anna_rispan
Hej alla!

I dagens tidning var det en intervju med en mamma. Mamman berättade att hon blev ledsen när hon märkte att hennes lilla dotter hade sådana krav på sig själv att hon gav upp en sak om hon inte var tillräckligt bra på en gång. Lite längre fram i artikeln nämnde mamman att dottern hade funnit ridning för det var hon bra på genast.
Så undrade mamman hur det blev så. "Pojkar kan ju harva på med något de bara är halvbra på ett helt liv."

Är det någon som märkt det här hos barn?

Jag kan tyvärr inte gå tillbaka till när jag själv var i den åldern för jag minns inte.

Dagens tanke från

Anna
Slisan
Tyvärr tror jag att det kan ligga något i det...
Har själv två små flickor, den äldsta fyra år och jag tycker mig ha lagt märke till detta beteende hos hennne.
Hennes bästa kompis från det att hon var mycket liten är en kille och han har alltid gett sig på att göra allt möjligt oavsett om han kan eller ej. Medan min dotter gärna drar sig tillbaka om hon märker att hon inte riktigt klarar av något.
Detta gör mig kort sagt skitarg! Jag tycker nämligen att många vuxna förstärker detta beteende hos barn, dvs tuffa pojkar som får ta för sig och duktiga flickor som ska stå i bakgrunden. Detta är en anledning till att fortfarande behöver internationella kvinnodagen!!! Detta är ett svårt problem att hantera och jag försöker verkligen att stötta min dotter. Många unga tjejer idag mår ju jättedålig och många gånger beror det på prestationsångest, så vill vi vell inte ha det för våra flickor?
anna_rispan
Nej....Räcker det att säga till ett barn som ger upp efter ett försök att man måste prova flera gånger för att lyckas? Eller hur uppmuntrar man att barnet fortsätter??
Lena i Torslanda
Jag undrar så klart varifrån en 6-åring fått denna inställning till sig själv och sin förmåga. I den ålden har man inte hunnit få så mkt krav från omgivningen, hon har ju förmodligen inte ens börjat skolan. Föräldrarna har givetvis en stort ansvar att uppmuntra och stötta sina barn och givet också fundera på hur de själva förhåller sig till detta - inte bara när det gäller sina barn utan kraven på sig själv. Barn snappar upp mkt och visar mamma eller pappa rädsla för att göra fel eller misslyckas så präglar det givetvis ett barn.

Inget svar på din fråga utan mest en reflektion.
Rapchic
å så vill dom ha betyg så fort som möjligt thumbdown.gif
det går ju åt fel håll, förhåppningsvis kan man göra nått när man själv får barn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon