Anma
Moderaternas första kulturpolitiska plattform öppnar partiet för avgifter för att låna böcker på biblioteken.
Ungdomarna ska dock få låna gratis. Mer om det och annat här.

Förslaget om att tv-licensen ska slopas och finanseras via skattsedeln istället är vad jag vill också.
Men för övrigt, njaaa, inget jag vill skriva under på precis... thumbdown.gif
Pirum
Vitsen med att låna på bibliotek är såklart just att LÅNA. Ska man börja HYRA böcker, nä, då kan det inte kallas bibliotek...fast "posten" kallas ju "posten" trots att det ligger i snabbköpet (och slarvar bort ett viktigt brev med en handgjord present till mig, *sgrmf*)
KURT
Kulturministern (det ryktas att hon också är moderat!) har redan tagit avstånd från avgifter på bibliotekslån. Det har nog egenligen ingen som hellst betydelse vad olika arbetsgrupper tar fram för slag i moderaterna. Det är en liten grupp i ledningen som bestämmer ändå (och där tycks inte många av ministrarna ingå), och nu har man bestämt att "nya moderaterna" skall försöka ligga närmare folkopnionen. Därför kommer det inte att bli några avgifter på boklån.

Men å andra sidan så kommer också TV-licensen att avskaffas av samma skäl.
Preussen
skulle man nu tycka att det är bra med avgifter på bibliotekslån så har man friheten att lämna tillbaka det lånade försent smile.gif
Rapchic
CITAT (Preussen @ 08-03-2007, 18:07) *
skulle man nu tycka att det är bra med avgifter på bibliotekslån så har man friheten att lämna tillbaka det lånade försent smile.gif


men man betalar ju redan nu om man lämnar inn försent
jag vet jag är duktig på det whistling.gif
gammelnalle
nä adrig i livet...


jag betalara GÄRNA när jag måste specialbeställa (porto) och förseningsavgift innocent.gif

men nån devil.gif ordning får det väl vara (fritt efter ch hermansson)

Däremot har jag litre svårt attt förstå att biblioteken upplåter sina datorer till porrsurf/ chat / och att skicka skit till tex Lunarstorm....

(jag vet ungdomar som INTE får sitta hemma och göra sånt, men där biblioteket har noll koll.... ((kanske har det blivit bättre sista halvåret)

b
Rapchic
CITAT (gammelnalle @ 08-03-2007, 19:59) *
nä adrig i livet...
jag betalara GÄRNA när jag måste specialbeställa (porto) och förseningsavgift innocent.gif

men nån devil.gif ordning får det väl vara (fritt efter ch hermansson)

Däremot har jag litre svårt attt förstå att biblioteken upplåter sina datorer till porrsurf/ chat / och att skicka skit till tex Lunarstorm....

(jag vet ungdomar som INTE får sitta hemma och göra sånt, men där biblioteket har noll koll.... ((kanske har det blivit bättre sista halvåret)

b


på vårt biblotek har dom gjort så man inte kan gå in på lunar
(så nu för tiden är det knappt nån där)
aanderss
för jävligt förslag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! men att låna en dator kan kosta tycker jag. låna filmer kan med få kosta lite. På mitt bibliotek kostar de en 10 att låna filmer men utbildningsfilmer är gratis
Alba

Piratkopieringen av böcker lär ju öka
kollba
CITAT (Anma @ 08-03-2007, 16:13) *
Förslaget om att tv-licensen ska slopas och finanseras via skattsedeln istället är vad jag vill också.

Varför då ?
Om du inte vill ha TV och därför inte betala licens så är det ett val du själv kan göra. Men försök att välja bort dina skatteinbetalningar...
Tesa
Det skulle vara ett otroligt steg tillbaka om man ska behöva betala för att låna böcker...som det är nu så har ALLA tillgång till all möjlig litteratur..
Jag hade ruinerat mina föräldrar om de skulle behövt betala för varje bok jag lånade i ungdomen...jag lånade och läste flera böcker i veckan periodvis..OK..kanske inte ruinerat dem men de hade säkert infört begränsningar för vi hade inte så gott ställt men att läsa var ett gratis nöje..

Dator och Internet tycker jag att kommunen ska ha skyldighet att tillhandahålla gratis så länge det finns information och tjänster som bara finns att tillgå via nätet..
Alexander-VG-zon3
nej jag tycker inte man ska betal , helt vansinnigt ju
kollba
Jag läser ungefär 3 böcker i veckan och huvuddelen är lånade på biblioteket. Skulle inte vara speciellt roligt att behöva bela för det.
Men det är ju som vanligt... Vårt nya "arbetarparti" visar upp sin sanna bild om och om igen: Det är bara de rika som skall ha förmåner... Vi andra finns där bara för att betala så att de skall kunna få ännu mer pengar...
Jejja
Att ta betalt för helt vanliga boklån skulle ju vara som att förstöra hela idén med att ha bibliotek! thumbdown.gif
Jag kan inte tänka mig en enda bibliotekarie som skulle ställa upp på att börja ta betalt för att låna ut böckerna...

I förslaget stod det ju också att det var upp till varje kommun att avgöra om man skulle ha avgift för lån och för kommunerna kan det ju vara ett konkurrensmedel för att locka invånare att flytta dit: "vi har gratis bibliotek - kom hit och bo i vår kommun"...

Avgifter för försenade lån och tjänster som fjärrlån och kopiering kan dock kosta (men endast en symbolisk slant, inte den faktiska kostnaden), eftersom de är en extra utgift för biblioteket om inte låntagarna nöjer sig med sånt som biblioteket har hemma.


Jag undrar bara en sak... När ska svenska folket resa sig och göra revolt mot den här vansinniga regeringen???

confused.gif angry.gif
kristerh
[quote name='Tesa' date='08-03-2007, 22:45' post='572043']
Jag hade ruinerat mina föräldrar om de skulle behövt betala för varje bok jag lånade i ungdomen...jag lånade och läste flera böcker i veckan periodvis..OK..kanske inte ruinerat dem men de hade säkert infört begränsningar för vi hade inte så gott ställt men att läsa var ett gratis nöje..

Det skulle ju vara gratis för barn o ungdomar, så dina föräldrar hade nog inte behövt betala wink.gif
Magdis
Jag tycker det vore en katastrof om det skulle bli avgift på biblioteken. Inte för egen del, men hela den fina idén med att bildning ska vara gratis och att alla ska ha tillgång till det oavsett klasstillhörighet skulle ju försvinna då! -cry-.gif
Tesa
CITAT (kristerh @ 09-03-2007, 12:37) *
CITAT (Tesa @ 08-03-2007, 22:45) *

Jag hade ruinerat mina föräldrar om de skulle behövt betala för varje bok jag lånade i ungdomen...jag lånade och läste flera böcker i veckan periodvis..OK..kanske inte ruinerat dem men de hade säkert infört begränsningar för vi hade inte så gott ställt men att läsa var ett gratis nöje..

Det skulle ju vara gratis för barn o ungdomar, så dina föräldrar hade nog inte behövt betala wink.gif



Ok då...jag läser så fort ju så jag missar en del.. whist.gif
Jejja
Går man in på Svensk biblioteksförenings hemsida så kan man läsa en hel del om detta. Bland annat att kulturministern tar starkt avstånd från förslaget. Även kristdemokraterna tar avstånd från förslaget.


/ hälsar bibliotekariestudenten Jejja
Whiskuchi
Att låna böcker ska vara gratis tycker jag. Men att tv-licensen borde läggas på skatten är helt rätt.
kollba
CITAT (Whiskuchi @ 09-03-2007, 15:53) *
Men att tv-licensen borde läggas på skatten är helt rätt.

Då kan jag fråga dig samma sak som jag frågade Anma: Varför då ?
faith
CITAT (Magdis @ 09-03-2007, 13:01) *
Jag tycker det vore en katastrof om det skulle bli avgift på biblioteken. Inte för egen del, men hela den fina idén med att bildning ska vara gratis och att alla ska ha tillgång till det oavsett klasstillhörighet skulle ju försvinna då! -cry-.gif

Håller med.

CITAT (Whiskuchi @ 09-03-2007, 15:53) *
[...] Men att tv-licensen borde läggas på skatten är helt rätt.

Kanske blir det mer rättvist då. Som det är nu betalar ensamhushåll lika mycket i tv-licens som sambos/gifta.

Fast det är klart, de som ingen tv har drabbas ju av nya förslaget om det läggs på skatten. Men det är ju likadant med mycket annat också. Jag betalar skatt till barnomsorgen trots att jag inga barn har eller kommer att få. Jag tycker nog att det ändå är mest rättvist att ta det via skatten, just för ensamhushållen som är nästan 50% av alla hushåll.
Whiskuchi
CITAT (kollba @ 09-03-2007, 17:40) *
Då kan jag fråga dig samma sak som jag frågade Anma: Varför då ?


Dels för att det blir mer rättvist så. Idag betalar alla lika mycket och det är stor skillnad i inkomst på en student och till exempel Sveriges statsminister.
Dels för att ingen då kan smita undan. Visst, ett försvinnande fåtal har ingen tv (eller annan tv-mottagare, eller dator med tv-kort), men jag tippar på att de flesta som inte betalar faktiskt inte gör det för att de struntar i det.
Om fler betalar, desto mindre blir summan för var och en. Dessutom kostar det i nuläget en hel del att administrera tv-licensen, pengar som kan läggas på annat.

Dessutom - när licensen infördes fanns det bara två kanaler. Sambandet var tydligt, har du tv måste du betala. Idag med så många reklamfinansierade kanaler har sambandet suddats ut helt. Och som det är nu funkar det inte att fortsätta, med licensskolkare och tv-pejlare wink.gif


Enda risken som jag kan se det, är att regeringen om det läggs på skatten, kommer styra över budgeten, och kan komma att använda den som maktmedel. Å andra sidan styr de över "allt annat" redan, utan att använda det som påtryckning.
mamamaggan
Tycker absolut inte om förslaget om att betala för att låna böcker!!!! Det är bara ytterligare ett led i regeringens strävan att skilja på folk och FOLK. Man ska veta sin plats och inte tro att man kan bli något . Det är förbehållet de redan rika.
Anma
CITAT (kollba @ 08-03-2007, 22:26) *
Varför då ?
Om du inte vill ha TV och därför inte betala licens så är det ett val du själv kan göra. Men försök att välja bort dina skatteinbetalningar...

För att det är en konstig avgift. Det finns de som har tv som aldrig ser på svt, de måste betala för svt iallafall. Det finns de som alltid tittar på svt och struntar i avgiften. De allra flesta har tv idag, eller ser på tv även om de inte har en själv.
De som inte har det, ja...

Dum jämförelse kanske någon tycker, men vi alla betalar för kollektivtrafiken via skatten. Jag har inte använt mig av kollektivtrafik mer än kanske 3 gånger de senaste 10 åren, om ens det- Ändå tycker jag att det är ok att jag är med och betalar för den. Skulle var och en betala vad det kostar för varje resa skulle biljetten vara mångfaldt dyrare.
Samma med sjukvården och barnomsorgen och äldreomsorgen medmera... alla som betalar skatt betalar för detta. Jag har inga barn, är ännu inte gammal nog för att nyttja mig av äldreomsorgen, kanske blir jag inte så gammal. Det finns massor med människor som aldrig använder sig av sjukvården. Ändå är vi alla med och betalar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon