Dzad
"Ett bra sätt är att genast fylla en mindre butelj ända upp, Skruva på en kapsyl och ställa i kylskåpet. Där står sig vinet bortåt en vecka utan att bli dåligt. "
Stod det på systembolagets sida.

"bli dåligt", innebär det att det blir ohälsosamt eller rent av farligt att dricka?
Jag har själv haft en vinflaska att stå i svalen flera månader, och tror inte jag märkt något fel på det (är i och för sig allt annat än en finsmakare!).

Sprit kan man väl däremot förvara flera månader eller år utan att det blir något fel på smaken...?
gammelnalle
nån vecka..knappast mer...

det brukar bli vinäger annars

men å anda sidan är vinäger inte dumt till sallad..

men det är alkoholmissbruk......

biggrin.gif mad.gif biggrin.gif laugh.gif
netaave
Rött vin ska över huvud taget aldrig in i ett kylskåp. Kan förvara i flaska 3-4 dar kanske om man försluter lätt.
Vitt vin i kyl och i försluten flaska däremot 1-2 veckor kanske.
Gossen Ruda
Kan ju tillägga att det är luftburna bakterier som sköter om förvandlingen till vinäger. Rätt så svårt att skydda sig mot.

Det problemet hade inte en av mina forna arbetskamrater. Ingen flaska överlevde tillräckligt länge i hans närhet. Han provade att sätta eget vin men det var alltid uppdrucket innan det var klart, även snabbvinet. laugh.gif
Fenja
Jag brukar hälla överblivet vin i en islåda, när det frusit knäcker jag ur dem i plastpåse och sedan in i frysen. Perfekt med ett par bitar i såsen smile.gif .
Det enda som händer med ren sprit är väl möjligen att den kan dunsta... likörer och annat kan däremot börja smaka riktigt illa.
Mvh
Fenja
Hannele
Vi har börjat köpa ½ flaskor, finns många bra sorter, ibland vill man inte ha mer än ett glas.
Åsa, mälardalen zon 2
Frysa i bitar till sås är nog det enda sättet jag skulle kunna tänka mig att förvara vin i, jag har bra smaklökar och känner minsta försämring.

Idag blev det inget vin över i flaskan (1 1/2 liters flaska) men vi var 4st till middag, så jag drack inte allt själv. rolleyes.gif
Sollan
Hihi, jag brukar inte få vin över... biggrin.gif
Men o-m det händer så brukar jag inte förvara det mer än några dagar, max. Om jag förstått det rätt så förstör syret smak o doft efter en viss tid. Det finns specialkorkar där man åstadkommer vaccum i flaskan för att förhindra detta.
Ophelia
Upp till 5 dagar kan det hålla i kylen om det återförsluts.

Vin som blivit dåligt smakar inte bra, det smakar surt. Tror att du spottar ut det innan du dör (vilket du knappast lär göra). Frys ner slatten istället och använd det i mat.

Sprit (whisky och cognac m.m. som har smak) kan förvaras ganska länge men smaken förtas med tiden (det är frågan om år med sista snålslatten i botten). Har du öppnat nåt med gräddbas så är hållbarheten betydligt kortare och ska alltid stå i kylen.
stina
Det finns en jättefiffig sak att köpa (har för mig att jag köpt den på Duka för länge sedan) som är en kombination av en kork och en vacuumpump. Då håller sig vinet länge, det är syret som förstör vinet.
Whiskuchi
CITAT (Fenja @ 02-02-2007, 22:11)
Jag brukar hälla överblivet vin i en islåda, när det frusit knäcker jag ur dem i plastpåse och sedan in i frysen. Perfekt med ett par bitar i såsen smile.gif .

Gör likadant, det är perfekt att ha vin i frysen och slippa köpa matlagningsvin! smile.gif
Dzad
CITAT (Ophelia @ 03-02-2007, 08:08)
Upp till 5 dagar kan det hålla i kylen om det återförsluts.

Vin som blivit dåligt smakar inte bra, det smakar surt. Tror att du spottar ut det innan du dör (vilket du knappast lär göra). Frys ner slatten istället och använd det i mat.

Sprit (whisky och cognac m.m. som har smak) kan förvaras ganska länge men smaken förtas med tiden (det är frågan om år med sista snålslatten i botten). Har du öppnat nåt med gräddbas så är hållbarheten betydligt kortare och ska alltid stå i kylen.

Kan man inte frysa ner det o använda det som dricka? smile.gif

Jag har nog förvarat vitt vin i ett par månader i svalen och druckit... hmm, jag måste ha nåt fel på smaklökarna då jag inte kände nån direkt skillnad. biggrin.gif

Fast på riktigt, är det nån som vet om det är farligt att dricka vinäger? Har förresten alkoholen försvunnit nånstans då det blir vinäger?
Ophelia
CITAT (Dzad @ 03-02-2007, 11:42)
Kan man inte frysa ner det o använda det som dricka? smile.gif

Jag har nog förvarat vitt vin i ett par månader i svalen och druckit... hmm, jag måste ha nåt fel på smaklökarna då jag inte kände nån direkt skillnad. biggrin.gif

Fast på riktigt, är det nån som vet om det är farligt att dricka vinäger? Har förresten alkoholen försvunnit nånstans då det blir vinäger?

Jovisst kan du det, men om du köper ett vin för dess goda smak så kan jag garantera att den smaken har försämrats efter en sväng i frysen.

Ja jag vet inte hur det är med dina smaklökar, det är inte farligt att dricka surt vin men jag tror inte det kan vara bra för magen i stora mängder (å andra sidan finns det vinäger framställt på sött vin som ska vara bra för magen). Kan tänka mig att det surnande vinet, karaktären och druvan säkert gör att det surnande vinet inte alls behöver vara så surt att tungan krullar sig. Vin (det är etanolen i vinet) som oxideras med syre surnar och blir till vinäger. Tror inte att det finns någon procent kvar i vinägern/vinet efter oxidationen. Nu är det väl så att framställningen av dagens vinäger sker på ett lite mer exklusivt sätt än att låta öppna en flaska och sedan låta den stå. Har du aldrig använt röd- eller vitvinsvinäger till sallader? Vinäger kan t o m användas som en del i drinkar av rom, sök på namnet "Teaser". Hannibal det store drack väl bara vatten med lite vinäger i på den tiden när det begav sig smile.gif
KarinWikman
Måste vara otrolikt olika......jag hade en öppnad box rödvin stående i 4 månader på en bänk i köket och det ändrade sig inte alls.....gick att dricka hela tiden till sista droppen rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (KarinWikman @ 03-02-2007, 16:19)
Måste vara otrolikt olika......jag hade en öppnad box rödvin stående i 4 månader på en bänk i köket och det ändrade sig inte alls.....gick att dricka hela tiden till sista droppen rolleyes.gif

?? sleep.gif Gott wink.gif ??
Ophelia
CITAT (KarinWikman @ 03-02-2007, 17:19)
Måste vara otrolikt olika......jag hade en öppnad box rödvin stående i 4 månader på en bänk i köket och det ändrade sig inte alls.....gick att dricka hela tiden till sista droppen rolleyes.gif

Javisst ska det vara olika. Ett boxvin bör ju absolut hålla längre i öppnad förpackning än ett flaskvin.
Anma
Boxvin håller sig fast man öppnat den så länge det inte blir fel på kranen. Vinet håller sig ju så länge den inte kommer i kontakt med luft, vilket den inte gör i lufttät påse i boxen. smile.gif
KarinWikman
CITAT (Anne R @ 03-02-2007, 17:24)
Boxvin håller sig fast man öppnat den så länge det inte blir fel på kranen. Vinet håller sig ju så länge den inte kommer i kontakt med luft, vilket den inte gör i lufttät påse i boxen. smile.gif

En naturlig förklaring med andra ord. Tack för den!
Ophelia
CITAT (KarinWikman @ 03-02-2007, 17:41)
CITAT (Anne R @ 03-02-2007, 17:24)
Boxvin håller sig fast man öppnat den så länge det inte blir fel på kranen. Vinet håller sig ju så länge den inte kommer i kontakt med luft, vilket den inte gör i lufttät påse i boxen. smile.gif

En naturlig förklaring med andra ord. Tack för den!

Sedan är boxvinerna mer svavlade än flaskvinerna för att kunna bibehålla hållbarheten. Ingen som ska påverka smaken smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon