal. Facket ligger bakom en hel del annat också som kommer alla till nytta, vare sig man är medlem eller inte.
niklaswik
CITAT (askar @ 26-01-2007, 10:46)
Utan fack så blir det väl inga kollektivavtal... eller?

Jo visst, facken ligger bakom kollektivavtalen men kan jag få nytta av avtalen utan att betala fackavgift så gör jag självklart det.. smile.gif


Man får inte vara dum, då kan man bli chef. wink.gif laugh.gif
cic
CITAT (bejron @ 26-01-2007, 10:49)
Så har jag hört många som resonerar. Tar gärna del av fackets förmåner men låter oss andra betala. Utan fack, inget kollektivavtal. Facket ligger bakom en hel del annat också som kommer alla till nytta, vare sig man är medlem eller inte.

Tycker det är beklämmande att folk resonerar just så. Ungefär som att säga att man inte vill betala hemförsäking, men utgår i från att man ska bli ersatt om nåt händer.
anna_rispan
Ungefär vad som kan hända. Blir fackförenigarna för utarmade så kan ju inte ha kollektivavtal. O då är det nog inte så roligt att snacka med arbetsgivaren längre. Eller??? unsure.gif
Biggan_
CITAT (bejron @ 26-01-2007, 10:49)
Så har jag hört många som resonerar. Tar gärna del av fackets förmåner men låter oss andra betala. Utan fack, inget kollektivavtal. Facket ligger bakom en hel del annat också som kommer alla till nytta, vare sig man är medlem eller inte.

Då låter du ju andra betala för dej! sad.gif sad.gif
faith
CITAT (niklaswik @ 26-01-2007, 10:52)
Jo visst, facken ligger bakom kollektivavtalen men kan jag få nytta av avtalen utan att betala fackavgift så gör jag självklart det.. smile.gif

sad.gif
Anma
hmm... min A-kassa höjs med 249:-/mån.
Så nu lämnar jag a-kassan, för har ju skjukbidrag/livränta och det är inte A-kassegrundande. Så om jag mirakulöst skulle bli frisk skulle jag ändå inte vara berättigad A-kassa om jag då är arbetslös.
Har min anställning kvar, funderar på att vara medlem i facket ändå, det är 205kr/mån. Men det enda som jag kan få hjälp med i dagsläget är att se till att uppsägningen ska gå rätt till om/när jag blir uppsagd. Men det finns inte så mycket som kan bli fel där, de har ju rätt att säga upp mig pga min oförmåga att arbeta med mina arbetsuppgifter. Så vet inte hur jag ska göra...
Rossi
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 15:03)
Har min anställning kvar, funderar på att vara medlem i facket ändå,

Om jag har föstått det hela rätt så kan man i dagsläget inte vara med enbart i facket utan då måste du även betala a-kassa. Fackförbunden håller på att se över den regeln så att det ska kunna vara möjligt att vara fackligt ansluten utan att betala a-kassa.
titti49zon6
CITAT (niklaswik @ 26-01-2007, 10:52)
[]
Jo visst, facken ligger bakom kollektivavtalen men kan jag få nytta av avtalen utan att betala fackavgift så gör jag självklart det.. smile.gif


Man får inte vara dum, då kan man bli chef. wink.gif  :lol:

ungefär som dom elektriker som inte får vara med och dela på överskott på arbeten som gått bra eftersom dom inte är med i facket och inte betalar mätningsarvode sad.gif
dom är ilskna för att dom förlorar pengar men vill inte vara med o betala
facket är ju som ett försäkringsbolag för arbetstagarna-den som betalar får ta del av förmånerna dom som väljer att stå utanför får stå för kostnaderna själva
faith
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 15:03)
Så nu lämnar jag a-kassan, för har ju skjukbidrag/livränta och det är inte A-kassegrundande. Så om jag mirakulöst skulle bli frisk skulle jag ändå inte vara berättigad A-kassa om jag då är arbetslös.

Men har du inte rätt att räkna din sjukdomstid som överhoppningsbar tid? LÄNK
Anma
CITAT (Rossi @ 26-01-2007, 15:06)
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 15:03)
Har min anställning kvar, funderar på att vara medlem i facket ändå,

Om jag har föstått det hela rätt så kan man i dagsläget inte vara med enbart i facket utan då måste du även betala a-kassa. Fackförbunden håller på att se över den regeln så att det ska kunna vara möjligt att vara fackligt ansluten utan att betala a-kassa.

Inom LO är det så, men jag tillhör inte LO så då går det att fortsätta att vara med i facket. Vet bara inte om det är värt det...?
Anma
CITAT (faith @ 26-01-2007, 15:10)
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 15:03)
Så nu lämnar jag a-kassan, för har ju skjukbidrag/livränta och det är inte A-kassegrundande. Så om jag mirakulöst skulle bli frisk skulle jag ändå inte vara berättigad A-kassa om jag då är arbetslös.

Men har du inte rätt att räkna din sjukdomstid som överhoppningsbar tid? LÄNK

Jo, men det är gräns på 5 år på överhoppningsbar tid enligt min A-kassa. När min nu beviljade sjukersättning gått ut 2009 har det gått sju år...
Kathy
CITAT (Rossi @ 26-01-2007, 09:03)
Men Scrollan - är det din fackavgift eller a-kasse-avgift som har höjts med 324 kronor? För om det är din fackavgift så får du ju dessutom ytterligare en höjning på ca. 240 kronor för a-kasse-avgiften och då tycker jag verkligen synd om dig för då har du ju fått en total höjning på 564 kronor och det är ju rätt häftigt.

Sorry, var inte tydlig nog. Fackavgift + a-kasseavgift har tillsammans kommit upp i c:a 580kr efter höjningen.
Kathy
CITAT (niklaswik @ 26-01-2007, 10:52)
Jo visst, facken ligger bakom kollektivavtalen men kan jag få nytta av avtalen utan att betala fackavgift så gör jag självklart det.. smile.gif

Jag tror faktiskt att många resonerar såhär.

Det är en stor utmaning för facken att värva medlemmar och visa dem vad fackligt anslutna har för fördelar jämfört med dem som inte är med.
faith
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?
Kathy
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Ja, jag går plus i alla fall.
Hannele
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Yes, det blev mer pangar. smile.gif
Anma
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Vi sjuka och arbetslösa får som bekant inte någon skattesänkning, ej heller pensionärer. Så nej är mitt svar. Bara - för mig.
Men det är väl inte mer än rätt åt oss parasiter som inte jobbar... unsure.gif
Kathy
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 16:52)
Men det är väl inte mer än rätt åt oss parasiter som inte jobbar... unsure.gif

Nämen...så du säger. sad.gif sad.gif
faith
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 16:52)
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Vi sjuka och arbetslösa får som bekant inte någon skattesänkning, ej heller pensionärer. Så nej är mitt svar. Bara - för mig.
Men det är väl inte mer än rätt åt oss parasiter som inte jobbar... unsure.gif

Jag jobbar inte heller pga sjukdom.. sleep.gif
herkules
CITAT (Anne R @ 26-01-2007, 16:52)
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Vi sjuka och arbetslösa får som bekant inte någon skattesänkning, ej heller pensionärer. Så nej är mitt svar. Bara - för mig.
Men det är väl inte mer än rätt åt oss parasiter som inte jobbar... unsure.gif

NEJ! ingen som är sjuk är parasit! tänk inte så wub.gif

det är för jävligt att inte sjuka eller arbetslösa ska få mer pengar - det kostar att vara sjuk så egentligen skulle man ju få mer pengar då än när man jobbar... tongue.gif

men så typiskt borgeligt, låt de svaga/fattiga betala så de starka/rika kan få mer..
faith
Jag fick en minimal höjning av sjukersättningen som i alla fall täcker hyreshöjningen. Men med alla andra förväntade höjningar (försäkring, tv-licens, etc, etc) så lär det bli minus i plånboken 2007 jämfört med 2006. sad.gif
Ramoth
CITAT (niklaswik @ 26-01-2007, 10:45)
Min A-kasse-avgift har höjts med 250kr, fackavgiften vet jag inte för jag varken är eller tänker vara med i något fack... Bara man jobbar nånstans där dom följer kollektivavtalet, som väl i stort sett är på alla företag om dom inte är pyttesmå.

Finns det något fack som inte slickar sossarnas bakre regioner?

Å vilka är det som sett till att det finns kollektivavtal överhuvudtaget?
Du drar nytta av det andra betalat och jobbat för att det ska finnas.
Rossi
CITAT (faith @ 26-01-2007, 16:35)
Har ni fått er inkomstskatt sänkt i motsvarande antal kronor då, som det lovades?

Jäpp, jag fick ut nästan 1100,- mer nu i januari och min man fick ut motsvarande belopp.

Men min a-kasseavgift är höjd med 241,- och trafikskatten (tror jag att det var) ska väl höjas rejält under året.
Ralf
CITAT (niklaswik @ 26-01-2007, 10:52)
CITAT (askar @ 26-01-2007, 10:46)
Utan fack så blir det väl inga kollektivavtal... eller?

Jo visst, facken ligger bakom kollektivavtalen men kan jag få nytta av avtalen utan att betala fackavgift så gör jag självklart det.. smile.gif


Man får inte vara dum, då kan man bli chef. wink.gif laugh.gif

Hoppas du har någon som förhandlar för dig när det blir uppsägningar.
Eller så vet du ej hur det fungerar.

Chef
Jejja
På tal om a-kassa osv, är det någon av er som är statsanställd och har fått räkning från st:s a-kassa ännu? Det är ju dags att betala räkningarna men till mig har det inte ens kommit någon räkning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon