Full version: Ankor i dammen
jennyjenny
Hej
Skall göra en ankdamm med några fina Svensk Gul Anka.
Jag förstår att problemet med att ha ankor i en damm är att det blir övergödslat men jag skulle så gärna vilja ha några näckrosor och lite annat. Hur kan jag balansera upp detta? Massor av växter? filter? något annat? Tar gärna emot tips om böcker eller länkar i ämnet också.
Tack på förhand

/Jenny
Ina
Hej!
Jag fick tipset att ha både karp och kräftor i dammen... Det skulle vara ett bra sätt att få ordning på balansen. Min damm är en gammal branddamm, alltså ganska stor, så det skulle vara möjligt för mig att ha dessa djur utan att behöva övervintra dem i baljor/akvarium. Jag har dock inte testat än så jag vet inte hur det funkar....
rolleyes.gif
KURT
Jag vet inte hur stor damm du tänkt göra? Men jag är tveksam till att det går att kombinera ankor med någon växt, åtminstonde inte längre än en dag! Jag tror att de kommer att äta upp alla växter. Annars är det ju mycket bra att ankorna får en damm att simma i.
jennyjenny
Jag har funderat på att ha karpar också. Faktiskt är det så att min damm skall fungera som branddamm också precis som din har gjort och då har man lite volym på hela dammen.

Djupet blir inget problem för övervintringen men kräftor.... Hmm dem får jag verkligen tänka på om jag vill ha...
smile.gif
Ina
Det jag fick veta var att karpar ofta tuggar sönder massa växter och kräftorna tar hand om "skräpet" som annars också bidrar till övergödningen.

Vi har en massa vattenödlor och vatteninsekter i vår damm. Det är fascinerade djur och jag drar mig lite för att plantera in större djur då jag är rädd att dessa skulle slå ut smådjuren... huh.gif
cinacarina
Fåglar bajsar en hel del så andra djur (som fisk) vet jag inte om det är att rekommendera. Har du en stor damm så kan du ju alltid pröva att plantera en del vattenväxter. Börja med syresättare som växter under ytan.

Det är nog bra med ett rejält filter i dammen som renar iallafall en del av ankornas gödsling.

Ett tips är att vattna trädgården med dammvattnet. Det är ju redan gödslat och färdigt!

Sen angående salamandrar, de skyr vatten med fisk i!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon