Full version: GPS
karjo
Hej!

Sambon fyller 30 snart och tanken är att han ska få en GPS i present. Men jag behöver lite hjälp, det är ju en djungel! Jag fattar inte mycket när det gäller alla tekniska begrepp... mellow.gif crying.gif

Det jag vet är att det ska vara en som man kan ha i bilen, det ska gå att uppdatera kartan, den ska kosta ca 3000 helst... Gärna en sladd så att man fixa strömförsörjningen via cigg-tändaruttaget... Mer vet jag inte.

Kan någon hjälpa mig med lite råd och tips? Vad ska man tänka på? Vad är bra resp dåligt? Har du en GPS själv? Vad för sort, är du nöjd, skulle du välja den om du skulle köpa en idag?

Massor med frågor alltså...

Tackar på förhand! thanks.gif
Malvia
Vi har en Garmin Nouvi

Ja, man blir lätt beroende av den

men smart använd, man får veta resväg, antal mil, restid, etc

Sök på pricerunner

De större butikerna som sälger mobiltelefoner har även GPS.

Fråga säljarna.
Anma
Vi har en MIO 710, är nöjda även om den visar fel hastighet på vissa vägar. Väg 288 tex visar den som 70 väg fast det är 90. På 70 sträckor och 50 sträckor utefter vägen blir det rätt.
Den varnar för kameror om man råkar köra så lite som 1km för fort. Men kamerorna stämmer inte i början och där vi inte kört förr alla gånger, vi har lagt till kameror själva där vi kört.

Nya E4 sträckningen förbi Uppsala fanns inte med i senaste uppdateringen medan nya motorvägen neråt Borås fanns innan den hade öppnats, GPS:en ville få oss upp dit hela tiden... Men detta kan ju bero på att E4 öppnades i förtid, sen om motorvägsbygget vid Borås var försenat låter jag vara osagt.

Man kan välja vägar GPS:en ska köra efter, Snabbast, Kortast eller Ekonomisk. Mellan snabbast ock kortast kan det vara skillnad på flera mil i resväg på långa sträckor, men restiden kan också skilja flera timmar, den kortaste tar i regel mycket längre tid då man hamnar på småvägar, men har man tid är det lite mysigt, vi körde hem från Göteborg delvis på kortast väg, man ser mycket man annars skulle missa.

Sen finns det en massa andra finesser också.

I det stora hela är vi jättenöjda med denna.
Trädet (ZonV)
När du har bestämt dig för vilken GPS, via denna sida får du oki priser jmf. med sveapriser. Har beställt och fått varorna, kolla på tullverkets hemsida vad tullavgiften blir. Jag tjänade i alla fall att beställa ifrån U.S.A
http://www.gpscity.com/
Ralf
CITAT (Trädet (ZonV) @ 02-03-2007, 16:14) *
När du har bestämt dig för vilken GPS, via denna sida får du oki priser jmf. med sveapriser. Har beställt och fått varorna, kolla på tullverkets hemsida vad tullavgiften blir. Jag tjänade i alla fall att beställa ifrån U.S.A
http://www.gpscity.com/


Om man går in på Utsidans GPS-forum, så kan man läsa om att handla GPS från USA.
Du får 1 års garanti istället för tre års garanti och ingen svensk instruktionsbok. Sist jag räknade efter så blev det med tull o frakt med mera ca nån tusenlapp i vinst... o då givetvis utan ovanstående fördelar...

Vill man nu köpa utomlands så kan man handla från denna internetaffär som ligger i EU, då slipper man tull o momsbekymmer, me man får fortfarande ignen svensk instruktionsbok.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon