snillan
Hej

Har suttit och tittat på era bilder på pallkrageodlingar, i det tidigare inlägget, och vilka jättfina anläggnar ni gjort, med grusade områden, sittplatser, helt underbart.

Jag har tänkt starta en sådan odling, helst vill jag placera pallkragarna på ett ställe där staketet runt området är fäst i järnvägsslipers, pallkragarna kommer bara att stå 15-20 cm ifrån slipersen, hur farligt är det, kommer giftet från slipersen att ta sig in i jorden jag har i pallkragarna, är det någon som vet det ?

Tacksam för svar, annars måste jag tänka ut en annan placering för dem.

Snillan
emmapemma
Jag tycker du gör rätt Snillan, som oroar dig för slipers. Slipers är ju oftast impregnerade med kreosot, och jag skulle inte vilja äta morötter odlade i kreosotpallkragar. Nu är ju inte pallkragarna kreosotimpregnerade, men jorden runt sliperserna kan vara förgiftade, och därigenom komma upp i dina odlingar. Jag skulle nog fundera på ett annat ställe.

På www.kemi.se kan du hitta mer information om kreosot och andra typer av impregneringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon