Full version: Möbler för äldre
Österlena
Jag försöker nu få mina föräldrar (80 +) att skaffa ett par bättre fåtöljer att sitta i framför teven än Bruno Mattssons "Karin" - eller liknande - stålrörsmöbler som är hopplösa att ta sig ur - på hjul dessutom. De är inga slanka atleter heller, och äldre blir dom.

Deras gamla fåtöljer har blivit kaffeved för de helt enkelt har suttit sönder dem, armstöden går åt fanders när de häver sig ur och benen knäcks när de "faller" bakåt när de ska sätta sig.

Och nu vill de ha moderna lätta stolar. Jag blir fnoskig av deras önskemål. Och jag har sagt att ett par stilrena typ Carl Malmsten-stolar vore mycket vettigare att sitta i. Nu har jag försökt leta på internet någonstans efter någon sida om "möbler för äldre", men hittar ingenting. Skulle bli glad över en sida med hjälpmedel för äldre, med allt möjligt - till exempel badrumssaker - de envisas med att ha nedsänkt bubblebadkar - vilket jag blir tokig av för allt kan ju hända.

Dom är envisa som taxar!
netaave
http://www.butiken.iris.se
ingrid fuxwall
CITAT (Österlena @ 04-02-2007, 17:25)
Jag försöker nu få mina föräldrar (80 +) att skaffa ett par bättre fåtöljer att sitta i framför teven än Bruno Mattssons "Karin" - eller liknande - stålrörsmöbler som är hopplösa att ta sig ur - på hjul dessutom. De är inga slanka atleter heller, och äldre blir dom.

Deras gamla fåtöljer har blivit kaffeved för de helt enkelt har suttit sönder dem, armstöden går åt fanders när de häver sig ur och benen knäcks när de "faller" bakåt när de ska sätta sig.

Och nu vill de ha moderna lätta stolar. Jag blir fnoskig av deras önskemål. Och jag har sagt att ett par stilrena typ Carl Malmsten-stolar vore mycket vettigare att sitta i. Nu har jag försökt leta på internet någonstans efter någon sida om "möbler för äldre", men hittar ingenting. Skulle bli glad över en sida med hjälpmedel för äldre, med allt möjligt - till exempel badrumssaker - de envisas med att ha nedsänkt bubblebadkar - vilket jag blir tokig av för allt kan ju hända.

Dom är envisa som taxar!

Kan förstå att du är orolig för dem men njuter de av ett bubbelbad - varför neka dem det?

Om de har problem med rörligheten kan de ansöka hos distriktssköterskan om hjälpmedel, för av din beskrivning att dömma antar jag att de har hemtjänst.

ingrid
Snöflinga
Det finns ju annars ganska mycket att välja på i vanliga möbelaffärer sleep.gif
Margaretha
Eftersom vi precis köpt en s.k.seniorstol till min mor, som ska fylla 90, så kan jag råda dig att gå runt i olika möbelaffärer och låta dina föräldrar prova sig fram..Det finns många modeller och alla passar inte alla.

De finns med rörligt eller fast ryggstöd och dito sits. De finns i olika djup och olika breda. Även olika höga från golvet räknat, med och utan nackkudde osv och pallar för fötterna kan man också få.

Den som är toppen för A kanske inte alls är bra för B. Men det du ska söka är alltså seniorstolar.

Lycka till även med övertalningen! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker också du skall ta med dina föräldrar på en runda genom möbelbutikerna.

När mina ryggproblem var som värst, bytte vi möblerna i vardagsrummet. Kunde inte sitta längre i en låg soffa eller stol.

Mycket värd är också en lite högre toilettstol, den är mer än värd sitt pris.

Sedan finns det ju affärer för hjälpmedel. Det finns många fiffiga grejor som underlättar.

Edelweiss
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon