Christa
Det finns ju en tråd här om låg aktivitet. I den trädgårdsrelaterade delen här på odla är det snudd på dött just nu. Var inne och tittade i Allt om Trädgårds forum. Där var en otroligt aktivitet men oj vilket svåröverskådligt forum! Det här forumet är mycket lättare att hitta i och mycket lättare att följa diskussionen i en tråd.

Undrar om de som är aktiva där inte känner till odla eller varför de väljer Allt om Trädgård. Man kan naturligtvis vara aktiv i båda men som sagt i Odla har åtminstone jag mycket lättare att få överblick.

Vet inte om jag skall lägga denna tråd här eller i småprat om trädgård men nu hamnade den här i alla fall.
aanderss
Ja de forumet är mycket jobbigare. detta är mycket snyggare
e_sedell
Jag håller med det är en tråkig utveckling.

Ett förslag kunde va att banta på "allmänt forum". Det är en del av forumet där det ofta blir gruff och som igentligen inte har med odling att göra. Kanske ta bort det helt. Småprat om trädgård borde räcka.
aanderss
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 09:13) *
Jag håller med det är en tråkig utveckling.

Ett förslag kunde va att banta på "allmänt forum". Det är en del av forumet där det ofta blir gruff och som igentligen inte har med odling att göra. Kanske ta bort det helt. Småprat om trädgård borde räcka.

nä de håller jag inte med om. ta inte bort de
Lena i Torslanda
Jag är aktiv på båda - mest på AoT, och många fler med mig. Det forumet är eg. inte svårt att få överblick över bara men vet vilka inställningar man kan göra.
Jag vet att många väljer AoT eftersom man anser att trädgårdspratet har en mer central roll där än här - rätt eller fel men så har jag hört många säga och jag måste nog instämma. Därmed inte sagt att det ena är bättre än det andra - bara olika.
e_sedell
CITAT (aanderss @ 08-03-2007, 09:14) *
nä de håller jag inte med om. ta inte bort de


Vad ska vi göra för att minska gruffet och förbättra trivseln då?
cic
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 09:13) *
Jag håller med det är en tråkig utveckling.

Ett förslag kunde va att banta på "allmänt forum". Det är en del av forumet där det ofta blir gruff och som igentligen inte har med odling att göra. Kanske ta bort det helt. Småprat om trädgård borde räcka.

Finns ingen anledning att gå ner den vägen. Igen. Man vill diskutera O/T och då är det bra att det finns avdelningar för detta. Eller?
aanderss
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 09:17) *
Vad ska vi göra för att minska gruffet och förbättra trivseln då?

jag vet inte. men jämfört med många andra forum är trivselen stor här
e_sedell
Som lena skriver, trädgårdspratet borde va mer centralt.

Jag har vat medlem ett tag, och under ca ett år inte skrivit något här. På den tiden jag inte skrev så kom almänt forum upp. Nu är jag tillbaka och märker stor skillnad på klimatet.

Visst, en småpratsavdelning. Men bort med allt annat.

Småprat + Småprat om trädgård?

Jag tycker inte fler avdelningar behövs. Utökas forumet med ännu fler O/T avdelningar blir trädgårdpratet än mer åsidosatt. Blir man osams, som många här har blivit, så blir man även mindre benägen att hjälpa till och svara på trädgårdsfrågor. Kanske inte bara när de man gruffar med frågar.
Berith
CITAT (Christa @ 08-03-2007, 09:06) *
Det finns ju en tråd här om låg aktivitet. I den trädgårdsrelaterade delen här på odla är det snudd på dött just nu. Var inne och tittade i Allt om Trädgårds forum. Där var en otroligt aktivitet men oj vilket svåröverskådligt forum! Det här forumet är mycket lättare att hitta i och mycket lättare att följa diskussionen i en tråd.

Undrar om de som är aktiva där inte känner till odla eller varför de väljer Allt om Trädgård. Man kan naturligtvis vara aktiv i båda men som sagt i Odla har åtminstone jag mycket lättare att få överblick.

Vet inte om jag skall lägga denna tråd här eller i småprat om trädgård men nu hamnade den här i alla fall.

Oj jag har inte läst på AoT på evigheter, absolut flera år sen. Hittade hit till Odla och fastnade här... kram1.gif

Så där "svåröverskådligt" var Odlas gamla forum, alltså det som var före det förra. Fast det visste man ju inte då, att det fanns mer lättöverskådliga alltså. cool.gif Men sen fick vi ett jättefint (modernt) forum på Odla, och nu ett ännu nyare.

cic
Det är varken mer eller mindre gruff här än någon annanstans. Tycker att det är bra stämning på odla nu. smile.gif
e_sedell
CITAT (cic @ 08-03-2007, 09:28) *
Det är varken mer eller mindre gruff här än någon annanstans. Tycker att det är bra stämning på odla nu. smile.gif


Det påstår jag inte. Däremot säger jag att det är mer gruff på allmäna delen än på trädgårdsdelen.

Jag vet också att stämningen i många forum kan va rent ut sagt bedrövlig.
Berith
CITAT (e_sedell @ 08-03-2007, 09:36) *
Det påstår jag inte. Däremot säger jag att det är mer gruff på allmäna delen än på trädgårdsdelen.

Jag vet också att stämningen i många forum kan va rent ut sagt bedrövlig.


Det var nog en av anledningarna till starten av Småprat, för att hålla det mesta tjafset borta från Trädgårdsavdelningen. Och kanske också nu chatten? För att det ska kunna pratas ännu mera fritt. whist.gif
Betty
CITAT
Hur skall vi locka hit dem?

Jag förstår inte riktigt din underrubrik Christa. Vi är många som är medlemmar i både AoT's och Odlas forum. Jag tycker de båda kompletterar varann, mångfald är bra. Skulle inte vilja vara utan nåt av dem - även om jag knappt skriver nåt på AoT.
*Stintan*
Jag tycker odla.nu är ett jättetrevligt forum med i allmänhet en väldigt god stämmning. Att det någon gång ibland blir lite tjafs är väl inte konstigare här än ute i verkliga livet. Alla kan inte älska alla så är det bara och för den som inte är road av småprat i den allmäna avdelningen är det ju bara hoppa över den avdelningen och bara vara i trädgårdsdelen. Nu kan man ju till o med klicka så att man slipper se alla trådar i småprat om man tycker den avdelningen stör.

Jag tror faktiskt att de flesta är här för att ha trevligt och för att det finns mycket man kan lära sig på forumet men alla har såklart inte exakt samma intressen och det tycker jag man ska respektera. Hur skulle det se ut om alla vill ha bort avdelningar som inte roar dom.
Helen i Piteå Zon 5
Jag finns på båda forumen och då jag kollar mina antal skrivna inlägg så är dom ungefär lika biggrin.gif Att AoT är ett oöverskådligt forum kan jag inte hålla med om, tvärt om, ju fler avdelningar, ju rörigare blir det.... men det är i allra högsta grad MIN ÅSIKT biggrin.gif Jag kommer nog även i fortsättningen tillhöra bägge forumen yes.gif
Anki V
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 08-03-2007, 10:34) *
Jag finns på båda forumen och då jag kollar mina antal skrivna inlägg så är dom ungefär lika biggrin.gif Att AoT är ett oöverskådligt forum kan jag inte hålla med om, tvärt om, ju fler avdelningar, ju rörigare blir det.... men det är i allra högsta grad MIN ÅSIKT biggrin.gif Jag kommer nog även i fortsättningen tillhöra bägge forumen yes.gif


Det är min åsikt också...... Även om jag skriver mest här på Odla. Skräckscenen för mig är att man delar upp forumet på ännu fler avdelningar (som jag sett på en del andra ställen). Jag tycker det blir rörigt och svårt att få en översikt + att man ibland, inför risken att skriva i fel avdelning helt enkelt struntar i att skriva överhuvudtaget.

/Anki
pejori
CITAT (Betty @ 08-03-2007, 09:41) *
Jag förstår inte riktigt din underrubrik Christa. Vi är många som är medlemmar i både AoT's och Odlas forum. Jag tycker de båda kompletterar varann, mångfald är bra. Skulle inte vilja vara utan nåt av dem - även om jag knappt skriver nåt på AoT.


precis min tanke också...cybervärden räcker till för båda och att valfriheten finns är toppen thumbsup.gif
vadå locka hit? folk får väl välja s whistling.gif jälva?
kerstin z5-6
Jag är också på bägge -finns ingen motsats i det ..I övrigt håller jag med Helen smile.gif
Monica M zon 4
Jag är också medlem i båda forumen men är mest aktiv på AoTs forum. Här på odla orkar jag dock sällan med att läsa alla underavdelningarna, tycker det är alldeles för stökigt att klicka hit och dit och skrolla för att läsa alla kommentarer. Alla extrafinesser tycker jag också mest är störande. Jag är intresserad av att läsa inläggen och kommentarer. Kollar mest på avdelningarna Småprat och Småprat om trädgård. Vi har alla olika tycken och smak så det är bra att båda forumen finns.
Christa
CITAT (Betty @ 08-03-2007, 09:41) *
Jag förstår inte riktigt din underrubrik Christa. Vi är många som är medlemmar i både AoT's och Odlas forum. Jag tycker de båda kompletterar varann, mångfald är bra. Skulle inte vilja vara utan nåt av dem - även om jag knappt skriver nåt på AoT.


Jag skrev det därför att det är så dött i trädgårdsdelen här nu. Jag vet i och för sig inte om det brukar vara så på vintern. Själv har jag väldigt svårt att få överblick över det som avhandlas i Allt om Trädgård.

Inga tydliga rubriker bara en massa textrader under varandra. Att varenda inlägg i trådarna läggs som en textrad innebär ju att man inte ser så många trådar på varje sida.

Att man sedan inte kan läsa hela tråden utan måste klicka på varenda inlägg är ju görbesvärligt!

Här i odla är det ju mycket lättare att se rubrikerna även om det blivit svårare än vad det var i den gamla versionen.

När det gäller bråk så var ett bråk i Allt om trädgårds forum det första jag fick se när jag tittade in där.

Jag har inget emot mångfald men jag skulle önska lite mer aktivitet i trädgårdsavdelningen här.


*Stintan*
Efter diskussionen om nybörjare som ställer för simpla frågor kanske många väljer att ligga lågt tyvärr. Säkert kommer det att bli mer fart snart igen.

För övrigt håller jag med Betty.
pejori
CITAT (Christa @ 08-03-2007, 12:57) *
Jag skrev det därför att det är så dött i trädgårdsdelen här nu. Jag vet i och för sig inte om det brukar vara så på vintern. Själv har jag väldigt svårt att få överblick över det som avhandlas i Allt om Trädgård.

Inga tydliga rubriker bara en massa textrader under varandra. Att varenda inlägg i trådarna läggs som en textrad innebär ju att man inte ser så många trådar på varje sida.

Att man sedan inte kan läsa hela tråden utan måste klicka på varenda inlägg är ju görbesvärligt!

Här i odla är det ju mycket lättare att se rubrikerna även om det blivit svårare än vad det var i den gamla versionen.

När det gäller bråk så var ett bråk i Allt om trädgårds forum det första jag fick se när jag tittade in där.

Jag har inget emot mångfald men jag skulle önska lite mer aktivitet i trädgårdsavdelningen här.


vänta du...det kommer med värmen och solen thumbsup.gif
Jejja
Jag är med i båda men skulle inte vilja välja mellan dem. Jag vill ha kvar båda! De har sina för- och nackdelar bådatvå.

Om man gör sig bekant med inställningarna på AoT så upptäcker man att det egentligen inte är så besvärligt som många säger. Du behöver till exempel inte klicka på varje svar i en fråga, utan kan välja "inga trådar" så får du upp alla svaren på en lång lista efter varandra istället. Men är man ovan tar det förståss en stund att hitta alla finesser, precis som det är för alla odlaiter just nu...


På tal om bråk: på ställen där en mängd olika människor samlas, som i ett forum, är det så gott som oundvikligt att man kommer i meningsskiljaktigheter med varandra ibland. Vi tycker olika och många vill berätta just vad de tycker om något. Självklart kan inte alla bara hålla med. Det enda man måste komma ihåg, är att man ska respektera människan bakom dataskärmen lika mycket som man respekterar en oliktänkande man möter på gatan.
vickeva
Odla närmar sig 10 000 medlemmar... jag vet inte om jag tycker att vi ska locka hit fler... däremot är det ju kul om det blir mer skrivet på trädgårdssidan... Och jag tänker inte låta mig skrämmas av någon som tycker att nybörjare ställer dumma frågor, hoppas att ingen annan gör det heller.
Fenja
CITAT (vickeva @ 08-03-2007, 22:42) *
Odla närmar sig 10 000 medlemmar... jag vet inte om jag tycker att vi ska locka hit fler... däremot är det ju kul om det blir mer skrivet på trädgårdssidan... Och jag tänker inte låta mig skrämmas av någon som tycker att nybörjare ställer dumma frågor, hoppas att ingen annan gör det heller.


Så vitt det går att se i de trådar som det pratats om "att nybörjare ställer dumma frågor" i så är det faktiskt INGEN som skrivit så. Utom vissa som läst och hävdat den tolkningen. Dessutom har Erik betonat att han INTE menade så och förklarat sig. Är det inte dags att sluta hacka om det där nu?
Mvh
Fenja
renate
Jag är lika mycket på båda forum och trivs med det.Jag läser bara det som intresserar mig,en del avdelningar här har jag aldrig varit inne.
Valfrihet är bra.
ingrid fuxwall
Kan någon vara så snäll och tala om adressen till A o T

Tackar på förhand.

ingrid
RibesRubusVitis

www.alltomtradgard.se

Eva St
Jag är också inne på båda forumen men skriver nog mer i Odla än AoT. Men visst är det väl bra att det finns valfrihet. Trädgårdsforum kan det väl aldrig bli för mycket av eller???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon