Full version: Hur planera?
noora
Hur planerar man trädgårdsarbetet (inklusive alla förbättringar och förändringar man vill göra) när man inte vet var huset kommer att stå? confused.gif

Jag vill ju börja planera vad som ska göras i trädgården i sommar, men vi håller som bäst på att prata med en arkitekt om en eventuell utbyggnad på huset. Just nu vet jag inte ens exakt var denna utbyggnad kommer att bli (det första förslaget hamnade på mitt örtland, men jag hoppas på att vi kan hitta en annan lösning eftersom jag placerade örtlandet just där för att det var ett av de få ställen där jag tyckte att en utbyggnad skulle vara helt fel).

Så nu har jag både lite beslutsångest och allmän ångest och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med trädgården rolleyes.gif Visst, man kan ju tänka att vi kommer att vara upptagna med husbygge (om det nu blir av), men jag tänkte faktiskt mig att vi i första hand hyr "gubbar" till att fixa byggandet, och om det blir tapetseringsjobb och sånt att göra själv så tar vi det på hösten/vintern.
*hehoc*
Ja, jisses! I dina kläder skulle jag plottra med rabatter långt ifrån ev . byggen. Någon helhet kan du ju inte hålla på med förrän allt i byggväg är klart.
Jag skulle också satsa på fina krukor med växter så länge. Det går ju bra att odla perenner i kruka och inte bara ettåringar. Fördelen är att du kan börja skaffa perenner som du tycker om och plantera ut dem permanent när bygget är klart.
noora
Jag har en hel del perennsådder på gång (inte kan man väl sluta så bara för att man inte vet hur trädgården kommer att se ut? rolleyes.gif ) och jag kommer aldrig ha tid att ta hand om så många krukor... Det får väl bli till att plantera i ytterkanter och hörn tills jag vet mer, men jag skulle så gärna vilja snygga upp runt huset där det är som skruttigast just nu pga omdränering förra vintern. Jag vill även lägga plattor, gräva en damm, anlägga många fler rabatter, plantera nya svartvinbärsbuskar, plantera björnbär, plantera prydnadskörsbär, anlägga torvrabatt...

Nu har vi i alla fall bokat ett nytt möte med arkitekten. Hoppas att vi får en bättre planlösning den här gången unsure.gif
Mia, zon 3
Jag står lite i samma sits... Ska inte bygga ut, men det är så mycket i min trädgård som kräver grävskopa, så jag måste planera så att jag hela tiden lämnar infarter för större maskiner - börja inifrån och ut, liksom... Det är inte helt lätt! Lycka till med arkitekten - håller tummarna!
noora
Ja usch, grävskopor lämnar fula spår, även om de är väldigt trevliga att ha när det ska grävas mycket. Det tog hela året att laga spåren efter grävskopa, och det saknas säkert fortfarande gräs på några ställen. Jag vill gärna ha större hus, men ser inte direkt fram emot nytt besök av grävskopa och alla andra stora maskiner som behövs för bygget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon