Full version: Virusskydd
faith
Jag försökte leta bland gamla trådar, men hittade ingen passande så det blir till att skapa en ny.

Jag surfar med Telia ADSL så jag har Telia Säker Surf installerad i datorn, allt enligt Telias direktiv. Datorn är ganska så ny, bara några månader gammal. Nyss så surfade jag på en grafiksida och datorn började bete sig konstigt. Bilden fladdrade och jag stängde ner sajten. Jag har inte surfat på några skumma sidor, men jag har hört att grafiksidor kan vara en källa till att man drabbas av virus i datorn. devil.gif

Nu har jag satt igång en genomsökning av datorn och den håller på för fullt och söker. Men jag ser redan att den hittat 12 st virus. sad.gif Därför frågar jag mig nu om Telia Säker Surf är ett tillräckligt bra program. Någon som vet något som kan berätta? confused.gif Annars ska jag nog ringa Telia supporten och ställa frågan till dem, jag känner mig besviken faktiskt. Enligt Telias information, som jag fick när jag installerade deras ADSL, så kan man inte ha fler antivirusprogram än deras. Men nu verkar ju inte deras ge mig 100% trygghet.
Anma
Ska genast erkänna att jag är den som inte håller på med annat än surfning i min dator här hemma, säkerhet och datorunderhåll överlåter jag till mannen min...

Vi har iallafall bara telias virusprogram, förutom det har vi brandvägg från telia i datorn och en annan sitter i "väggen" på trådlösa routern. Dessutom har han installerat en hel radda med andra säkerhetsprogram i datorn som inte är regelrätta virusprogram men ändå ger ett visst skydd. Fråga mig inte vad dessa är för något... blush.gif unsure.gif
Poängen är iallafall att vi inte fått nåt jox i denna dator, iförsig surfar jag ganska säkert, inga konstiga sidor, inte ens grafik eller bilder letar jag efter smile.gif

Ring du Telia, det skulle jag gjort, de har ju sagt att deras program är sååååå bra!! blink.gif
faith
Hmm, vad konstigt. blink.gif När sökningen var klar och jag bad om en rapport över det som hittats då visade det sig att det var 12 olika mail från "PC för alla" som var listade som virus. Dessa mail är flera år gamla, jag tog emot dem på den förra datorn t o m. Men det konstiga är att jag har kört virus-scanning tidigare och då kom de inte upp. blink.gif

I vilket fall som helst, nu raderade jag hela den katalogen i outlook (jag har inte tittat på dessa tips på flera år så varför spara dom) och nu kör jag om scanningen för att se om det blir några träffar efter det här. Blir det det så ringer jag Telia. yes.gif

CITAT (Anma @ 05-03-2007, 17:23) *
Vi har iallafall bara telias virusprogram, förutom det har vi brandvägg från telia i datorn[...]

Det ingår en brandvägg i SäkerSurf-paketet så jag har även den från Telia.

faith
Nu hade jag inga virus. Mycket konstigt att de gamla mailen plötsligt signalerar virus. Hmm.. Men huvudsaken att datorn är virusfri i alla fall. yes.gif
Fizzgigg
Telias alternativ må vara hur bra de vill men jag skulle aldrig förlita mig enbart på den lösningen. Nu vet jag inte vilket operativsystem du har men om det är Vista eller Windows XP, starta den inbyggda brandväggen om den inte redan är igång. Två brandväggar är alltid svårare att ta sig igenom än en.
Samma sak med antivirus. Skaffa ett antivirusprogram som du installerar på din dator. Det finns många olika från gratisprogram som Avast till kraftfullare program som Norton Antivirus som är kommersiellt, de flesta är bra så det spelar ingen större roll vilket du använder bara du användet ett. Återigen är två virusskydd bättre än ett.

Och för att förtydliga: installera ALDRIG två brandväggar eller två antivirusprogram på datorn. Det kommer garanterat att bli kaos och problem.
faith
CITAT (Fizzgigg @ 05-03-2007, 23:12) *
Telias alternativ må vara hur bra de vill men jag skulle aldrig förlita mig enbart på den lösningen. Nu vet jag inte vilket operativsystem du har men om det är Vista eller Windows XP, starta den inbyggda brandväggen om den inte redan är igång. Två brandväggar är alltid svårare att ta sig igenom än en.
Samma sak med antivirus. Skaffa ett antivirusprogram som du installerar på din dator. Det finns många olika från gratisprogram som Avast till kraftfullare program som Norton Antivirus som är kommersiellt, de flesta är bra så det spelar ingen större roll vilket du använder bara du användet ett. Återigen är två virusskydd bättre än ett.

Och för att förtydliga: installera ALDRIG två brandväggar eller två antivirusprogram på datorn. Det kommer garanterat att bli kaos och problem.


Är jag trött nu eller.. för jag tycker du säger emot dig själv i sista stycket?? unsure.gif g.gif
Fizzgigg
CITAT (faith @ 05-03-2007, 23:56) *
Är jag trött nu eller.. för jag tycker du säger emot dig själv i sista stycket?? unsure.gif g.gif


Jag var kanske lite otydligt i formuleringen. Jag skulle ha brandvägg och antivirus på datorn också för då finns det brandvägg både på datorn och hos Telia och antivirus på datorn och hos Telia, dvs två av varje men bara en uppsättning på datorn. Samma sak med antispam förresten, en del "mailleverantörer" erbjuder det på sina servrar men jag skulle använda det ändå för att sortera bort ännu mer.
Många moderna routrar innehåller även enklare hårdvarubrandväggar (ett bra exempel är Dlink DIR-100) så om man har en router med brandvägg kan du alltså skydda datorn bakom tre brandväggar: Telias, routerns och datorn. Men fortfarande bara en installerad på datorn.

Blev det begripligt nu eller trasslade jag bara till saker och ting ännu mer? smile.gif
faith
CITAT (Fizzgigg @ 06-03-2007, 09:04) *
Blev det begripligt nu eller trasslade jag bara till saker och ting ännu mer? smile.gif

Jag tycker det blev begripligare, men det visar sig väl efter mina kommentarer och frågor om jag förstått.. giggle.gif

Jag har ju som jag nämnt Telia Säker Surf på datorn. Det är ett program som man installerar som innehåller brandvägg och antivirus. När jag installerade det här var jag tvungen att avinstallera det antivirus som fanns på datorn, eftersom installationen "signalerade" att det inte gick att installera TSS när det redan fanns ett antivirusprogram igång. Så om jag uppfattar det rätt så ligger TSS på datorn, inte hos Telia. Så jag kan nog inte ha mer än TSS installerat, om jag nu förstår rätt hur allt det tekniska fungerar? g.gif
Fizzgigg
Om det är ett program som du har fått från Telia kan du inte har fler program installerade utan då sköter det programmet antivirusandet och brandväggandet. Om jag inte minns helt fel är det F-Secure som ligger bakom lösningen och de är helt okej.
faith
F-Secure stämmer, det står F-Secure när jag går in i programmet och tittar.
Fizzgigg
Då tycker jag att du har ett fullgott skydd på villkor att du ser till att hålla det (och Windows) uppdaterat, men det utgår jag från att du gör. smile.gif
faith
Jodå, jag försöker hålla det uppdaterat. smile.gif

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon