Full version: Slipa sten
foolishRice
Jag har ett stycke sten som jag skulle vilja slipa.

Den är inte så stor: som en halv knuten näve, ungefär.
Den innehåller stråk av jade (hårt som kvarts) som omges av något slags kalkhaltig mineral som liknar marmor (gasutveckling när jag häller saltsyra över).

Hur slipar man en sådan sten billigt?
Är det någon som har några tips?

[attachment=37:DSCF4411.jpg]
KURT
Se sidan:

http://hem.passagen.se/rullebu/Verkstad.htm

Det har ingen större betydelse vad för slipmaskin man använder. Skall man slipa mycket bör man se till att ha utsug som tar bort damm. Man måste dock välja slippapper resp. slipsliva som är så hård att man kan slipa kvarts.
Piccante
CITAT (foolishRice @ 28-02-2007, 14:50) *
Jag har ett stycke sten som jag skulle vilja slipa.

Den är inte så stor: som en halv knuten näve, ungefär.
Den innehåller stråk av jade (hårt som kvarts) som omges av något slags kalkhaltig mineral som liknar marmor (gasutveckling när jag häller saltsyra över).

Hur slipar man en sådan sten billigt?
Är det någon som har några tips?

[attachment=37:DSCF4411.jpg]

Nu väcker jag liv i en gammal tråd. Stenen du har ser ut att vara Dolomit oxå känt som Kalciummagnesium-karbonat CaMg(CO3)2. http://sv.wikipedia.org/wiki/Dolomit. Jade är jag lite tveksam till om det är? brukar man hitta det i Sverige? tror det är någon form av kvarts.

Hur vill du slipa stenen? Ska den formas. poleras på ytan eller bli rundare? En enkel form av slipning är att trumla sten, dvs sten ligger i en roterande trumma med vatten och slipmedel. Maskin för detta kan säkert köpas begagnat.
Jan Lindgren
Hej!
Det är svårt att trumla stenar som består av två olika mineral med olika hårdhet. Dessutom är stenen lite för stor för de billiga små trumlarna.
MVH
Jan Lindgren
foolishRice
Ja, precis som Jan säger är det knepigt med de olika hårdheterna, karbonater är generellt mjuka medan jade är hårt.
Stenen är från en jadeföremålsproducent strax utanför Bejing (den är alltså inte svensk).

Det gröna inblandade mineralet är mycket hårt i förhållande till det vita omkringliggande; dessutom reagerar det inte på konc. saltsyra och bör således inte vara någon form av karbonat.

Netha
Kanske kan du få råd om du kontaktar ...kristallen stensliperi.. i Lannavara.
Kanske kan du få skicka din sten till dem och de slipar.?

Jag köpte halsband och örhänge med hematit när jag besökte butiken häromåret.
Piccante
CITAT (foolishRice @ 10-12-2007, 13:12) *
Ja, precis som Jan säger är det knepigt med de olika hårdheterna, karbonater är generellt mjuka medan jade är hårt.
Stenen är från en jadeföremålsproducent strax utanför Bejing (den är alltså inte svensk).

Det gröna inblandade mineralet är mycket hårt i förhållande till det vita omkringliggande; dessutom reagerar det inte på konc. saltsyra och bör således inte vara någon form av karbonat.

Aha ! stenen är inte svensk. då ber jag om ursäkt att jag misstrodde dig där slap.gif Dolomit är nämligen inte ovanligt i Sverige medan jade är det.
Viola tricolor
Det är alltså kalksten som du har, eftersom du får gasutveckling när du tillsätter saltsyra på stenen. (Har ofta stråk/färgad grön, vit, grå eller rosa sk. marmor)

Lycka till

Biggan_
CITAT (Viola tricolor @ 20-03-2010, 13:07) *
Det är alltså kalksten som du har, eftersom du får gasutveckling när du tillsätter saltsyra på stenen. (Har ofta stråk/färgad grön, vit, grå eller rosa sk. marmor)

Lycka till

Jag tror inte du får någon respons på ditt inlägg av trådskaparen, som inte varit inne på odla det senaste året.
Du är förstås varmt välkommen till forumet! rose.gif
foolishRice
Jorå smile.gif

Jag tror det är grön nephrit som omges av kalciumkarbonat.
Biggan_
CITAT (foolishRice @ 20-03-2010, 14:14) *
Jorå smile.gif

Jag tror det är grön nephrit som omges av kalciumkarbonat.


Där ser man! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon