Full version: turktumlare
Leia
Någon som vet vad det kostar ungefär per tumling i torktumlare? Vi har inte en ny A-klassad, utan den är från -91. Skulle vara intressant att jämföra kostnaden med en ny.
Biggan_
CITAT (Leia @ 06-03-2007, 13:16) *
Någon som vet vad det kostar ungefär per tumling i torktumlare? Vi har inte en ny A-klassad, utan den är från -91. Skulle vara intressant att jämföra kostnaden med en ny.

Jag vet inte Leia vad det kostar, men jag blev skrattnödig när jag såg trådrubriken! giggle.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
LadyG
CITAT (Biggan_ @ 06-03-2007, 13:21) *
Jag vet inte Leia vad det kostar, men jag blev skrattnödig när jag såg trådrubriken! giggle.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif


Har inte heller någon aning, men det var den roligaste rubrik jag sett på mycket länge giggle.gif biggrin.gif
Leia
CITAT (Biggan_ @ 06-03-2007, 13:21) *
Jag vet inte Leia vad det kostar, men jag blev skrattnödig när jag såg trådrubriken! giggle.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif


Ja, JÖSSES!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Jag tror jag garvar ihjäl mig!!!! Dino hoppade högt här när jag såg vad jag hade skrivit. I detta nya tjusiga forum går säkert rubriken att redigera, men jag låter det stå så fler kan få sig ett gott skratt!!!! laugh.gif
Alba

Jag höll på att tro att du är rasist Leia biggrin.gif biggrin.gif
KURT
"Energi

Kostnaden för att torka i tumlare beror på elförbrukningen. Den är i sin tur beroende av hur väl centrifugerad tvätten är. En torktumlare drar cirka 0,8 kilowattimmar per kilo tvätt (bomull) om tvätten har centrifugerats vid 1 000 varv per minut i tvättmaskinen. Torktiden för fyra-fem kilo tvätt blir då 1,5-2 timmar. Att torka kläder i torkumlare drar ungefär tre gånger så mycket energi som att tvätta dem i tvättmaskinen."

Från konsumentverket
Leia
CITAT (KURT @ 06-03-2007, 13:38) *
Att torka kläder i torkumlare drar ungefär tre gånger så mycket energi som att tvätta dem i tvättmaskinen."

Från konsumentverket


Hur mycket kostar det att tvätta en maskin tvätt då, så jag vet vad jag ska tredubbla? rolleyes.gif smile.gif

Tack för länken Kurt, jag hittade det! smile.gif
evelina
Dagens skratt blev det thanks.gif
renate
ha ha ha giggle.gif w00t.gif ska du tumla turkarna?de vill kanske inte blir tumlade.
ninnisky
dagens skratt utan tvekan giggle.gif
Christa
Jag tycker tvätten blir så nopprig när man torktumlar den. Lång tid tar det också. Vi har en kondenstumlare. Jag undviker att använda den. Vad har ni andra för erfarenheter?
Netha
Nämen Leia ohmy.gif Är turkar så våta att de måste tumlas?
Tackar sååå mycket för dagens skratt. laugh.gif
Snöflinga
Hur många tar du åt gången ? laugh.gif
Leia
Jag är glad över att jag kan roa er! laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
anna_rispan
CITAT (Christa @ 06-03-2007, 18:01) *
Jag tycker tvätten blir så nopprig när man torktumlar den. Lång tid tar det också. Vi har en kondenstumlare. Jag undviker att använda den. Vad har ni andra för erfarenheter?



Jag har i stort sett bara erfarenhet av torktumlare från hyresfastigheter. De brukar vara rejält stora och det är bara när man lassar in fullt av handdukar det tar mer än 40 minuter. Vi torktumlar underkläder och handdukar. Sambon brukra torktumla sina arbetskläder.
När jag bodde i korridor och använde deras tvättstuga så tog allt mycket längre tid. Tvätten tog typ två timmar och torktumlaren var mindre o tog nog lite längre tid. Men torktumlade ändå bara handdukar o underkläder. resten torkades i trokrum.

Kan man skaffa sig torkrum i en villa???
Malvia
Mitt tvättrum är ca 15 kvm, torkar tvätten på galgar, linor. Torkar över natten.

Inget torkskåp eller tumlare, onödigt och drar el.

Har två fönster som står lite öppna på sommarhalvåret, plus att varmvattenberedaren står i samma rum och alstrar värme.
kristerh
om man som jag har en uppvärmning som återanvänder varmluften från rummet, går via ventilationen ett eller flera varv i värmepannan (luftvärmeväxlare tror jag det kallas) då måste ju den totala kostnaden per tumling minska g.gif
Christa
Här i min killes hus är det väldigt lite utrymme att hänga tvätt men vi brukar ändå hänga den på torkställningar och ha min avfuktare på. Det är en liten avfuktare som jag köpt på Elektolux Home. Kostade bara 1500 och är dessutom snygg och inte så tung som andra avfuktare. Det är nog det bästa ut energisynpunkt.

Jag brukar passa på att tvätta så mycket jag hinner när det är frysgrader ute för då är det mycket torrare inne. På sommaren stortvättar jag när det soligt och varmt och hänger ute.

I mitt gamla hus hade jag ett torkrum och det saknar jag. Dock har jag upptäckt att det är väldigt många villor som har förvånansvärt primitiva torkmöjligheter.
Netha
Ang fråga om hur mycket det kostar... Saxat från Råd o Rön

När vi testade att torka fem kilo tvätt med olika luftavfuktare och jämförde det med tork i tumlare visade det sig bli en bra besparing, både av energi och pengar. Tumlaren förbrukar 3, 7 kWh och kostar cirka 3:70 per torkning jämfört med cirka 2 kWh och 2 kronor per torkning med luftavfuktaren. Däremot tar det ungefär fem gånger så lång tid att få tvätten torr – upp till tio timmar jämfört med knappt två timmar för tumlaren.....Råd & Rön

Konsumentverket

Tumlare sliter inte på kläderna

- Många tror att tumlare sliter på kläderna, eftersom det blir så mycket ludd i tumlarens filter. Men kläder slits mest när de används, och näst mest av att tvättas, säger Karin J-son Bülow på Energimyndighetens testlab.
malin72
aha Agneta...det var interessant,vi som nu snart får ett nyrenoverat badrum(hoppas att dom är klara till helgen) då ska tvättmaskinen in igen och jag har blivit lovad att få en tummlare på den yahoo.gif förrut hade jag en kupévärmare som stog på i badrummet när tvätten hängde på tork....tog en massa timmar och jag sprang och vände tvätten ofta...innan det hade jag en avfuktare huh.gif men jagvill alltid ha mina lakan mm tummlade så det ska bli såå skönt tummenupp.gif sen tänker jag så här att om man torkar i den så behöver man kanske inte låta den alltid gå helt klart utan att man kan hänga det sista.......

hur som helst måste det vara billigare att tummla och hänga det som inte får åka i den..än att göra som jag gjorde tidigare yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon