Full version: Att använda citat
Gossen Ruda
Det tycks vara lite problem att hantera citatfunktionen hos en del här så jag skapar en ny tråd om detta. Detta är min uppfattning och sen får vi se hur den står sig. Hoppas vi kan komma överens här och slipper blanda in admin, och att det går att föra en lugn diskussion utan pajkastning.

Att skapa ett citat är enkelt, det är bara att trycka på citat-knappen i det inlägg man vill ha med. Sen kan även citatet redigeras men där gäller vissa regler. Man kan plocka bort delar som man inte vill ha med, men givetvis får man inte radera delvis så att innehållet i citatet förvanskas. Sen får man absolut inte ändra eller lägga till någonting, då är det ju inget citat längre.

Vad som däremot är totalt förkastligt är att ta citat från en tråd och flytta till en annan vilket är tekniskt möjligt. Vill man gå tillbaka och se hur ursprungsinlägget såg ut hittar man ju inte det eftersom man inte vet varifrån det kommer. Dessutom kan citatet bli missvisande eftersom det har flyttats från sin ursprungliga plats.

Sen får man givetvis hänvisa till uppgifter i andra trådar och då gärna tala om i vilken tråd det förekommer, det går ju även bra att länka dit. Detta är som sagts ovan min uppfattning, plats för kommentarer.
Malvia


Att ta citat från en annan tråd är VÄLDIGT förvirrande.

Många gånger har jag gått igenom tråden noga men inte hittat citatet.

Har inte ens fattat hur man kan flytta citat till annan tråd, men bryr mig inte för jag inte tycker att man ska göra så.

*Stintan*
Håller absolut med. Citat som rycks ur sitt sammanhang bäddar för missförstånd och irritation.
askar
Tycker att du förklarar det jättebra och tydligt ... Ruda.
Så tycker jag också att citatfunktionen ska användas... tror faktiskt att
det var admins mening också.
herkules
att ta en mening från en tråd och stoppa in i en annan borde vara straffbart! så gör man bara inte! eftersom inte meningen hör hemma i tråden så är den ju inte sann där.

sen tänker jag på att det citeras mycket med bilder, någon visar en bild och 4-5 personer citerar och låter bilden hänga med i varenda citat, det blir onödigt mycket scrollande.

tycker jag.
Stefan_S
Sunt skrivet, Gossen Ruda.

Är en diskussion i gång så är tydlighet bra, görs det inlägg med urklippta citat från andra trådar, så vet snart inte de inblandade vad det egentligen är som diskuteras.
Och det är väl knappast det som var meningen.
AnitaO
Är helt enig med dig på alla punkter Gossen smile.gif

Det som Herkules skriver om att ta bort bilder när man citerar brukar jag försöka komma ihåg att göra,
om den inte behöver vara där för att man ska förstå nåt sammanhang givetvis.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2007, 10:39)
Sen kan även citatet redigeras men där gäller vissa regler. Man kan plocka bort delar som man inte vill ha med, men givetvis får man inte radera delvis så att innehållet i citatet förvanskas.

Jag önskar att fler redigerade citat ibland för trådarna blir så olidligt långa ibland när man citerar allt som skrivits innan fast man bara svarar på ett stycke.
Alba
Så många kloka inlägg.
Tar man ett citat från en annan tråd är det nära på "förfalskning". Citatet var ju tänkt för just den tråden och passar kanske inte i ett annat sammanhang.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2007, 10:39)
Det tycks vara lite problem att hantera citatfunktionen hos en del här så jag skapar en ny tråd om detta. Detta är min uppfattning och sen får vi se hur den står sig. Hoppas vi kan komma överens här och slipper blanda in admin, och att det går att föra en lugn diskussion utan pajkastning.

/........../

Sen får man givetvis hänvisa till uppgifter i andra trådar och då gärna tala om i vilken tråd det förekommer, det går ju även bra att länka dit. Detta är som sagts ovan min uppfattning, plats för kommentarer.

Håller med till 100%. dessutom bör man på något sätt visa om man plockat bort något i mitten av ett citat, tex som jag gjort nu i Rudans, bara som ett exempel.
Så att det blir tydligt att något är bortplckat i mitten av texten.
Kathy
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 11:10)
Håller med till 100%. dessutom bör man på något sätt visa om man plockat bort något i mitten av ett citat, tex som jag gjort nu i Rudans, bara som ett exempel.
Så att det blir tydligt att något är bortplckat i mitten av texten.

Jamen, det där var väl ett smart tips?? wub.gif
Alba
CITAT (Scrollan @ 02-02-2007, 11:12)
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 11:10)

Håller med till 100%. dessutom bör man på något sätt visa om man plockat bort något i mitten av ett citat, tex som jag gjort nu i Rudans, bara som ett exempel.
Så att det blir tydligt att något är bortplckat i mitten av texten.

Jamen, det där var väl ett smart tips?? wub.gif


Bra tips !
Gossen Ruda
Håller med, det kan minska ev missförstånd. I ett annat forum brukar vi skriva "klippiklipp". biggrin.gif Huvudsaken är att alla fattar.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2007, 10:39)
/...../
Detta är som sagts ovan min uppfattning, plats för kommentarer.

Håller med dig fullständigt!
Gossen Ruda
För den som undrar så har någon admin varit inne och städat i tråden. Den som såg det vet vad där stod innan, för alla andra kan det nog kvitta. Låt diskussionen fortsätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon