Gita
Sorterade in papper i pärmar , bl.a lönespecar och såg då att i dec. 2006 betalade jag 8281 kr i skatt, nu i januari var skatten 7327 kr alltså 955 kr mer kvar. Visserligen blev A-kassan 150 kr högre men det återstår ju mycket av extra slanten.
Gita
Rossi
Jäpp, vi fick vardera ca. 1100 kronor mer i nettolön i januari.
askar
Jag fick +168 kr smile.gif
men då är jag ju pensionär.
Hannele
Ja, det blev så mycket mer att det syntes. smile.gif
Rossi
CITAT (askar @ 02-02-2007, 13:39)
Jag fick +168 kr smile.gif
men då är jag ju pensionär.

Tur att pengar inte är allt här i livet. smile.gif (Fast visst gör det gott med + 2200 varje månad och snart är det dessutom dags för löneökning. laugh.gif )
Gossen Ruda
Kanske någon hundralapp men inte mer eftersom jag är en sån usel människa som har halv sjukersättning. Nåja, allt kommer att ätas upp av höjd bilförsäkring. Det är bara ett 0-summespel som pågår, i slutändan kommer inget att hända.
Rossi
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2007, 13:42)
Nåja, allt kommer att ätas upp av höjd bilförsäkring.

Men det blir inte förrän till sommaren så vi får njuta fram till dess.

Dessutom är det väl inte riktigt klart hur höjningen av trafikförsäkringen kommer att gestalta sig.
Bee
Samma här. Det blev pengar över efter att akassan fått sin höjning.

Maken åkte på 200:- extra för hyrdatorn men det slapp jag eftersom jag äger min Dell smile.gif
Jejja
Min inkomst ökade med 46 kr.
A-kasseavgiften ökade med 231 kr

= jag är 185 kronor fattigare varje månad...

Jag fick definitivt inte mer i plånboken...
ah56
Litet plus ännu så länge.

skatt + 950 ca
a-kassa - 250 ca
hyra -110 ca

totalt ca 590 kr plus

har ingen bil så bilförsäkringen drabbar inte mig.
lena:-)
Ja, lite över blev det nu får man bara be om att inte bli sjuk eller arbetslös..
askar
CITAT (Rossi @ 02-02-2007, 13:42)
CITAT (askar @ 02-02-2007, 13:39)
Jag fick +168 kr smile.gif  
men då är jag ju pensionär.

Tur att pengar inte är allt här i livet. smile.gif (Fast visst gör det gott med + 2200 varje månad och snart är det dessutom dags för löneökning. laugh.gif )

Det har du så rätt i... pengar är inte allt här i livet
och jag är jättenöjd med min pension...
det är maken också... han fick 265 kr mer...
och hyran höjdes bara 25kr.

En får inte klaga... än så länge.smile.gif
Betty
...och sen när det blir dax att deklarera så upptäcker man att skattereduktionen på fackavgiften numera är slopad... kan det röra sig om en tusenlapp minus kanske..? unsure.gif
askar
CITAT (Betty @ 02-02-2007, 15:00)
...och sen när det blir dax att deklarera så upptäcker man att skattereduktionen på fackavgiften numera är slopad... kan det röra sig om en tusenlapp minus kanske..? unsure.gif

Vet inte vad just det gör i makens fall, han har ju inte betalat mer än
ca 1400kr/år, men så kommer bilförsäkringens i sommar och kanske
någon fler överraskning.

Men som sagt... vi är två pensionärer och klarar oss bra, värre är det
för barnfamiljer. sad.gif
Floppy
sad.gif ...för en annan blir det minus i plånboken...efter alla höjningarna...a-kassa, hyra ...fick sänkt sjukpenning...sen blir det ju även höjd bilfösäkring så till sommaren lär det bli ännu tommare i plånboken...äsch jag får väl fylla på med kvitton och malar... tongue.gif rolleyes.gif
stennie
CITAT (Betty @ 02-02-2007, 15:00)
...och sen när det blir dax att deklarera så upptäcker man att skattereduktionen på fackavgiften numera är slopad... kan det röra sig om en tusenlapp minus kanske..? unsure.gif

Och avdraget för transport till och från jobbet minskas!

Man kan undra hur mycket det blir kvar i slutändan!
kristerh
CITAT (Betty @ 02-02-2007, 15:00)
...och sen när det blir dax att deklarera så upptäcker man att skattereduktionen på fackavgiften numera är slopad... kan det röra sig om en tusenlapp minus kanske..? unsure.gif

tror inte att det är/var så mycket per år ens man fick dra av,
det du fick tillb i slutändan var nog inte många kronor...
Ciczi
Nix, det blir inte mer pengar i plånboken här inte... studenter lever snålt

Ciczi
faith
CITAT (Floppy @ 02-02-2007, 15:20)
sad.gif ...för en annan blir det minus i plånboken...efter alla höjningarna...a-kassa, hyra ...fick sänkt sjukpenning...sen blir det ju även höjd bilfösäkring så till sommaren lär det bli ännu tommare i plånboken...
/..../

Det är väl helt i linje med den nya regeringens avsikt. sad.gif
Jag får minus jag också.
Alba
Att ta från de fattiga och ge till de rika - så är väl ordspråket ??
tongue.gif
fruberglund
CITAT (Alba @ 02-02-2007, 15:51)
Att ta från de fattiga och ge till de rika - så är väl ordspråket ??
tongue.gif

Ja, i alla fall om man är Moderat (oj, nu fick jag visst många arga blickar på mig) rolleyes.gif
Snöflinga
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta smile.gif
Anma
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta smile.gif

Tyvärr klarar inte alla att arbeta även om de ville...
Alba
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 17:33)
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta  :)

Tyvärr klarar inte alla att arbeta även om de ville...

Det verkar inte de styrande ha något bregepp om - tyvärr.
herkules
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta  :)

självklart ska det löna sig att jobba.

men man ska fan i mig inte bli bestraffad för att man är sjuk eller arbetslös!

att göda folk som redan har genom att dra in för dem som inget har är inget annat än blodspengar!
Gita
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 17:33)
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta  :)

Tyvärr klarar inte alla att arbeta även om de ville...

Även om alla inte klarar att arbeta så måste det väl ändå löna sig att arbeta, någon morot måste väl den försörjande delen av folket ha.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 02-02-2007, 18:08)
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 17:33)
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta  :)

Tyvärr klarar inte alla att arbeta även om de ville...

Även om alla inte klarar att arbeta så måste det väl ändå löna sig att arbeta, någon morot måste väl den försörjande delen av folket ha.
Gita

Ja, visst ska det löna sig att arbeta, och det gjorde det redan som det var, a-kassa och sjukpenning är, och var heller inte tidigare i samma nivå som lönen.

Att pensionärer som faktiskt arbetat hela sitt liv före pensionen får försämringar jämfört med den arbetande skaran anser jag vara än värre, eller man kanske ska arbeta tills man dör?
Gossen Ruda
Vad man inte talar för högt om är att det inte FINNS jobb åt alla arbetslösa och sjukskrivna som skall tvingas i arbete. Inte ens när dessa skall slåss om att få sopa golv och passa ungar för en minilön. Fö kommer företagarna att hindra alltför hög sysselsättning eftersom brist på arbetare driver upp lönerna.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 02-02-2007, 19:48)
Vad man inte talar för högt om är att det inte FINNS jobb åt alla arbetslösa och sjukskrivna som skall tvingas i arbete. Inte ens när dessa skall slåss om att få sopa golv och passa ungar för en minilön. Fö kommer företagarna att hindra alltför hög sysselsättning eftersom brist på arbetare driver upp lönerna.

*nickar*

Att "underlätta för egenföretagare" lär inte skapa speciellt fler jobb. Det de inte talar om är nämligen att egenföretagare hamnar utanför allt vad skyddsnät heter. Sjukdom är en katastrof, glöm att bilda familj (om du är i det skedet av privatlivet) och be en bön att du inte går i konkurs.
Dzad
CITAT (Alba @ 02-02-2007, 17:35)
CITAT (Anne R @ 02-02-2007, 17:33)
CITAT (Snöflinga @ 02-02-2007, 17:31)
Eller ... Att det skall löna sig att arbeta  smile.gif

Tyvärr klarar inte alla att arbeta även om de ville...

Det verkar inte de styrande ha något bregepp om - tyvärr.

De styrande? Näe inte om man menar de som har regeringsmakten nu i alla fall...

Det handlar inte heller bara om pengar och större klassklyftor.
En högerregering skapar kriminalitet, miljöproblem och annat elände som även drabbar dem själva i viss mån, oberoende av hur höga löner de har.
Björken
Skulle vara intressant att veta vad du stödjer dig på att kriminaliteten ökar när det blev en borgerlig regering........tycker mig sett att den ökat markant de senaste åren och då har det minsann inte varit borgerligt styre.
Ralf
Det är ju bara att se hur det har blvit i Tyskland. Det är ju allt mer o mer vuxna arbtslösa som städar i parker och på gator, fast det inte finns skräp. Det är "arbeten" som dom måste göra för att få sina bidrag. Meningen är väl att dom skall se det som en omvänd morot till att ta arbeten. Men nr det inte finns några så finns det inga jobb.
gunvor
CITAT (askar @ 02-02-2007, 13:39)
Jag fick +168 kr smile.gif
men då är jag ju pensionär.


.

Jag har inte räknat så noga - tror det handlar om ca 180 - är oxå pensionär och vi är inte värda något tydligen - vi har ju gjort vårt. Tänk vad besviken jag blev när jag hörde att sänkningen av skatten för låginkomsttagare INTE gällde pensionärer
gunvor
CITAT (fruberglund @ 02-02-2007, 17:31)
CITAT (Alba @ 02-02-2007, 15:51)
Att ta från de fattiga och ge till de rika - så är  väl ordspråket   ??
tongue.gif

Ja, i alla fall om man är Moderat (oj, nu fick jag visst många arga blickar på mig) rolleyes.gif

inte har väl den här moderatstyrda regeringen visat några tecken på Robin Hoodpolitik - dvs ta från dom rika o ge till dom fattiga!
Usch o fy.
askar
CITAT (gunvor @ 03-02-2007, 18:48)
CITAT (askar @ 02-02-2007, 13:39)
Jag fick +168 kr smile.gif  
men då är jag ju pensionär.


.

Jag har inte räknat så noga - tror det handlar om ca 180 - är oxå pensionär och vi är inte värda något tydligen - vi har ju gjort vårt. Tänk vad besviken jag blev när jag hörde att sänkningen av skatten för låginkomsttagare INTE gällde pensionärer

Att vi pensionärer ( jag har sjukersättning) får stå utanför är väl eg inget nytt.
Så har det ju varit i en herrans massa år.sad.gif
Men.. som jag sa.. vi klarar oss bra.
Värre är det för ensamma "fattigpensionärer".. som inte ens har råd att ta ut sina mediciner, eller äta ett ordentligt mål mat om dagen.
Och visst är det väl för tråkigt att ens benämningen "fattigpensionär" ska behöva existera i vårt välfärdsland år 2007. sad.gif
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 02-02-2007, 18:08)
Även om alla inte klarar att arbeta så måste det väl ändå löna sig att arbeta, någon morot måste väl den försörjande delen av folket ha.
Gita

ja, herrejösses vilken morot !!!!

När lönen knappt räcker till hyran ! sleep.gif Men man får vara glad åt det lilla

smile.gif Fick ca 100 kronor mer kvar av lönen den här månaden, fast då är det ju inte klart med ev. hyreshöjning unsure.gif
Anki på Öland
CITAT (gunvor @ 03-02-2007, 18:54)
CITAT (fruberglund @ 02-02-2007, 17:31)
CITAT (Alba @ 02-02-2007, 15:51)
Att ta från de fattiga och ge till de rika - så är  väl ordspråket   ??
tongue.gif

Ja, i alla fall om man är Moderat (oj, nu fick jag visst många arga blickar på mig) rolleyes.gif

inte har väl den här moderatstyrda regeringen visat några tecken på Robin Hoodpolitik - dvs ta från dom rika o ge till dom fattiga!
Usch o fy.

Och det gjorde förståss sossarna innan??? wacko.gif
Anki
Blomstertanten
Skillnaden är väl mest att borgarna är rätt öppna med sin omvända Robin Hood taktik ! tongue.gif
zaaritha
Hur som helst; sossar eller moddar: jag har inte fått mer , snarare mindre.
Jag är sjukpensionär; ska enligt moddarna ha mindre nu..............
. sad.gif
Ralf
Nedrustningen av skolan har reddan gett ut slag:


Bilden är lånad från avigsidan.


Jag säker bara Heja Sverige....
Gita
CITAT (Ralf @ 04-02-2007, 13:36)
Nedrustningen av skolan har reddan gett ut slag:


Bilden är lånad från avigsidan.


Jag säker bara Heja Sverige....

Du måste väl mena den socialdemokratiska, falskt jämställda skolan som inte är bra för någon, för alliansen har väl knappast hunnit påverka skolan än.
Gita
Ralf
Jodå det går undan när alliansen är i farten. Knickedicken har dessutom inte ens ändrat några fel alls på sin sida trots på pekande.
Gossen Ruda
Bilden påminner om ett jättestort suddgummi jag fick en gång under skolåldern. På det stod med stora bokstäver: I never make big misteaks. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon