Full version: Sockerlådor i trä
lena:-)
Jag har blivit med två sockerlådor i trä...finfina. Först tänkte jag fylla dem med jord (plastsäckar mot trä)
och planera lite sommarblomster. Sen vart jag snål och rädd om dem. Så det vart ståendes med lite krukor och
annat småskräp i. Är det någon annan som planterar i liknande och har tips på hur man kan göra med dem, eller andra tips
på vad man kan anvädna dem till i trädgårdssammanhang...
Gillan
Vad kul lenasch! Syns fortfarande texten på dem? Om så, skulle jag försöka behandla utsidan så att den bevaras lite längre ( med nån form av lack eller olja), sen skulle jag, precis som du själv säger plasta insidan och planter i dem. blommor eller grönsaker spelar ingen roll. Ställ dem sen så att alla får se och njuta av dem. yes.gif



Ps! Behandla utsidan skulle jag göra även om inte texten syns giggle.gif
Alba

Åh sockerlådor i trä - de är så fina.

Jag såg en bild där en hade ställt en låda på högkant och ställt in en lykta, trasig stenkruka, stenar mm. Lådan stod så välkomande på bron.

Limeblossom
Jag har också en eller kanske två som blivit stående för jag inte har bestämt mig än men jag tror det lutar åt att sätta upp den/dom som hyllor på verandan. Nackdelen är att texten inte syns då. Kanske blir det blomplanteringar ändå smile.gif
ingrid fuxwall
Själv har jag några gamla ägglådor - kan man göra något fint av dem?

ingrid
Gurkan
Gamla trälådor är alltid trevlig och ofta väldigt dyra att köpa på loppis. Nästan lite synd att ha dem ute med jord i ...

Hur som helst, ska man behandla dem utan att förstöra utseendet så skulle jag verkligen rekomendera att dränka dem i linolja utspätt med lite terpentin. Verkligen blaska på och sen torka av överflödet efter nån timme, upprepa med några dagars mellanrum och se till att allt ändträ är riktigt mättat. Träet får en vacker lyster och livslängden ökar mycket.
lena:-)
Hm, kanske dumt att plantera i. Jag tycker det är synd om de förstörs men de kan ju inte bara stå till ingen nytta.
Linolja är nog en bra idee oavsett vad man skall göra med dem.
Kanske ett liten "välkommen"-arrangemang utanför dörren.
(....bara det inte ser så himla "arrangerat" ut thumbdown.gif, ett oarrangerat arrangemang thumbsup.gif )
*Stintan*
Oj såna skulle jag aldrig använda ute till att plantera i no.gif Snart finns inga gamla fina lådor kvar. crying.gif
Alba
Jag tycker dessa gamla lådor är så fina i sig att de pryder en plats som de är.
Man kan även ställa gamla flaskor i en trälåda.

CITAT (ingrid fuxwall @ 06-03-2007, 21:47) *
Själv har jag några gamla ägglådor - kan man göra något fint av dem?

ingrid





Hur ser ägglådor ut - är de också i trä ?
emmapemma
Får man fråga hur sockerlådor ser ut?

Googlade dem, så nu vet jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon