Full version: Torn bla
ABBA
Hej, skulle vilja bygga att "torn" för bl a jordgubbar och kryddor.. någon som vet vad jag menar och var man kan hitta bilder eller ritningar till något liknande?

Sen undrar jag hur man går till väga om man vill göra upphöjda bäddar t ex till surjordplantor? vad behöver man för matriel till en ca 2 x 3 meters bädd? Ska man gräva nedåt, markduk eller ej, torvblock, gödsel? Helt nybörjare inom detta område!! smile.gif wub.gif
Susanne i Linköping
Det finns en del gamla trådar här på forumet. Här är en om kryddspiraler:
Kryddspiral
Direktlänk till bilder på Cillas kryddspiral

En helt annan sorts kryddtorn, passar säkert för jordgubbar med:
Kryddtorn
Direktlänk till bilderna på kryddtornet
kerstin z5-6
Surjordsbädd :
Surjord -torv + tex kogödsel , brunnen eller påse , gärna grus inblandning
Något mer torv än ko , grus sist i så det blir luftigt
Markduk -grävning neråt om du vill -i så fall markduk längst ner
De flesta surisar inklusive rhoddar behöver inte så djupt -40 -50 cm räcker
Kant -förslagsvis torvblock , vattna dem ordentligt , orkar du sänk dem i vatten innan montering
Göd med blåkorn , eller kogödsel efter 1-2 år -aldrig med någon kalkinnehållande jord eller gödsel
Bryt gärna torvblockens form -särskilt om din plantering är friliggande, med vackra större stenar - här och där ,ger en mer naturlig form än en rektangel ..
Torvblockskanterna invaderas om du har tur , efter några år av allt möjligt kul
fa mossa , vilket blir vackert
ABBA
Tack för länkarna till tornen och spiralerna!! Jättevackert! wub.gif
Återkommer med foton om det blir något av drömmen i sommar... laugh.gif

Tack Kerstin för beskrivningen på bädden! Något särskilt läge som är lämpligare än andra? Vandrande sol, halvskugga kanske ? smile.gif
kerstin z5-6
Beror på vilka växter du vill odla , men torvblock blir myrbon om de torkar ut i direkt söderläge ..
ABBA
Nej, söderläge hade jag inte tänkt mig och myror har jag tillräckligt av redan!! laugh.gif laugh.gif

det får bli i halvskugga i västerläge tror jag.. tack för svar!! smile.gif
malin72
att man inte har större tomt sad.gif sad.gif sad.gif spiralen tyckte jag var så fin wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon