Full version: Mer flätat
Cilla
Jag har fått pippi på flätning och min kolonilott kommer att drabbas av mer denna sommar. Så här blev första komposten.




Efter den dagens bygge gjorde jag en kompostform till. Utanpå denna ska det klättras med rosor.



I sommar ska alla odlingsbäddar kantas av små flätade staket. Att fläta större eller mindre fasta rundlar och bågar går så snabbt!
ingrid fuxwall
Jättefint! Vad använder du för material?

ingrid
Elisabeth P
Vilken trevlig idé. Snyggaste trädgårdskompost jag sett bravo.gif
Vad är det för träslag du flätat med? Sälg kanske?
Alba
Jättesnygg yahoo.gif
Lena i Torslanda
Oj så fint det blev och vad inspirerad jag blev att göra likadant. Smart sätt att dölja en skräpig kompost.

Jag har bara flätat mindre saker som här ett stöd för jorden i slänten. Funkar riktigt bra med en bid markduk innanför.

[attachment=226:släntstöd.jpg]
Cilla
Kikar in här så sällan och glömde att jag lade in bilder!

Lena - Just sådana små rabattskydd ska jag göra i kolonolotten i år. Svängda och S-böjda. Kräkta flätade konstruktioner är mycket mer hållbara än räta.

Att fläta kompost är busenkelt. Jag har gjort det på olika stället i olika material - det som funnits till hands. På ett ställe blev det bara enekvistar. I de jag visade på bild finns körsbär, ask, asp, sälg. Jag roar mig med att fläta "band", för arterna har helt olika färger och det syns tydligt i början.

Så här gör jag:

1

Måtta upp platsen och formen. Jag brukar använda småpinnar. Lägg pressenning eller liknande under om du inte vill ha trädgårdskomposten uppäten underifrån av trädrötter.

2

Samla stolppinnar (lite grövre) och flätpinnar. Det du flätar med måste vara levande, annars knäcks det. Låt det ligga i vatten om du måste låta det ligga några dagar. Prova att de håller för de böjar du gör när du sticker in och ut mellan stolparna. Sätt inte stollpinnarna för tätt, det är lätt att göra i början. Lita på att det håller ändå - för tätt mellan stolåarna gör att flätningen blir knyckig och knäckig.

Är du ambitiös bränner du nedre delen av stolparna ordentligt innan du bankar ned dem i marken, då håller de rötan borta längre. Jag brukar såga stolparna snett i botten så att de är lättare att banka ned. Sedan gör jag förhål med järnspett och sedan bankar jag stolpar så det ekar. För att staga stolparna i marken bankar jag ned snedsågade korta pinnar tätt intill stolparna i samma hål. Men det är inte så viktigt.

3

Fläta på till dess du tycker det är klart. Börja med de grövre ändarna på det du flätar på lite olika ställen, och börja så att de sticker in i komposten och inte ut där du sedan ska kunna gå förbi. Såga av stolparna, eller som här - låt dem vara långa så att växter kan klättra på utsidan.

4

Krökta, böjda, S-formade är starkast. En rak, flätad variant som t ex ett rakt staket eller insynsskydd är svårt att få att hålla utan en massa ståltråd och stöd åt sidorna för pålarna.
Min kompost har ingen sol på sig under sommaren när körsbäret har löv, det var en av de detaljer jag lyckades få till. Solbelysta trädgårdskomposter blir torra och materialet komposterar inget vidare. En del annat missade jag här och var men jag är nöjd ändå.

Snabbt går det att bygga, inte ens en dag! Grannarna byggde genast likadana så nu ser det ut som en flätad by här...
titti49zon6
Vad fint det är, tack för tipset,jag ska klippa ned en spireahäck o ta vara på grenarna till att fläta med
behöver nåt snyggt att bygga in min kompost så detta blir nog bra
får komplettera med sälg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon