Sidor: 1, 2, 3, 4
Göran Carlsson, Odla.nu
Vill ni ha nya avdelningar i forumet så skriv era förslag i denna tråden.
faith
Balkong! tummenupp.gif
aanderss
kanske
hemmafixare
Magdis
CITAT (faith @ 02-03-2007, 09:24) *
Balkong! tummenupp.gif


suveränt förslag! (har ingen balkong själv men det är ju många som balkongodlar) tummenupp.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske ett forum för växtidentifiering, det är ju många som skickar in bilder och beskrivningar över växter som de vill veta vad det är för något.
Lady Hamilton
växtidentifiering

thumbsup.gif Röstar jag också på
Malvia
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-03-2007, 11:19) *
Kanske ett forum för växtidentifiering, det är ju många som skickar in bilder och beskrivningar över växter som de vill veta vad det är för något.


Ja, det skulle vara bra att ha en egen avd. om

Balkong finns ju i Krukodling.

Hemma fixare, finns ju Trädgårdsbygge och Småprat om trädgård.
mulle
Växtidentifiering är en jättebra idé. Och jag skulle själv gärna se en avdelning för resor.
Mulle
Göran Carlsson, Odla.nu
Dessa har vi nu som nya förslag:

Växtidentifiering
Balkong / Balkongodling
Hemma fixare ----> Trädgårdsbygge?
Trädgårdsresor / Resor

Kom gärna med fler förslag! Bara fyll på!
mulle
bravo.gif bravo.gif bravo.gif thanks.gif

Mulle
Berith
Kanske nånting för fotofrågor? Kameror, tips, teknik... yes.gif
*Stintan*
Ja fotofrågor vore bra och gärna något om datafrågor också whistling.gif
Fenja
Sålista och/eller odlingsbeskrivningar av enskilda växter. Där växtnamnet (på svenska och latin om det går att låsa rubriken så?) blir rubriken och alla kan fylla i erfarenheter och så. Skulle vara suveränt att kunna söka i!
Mvh
Fenja
mulle
CITAT (Fenja @ 02-03-2007, 14:38) *
Sålista och/eller odlingsbeskrivningar av enskilda växter. Där växtnamnet (på svenska och latin om det går att låsa rubriken så?) blir rubriken och alla kan fylla i erfarenheter och så. Skulle vara suveränt att kunna söka i!
Mvh
Fenja


Ett alldeles utmärkt förslag, det skulle ju bli som en liten databas! Understödes varmt!
Mulle
Ralf
Fotoforum förslog jag för nästan ett år sedan.
Vår fotonivå här är ganska lika och vi har ganska lika motiv.
Går man in på "riktiga" fotoforum så diskuterar dom kvalitetskillnader på Leica och Zeiss och så vidare... När en annan brukar använda engångskameror...
Sylvia
Avdelning för träd och buskar! Gärna städsegröna och lövfällande separat!

Sedan skulle en avdelning för Trädgårdslitteratur vara kul, d v s böcker och tidningar.

Vidare Var köper man vad? när det gäller trädgrådsgrejer och växter, tips på köpställen
aanderss
Jag önskar en album ikon bredvid ikonen för chatt så att man kan logga in till albumen där. dvs uppe i högra hörnet
Lars-Olof Arvids
Kanske en avdelning för trädgårsföreningar och deras evenemang? Där man kan diskutera vad som händer i t ex lokalkretsar av Trädgårdsamatörerna, Riksförbundet Svensk Trädgård och liknande. Jag är nog inte ensam om att vilja veta när och var nästa växtmarknad hålls, hur stor den är, om den har någon särskild inriktning o s v.

Olle
anna_rispan
det finns ju en kalender nu. det ser ut som om man kan lägga till i den
Lars-Olof Arvids
Oj då, den hade jag missat. Lite diskussion kring dessa händelser är väl inte fel, men det kanske inte behövs någon egen avdelning för det.

Olle
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Sylvia @ 02-03-2007, 15:14) *
Vidare Var köper man vad? när det gäller trädgrådsgrejer och växter, tips på köpställen



Det tycker jag låter bra.

Även jag föreslår balkong, inglasad uterum

Elisabeth
ingrid fuxwall
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-03-2007, 16:45) *
Det tycker jag låter bra.
Elisabeth

Instämmer då man ibland kan behöva tips om "verktyg" i trädgården, både från var man köper bästa/vad som är en bra. planteringsspade upp till jordfräs/gräskippare osv i det oändliga. Fast detta tar man kanske i småprat?

ingrid
Pia L
Hejsan !
Jag hakar gärna på Fenja där, några inlägg bakåt.
jag har ett projekt framför mig med Hibiskusfrön, men inte vilka som helst, dom fröer jag ska sätta finns inte att köpa på marknaden och är parningar av olika mycket annorlunda Hibiskusar direkt importerade från Australien.
Jag hade tänkt att detaljerat redogöra vad jag tar mig för och fota ända från starten och resultaten (om det nu blir några) en egen tråd i en sån avdelning skulle inte vara dumt flirting.gif
Snöflinga
Att i stället för Krukodling som rubrik, skriva Balkong och krukodling ... tror att många missar att balkongen finns med g.gif
Boxer
CITAT (Fenja @ 02-03-2007, 13:38) *
Sålista och/eller odlingsbeskrivningar av enskilda växter. Där växtnamnet (på svenska och latin om det går att låsa rubriken så?) blir rubriken och alla kan fylla i erfarenheter och så. Skulle vara suveränt att kunna söka i!
Mvh
Fenja



Jättebra! bravo.gif tummenupp.gif
aanderss
CITAT (Boxer @ 02-03-2007, 18:17) *
Jättebra! bravo.gif tummenupp.gif

de hade jag med tyckt vara bra
Berith
Men blir inte det en himla massa nya avdelningar?

Finns ju hur många blommor och grönsaker som helst att odla själv. g.gif
fruberglund
Många bra förslag men man ska nog vara lite återhållsam samtidigt. Det får inte bli för många avdelningar för då blir det nog lätt rörigt, folk vet inte vart de ska lägga sina inlägg och lägger fel osv.

Några till går nog in men med för många blir det nog inte bra.
ninnisky
[quote name='Berith' date='02-03-2007, 18:24' post='568264']
Men blir inte det en himla massa nya avdelningar?


Precis den frågan ställde jag mig nyss! unsure.gif
Gossen Ruda
Håller med också, det blir lite plottrigt med för många avdelningar. Tror kanske att en del befintliga kan slås ihop men måste nog fundera över saken lite till.
AnitaO
Tror också att för många forum gör det svårare att överskåda.
Det där med frötips tycker jag också var en bra idé thumbsup.gif
Kanske man kan slå ihop "Trädgårdsbygge" och "Vatten i trädgården" ... dom är ju relativt nära varandra,
så håller man samtidigt nere antalet forum.
aanderss
CITAT (AnitaO @ 03-03-2007, 00:05) *
Tror också att för många forum gör det svårare att överskåda.
Det där med frötips tycker jag också var en bra idé thumbsup.gif
Kanske man kan slå ihop "Trädgårdsbygge" och "Vatten i trädgården" ... dom är ju relativt nära varandra,
så håller man samtidigt nere antalet forum.

håller med dig om att man kan slå i hop dem
myrtille
Jag tror på att ändra rubriken Krukodling till Balkong- och terrassodling. Tycker också man ska rätta till stavningen på två rubriker: Krydd-, ört- och medicinalväxter och Ogräs och skadedjur. Håller med om att det inte ska vara för många rubriker, men röstar på Växtidentifiering och Fotografering som nya.

Eller förresten, kanske Balkong, terrass och uterum är bättre.

Sen finns det ju faktiskt inget som heter örtväxter. En lämpligare rubrik skulle vara Örter, krydd- och medicinalväxter, fast lite synd är det ju att den rubriken skulle hamna längst ner då. Alternativt Krydd- och medicinalväxter, för är det egentligen någon skillnad på örter och kryddväxter?

Efter ytterligare eftertanke tycker jag kryddforumet ska heta Kryddväxter och läkeörter.
Gossen Ruda
Ur användarsynpunkt skall man inte dela upp det för mycket men samtidigt inte ha för svepande gränser. Svårt det här. Delar man upp det för mycket är risken att en del avdelningar blir nästan döda med få besökare och därmed svårt att få svar. Blir det för mycket inlägg riskerar frågorna att försvinna i mängden. Uppdelningen krukväxter/krukodling är jag lite tveksam till, likaså undrar jag om man inte kunde slå ihop pallkragar med trädgårdsbygge. En fotoavdelning under allmänt kanske hade varit en bra idé. Kan man ha datafrågor där också? Dom sakerna flyter ihop numera. Växtidentifiering kanske också förtjänar en egen avdelning om det inte får plats under trädgårdssmåprat. Eller kanske tillsammans med prydnadsväxter? g.gif
myrtille
Jo, det är knepigt. Jag tycker nog att de forum som finns i dag ska få vara kvar, eftersom det kan stimulera till mer varierade diskussionsämnen att ha specialforum om till exempel dammar och pallkragar.

Jag funderade ett tag på om köksträdgården och kryddväxter borde slås ihop, eftersom de överlappar varandra. Samtidigt har de lite olika inriktning, och det tror jag kan vara gynnsamt för vilka diskussioner som kommer upp.

Däremot tror jag vissa rubriker behöver döpas om, till exempel krukväxter, krukodling. Skillnaden här är ju var man odlar, inomhus eller på balkong, och det är inte helt uppenbart.
*hehoc*
Jag saknar jättemycket forumsrubrik som på något sätt pekar på odling och förökning av dessa, mer ovanliga växter. En slags 'Konnässörsklubb' vore inte helt fel, eller?
Själv är jag ju rätt nybörjare, men skulle vilja hitta fler som i likhet med mig vill odla dessa små.
Göran Carlsson, Odla.nu
Roligt att ni har så många bra förslag! biggrin.gif

Jag ska göra en sammanställning senare men kom gärna med ännu fler förslag och synpunker. Man får ju nya idéer när man läser alla inläggen.
Lena i Torslanda
Visst är vi många som gillar den typer av växter !!
Lady Hamilton
CITAT (Sylvia @ 02-03-2007, 15:14) *
Vidare Var köper man vad? när det gäller trädgrådsgrejer och växter, tips på köpställen



Jag är tveksam till en sådan avdelning mellow.gif risken är att det blir för mycket reklam för vissa företag. Men det kanske inte är något problem confused.gif Hur är det igentligen med reklam här på Odla......
*hehoc*
Hoppsan! Det var detta jag letade efter när jag skrev om att vilja ha en avdelning för tex alpinodlare. Nu hittar jag inte det inlägget någonstans.

Undrar också om det är bara jag som har problem med datorvokabulär? Vet inte riktigt vad det är för skillnad mellan tråd och inlägg, m fl "konstiga" uttryck. Kanske kunde man ha en liten ordlista? (Jo, jag rodnar! Känner på direkten att jag är jätteensam om detta.)
Gossen Ruda
Tråd kallas hela raden av enskilda inlägg i exempelvis denna som handlar om nya avdelningar.
elleave
Kanske en avdelning för övrig hobby? g.gif Vi är ju många här som pysslar med annat än bara odling... giggle.gif
Vore kul med en avdelning där man kan vis för andra vad man har gjort! wub.gif
Sylvia
CITAT (Berith @ 02-03-2007, 18:24) *
Men blir inte det en himla massa nya avdelningar?


Kanske en idé att utse en moderator bland oss som läser här, för varje avdelning. Moderatorn ska sedan hålla reda på att man håller sig i ämnet och vid behov flyttar felkomna inlägg till rätt ställe, tar bort dubbletter och sådant som inte ska förekomma etc etc, alltså håller ordning som en annan skolfröken! rtfm.gif nono.gif bravo.gif no.gif smile.gif
LadyG
Husdjur och Vilda Djur kan man väl slå ihop till ett forum?
aanderss
CITAT (LadyG @ 05-03-2007, 11:05) *
Husdjur och Vilda Djur kan man väl slå ihop till ett forum?

tycker jag med
Wargen
Jag hade inte varit inne på ett tag så omdaningen blev en överraskning. Läste att album ska stöpas om. Jag försökte hitta mitt album men kunde inte hitta någon symbol eller länk förrän jag kom till min privata sida. Och då var det bara en kamera, ingen rubrik. Hoppas det kommer upp en symbol till album på startsidan när ni är klara med det.
För övrigt tycker jag att det nya forumet ser jättebra ut! bravo.gif
*Stintan*
CITAT (LadyG @ 05-03-2007, 11:05) *
Husdjur och Vilda Djur kan man väl slå ihop till ett forum?


Det tycker inte jag, i Husdjursavdelningen avhandlas helt andra saker än i avdelningen Vilda djur och natur
oim

Kolonilotter. Vi har en kolonilott och vill gärna prata med andra som har det.
e_sedell
Krångla inte till det med för många avdelningar bara, men någon mer avdelning finns det utrymme till tycker jag.

Mina förslag;
¤ Döp om "vilda djur och natur" till bara Natur

¤ Gör en fotoavdelning

¤ Låt några medlemmar vara moderatorer

¤ Hobbyavdelning?! Kanske kan vara trevligt.




Forumet blir bredare om man släpper in t.ex. foto och hobby. Frågan är om det är bra i längden?
Jag tror det är bra till en viss gräns, sedan tappar forumet sin själ, och kvalité. Själv skulle jag inte tycka om ifall icke trädgårdsfolk, eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika. Risken med många användare är också att man blir än mer anonym och det blir än mer tjafs och påhopp. Men man ska ju inte måla FAN på väggen sägs det. Det är knappast ett senario jag tror kommer inträffa om 3-4 nya avdelningar läggs upp, men blir det majoritet av dessa avdelningar så är det nog faligt. Kanske ska man ha det i åtanke.
faith
CITAT (e_sedell @ 05-03-2007, 17:52) *
Forumet blir bredare om man släpper in t.ex. foto och hobby. Frågan är om det är bra i längden?
Det håller jag med om. Fototrådar kan ligga under Småprat, anser jag. Även hobbytrådar.

CITAT (e_sedell @ 05-03-2007, 17:52) *
[...]eller väldigt mycket nybörjare, satt på det här forumet. Det är väll kul på sitt vis, men risken är allt för mycket grundfrågor ställs. Enkla, och ungefär likadana, vilket skulle kunna få trogna och kunniga användare att svika.
Det där förstår jag dock inte alls. Skulle nybörjare vara något negativt? unsure.gif

När det gäller att ge medlemmar moderatorbefogenheter så är jag helt emot det. Det brukar inte sluta bra är min erfarenhet. no.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon