Hujedamig
Hej!

Detta forum är jättebra måste jag bara säga! Har dock inte tid att gå igenom allting utan har några frågor kvar.

Nu till min fråga/frågor: jag har en liten odlingslott där vi har försökt två säsonger att odla lite till husbehov och visst vi har fått upp en hel del men med tidbrist pga 2 småbarn och mycket jobbande så har det under båda säsongerna varit så att ogräset har fått ta överhand och jag måste säga att det har varit ogräset som har växt bäst!
Jag har nu funderat på att odla i pallkragar istället och då vill jag göra allting rätt från början, så min tanke är att gräva ett spadtag djupt och där lägga marktäckplast sedan fylla på med ogödslad torv, ko på påse, komostjord från soptippen (man kan köpa påsar där alternativt ett släplass) samt efintlig matjord (som jag harpar för att få bort det värsta).

Är detta en bra blandning tror ni? Något som saknas eller bör läggas till?

Vad jag har förstått så bör man lägga marktäckplasten en bit (ca 20cm) utanför själva pallkragen? Man bör även plasta insidan av pallkragen? Vad målar man pallkragen med? Vad för sorts grus bör man ha under själva kanten på pallkragen?

Jag vill bara ha en pallkrage på höjd så därför måste jag gräva ner en bit. Eller?

Mvh
Magnus
kerstin z5-6
Nej du behöver inte gräva ner , men nog vore det bra med två -på höjden -beror förstås på vad du ska odla men jorddjupet blir ju litet med bara en ....
Du kan ha bara kopåsar + lite valigt grus i botten ,om du vill ..
Agneta z5-6
CITAT (Hujedamig @ 15-02-2007, 22:21) *
Jag vill bara ha en pallkrage på höjd så därför måste jag gräva ner en bit. Eller?

Mvh
Magnus


Har faktiskt gjort som du,gräft ett spadtag djupt + fyllt på med koskit = fungerar toppen
Hujedamig
Tack för svar det blir så med en "pallkrage" högt och gräva ett spadtag djupt, sen tänker jag lägga marktäckväv i botten också eftersom vi har haft mycket problem med ogräs. thanks.gif

Mina pallkragar blir egen tillverkade och då gör jag dom 120x120 cm stora, jag gör dom med 45x45 reglar i hörnorna som sticker upp lite i den ena änden och då följdaktligen ner i den andra änden, så kan man om man vill stapla flera ovan på varandra om man vill.

Jag tänkte nog köra med 2 i höjd till potatis men 1 till övrigt.

Mvh
Magnus
kerstin z5-6
fast jag skulle köra 2 på höjd på allt ....
Hujedamig
får man lov att fråga varför du skulle köra 2 i höjd på allt?

Mvh
Magnus
kerstin z5-6
En dessutom nergrävd blir ju inte särslit djup jord -har du två kan du växla sort o tom sätta buskar rosor o annat tillfälligt hemlöst i kragarna -40 cm bör det vara
Att det kommer upp en bit gör bara tillväxten bättre -varmare jord tidigare
Hujedamig
nu bor jag i zon 1 längst ner i söder så värmen är ju kanske inte lika stort problem för min del.

Mvh

Magnus
kerstin z5-6
Nja jag menar mer att du kan så tidigare coolgleam.gif
Jorden sjunker ju också betydligt i en pallkrage , skörden blir bättre i djupare jord, som inte torkar så fort
inplastning hjälper en del mot det med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon